×

Béremelés a köz- és a versenyszférában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 13. számában (1999. január 15.)

 

A keresetek és a jövedelmek alakulása mindig a viták középpontjában állnak mind a mikro-, mind a makroszintű tárgyalások során. Az elmúlt években több területen is érezhető volt a felzárkózás, s a csökkenő infláció tartós reálbérnövelésre ad reményt, ha a nominális értékekkel nem is mindig elégedettek a dolgozók.

 

Az elmúlt évben Magyarországon a bruttó havi nominálbér-emelkedés 20-22 százalék körül volt, amitől csupán 1998 második negyedéve tért el. Ekkor ugyanis 19 százalékos emelkedést regisztráltak. A keresetek alakulásának rendelkezésre álló adatai azonban némileg torzítanak, hiszen a legkisebb vállalkozások, általában a 10 főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató cégek adtait nem tartalmazzák. E körben ugyanis keverednek a tulajdonosi és alkalmazotti jövedelmek. Még a ténylegesen alkalmazásban állók esetében is gyakori, hogy a kereset egy részét legálisan, más részét pedig zsebből fizetik.

Az elmúlt években, 1995-től 1998 első háromnegyed évéig a foglalkoztatottak száma 3,6-3,7 millió körül alakult. Ez időszakon belül a legalacsonyabb volt a foglalkoztatottság 1996 első negyedévében, amikor e szám éppen csak megközelítette a 3,6 milliót (3,593 millió volt). A legmagasabb viszont 1998 harmadik negyedévében és 1995 utolsó negyedévében volt, amikor is 3,716 milliót regisztráltak. A versenyszférában néhány területen, mint például a gépiparban, hosszú évek óta 1997-ben nőtt először a létszám.

Teljes munkaidőben

Magyarországon még mindig nem honosodtak meg a Nyugat-Európában már bevált részmunkaidős foglalkoztatási formák. Becslések szerint a foglalkoztatottak még mindig mintegy 94 százaléka teljes munkaidőben dolgozik. E kör bruttó átlagkeresete 1997-ben 22,3 százalékkal emelkedett, s így átlagosan 57270 forint volt. Az 1997. évi bruttó keresetnövekedés azonban – figyelembe véve a fogyasztói árindex 18,3 százalékos emelkedését – ennél nagyobb volt, s elérte a 24,1 százalékot. Így a mezőgazdasági szektorban alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete az 1996-ban regisztrált 34255 forintról 1997-re 41549 forintra emelkedett, s 1998 szeptemberében 48317 forint volt. Az iparban ugyanez 49212 forint, 59918 forint, illetve tavaly szeptemberben 69710 forint volt. Nemzetgazdasági szinten pedig az 1996-os 48274 ezer forintról 1997-re 58818 forintra nőtt, s idén már 68849-re emelkedett a bruttó átlagkereset.

A közszférában ennél alacsonyabb bruttó kereseteket regisztráltak, hiszen míg az oktatásban a három évvel ezelőtti 45 ezer forintról 1997-re 50301 forintra emelkedett, addig az egészségügyben 42999 forintról nőtt 47399 forintra. 1998 szeptemberében 54582, illetve 52423 forintot regisztráltak.

A keresetek szintje és dinamikája tekintetében továbbra is jelentős különbség van a közszféra és a versenyszektor között. A két terület közötti kereseti olló 1996-ban volt a legnagyobb, hiszen ekkor a versenyszektorban 23,2 százalék, a közszférában pedig csak 14,6 százalék volt az emelkedés. 1997-ben azonban több, a Horn-kormány által meghozott központi intézkedéssel megtámogatva a közszféra 23,2 százalékos kereseti dinamikája – szemben a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsában (KIÉT) meghozott 19,5 százalékos megállapodással – meghaladta a versenyszektorét. E kedvező irányú változásban az is szerepet játszott, hogy ebben az időszakban az önkormányzatok és a társadalombiztosítás mint fenntartók is nagyobb anyagi terhet vállaltak.

Cégnagyság és kereset

A költségvetésből finanszírozott három gazdasági ág keresetdinamikája jelentősen eltér egymástól. A közigazgatásban és a tb-nél az átlagot jóval meghaladó – 27,4 százalék – mértékben nőttek az átlagkeresetek 1996-hoz viszonyítva. Az oktatásban, az egészségügyben és a szociális területen azonban a növekedés szerényebb, 21-23 százalék volt. A különbségeket jól érzékelteti az, hogy a szellemi munkakörben foglalkoztatott köztisztviselők bruttó átlagkeresete havonta 86 350 forint volt 1997-ben, ami 62,3 százalékkal magasabb a közalkalmazottak átlagkereseténél.

Az ágazati keresetarányokat vizsgálva már hagyományosan hátrányos helyzetűnek tekinthetők az oktatás, az egészségügy és a szociális ellátás. Míg a nyugat-európai országok többségében az e területen dolgozók keresete a felsőfokú végzettséggel rendelkezők nagy aránya miatt a nemzetgazdaságok átlaga felett van vagy alig marad el attól, addig nálunk az előbbi 14, az utóbbi pedig 21 százalékkal kevesebb, mint az átlag.

Szakértők szerint ezekben az arányokban javulás e területen a következő években sem várható, illetve csak akkor, ha a hatékonysági kritériumok mind teljesebb mértékben érvényesülnek. A jelentősebb átszervezések, a technikai feltételek javítása azonban, még ha el is kezdődnének, csak hosszabb távon hoznának eredményt.

Felmérések szerint a gazdálkodó szervezetek nagysága önmagában nem feltétlenül határozza meg a keresetek nagyságát, illetve ezek emelkedésének ütemét. Ám az is igaz, hogy a kisebb létszámmal működő vállalkozások kereseti színvonala egy adott területen belül is elmarad az ágazat átlagától. Viszont a 20 fő feletti létszámmal működő cégek növekvő kereseti szintjében és dinamikájában már a szervezet mérete kifejezésre jut.

Ezt támasztja alá az az adat is, miszerint 1997-ben legmagasabb átlagkereset a 300 főnél több dolgozót foglalkoztató gazdálkodó szervezeteknél volt, bruttó 60100 forint. A szellemi dolgozók esetében pedig az 51-300 fő közötti létszámmal működő cégeknél volt legmagasabb a kereset, 91400 forint. Míg az előbbi esetben a növekedés dinamikája 23,2 százalék volt, addig ez utóbbinál 28,6 százalék. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a középvállalatoknál a több felelősséget viselő szakembereket az átlagosnál is jobban hajlandók megfizetni a tulajdonosok.

A becslés csapdája
Ami a munkaadók számára saját termékük árszínvonala, körülbelül az az állam számára az infláció. Ez azonban kétélű fegyver, mert miközben növeli a nominális állami bevételeket, aközben az egész gazdaságra negatívan hat. A pénzügyi vezetés első számú feladatának az infláció féken tartását jelölte meg, de úgy, hogy eközben ne torpanjon meg a gazdasági növekedés. Márpedig számos gazdasági szakember, a jegybank elnöke és a pénzügyminiszter szerint is az infláció egyik fő motorja Magyarországon a bérek növekedése. Surányi György egyik kedvenc mondása, hogy az egyik legfőbb feladata a pénzügyi kormányzatnak az infláció megfékezésében, hogy a reálbérek növekedését a lehető legalacsonyabb nominális emelkedés mellett valósítsa meg. Az idei bértárgyalások során az Érdekegyeztető Tanácsban – így utólag viszszatekintve – éppen az okozta az egyik legnagyobb problémát a kormányzati oldalnak, hogy a szakszervezetek a mintegy 11 százalékos jövő évre vonatkozó inflációs előrejelzést alapul véve fogalmazták meg igényeiket. No persze az sem érdektelen momentum, hogy a munkaadói érdekképviseletek végül is hajlandóak voltak elfogadni egy olyan általános béremelési ajánlást, amely alsó és felső határt tartalmazott.

Miközben már január elején hivatalosan is csökkentették az inflációs előrejelzéseket, a jegybank elnöke például már 8 százalékos inflációt jelzett előre 1999 decemberére 1998 decemberéhez viszonyítva, a költségvetési törvényen már nem lehet változtatni. A szakszervezetek bérigényeiket a helyi tárgyalásokon általában nem az éppen aktuális inflációs várakozáshoz, hanem a költségvetési törvényjavaslatban foglalt előrejelzéshez igazítják. Különösen igaz ez a közszférában, ahol a viszonylag erős szakszervezetek partnerei a tárgyalásokban gyakorlatilag az államot képviselik. Ennek következménye pedig az lehet, hogy a reálbér-növekedés meghaladja vagy eléri a GDP növekedésének mértékét, s a fogyasztás növekedése a fizetési mérlegre gyakorolt negatív hatása miatt fékezheti azt a dinamikus gazdasági fejlődés ütemét, amely az utóbbi években a magyar gazdaság sajátosságává vált.

Megállapodás az ajánlásról

A hazai kereseti viszonyok átrendeződésében talán a legnagyobb szerepet az iskolai végzettség, valamint a szakképzettség szintje jelentette. 1997-ben a versenyszférában az egyetemet végzettek keresete 4,2-szerese volt a csak alapfokú végzettségűekének, ám ez az arány 1993-ban még csak 3,4-szeres volt. A főiskolát végzettek előnye 2,9-szeres, a technikusvégzettségűeké pedig 2-szeres volt. A költségvetési szektorban a lemaradás minden végzettségi szintnél igen jelentős, ám ez az oktatás területén kiugró.

A fizikai munkakörökben a képzettségigény jelentős keresetalakító tényező, hiszen a legmagasabb szinten lévő mester szakmunkások bruttó átlagkeresete több mint 2,5-szerese volt a segédmunkásokénak.

A versenyszektor 1999. évi átlagkereset-növekedéséről hoszszú tárgyalássorozat eredményeképpen született megállapodás az Érdekegyeztető Tanácsban. Így az ajánlás szerint a keresetek 12-15 százalékkal emelkednek majd.

A hazai átlagkereset-növekedés az elmúlt években nem tért el jelentősen a környező országokban tapasztalható bruttó keresetnövekedési ütemektől, bár különbségek tapasztalhatók. A legjelentősebb emelkedés Magyarországon – 22,3 százalék – és Lengyelországban – 22,1 százalék – volt 1997-ben. Ezzel szemben Szlovéniában 11,7 százalék, Szlovákiában 13,1 százalék, míg Csehországban 10,5 százalék volt az emelkedés.

Csekély reálkeresetnövekedés

A kormányzat szándékai szerint 1999-ben kétszázalékos reálkereset-növekedés várható a közszférában. A költségvetési törvényben – 10-11 százalékos infláció mellett – a közalkalmazotti és köztisztivselői körben 13,6 százalékos, míg az önkormányzatoknál átlagosan 13,2 százalékos bérnövekedés a terv. Bár a korábbi években a béremelkedések egységesen történtek, 1999-ben ez változik, hiszen differenciált emelésre számíthatnak az érintettek.

A költségvetés szerint idén (1999-ben) a közszférában 46 milliárd forinttal – csaknem 14 százalékkal – magasabb személyi juttatás várható, ami azt jelenti, hogy e szektorban 13,6 százalékos átlagos bérnövekedésre van lehetőség. A központi költségvetési szerveknél – amelyek a bírókat, ügyészeket, a fegyveres testületek hivatásos állományát, a közalkalmazottakat és a köztisztviselőket foglalja magában – dolgozó mintegy 293 ezer alkalmazott számottevő béremelkedésre számíthat. A bírák, ügyészek esetében ez 22,5 százalék, a fegyveres testületek hivatásos állományánál 20,9 százalék, a köztisztviselőknél 6,4, a közalkalmazottaknál pedig mintegy 9,7 százalék.

Ez a korábbi évek gyakorlatától eltér, hiszen tavaly – gyakorlatilag hasonló létszám mellett -, amikor 14-15 százalékos inflációval számoltak a Pénzügyminisztériumban, átlagosan 21,3 százalékos volt a béremelés. Ezen belül azonban csak a bírák-ügyészek kaptak kiemelt – 29,1 százalékos – emelést, a többi területen a növekedés 19,1-20,9 százalék között mozgott. Az akkori tervezés szerint egyetlen dolgozónak sem kellett reálbércsökkenésre számítania.

A költségvetés tervezése

Az 1999-es év tervezéskor több szempontot is figyelembe kellett venni. Így például az új kormány prioritásai is meghatározóak voltak, ám ennél nagyobb kötöttséget jelentett az, hogy eleget tegyenek a vonatkozó törvényi előírásoknak. A bírák-ügyészek esetében ugyanis már 1998. július 1-jén hatályba lépett az új, magasabb illetményalapra épülő javadalmazási rendszer. Ez így 1998-ban még csak az év egy részére volt érvényes, ám az 1999-es esztendőt teljes mértékben terheli. Ez tükröződik az átlagnál nagyobb mértékű előirányzatban. Hasonló tapasztalható a fegyveres testületek hivatásos állományánál is, ahol január 1-jétől el kell érni az új, 26 ezer forintos illetménytételeket. Ez szintén előre meghatározta az emelés mértékét. De például a pedagógusok köréből a közszférába tartozók között a felsőoktatásban dolgozók számára a Széchenyi-ösztöndíj jelentett bizonyos meghatározottságot, amit a költségvetési törvény tervezésekor teljesíteni kellett. E tételek betervezése után a többi területen már a maradékelv érvényesült, azért hogy az átlagot tartani lehessen.

A költségvetési törvényjavaslat 3 százalékos létszámcsökkentést ír elő erre az évre. Az első elgondolások szerint az ebből eredő megtakarításokat bérek emelésére nem, csak az egyéb kiadások finanszírozására lehetett volna fordítani. Ám a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsának (KIÉT) egyik plenáris ülésén a kormányzati oldal ígéretet tett arra, hogy e megtakarítás egy részét a bérek emelésére is fel lehet használni.

Az önkormányzati szektorban – ahol mintegy 786 ezer embert foglalkoztatnak – 13,1 százalékos átlagos béremelés várható 1999-ben. Ezen belül a pedagógusoknál 15,8, a szociális ellátásban 14,3, az igazgatás területén 9,4, a tűzoltóságnál 29,4, míg az egészségügyben 13 százalék az előirányzat. 1998-ban e szektorban sem volt jellemző az ilyen mértékű szóródás. Akkor, a fent említett inflációs terv mellett, 15,4-17,8 százalék között szóródott a bérnövekedés, s az átlag 16,4 százalék volt.

E területen is főképp a jogi meghatározottság dominált az emelkedés mértékének meghatározásakor. A pedagógusoknál az érvényben lévő illetménytábla szerint 1999 januárjától augusztusig 16 százalékos, míg szeptembertől decemberig 19 százalékos bérszorzót kell alkalmazni. A köztisztviselőknél a jelenlegi 26 ezer forint illetményalap változatlan marad, ám helyi döntésekkel lehet emelni a béreket. A tűzoltóságnál a szolgálati törvény 1999. évi kötelezettségeinek megfelelően emelkednek a keresetek.

Létszámcsökkentés a közszférában

A költségvetés e szektorában átlagosan 2 százalékos létszámcsökkenéssel számolnak, ám igen nagy a szóródás egyes területek között. Míg az igazgatásban mintegy 3,7, az egészségügyben 3 százalékos csökkenést tartalmaz a jövő évi terv, addig növekedés csak a szociális ellátás területén lehet. Az első elgondolások szerint a létszámcsökkentésből származó megtakarításokat béremelésre itt sem, csak a dologi kiadások finanszírozására lehetett volna felhasználni. Ám később e téren is enyhült a PM álláspontja.

A Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsában (KIÉT) a szakszervezeti oldal 16 százalékos béremelést tartott szükségesnek jövőre, amit azonban a PM elutasított. A kormány – akkor tett ígérete szerint – ismét fontolóra veszi a létszámcsökkenéssel kapcsolatos irányszámokat, s – a tervek szerint – januárban dönt arról, mely szakterületeknek adjon felmentést e kötelezettség alól.

A közszféra szakszervezetei szinte egyöntetűen tiltakoznak a kormányzat őket érintő bérpolitikája ellen. A Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) is megtette már az első lépést akkor, amikor november közepén nagygyűlésen adtak hangot véleményüknek. Ekkor elhangzott, hogy reálisnak tartják az általuk követelt ötszázalékos reálbér-növekedést, s felkérték a kormányt, hogy álljon el a bértábla befagyasztásának tervétől.

A Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ) szerint a kormányzat konzultáció nélkül akarja keresztülvinni akaratát, nem kíván egyeztetni az érintettekkel. Ez mind a béremelkedés kérdésére, mind az e szektort érintő törvények módosítására igaz. A szakszervezet szerint ötszázalékos reálbér-növekedés lenne elfogadható, ezzel szemben a kormány befagyasztja a közalkalmazotti bértáblát. Egyebek mellett ez is készteti az érdekvédelmi szervezetet arra, hogy kezdeményezze a kulturális érdekegyeztető tanács összehívását. A KKDSZ egy sztrájk megszervezésétől sem riad viszsza, hiszen mint korábban elhangzott, ha február végéig nem lesz változás a közalkalmazottakat érintő bérkérdésekben, akkor országos sztrájkfelmérést kezdenek.

A közszféra egyik legroszszabb helyzetben lévő csoportja, az oktatásban dolgozók is hangot adtak elégedetlenségüknek még novemberben. Eszerint a jelenleg meglévő bérelmaradásuk nem javul a mostani kormány bérpolitikájának megvalósításával. A januári 16 százalékos és az ezt követő szeptemberi további 3 százalékos emelés ugyanis nem elégséges az elmaradás ellensúlyozására.

A kormányzati tervek napvilágra kerülését követően a fegyveres és rendvédelmi dolgozókat tömörítő szakszervezetek az ellen tiltakoznak, hogy a kormány a már három éve halogatott úgynevezett bérbeállást – a 26 ezer forint alapilletmény elérését – kiemelt bérfejlesztésnek tekinti. A szakszervezetek úgy vélik, ez a közvélemény és a szakma félretájékoztatása.

Az alkalmazásban állók létszáma és keresete, 1998. január-október
  Alkalmazásban állók Megoszlás, % 1998. január-okt. Bruttó átlagkereset Ft/fő Előző év azonos időszaka = 100,0% Nettó átlagkereset Ft/fő Előző év azonos időszaka = 100,0%
1000 fő előző év azonos időszaka = 100,0% 1998. január-okt. 1998. január-okt.
Mezőgazdaság, halászat 151,2 95,5 6,0 46 771 116,2 33 954 117,0
Bányászat 9,8 70,9 0,4 80 371 111,8 51 952 112,8
Feldolgozóipar 703,5 102,8 27,9 64 665 117,2 43 453 117,5
Ebből:
15-16 élelmiszeripar 127,1 101,3 5,0 62 340 117,0 42 223 117,3
17-19 textil-, ruházati ipar 131,0 105,3 5,2 40 987 114,7 30 575 115,9
23-25 vegyipar 81,8 98,6 3,2 92 860 117,9 58 427 117,7
29-35 gépipar 195,1 110,3 7,7 69 944 119,1 46 454 119,1
Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellátás 82,9 98,8 3,3 85 658 119,1 54 747 118,9
Ipar összesen 796,2 101,8 31,6 67 088 117,0 44 757 117,3
Építőipar 88,8 97,4 3,5 52 173 115,6 36 493 116,3
Kereskedelem, közúti jármű, közszükségleti cikk javítása, karbantartása 197,5 99,3 7,8 60 192 116,8 40 912 117,2
Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 62,4 104,9 2,5 44 115 113,2 32 155 114,6
Szállítás, raktározás, posta és távközlés 218,8 96,5 8,7 73 877 120,1 48 537 119,8
Pénzügyi tevékenység és kiegészítő szolgáltatásai 60,1 97,4 2,4 136 839 126,3 82 051 125,4
Ingatlanügyletek, bérbeadás 107,7 108,0 4,3 77 082 132,6 50 116 130,1
Közigazgatás és kötelező társadalombiztosítás 302,8 103,3 12,0 71 264 118,9 46 944 118,8
Oktatás 229,7 97,7 9,1 56 806 119,9 39 628 119,7
Egészségügy és szociális ellátás 229,3 99,5 9,1 51 314 118,7 36 640 118,9
Egyéb közösségi, társadalmi és személyi szolgáltatás 75,8 107,3 3,0 61 007 118,7 41 549 118,8
Nemzetgazdaság összesen 2520,3 100,4 100,0 64 935 119,1 43 649 119,0
Ebből:
versenyszféra 1681,9 100,3 66,7 67 045 118,9 44 714 118,9
költségvetés 811,4 99,7 32,2 60 662 119,5 41 499 119,4
Forrás: KSH

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem