×

Költségvetésre várva

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

A kormány és a szociális partnerek közötti országos szintű érdekegyeztetés témái közül kiemelkedő jelentőségű a következő év állami költségvetése. A munkáltatói érdekképviseletek számára már a költségvetés irányelvei is általában fontos információkat tartalmaznak: megismerhetik azokat a sarokszámokat, amelyek alapvetően meghatározzák a következő év gazdálkodási feltételeit.

 

A költségvetési érdekegyeztetés augusztus végi első fordulóját a szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg, ami érthető, hiszen az új kormány programja a gazdaságpolitika több területén jelzett – ha nem is fordulatot, de – érezhető hangsúlyeltolódásokat. Ezeknek nyilván meg kellett jelenni a költségvetési előirányzatokban.

Növelte az érdeklődést, hogy a sajtó az elmúlt hónapokban számos olyan kormánydöntésről vagy kormányzati elkötelezettségről adott hírt, amely a jövő évi költségvetést több száz milliárd forintnyi összeggel terheli, és amelyekkel kapcsolatban adódik a kérdés: "Honnan lesz rá pénz?". Mindezek mellett szinte naponta röppentek fel hírek az adórendszer, a különböző járulékok tervezett változtatásairól.

Általános egyetértés

A költségvetésről folyó érdekegyeztető tárgyalásoknak – a kormányváltás miatt amúgy is megkésett – első fordulója messze nem felelt meg a vele szemben jogosan támasztható követelményeknek. Az Érdekegyeztető Tanács augusztus 18-ai plenáris ülésére készített kormány-előterjesztésből és az ülésen elhangzott kormányzati megnyilatkozásokból vajmi kevés konkrétum derült ki a szándékolt gazdaságpolitikáról és különösen a költségvetés irányszámairól.

A szociális partnerek megismerhették a gazdaságpolitika kiemelt céljait. Ezek: a gazdasági növekedés gyorsítása az egyensúly megőrzése mellett; az infláció mérséklése, a foglalkoztatottság növelése, az életminőség javítása, a vállalkozások versenyképességének erősítése, a kis- és középvállalkozások fejlesztése, támogatása, a beruházások és az export dinamikus növelése, a regionális különbségek mérséklése, a gazdaság struktúrájának javítása, az infrastruktúra és a turizmus kiemelt fejlesztése, a közbiztonság javítása és így tovább. A munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseletek egyetértettek ezekkel a célokkal, hozzátéve, hogy ilyen általános megfogalmazásban – különösen az eszközök és mértékek ismerete nélkül – aligha lehetne e célok bármelyikének helyességét megkérdőjelezni. Ugyanakkor a szociális partnerek felhívták a figyelmet arra, hogy ennyi, részben egymásnak ellentmondó követelményeket támasztó célt aligha lehet egyenrangú prioritásként érvényre juttatni. (Emlékezzünk csak Kupa Mihály "bűvös négyszögének" vagy Békesi László "bűvös ötszögének" tapasztalataira!) A munkáltatók konkrét kérdést is intéztek a kormányzati oldalt képviselő gazdasági miniszterhez: A kormányzat a számos prioritás közül melyiket kezeli a legfőbb célnak? A válasz szerint a kormány a célok mindegyikének megvalósítására törekszik, úgy egyensúlyoz az eszközök és mértékek megválasztásával, hogy ez sikerüljön.

Irányszámok

A gazdaság jövő évi pályájának irányszámai közül a következő konkrét adatok váltak ismertté: a GDP növekedése 5-5,5 százalék, az infláció év/év 11 százalék dec./dec. 10 százalék alatt; az államháztartás hiánya nem haladhatja meg a GDP 4 százalékát; a költségvetés elsődleges egyenlegében 2 százalék körüli többletet várnak, ami lehetőséget ad az elsődleges kiadások reálértékének 1-2 százalékos növelésére.

A kormány követendő bérpolitikájáról, ami mind a munkáltatók, mind a szakszervezetek számára alapvető információ, a kormányzati előterjesztésből csak annyi derült ki, hogy "a nominális keresetek mértéktartó, a gazdaság növekedését és a teljesítmények javulását figyelembe vevő, az áremelkedés további és jelentős mérséklését nem akadályozó emelkedése" felel meg a kormány bérpolitikai szándékainak. Az Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkavállalói oldal bejelentette konkrét reálbér-növelési igényét, amely szerint a szakszervezetek a GDP növekedésével azonos mértékű, vagyis legalább 5 százalékos reálbér-növekedést akarnak 1999-ben elérni. Elismerve az infláció további csökkentésének fontosságát, ezt a reálbér-növekedést nem csak a nominálbérek emelésével, hanem részben az adóterhelés és a munkavállalók által fizetett járulékok mérséklésével látják megalapozhatónak. A munkáltatókra, úgy tűnik, a szokottnál is nehezebb bértárgyalások várnak, különösen akkor, ha a kormány nem akar, vagy nem tud engedményeket tenni az államháztartás adó-, illetve járulékbevételeinél.

Munkáltatói és munkavállalói igények

Miután a konkrétumokat alig tartalmazó kormányzati előterjesztésről nemigen volt mit egyeztetni, a szociális partnerek közölték, mit várnak a költségvetési érdekegyeztető tárgyalások következő, szeptemberben esedékes fordulóján a kormányzati előterjesztéstől. A szakszervezetek azt kérték, hogy a kormány ismertesse elgondolásait a következő témákban: a feketegazdaság visszaszorítására tervezett intézkedések, a nemzetközi fizetési mérlegre vonatkozó stratégia, az elkülönített állami pénzalapok gazdálkodása, az adósságállomány kezelése, a privatizáció és a vagyonkezeléssel kapcsolatos állami feladatok, a lakáspolitika, a családtámogatás rendszere.

A munkáltatók – amellett, hogy igényelték a vállalkozások gazdálkodásának tervezhetőségéhez, a bértárgyalások megindításához minimálisan szükséges legfontosabb számok mielőbbi közlését – konkrét követelményeket is támasztottak a kormány jövő évi gazdaságpolitikai intézkedéseivel szemben. Ezek: a közterhek, ezen belül elsősorban az élőmunka terheinek csökkentése; a vállalkozások jog- és közbiztonságának erősítése; a közgazdasági feltételek, a jogi, munkaügyi szabályok olyan módosításai, amelyek elősegítik a vállalkozások rugalmasságának növekedését; az állami bürokrácia, az adminisztrációs terhek mérséklése, a munkaerő képzettségi szintjének, kulturáltságának növelését elősegítő intézkedések. A munkáltatók úgy látják, hogy ezek a lépések elengedhetetlenek ahhoz, hogy a versenyképesség javulásán alapuló növekedés megvalósulhasson. E nélkül viszont nem lesz forrás a többi kormányzati cél eléréséhez.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem