×

A pénzkezelés szabályai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

A házipénztár vállalkozások ezreinél nem szigorúan őrzött helyiség. Ez a szabályozás megengedő volta miatt a lehetőségek mellett veszélyeket is rejt magában, hiszen gyakorlatilag korlátozás nélkül tartható itt készpénz. Az önkorlátozás és a belső szabályzatok megalkotása hozhat megoldást.

 

A készpénzforgalmat a törvényalkotók a visszaélések csökkentése, a feketegazdaság megfékezése érdekében próbálták és próbálják korlátozni. A házipénztárban levő pénz mennyiségét minimalizálni szándékozó korábbi javaslatot még csírájában elvetették, helyette a készpénzzel történő fizetésre vezettek be megkötéseket, a házipénztárban elhelyezhető összeg nagyságát nem korlátozták. Kérdés, vannak-e a pénzkezelésnek szabályai, a fent jellemzett vállalkozók csak a biztonsági követelményeket sértik meg, vagy vonatkozó jogszabályt is?

Nincs központi szabályozás

Nem egyértelmű a válasz, mert a házipénztárt, illetve a készpénz kezelését 1990-ig a többször módosított, 99/1982. (XII. 28.), a házipénztári pénzkezelésről szóló PM rendelet szabályozta. Hatályon kívül helyezése óta a házi pénzkezelés módjára központi előírás nincs. Ám az 1991. évi XVIII. törvény, vagyis a számviteli törvény szerint – a számviteli politika keretében minden vállalkozásnak magának kell elkészíteni pénzkezelési szabályzatát. Mindez nem vonatkozik az egyszeres könyvvitelt vezető vállalkozóra, az egyszerűsített éves beszámolót készítő vállalkozóra, továbbá a törvény 34. § (1) bekezdésében meghatározott értékhatárt el nem érő vállalkozóra.

Központi előírás tehát nincs, ám az önállóan alkotott saját szabályzat szigorúan betartandó. A vállalkozások tehát – a számvitel általános szabályait szem előtt tartva – nagyságuk és tevékenységük alapján alkothatják meg a házipénztár működésére, a nyilvántartások és az elszámolások rendjére vonatkozó szabályzatukat. A piacon már hirdetik magukat olyan társaságok, amelyek a házipénztár-szabályzatok megalkotására specializálták magukat, és megbízás alapján bármely cégnek elkészítik a helyi pénzkezelési leírását. Ötleteket vagy mintát számos publikáció és nyilvános forrás is tartalmaz, ezekre is lehet támaszkodni.

Alapvető követelmény, hogy a pénztár kiadásait és bevételeit, vagyis a pénzmozgásokat követhetően, a megalkotott belső szabályzatnak megfelelően kell könyvelni, és a pénzkészletnek mindig egyeznie kell a bizonylatolt értékkel. Nem fordulhat elő, hogy a házipénztárban az ellenőrzéskor kevesebb vagy több pénz van, mint amennyinek a bizonylatok szerint lenni kellene.

Amit érdemes végiggondolni

A házipénztárban tartható készpénz értékhatárát – a vállalkozás napi készpénzforgalmától függően – célszerű maximálni. A szabályzat rögzítheti, hogy mi a teendő, ha a szokásos napi pénzmozgás feletti pénz folyik a pénztárba, illetve mit kell tenni az előre jelzett vagy nem jelzett nagyobb kiadások esetén. Rendelkezhet arról az esetről is, ha valamilyen ok miatt szokásosnál nagyobb készpénzforgalom indokolt, például ha másnap bérfizetés vagy jelentősebb készpénzes vásárlás várható. Érdemes a munkabérek kifizetését megelőző napi, a házipénztárban lévő megnövekedett készpénzkészlet fokozott biztonságáról is gondoskodni.

A készpénzkezelés rendjét tartalmazó szabályzat kikötheti, hogy a házipénztárban a szigorú számadású nyomtatványok és a pénz kezelésével megbízott személyt, pénztárost – büntetlen előéletű, erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkező személyt – kell alkalmazni. A belső pénzkezelési szabályzat rögzítheti azt is, hogy mely más munkakörök összeférhetetlenek a pénztárosi teendőkkel. Általában nem lehet pénztáros például az ügyvezetői, a bérelszámolási, az anyagbeszerzési munkakörben dolgozó személy, vagy azok, akiknek utalványozási, ellenőrzési joga van, illetve akiknek a bankszámla felett rendelkezési joga van. Szabályozni lehet, hogy a pénztároson kívül ki és milyen anyagi felelősséggel nyúlhat még a házipénztárba, kik lettek még felhatalmazva arra, hogy a pénztárból pénzt adjanak ki. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy miket sorol a szigorú számadású nyomtatványok közé: általában idetartoznak a készpénzcsekkek, az elszámolási utalványok, a bevételi és kiadási pénztárbizonylatok és a pénztárjelentés.

Mackó és a fegyveres őr

A szabályzat előírhatja, hogy legyen kijelölt hely a házipénztár számára és ott legyen lemez- vagy páncélszekrény. Rendelkezhet arról is, hogy a pénztár és a trezor kulcsairól nyilvántartást kell vezetni – ebből ugyanis megállapítható, hogy a kulcsok mikor, kinél vannak, illetve mi a teendő, ha bármelyik kulcs elvész, megsérül stb. Sok szabályzatban kitérnek arra is, hogy a házipénztárban idegen szervezetek vagy személyek pénzét, esetleg értékét milyen módon és kinek az engedélyével lehet tárolni.

Általában fontos részei a szabályzatoknak a biztonsági intézkedések, köztük a pénz szállítására, tárolására vonatkozó technikai és eljárási szabályok. Hivatásos biztonsági őrök kísérete is indokolt lehet, ha például naponta nagyobb pénzösszeget kell szállítani. A szabályzat rögzítheti, hogy mekkora pénzöszszeget hányan hozhatnak-vihetnek, illetve mikor kell már fegyveres kíséret is. Azt is rögzíteni lehet, hogy mekkora összeg felett kell igénybe venni hivatásos pénzszállító szervezet munkáját. Az e munkával megbízott dolgozók felelőssége általában addig tart, amíg tőlük a pénzt a házipénztár át nem veszi.

A nagyobb készpénzforgalmat lebonyolító vállalkozásoknál érdemes lehet annak rögzítése is, hogy rendszeresíthető bankjegyvizsgáló készülék, illetve mit tegyen a pénztáros, ha a pénzkezelés során hamis vagy hamisgyanús bankjegyet talál.

Rendezni kell azt is, hogy a készpénzmozgást milyen nyugtákon és hivatalos iratokon igazolják – annak későbbi egyértelmű nyomon követése vagy ellenőrzése miatt is. A pénztári bevételezést és kifizetést minden esetben csak érvényesített, utalványozott okmány alapján lehet teljesíteni. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy a bevételi és kiadási bizonylatként formanyomtatványt használnak, vagy esetleg számítógépes rendszert és saját nyomtatványokat alkalmaznak.

A házi szabályzat írhat arról is, hogy mi a teendő, ha a dolgozó a bérfizetés napján valamiért nem tudja felvenni a pénzét. Több helyen ezt úgy oldják meg, hogy a házipénztár postán küldi el neki a pénzt. Ilyenkor a dolgozó által fel nem vett munkabért a pénztárba vissza kell vételezni és fel nem vett bérként kell nyilvántartani. A pénzkezelési házi szabályzat előírhatja azt is, hogy elszámolásra pénz például csak beszerzésre, kiküldetési költségre, postai kiadásokra, reprezentációs célra vagy benzinvásárlásra adható.

A szabályzatok fontos része, hogy milyen időközönként és ki ellenőrzi a pénztárt, a pénztáros munkáját.

A házipénztárban nemcsak a pénzt, hanem az értékpapírokat, az étkezési jegyeket is érdemes nyilvántartani, és célszerű itt is olyan kezelési rendet kialakítani, amellyel a visszaélések elkerülhetők. A pénztárjelentés a legtöbb helyen folyamatosan készül, havi zárással, a közbeeső időben csak ellenőrző zárás van.

Dollár a pénztárban

A számviteli törvény nem tiltja a külföldi fizetőeszközök házipénztárban való tartását. A devizatörvény azonban (1995. évi XCV.) ezt gyakorlatilag kizárja. A vállalkozások ugyanis az export ellenértékeként befolyt konvertibilis valutával, illetve a banktól – például utazási célra – felvett külföldi fizetőeszköz megmaradó részével el kell számolni, azt vagy devizaszámlára kell helyezni, vagy forintra váltani. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a házipénztárban tartósan nem lehet külföldi fizetőeszköz.

Az elszámolási kötelezettség alá eső külföldi fizetőeszközt átváltások nélkül újra felhasználni, vagy azt birtokolni csak devizahatósági engedéllyel lehet. Ezen nem változtat a devizatörvény 1998. július 1-jén életbe lépő módosítása sem.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem