×

Derűlátás és szigorú kritika

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

Magyarország hamarosan a világ egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasága lesz, ahová az eddiginél is több tőke áramlik majd be – vélekedik Demján Sándor. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, vagyis a megújult VOSZ társelnökét a jövő évi gazdasági kilátásokról, a vállalkozók lehetőségeiről, a kormányzati intézkedések hatásairól kérdeztük.

 

– Nagyon optimistán ítélem meg a magyar gazdaság helyzetét. Biztos vagyok abban, hogy ha nem következett volna be az orosz – illetve tulajdonképpen nemzetközi – válság, lett volna esély a 7-9 százalékos gazdasági növekedésre.

A válság nyomán azonban mára az Európai Unió országai is módosították korábbi gazdasági prognózisukat, s csak 2,5 százalékos GDP-növekedéssel számolnak. Ennek ellenére megmaradt az optimizmusa?

– Amikor a pénz ilyen nagy tömegben visszahúzódik, akkor tőkefelesleg keletkezik, aminek hatására zuhanni fognak a kamatok. A világ nagy befektetői – például a nyugdíjalapok, amelyeknek folyó bevételre van szüksége – keresni fogják azokat a biztonságos helyeket, ahol a betéti kamatoknál magasabb hozamra tehetnek szert. A leendő uniós országok mindenképpen vonzani fogják a tőkét, s véleményem szerint közülük is kiemelkedik Magyarország. Az a kérdés, hogy erre milyen stratégiát dolgoz ki az állam, felkészül-e kellőképpen? Én ma úgy látom, hogy az állam felkészült, ahogyan a vállalkozók is.

Kétségtelen, hogy a vállalkozók egy részét előnyösen érinti a tőkebeáramlás, mások, elsősorban a kisebbek viszont sokkal inkább függnek a kormányzati politikától. A rendszerváltás óta minden kabinet zászlajára tűzte a vállalkozásbarát gazdaságpolitikát, az ígéretek azonban rendre meghiúsultak. Fél év után hogyan értékeli a kormányzat lépéseit?

– A vállalkozók, ahogyan én is, általában elkerülik a politikát. A gazdaság mindig a választások idején értékel, s az eddigi kormányokat éppen a be nem váltott ígéretek miatt nem emelték újra hatalomra. Ezt az okos politikusoknak látniuk kell. Most legalább a törekvés látszik. Úgy gondolom, hogy a kormány megtett mindent, amit ilyen világméretű recesszió mellett lehetséges. Kifejezetten pozitívan értékelem a 6 százalékpontos járulékcsökkentést, a nyereségadó pedig európai szintű, bár ezzel sajnos szemben állnak az igen magas helyi adók. Mindennél sokkal fontosabbnak tartom az infláció csökkenését. A vállalkozások ugyanis zömmel hitelekkel működnek, ezért a hitelkamatok csökkenése sokkal nagyobb hatást gyakorol az eredményre, mint a többi intézkedés.

Ezzel együtt nem szabad megfeledkezni arról, hogy az adórendszer számos hibát rejt.

Konkrétan mire gondol?

– A béreket terhelő adókra. Nem engedhető meg, hogy ha valaki kap 100 ezer forint bért, ahhoz a munkáltató 50 ezer forint állami befizetést eszközöl, a munkavállaló kifizet 40 ezer forint adót, a megkapott 60 ezer forintját elköltve pedig további 25 százalék áfát, vagyis a teljes bérköltségnek csak 30 százaléka jut el ahhoz, aki dolgozik. Amikor a munkaadó bért emel, akkor a dolgozónál kétszer jobban jár az állam. Olyan rendszert kell kidolgozni, amelyben érdemes bért fejleszteni, vagyis ha eredményjavulás van, a munkavállaló is keressen többet!

Bizonyos társadalmi csoportok jövőre kevesebb adót fizetnek, mint eddig. Ezt kevesli?

– Igen! Az adórendszer szerkezetével továbbra is komoly baj van. Egyébként a magas adók okát én abban látom, hogy borzasztóan magas az állam által eltartottak aránya. Félreértés ne essék, nem a nyugdíjasokra gondolok. Ôket nem eltartja az állam, hanem tartozik nekik, hiszen utánuk már befizették a járulékokat. Meg kellene már végre vizsgálni, hogy a költségvetésben és az önkormányzatoknál foglalkoztatottak száma hogyan aránylik az európai átlaghoz. Úgy vélem, hogy elsősorban az önkormányzatok létszáma nőtt dinamikusan az elmúlt években. Anélkül, hogy ezzel arányban állnának az általuk nyújtott szolgáltatások.

A VOSZ új vezetése bemutatkozásakor is ostorozta az önkormányzati adópolitikát. Valóban ilyen súlyos a helyzet a településeken?

– Az ország egyes részein a helyi adók több száz százalékkal nőttek. Tarthatatlan az a gyakorlat, hogy amikor az önkormányzat akar valamit, akkor adót emel. A VOSZ új felépítésében ezért is kap külön hangsúlyt a területi jelleg. Célunk, hogy minden megyében, később minden városban megtalálható legyen a VOSZ helyi képviselője, aki a gazdaság érdekében lobbizik az önkormányzatoknál.

Nemde, ez aligha arat majd osztatlan sikert a települések vezető köreiben?

– Azt az önkormányzatot, amelyik rossz stratégiát folytat és nem működik együtt a gazdasági élet szereplőivel, a cégek előbb-utóbb ott fogják hagyni. Ráadásul négy év múlva újra választások lesznek... Minden szereplőnek az az érdeke, hogy harmónia alakuljon ki.

Egyébként szerintem elemi igazság, hogy az adófizetőnek joga van látni, mire és hogyan költik a pénzét. A közszféra még mindig pazarló.

A kis- és középvállalkozók közül sokan a mindennapi fennmaradásért harcolnak. Sérelmezik, hogy roppant nehéz hitelhez jutni, a bankok nem szívesen vállalják a kockázatos kihelyezéseket. E dilemma feloldására több elképzelés volt. Ön melyiket tartja elfogadhatónak?

– Semmiképpen nem azt, hogy a kis- és középvállalkozások finanszírozásával külön bank foglalkozzon, de még azt sem, hogy a Magyar Fejlesztési Bank vállalja ezt a szerepet. Sokkal helyesebb lenne pozitív ösztönzési rendszerrel ebbe a kereskedelmi bankokat bevonni. A világ több országában van erre példa, én a délkelet-ázsiait ismerem jobban. Ott ha egy bank bizonyos százalékban kis- és középvállalkozásokat finanszíroz, akkor csökkentik kötelező tartalékát vagy adókedvezményekben részesítik. Ha egy banknak elég széles a portfóliója, akkor elbírja, hogy – különösen ilyen kedvezmények fejében – kockázatosabb cégeket, ágazatokat is finanszírozzon.

Kell-e az államnak ezenfelül is szerepet vállalnia a kis- és középvállalkozói szektor támogatásában?

– Mindenképpen. Malajziától Olaszországig az állam mindenhol vállal valamiféle szerepet. De hogy ezt mi módon teszi, arra nem kell feltalálni külön magyar módszert. Szét kell nézni a világban, és adaptálni kell azokat a megoldásokat, amelyek eredményre vezetnek. Tajvanon például az állam megveszi a zoknikötő gépet és nagyon kedvezően, szinte ingyen odaadja a vállalkozónak. Ez persze nem elég, ezért létrehoztak egy nonprofit szervezetet, amely beszerzi az alapanyagot, kiképezi a vállalkozót, sőt segít a termékét eladni a világpiacon. A vállalkozó tulajdonképpen a befizetett adójával törleszt az államnak. Ha pedig nem működik elég hatékonyan, akkor a gépét átadják egy másik jelentkezőnek. Ez rém egyszerű, ámde eredményes módszer.

A másik módszer, aminek alkalmazására már részben Magyarországon is van példa, a nagy multinacionális vállalatok köré épülő szatellitvállalkozások kiépítése. A beszállítói hálózat révén ugyanis a mondjuk 400 főt alkalmazó nagyvállalat akár ezrek foglalkoztatásában segíthet. A VOSZ ebben koordinációs szerepet vállalhat, hiszen tagjaink között egyaránt ott vannak a nagyobb és a legkisebb cégek. A nagy- és kisvállalkozásoknak mindenképpen egészséges szimbiózisban kell élniük.

A beszállítóknak azonban igen magas minőségi követelményeknek kell megfelelniük. A magyar kis- és középvállalkozások képesek ezeknek eleget tenni?

– Ahhoz, hogy minden igénynek megfeleljenek, képzés kell. Nem véletlenül beszéltem a tajvani példáról, ahol az állami pénzen létrehozott nonprofit szervezetnek komoly oktatási feladatai vannak. És ne feledkezzünk meg arról, hogy Magyarországon mások az adottságok. A magyar munkaerő lényegesen magasabb szellemi minőséget képvisel, mint mondjuk a délkelet-ázsiai, sőt – sok tekintetben – mint az amerikai.

Az uniós csatlakozás nyomán a vállalkozók a mainál sokkal élesebb versenyhelyzetbe kényszerülnek. Érettek-e erre, vagy – ahogyan attól sokan tartanak – nagymértékű lemorzsolódásra kell számítani?

– Szerintem a magyar vállalkozó roppant kreatív, és felmérések igazolják, hogy 50 százalékkal többet dolgozik, mint egy nyugat-európai. Én nem féltem őket. Sokkal inkább féltem az országot attól, hogy – amennyiben nem változik meg az adórendszer – a tehetséges emberek, vállalkozók és nem vállalkozók máshol keresik majd a boldogulást.

A szükséges változások elérésében milyen szerepet szán az új vezetés a VOSZ-nak?

– Az uniós felkészülés során látni kell, hogy a csatlakozást követően felértékelődik a régiók jelentősége. Ezért, ahogyan már említettem, határozottan lobbizni kívánunk a helyi önkormányzatokban.

Gazdasági érdekvédelmi lobbizásra persze Brüsszelben is szükség van. Ha a vállalkozók ügyesek, az Unió központjából szubvenciók, fejlesztési támogatások formájában minden évben el tudnak hozni a nyugdíjasoknak kifizetett bruttó összegnek megfelelő támogatást.

A hatékony érdekvédelmi munkát szolgálja, hogy a VOSZ összességében az egész gazdaságot átfogó 19 szakmai, valamint egy ifjúsági szekcióban dolgozik majd. A szekciók elnökei tagjai a szervezet elnökségének. Az elnökség tagjai a társelnökök is, akik 6 havi rotációban váltják egymást a soros elnöki tisztben. A vezetésben egyaránt helyet kaptak a kis és a nagy cégek képviselői. Úgy gondolom, a VOSZ mögé komoly szellemi potenciált sikerült felsorakoztatnunk, ami garancia arra, hogy hatékonyan dolgozzunk.

Való igaz, hogy a régiók szerepe a csatlakozást követően felértékelődik, de addig, s valószínűleg azt követően is komoly jelentősége van annak, hogyan működik az országos érdekegyeztetés. Az ÉT munkáját mindhárom oldalról sok kritika éri. A munkaadói oldalt sokszor azért bírálják, mert nem képes saját sorait rendezni...

– A munkaadói oldalon több egyenrangú szervezet működik, vétójoggal. Nehezen működik, ahogyan maga az ÉT is. De a konfliktusok rendezéséhez idő kell. Nincs még kellően tisztázva a munkaadói szervezetek és a kamara viszonya sem. Mi ebben is megállapodásra törekszünk a kamarákkal. Ezt azonban hosszú tárgyalások fogják megelőzni.

Az egyik szakszervezeti konföderációval viszont már a napokban együttműködési megállapodást írtak alá...

– Az Autonóm Szakszervezetek Szövetségével december 3-án írtuk alá a megállapodást. A versenyszféra többi szakszervezetével is erre törekszünk. Az államnak pedig, mint a legnagyobb munkáltatónak, meg kell vívnia a harcait a saját szakszervezeteivel. Az ilyen megállapodásokra mindenképpen szükség van. Ahhoz ugyanis, hogy a gazdaság valóban fejlődőképes legyen, kell a társadalmi konszenzus.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem