×

Fizetés átutalással

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

Egy éve kezdődött, s ha minden igaz, az év végével le is zárul az a folyamat, amelynek végén valamennyi közalkalmazott immár csak átutalással veheti fel fizetését. Az első szakaszban az év közepéig az országos hatáskörű és a fővárosi közintézmények dolgozóira terjedt ki az intézkedés, az év közepén csatlakoztak a rendszerhez a nagyvárosokban működő intézmények, s január 1-jétől immár minden közalkalmazott fizetését számlára utalják.

 

A számlára utalt fizetés a költségvetésnek jelentős megtakarítást és adminisztrációs könynyebbséget hoz, főként, mert csökken a készpénzkezelés. Az intézkedés kezdetben nem váltott ki nagy örömet a dolgozókban. Több közszolgálati szakszervezet is tiltakozott, de legalábbis kompenzációra tartott igényt, mert – álláspontjuk szerint – a számlavezetés többletkiadásokat okoz a dolgozóknak. Az első tapasztalatokat követően azonban az ellenérzések csökkentek, s egyre többen ismerték fel az előnyöket a dolgozók és a vezetők között egyaránt. A dolgozóknak előnyösek a folyószámlához kapcsolódó szolgáltatások, például a közüzemi díjak átutalása, és az, hogy a folyószámlán levő pénz kamatozik egészen addig, amíg azt az ügyfél fel nem használja. A számlához kapcsolódó bankkártyával a fizetést térbeni és időbeli korlátok nélkül lehet felvenni, ami kényelmes, és védelmet nyújt a lopás, rablás ellen. A kártyával történő vásárlás is egyre elterjedtebb.

Kedvezmények a banktól

A bankok különféle kedvezményekkel igyekeztek híveket szerezni a bankkártyák kiváltásához, s a munkaadók is hajlandóságot mutattak bizonyos költségek, például a zárlati díj átvállalásához. A bankok üzleti titokként kezelik, hogy a számlavezetés megszerzése érdekében milyen kedvezményeket nyújtanak a cégeknek, illetve az intézményeknek. A nagyobb helyeken a cégek egyik kívánsága szokott lenni a pénzjegykiadó automata üzemeltetése, azonban ez a bankok számára nem olcsó, és ha az intézmény nincs olyan helyen, ahova egyébként is szívesen telepítenének automatát, akkor ezt inkább elkerülik.

A folyószámláknál általában az első két pénzfelvétel ingyenes, ha a munkáltató ezt igényli, akkor több bank is hajlandó ezt megtoldani még néhány ingyenes tranzakcióval. A hitelintézetek ugyancsak adnak kedvezményeket a kártyaigénylések díjából, egészen odáig, hogy például az OTP az év végéig minden folyószámlájához ad egy egyszerű kártyát.

További kedvezmény tárgya lehet a bank és a cég megállapodása alapján a kártyákhoz járó hitelkeret az általános banki követelményekhez képest kedvezőbb feltételekkel. A kedvezmények költségét azonban gyakran a munkáltató kénytelen vállalni.

Az átállás zavartalan

A Belügyminisztérium adatai szerint az átállás zavarmentesen folyik és az év végéig befejeződhet. Eddig azonban csupán az érintett közalkalmazotti kör mintegy 50 százaléka utaltatja fizetését számlára. A törvény ugyan nem helyez kilátásba szankciókat azokra az önkormányzatokra, ahol nem érvényesítik a számlás, illetve kártyás fizetési kötelezettséget, de a minisztériumban bíznak abban, hogy az önkormányzatok önkéntesen is betartják majd az előírásokat. Az önkormányzatok a banki átutalással történő fizetés lebonyolításához, amennyiben igényelték, jelentős segítséget kaptak a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatoktól (TÁKISZ). A minisztérium ismeretei szerint egyetlen önkormányzatnál sem fordult elő az új rendszerre való átállás miatt, hogy ne tudták volna időben kifizetni a közalkalmazotti béreket. Még a legnehezebb helyzetben levő önkormányzatoknál is megvan a fizetések fedezete. Hiszen a nehéz helyzetben, csődközelben levő önkormányzatoknál kormányrendelet alapján lehetőség van olyan alszámla nyitására, amelyről az önkormányzat meghatározott célra utalhat pénzeket, kikerülve így az ellene benyújtott inkasszók veszélyeit. Az alszámla megnyitása nemcsak lehetőség, de kötelezettség is mindazon helyhatóságok esetében, amelyek hiteleket vesznek fel.

Az évkezdet sem okozhat problémát az önkormányzatoknak. Korábban átmeneti likviditási zavart okozott a központi támogatások késedelmes átutalása az év elején, illetve végén. A két éve működő rendszer alapján azonban az év eleji kifizetések fedezetének elindítását már december 20-án megkezdik, ami lehetővé teszi, hogy az állami juttatások folyamatosan, fennakadás nélkül jussanak el az önkormányzatokhoz, még a januári kifizetési kötelezettségek előtt.

A kincstár szemszögéből

A Magyar Államkincstárban a kártyás fizetések eddigi tapasztalatai közül azt emelték ki, hogy a készpénzkezeléssel járó kiadások csökkenése mellett a kifizetőhelyek az átutalásos rendszer révén komoly veszélyektől is mentesültek. Egyedül a budapesti központi intézmények számláit vezető kincstári fiókban havonta 3 milliárd forinttal csökkent a készpénzforgalom.

A közalkalmazottak, a köztisztviselők és a tűzoltók létszáma, akikhez a TÁKISZ-ok közreműködésével jut el a bér – ideszámítva például az iskolákat és a kórházakat is -, mintegy 550 ezer fő. A központi költségvetési intézményeknél 280 ezer alkalmazott dolgozik, akiknek havonta átlagosan 12,6 milliárd forintnyi bére megy a számlákra.

Több az automata, mint az önkormányzat, még sincs mindenütt. Manapság már alig akad olyan település az országban, ahol ne lehetne kártyával készpénzhez jutni. Immár a posta is bejelentette, hogy az országban 3200-nál több postahivatalban működnek az úgynevezett POS-terminálok, amelyek segítségével a készpénzfelvevő automatákhoz hasonlóan lehet készpénzt felvenni. A posta fejlesztési tervei szerint a közeljövőben már a 3500-at is meghaladja majd a POS-terminálokkal ellátott hivatalok száma.

A bankok is folyamatosan terjeszkednek: a 40 magyar bank és az Euronet ma már összesen 1800 bankjegykiadó automatát üzemeltet országszerte.

Pontos felmérések nincsenek arról, hogy a közalkalmazottak mely bankokat részesítik előnyben. A törvény szerint ugyanis a dolgozókat nem lehet arra kényszeríteni, hogy abban a bankban vezessék átutalási számlájukat, amellyel intézményük szerződött. Ennek megfelelően a dolgozók, amikor intézményük bankot választ, maguk határoznak arról: ha más banknál van átutalási számlájuk, azt megtartják-e, vagy élnek az új bankszámlanyitási lehetőséggel. A tapasztalatok szerint azok, akiknek már van átutalási számlájuk, ritkán váltanak, ha másért nem, hát azért, mert ez jelentős adminisztrációs terheket, ügyintézést, utánajárást követelhet.

Az OTP fölényben

A legtöbb önkormányzati számlát vezető OTP Bank Rt. tudhatja magáénak a legtöbb közalkalmazotti dolgozó átutalási számlájának vezetését is. Az év elején végzett reprezentatív felmérés szerint a központi költségvetési intézmények dolgozóinak 67 százaléka vezeti számláját az OTP-nél, 11 százalékuknak érkezik a fizetése a Postabankhoz, az Erste Bank, illetve a Budapest Bank részesedése e körben 4-4 százalék. Megemlíthető részesedéssel rendelkezik még ebben a piaci szegmensben a Kereskedelmi Bank, míg az összes többi hazai hitelintézetben a közalkalmazottak 12 százaléka vezet számlát.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem