×

A munkáltatói jogutódlás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

A bírói gyakorlat és az EU-jogharmonizáció alapján mára egyértelművé és kidolgozottá vált a munkáltatói jogutódlással kapcsolatos jogi szabályozás. Cikkünk – számos gyakorlati kérdésre válaszolva – felvázolja azt a sok szempontból tanulságos folyamatot, hogyan kullogott az események után a magyar jogalkotás, miért töltöttek be vezető szerepet a hazai bíróságok a kérdéskör rendezésében.

 

A munkáltatói jogutódlás a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény megjelenése előtt nem jelentett problémát a gyakorlatban. Az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény szerint a vállalat szétválása, egyesülése, beolvadása, megszűnése esetén az alapító szerv a munkaügyi szervekkel együttműködve – figyelembe véve a népgazdaság szükségleteit, lehetőségeit és a dolgozók érdekeit is – köteles volt ugyan gondoskodni a munkaerő megfelelő átcsoportosításáról, ez azonban még az 1980-as években sem okozott különösebb gondot, mivel – a „kapun belüli munkanélküliséget" is vállaló, a teljes foglalkoztatásra törekvő politika miatt nem ütközött nagyobb nehézségbe a felszabadult munkaerő átcsoportosítása.

Szabályt pótló gyakorlat

A piacgazdaság kialakulásával összefüggésben tömegesen megalakuló új munkaszervezetek – különösen a társasági törvény megjelenése után – a munkáltatói jogutódlás világos és korrekt szabályozását igényelték. A hiányos és nem egyértelmű jogi rendezés miatt a bírói gyakorlat dolgozta ki a munkáltatói jogutódlás formáit, jellemzőit és adott iránymutató megoldásokat.

A munkáltatói jogutódlás fogalma

A Legfelsőbb Bíróság 1992 novemberében megalkotott 154. sz. munkaügyi kollégiumi állásfoglalása szerint a munkáltatói jogutódlás a munkáltató személyében bekövetkező olyan változás, amikor a jogelőddel létesített munkaviszony a jogutóddal változatlanul fennáll.

Ilyennek minősül:

  1. a jogszabályon alapuló (egyetemes) jogutódlás;
  2. a megállapodáson alapuló jogutódlás a munkáltató egészének vagy egy részének átadás-átvétele alapján (így például adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, valamint a gazdasági társaságba való belépés, vagyonbevitel [apport] révén, a munkavállalók folyamatos, tényleges továbbfoglalkoztatása mellett).

Egyetemes jogutódlás

A jogszabályokon alapuló, úgynevezett egyetemes jogutódlás nem jelentett különösebb problémát, hiszen a munkáltató jogutódlással történő megváltozásakor a jogelőddel létesített munkaviszony a jogutóddal változatlanul fennállt, vagyis az általános jogutódlás nem vezetett a munkaviszony megszűnéséhez.

Kialakult azonban helytelen gyakorlat is, amikor a régi Munka Törvénykönyve (1969. évi II. tv.) hatálya idején az állami vállalat átalakulásakor áthelyezéssel, felmondással, közös megegyezéssel megszüntették a dolgozók munkaviszonyát, ahelyett hogy bejegyezték volna a dolgozó munkakönyvébe a munkáltatói névváltozást.

Speciális jogutódlás

Ennél is problematikusabbak voltak valamely üzem, üzlet, munkahely megállapodáson alapuló átvételének különös jogutódlással történő esetei. Ilyenkor körültekintően vizsgálandó a jogutódlás ténye. Egyfelől az alapító okirat (társasági szerződés) nyújthat eligazítást abban, hogy a jogutód munkáltatónak minősülő gazdasági társaság vagyonában szerepel-e az a vagyonrész (üzlet, műhely stb.), ahol a munkavállalók a jogelőd munkáltatónál dolgoztak, másfelől egyéb iratok, névsorok szolgálhatnak bizonyítékul arra nézve, hogy a munkavállalók vállalták-e az újonnan alakított gazdasági társaságban a jövőbeni munkavégzést, és milyen munkakörben kerül sor a továbbfoglalkoztatásukra.

Az olyan jogvitákban, ahol az alapító cég vagyonának egy részével együtt a munkavállalók is átkerültek a létrejövő új gazdasági társaságokba, a bírói gyakorlat megállapította a munkáltatói különös jogutódlást. Ezt az álláspontot a Legfelsőbb Bíróság számos eseti döntésében is megerősítette (BH. 1993/398.; 1993/468.; 1993/470.; 1993/708.; 1993/709.; 1993/771.; 1994/111.; 1994/290.; 1994/403.; 1994/455. 1994/571. számú jogesetek).

A különös jogutódlás megállapításánál annak sem volt jelentősége, hogy a korábbi munkáltató és az új gazdasági társaság között a munkavállalók „átvétele" áthelyezéssel, ennek munkakönyvi bejegyzésével történt és az új munkáltatónál új munkaszerződést kötöttek. Ilyen jogutódláskor ugyanis nincs szükség arra, hogy az új munkáltató új munkaszerződést kössön, miután a munkaviszony ennek hiányában is az eredeti feltételekkel áll fenn. (BH. 1995/62.; 1995/189.; 1995/434.; 1995/493.; 1997/153. számú jogesetek).

A különös jogutódlás megállapítását önmagában az sem zárja ki, ha nem teljesen változatlan feltételekkel történik a munkavállaló továbbfoglalkoztatása, de a foglalkoztatás egyéb ismérvei a munkaviszony fennállása mellett a munkáltató személyében bekövetkezett változásra utalnak (BH. 1996/504. számú jogeset).

A munkáltatói jogutódlással érintett munkavállaló nem követelheti, hogy emiatt megszüntessék a munkaviszonyát. Ha nem kíván az új – jogutód – munkáltatónál dolgozni, a munkaviszonyt neki kell felmondania (BH. 1995/375. számú jogeset).

Jogfolytonosság

A munkáltatói jogutódlásnak leginkább a felmondási idő és a végkielégítés szempontjából van jelentősége. A Legfelsőbb Bíróság MK. 154. számú állásfoglalása ugyanis kimondja, hogy a munkáltató személyében bekövetkezett jogutódlás nem érinti a munkaviszonyt, ehhez képest a jogelőddel létesített munkaviszony a jogutóddal változatlanul fennáll, és különösen a felmondási idő és a végkielégítés szempontjából együttesen kell számításba venni a jogelődnél és a jogutódnál munkaviszonyban töltött időket.

Kiemelendő ezzel kapcsolatosan az Alkotmánybíróság 500/B/1994. AB. határozata, amelyben visszautasította az MK. 154. sz. állásfoglalás alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat. Ebben az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az Alkotmány 70/B §-ának (1) bekezdésében biztosított, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való jog törvényi garanciáját szolgálják azok a szabályok, amelyek nem teszik lehetővé, hogy a munkáltató személyében bekövetkező változás a munkaviszony automatikus megszűnését eredményezze, illetőleg hogy az a munkaviszony megszüntetésének (munkáltatói felmondás) oka lehessen. A munkáltató személyében történő jogutódlás ugyanis a jogok és a kötelezettségek átszállását jelenti, amelyből következik a munkáltató és a munkavállaló közötti munkaviszony folytonossága is.

Kollektív szerződés

A munkáltatói jogutódlás nem érinti a kollektív szerződés hatályát. A kollektív szerződésnek a jogelőd munkáltatónál történő felmondásáig, vagy a kollektív szerződés hatályának lejártáig, illetve a jogutód munkáltatónál másik kollektív szerződés megkötéséig, ezek hiányában legalább a jogutódlás időpontját követő egy évig a jogutódlással érintett munkavállalók tekintetében a jogutód munkáltatónak – a munkarend kivételével – fenn kell tartania a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás időpontjában a jogelőd munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben meghatározott munkafeltételeket [Munka Törvénykönyve – Mt. – 40/A § (1) bekezdés].

Az Mt. 1997. július 1-jei módosításáról rendelkező 1997. évi LI. törvénnyel lényegében a bírói gyakorlat által kialakított elvek alapján nyert jogszabályi megerősítést a Legfelsőbb Bíróság MK. 154. számú állásfoglalása akként, hogy az Mt. 209. §-ának (2) bekezdése meghatározza a munkáltatói jogutódlás fogalmát. [„E törvény alkalmazásában a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak minősül a jogszabályon alapuló jogutódlás, valamint a munkáltató egészének vagy egy részének (üzem, üzlet, telephely, munkahely) megállapodáson alapuló átadása és átvétele – így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén – a munkavállaló(k) folyamatosan történő tényleges továbbfoglalkoztatásával."]

Uniós megfontolások

Túlértékelnénk a hazai bírói gyakorlatot, ha feltételeznénk, hogy a törvényhozókat az sarkallta a kérdés törvényi szintű szabályozására, hogy a joggyakorlat észlelte az e téren megnyilvánuló hiányosságot. Sokkal inkább arról van szó, hogy a manapság oly gyakran és szívesen emlegetett Európai Unióhoz való csatlakozással kapcsolatos jogharmonizáció igénye kényszerítette ki a munkáltatói jogutódlás törvényi szintű szabályozását.

Európai uniós szinten egy 1977-es és egy 1980-as EU-jogszabály rendezi a munkáltatói jogutódlással kapcsolatban felmerült kérdéseket. Ennélfogva ezekre figyelemmel vettük át az európai uniós normák közül a munkáltatói jogutódlás irányelveit [Mt. 85/A § és 97. § (2) bekezdés.] Ily módon a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnál az egyetemleges és a kezesi felelősségi formák is alkalmazandóak az 1997. július 1-jén vagy azt követően bekövetkezett jogutódlásokra.

A nagy többségében 1997. július 1. előtt létrejött munkáltatói jogutódlásoknál nem alkalmazható a munkáltató egyetemleges és kezesi felelőssége. Az EU-jogszabályokban ismert „ellentmondás jogának" átvétele hiányában nem alkalmazható ilyenkor az a szabály sem, hogy ha a munkavállaló a jogutód munkáltatónál nem kíván dolgozni (ellentmond a jogutódnál való továbbfoglalkoztatásnak), azt úgy kell tekinteni, mintha a (jogelőd) munkáltatója szüntette volna meg a munkaviszonyát.

A szövetkezet átalakulása

Az 1992. január 20-án hatályba lépett, a szövetkezetekről szóló 1992. évi I. törvény (Szvt.), valamint az e törvény hatálybalépéséről, illetve az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II. törvény (Ámt.) a szövetkezetek valamennyi típusára vonatkozóan rendezi a szövetkezetek átalakulásának módját, lehetőségeit, a szövetkezeti autonómia bővülését, a működés feltételeit, a tagok jogait és kötelezettségeit, a jegyzendő részjegy összegét, továbbá a tagok saját gazdasági tevékenységének és a szövetkezet gazdálkodásának kapcsolatait. A szövetkezettel fennálló vállalkozási (polgári jogi) jogviszonyokra a Polgári Törvénykönyv, a munkaviszony jellegű jogviszonyokra az Mt. rendelkezései vonatkoznak mögöttes szabályként. Ezeken túlmenően a szövetkezeti önkormányzati szabályzat és a megkötött szerződések állapítják meg e jogviszonyok tartalmát.

Az Szvt. szabályainak alkalmazására való áttérés komoly gazdasági és szervezeti (tulajdonosi) változásokat igényelt. Ez a vagyonnevesítésben, termőföld-kijelölésben, kiválásban, vagyonmegosztásban és egyéb más eljárásokban nyilvánult meg.

Az Szvt. szerint a szövetkezet:

  • új szövetkezetté átalakulhat,
  • két vagy több szövetkezet új szövetkezetté egyesülhet (Szvt. 74. §),
  • az egyik szövetkezet a másikba beleolvadhat,
  • két vagy több szövetkezetre szétválhat (Szvt. 77. §),
  • gazdasági társasággá alakulhat [Szvt. 79. § (1) bekezdés és 86. §],
  • részlegesen átalakulhat (az 1996. évi XXXII. törvény 8. §-ával kiegészített Szvt. 88/A §),
  • megszűnhet (Szvt. 89. §).

A tagok és az alkalmazottak helyzete

Az átalakulás folytán létrejött gazdálkodó szervezet az átalakult szövetkezet általános jogutódja (Szvt. 88. §). Az általános jogutódlásnál sem a szövetkezet volt tagjainak, sem alkalmazottainak jogosultságaiban nincs különösebb változás. Az egyéb felsorolt esetekben viszont körültekintően kell vizsgálni a jogutódlás kérdését, a szövetkezeti tagok és alkalmazottak továbbfoglalkoztatására vonatkozó esetleges megállapodásokat.

Az Szvt. értelmében a szövetkezeti tagsági viszony:

  • a Ptk. hatálya alá tartozó vállalkozási jogviszonnyá vagy
  • az Mt. hatálya alá tartozó munkaviszony jellegű jogviszonnyá alakult, míg
  • változatlanul munkaviszonyban maradtak a szövetkezet alkalmazottai.

E két utóbbi körben a munkajogi jogviszony folyamatosságára a Legfelsőbb Bíróság MK. 154. sz. állásfoglalása, valamint az Mt. 85/A §, valamint 209. §-ának (2) bekezdése az irányadó. A Legfelsőbb Bíróság a munkáltatói jogutódlás tényét erősítette meg a BH. 1995/438. és az 1995/543. számú jogesetekben közzétett döntéseiben a kisszövetkezetnél és ipari szövetkezetnél tagként dolgozókkal kapcsolatosan is.

A munkában töltött idő figyelembevétele

Kivételt képezett a fenti rendezés alól a termelőszövetkezetnél 1992. január 20-át megelőzően tagsági viszonyban, illetve munkaviszonyban töltött idő figyelembevétele. Ennek indoka a következő: az 1992. január 20-án hatályba lépett Szvt. 63. §-ában foglaltak szerint a szövetkezeti tagsági viszony keretében vállalkozási és munkaviszony jellegű jogviszonyok jöhetnek létre. Az Szvt. 65. §-ának (1) bekezdése értelmében a szövetkezet és a tagja között létrejött munkaviszony jellegű jogviszonyra a Munka Törvénykönyve, a Szövetkezeti Önkormányzati Szabályzat és az ezeknek megfelelően megkötött szerződések az irányadóak. Az Ámt. 55. §-ának rendelkezései szerint a szövetkezet és tagja között a korábbi jogszabályok alapján kötött munkamegállapodás az Szvt. 65. §-ában meghatározott szerződéssé alakul át.

Mivel a tagsági viszonyon alapuló munkamegállapodás csak 1992. január 20-ával alakult át munkaszerződéssé, így kizárólag ettől az időponttól kezdődően beszélhetünk munkaviszony jellegű jogviszonyról, ezért a végkielégítés, illetve a felmondási idő mértéke az 1992. január 20-tól kezdődően munkaviszony jellegű jogviszonyban töltött időtartamtól függ. Ebből következően a termelőszövetkezeteknél hosszú évek óta tagsági viszony alapján, munkamegállapodással foglalkoztatott tagok munkaviszony jellegű jogviszonyának megszűnésekor csak az 1992. január 20-ától számítandó munkaviszony jellegű jogviszony időtartama alapján járt végkielégítés, illetve a felmondási idő. Az Szvt. módosításáról szóló 1996. évi XXXII. törvény 5. §-a azonban kiegészítette az Szvt. 65. §-át azzal, hogy az e törvény hatálybalépését megelőzően a szövetkezet és a tag között létrejött munkamegállapodás, illetve jogszabály által előírt munkavégzés időtartamát a társadalombiztosítási jogszabályok szerinti szolgálati idő megállapítása, valamint a munkaviszony jellegű jogviszony alapján járó juttatások szempontjából – feltéve hogy az adott évben a tag eleget tett az előírt munkavégzési kötelezettségének – figyelembe kell venni.

E rendelkezést azonban az 1996. évi XXXII. törvény 11. §-a (2) bekezdésének a) pontja szerint csak a törvény hatálybalépése – 1996. május 11-e – után megszűnt jogviszonyokra lehet alkalmazni. Ebből fakadóan a termelőszövetkezettel tagsági viszonyban álló, munkamegállapodás alapján dolgozók esetében a tagsági viszony teljes időszakát figyelembe kell venni a végkielégítés mértékének megállapításánál, feltéve hogy 1996. május 11. után szűnt meg a munkaviszony jellegű jogviszony.

Egyenlő elbírálás

1996. május 11-től a jogalkotó nem tesz különbséget a szövetkezeteknél tagsági viszony keretében foglalkoztatott munkavállalók között a tekintetben, hogy a dolgozó termelőszövetkezettel, avagy egyéb szövetkezettel állt tagsági viszonyban és végzett munkát munkamegállapodás alapján.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem