×

A részmunkaidős foglalkoztatás helyzete

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 118. számában (2008. március 15.)
Európában az 1970-es, 1980-as évek óta figyelhető meg az úgynevezett atipikus munkavégzések elterjedése a hagyományos munkaviszony mellett. A 70-es évektől eltelt, mintegy 30 év alatt – miközben a munkanélküliséget nem sikerült érdemben csökkenteni – a nem hagyományos (a nemzetközi szóhasználatban leginkább atipikusnak nevezett) foglalkoztatás aránya évről évre nő, a legfejlettebb országokban a keresők 40-60 százaléka napjainkban már nem a hagyományos munkaviszonyban dolgozik.

Az "atipikus" munkavégzés gyűjtőfogalom, tulajdonképpen nem jelent mást, mint olyan munkavégzést, amely a hagyományostól annak bármely elemét tekintve eltér, az atipikus foglalkoztatási formákban ez jelenti az egyetlen közös elemet. Az atipikus munkavégzések a hagyományos munkaviszonytól például a munkaidő hosszát (részmunkaidős foglalkoztatás), a munkavégzés időtartamát (határozott időre szóló szerződéssel történő foglalkoztatás, alkalmi munka, szezonális munka), a munkavégzés helyét (távmunka, bedolgozás), a jogviszony alanyainak számát (munkaerő-kölcsönzés) illetően térnek el. Ezek a formák gyakran kapcsolódnak egymáshoz, így pl. sokszor előfordul, hogy a részmunkaidőben foglalkoztatottakat csak határozott időre alkalmazzák a munkáltatók.

A hagyományosnak tekintett, a XIX. században kialakult munkaviszony – a "jóléti államban", illetőleg a szocialista országokban a munkások helyzetének javítására irányuló koncepciókból eredően – a munkavállalók pozíciójának minél stabilabb jogszabályi rögzítésére irányult, akár a rugalmas foglalkoztatás célkitűzésének kárára is. Ez a helyzet a gazdasági recessziókkal, a gazdasági kényszerűségekkel összefüggésben, a munkáltatók költségtakarékos és flexibilis foglalkoztatási formák bevezetésére irányuló szándéka révén kezdett egyre gyorsuló ütemben megváltozni.

A rugalmas, költségtakarékos foglalkoztatási formák elterjedése és a munkavállalók biztonsága nehezen összeegyeztethető kettős célkitűzése az Európai Uniónak, illetőleg a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetnek (ILO), OECD-nek is, ez az úgynevezett "flexicurity" jól hangzó, azonban a gyakorlatban nem igazán életképesnek bizonyult jelszavában foglalható össze.

A részmunkaidő fogalmának a nemzetközi jogforrásokban nincs egységes meghatározása. Az ILO-definíció szerint a részmunkaidő "jelentősen rövidebb, mint a normál munkaidő". Az OECD – elsősorban statisztikai megfontolásokból – a heti 30 óránál kevesebb munkaidő fogalmát használja. Az EU részmunkaidőről szóló irányelve az azonos munkahelyen teljes munkaidőben foglalkoztatottak munkaidejénél rövidebb időben foglalkoztatottakat tekinti részmunkaidős munkavállalónak. A nemzeti munkajogok általában szintén nem definiálják a részmunkaidőt; a kivételek közé tartozó Franciaországban a jogszabály azt úgy határozza meg, hogy az legalább egyötödével rövidebb, mint a teljes munkaidő. Dániában a részmunkaidős foglalkoztatás alsó határa heti 15, felső határa heti 30 óra.

A gyakorlatban a részmunkaidős foglalkoztatás többféleképpen valósulhat meg, pl. úgy, hogy a napi munkaidőt vagy a hetente ledolgozandó munkanapok számát csökkentik, lehetséges, hogy a teljes munkaidőt kombinálják hosszabb távollétekkel, vagy a munkavállaló készenlétre vállal kötelezettséget, és az azalatt felmerülő munkafeladatokat végzi el.

A részmunkaidő foglalkoztatási vonatkozásai

A részmunkaidős foglalkoztatás elterjesztésének kétféle elvi megközelítése létezik: amíg az egyik elsősorban a munkavállalók igényének megfelelő rugalmas munkavégzést célozza, addig a másik a munkahelymegőrzés és munkahelyteremtés alapján próbál támogatási eszközöket biztosítani. Vannak olyan törekvések is, melyek bizonyos munkavállalói rétegeket céloznak meg (nyugdíj előtt álló korosztály, családi körülményeik miatt kevésbé mobil munkavállalók). Önmagában a részmunkaidőben foglalkoztatottak magas száma nem minősíti az adott ország foglalkoztatási helyzetét, ez csak egyike a mutatóknak.

Az uniós államok Foglalkoztatási Akcióterve általában célként tűzi ki olyan lehetőségek megteremtését, amelyek lehetővé teszik a munkahely megtartását idősebb munkavállalók számára azáltal, hogy teljes munkaidős foglalkoztatottból részmunkaidős foglalkoztatottá váljanak.

Ezzel a lehetőséggel kettős foglalkoztatáspolitikai cél érhető el: a nyugdíjba való fokozatos átmenet biztosítása mellett lehetőség nyílik a felszabaduló fél státusz fiatal (pályakezdő) általi betöltésére.

A vállalatok ugyancsak érdekeltek lehetnek a részmunkaidősök felvételében, noha ennek hátrányai is vannak (drágább rezsiköltség, kommunikációs problémák). Ugyanakkor az előnyök közé tartozik, hogy a részmunkaidősök többet dolgoznak, kevesebbet hiányoznak, elégedettebbek a munkafeltételekkel.

Munkáltatói és munkavállalói érdekeltségek, ellenérdekeltségek

Vannak olyan rétegek, amelyeknek egy-egy meghatározott élethelyzetből következően előnyös lehetne a csökkentett munkaidőben történő munkavégzés. Ilyenek lehetnek a munkaerőpiacon belül lévők közül

– a kisgyermekeket nevelő szülők, akiknek össze kell egyeztetniük a gyermeknevelést a munkavállalással;

– a közvetlen családtagot ápoló munkavállalók, amennyiben a beteg ápolása nem igényel egész napos elfoglaltságot;

– az öregségi nyugdíj előtt álló idősebb munkavállalók, akik vagy a megromlott egészségi állapotuk miatt, vagy azért, mert a családi munkamegosztásban nagyobb szerepet vállalnának;

– a munka mellett tanulmányaikat folytatni kívánók, akiknek a tanuláshoz kell a több szabadidő.

Másfelől, a munkaerőpiacon kívül rekedtek közül előnyt jelenthetne a részmunkaidős foglalkoztatás az ötven éven felüli, reményüket vesztett munkanélkülieknek, olyanoknak, akik már hosszabb ideje tartósan kiszorultak a munkaerőpiacról. E réteg esetében fennáll annak a veszélye, hogy a munkahely hiánya miatt sokan nem szerezhetik meg a saját jogú nyugdíj megállapításához szükséges szolgálati időt; a megváltozott munkaképességűeknek; a gyesen, gyeden lévőknek, ha a gyermek gondozása alatti időben megszűnt a munkahelyük; a pályakezdő fiataloknak, akiknek még nem sikerült bejutniuk a munkaerőpiacra.

A részmunkaidős foglalkoztatás ellen – munkavállalói oldalon – általában azt szokták akadályként felhozni, hogy a családi háztartások zöme nem viseli el a részmunkaidős foglalkoztatással járó keresetcsökkenést, a részmunkaidővel elérhető keresethez képest a munkába járással kapcsolatos idő- és költségráfordítás, továbbá a felmerülő egyéb költségek (ruházkodás, otthonon kívüli étkezés stb.) olyan magasak lehetnek, ami miatt esetleg már nem éri meg részmunkaidőben dolgozni, a részmunkaidős munkavállalók munkaerő-piaci pozíciója általában kedvezőtlenebb, mint a teljes munkaidőben foglalkoztatott társaiké (pl. könnyebben válnak meg tőlük a munkáltatók, ha létszámleépítésre kényszerülnek). Visszatartó erőt jelent továbbá az alacsonyabb munkabérből származtatott juttatások, ellátási formák nagyon alacsony szintje is, illetve a nyugdíj szempontjából (az alacsony munkaidő és munkabér miatt) a szolgálati idő és a nyugdíj összegének csökkenése. Emellett az infrastruktúra jelentős része (közlekedési menetrend, óvodák nyitva tartása), továbbá a vásárlási szokások mind a nyolcórás munkaidőre alakultak ki.

A munkaadónak azért nem érdeke a részmunkaidős munkavállalók alkalmazása, mert ezáltal fajlagosan megnövekednek a költségei (munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés, védőruha, egészségügyi hozzájárulás stb.), valamint a szervezési és adminisztrációs feladatai; a termelés ütemezése, a több műszakos munkarend vagy a technológia nem alkalmas a részmunkaidő befogadására; a részmunkaidős foglalkoztatás bevezetésével alacsonyabb lenne a géppark kihasználtsága, magasabbak a rezsiköltségek (pl. a textiliparban). Egyes ágazatokban speciális okok is gátolják a részmunkaidő elterjedését. Így az építőipari kivitelezői munkáknál a dolgozókat azonos időpontban utaztatják, ezért itt a részmunkaidős foglalkoztatás igénye fel sem merülhet. Az állattenyésztésben (pl. tehenészet) egész napos az elfoglaltság, a növénytermesztésben pedig úgynevezett munkacsúcsok vannak, ahol teljes munkaidőre van szükség (vetés, aratás); a gépjavítás területén elképzelhető lenne részmunkaidős foglalkoztatás, de a téli időszakban, amikor e munkák jelentősek, az egyéb költségek miatt (pl. a fűtés) inkább az állásidő vagy a "fagyszabadság" az elterjedt.

A részmunkaidős foglalkoztatás tényezői hazánkban

A részmunkaidős foglalkoztatás hazai helyzetének vizsgálatakor a leglényegesebb körülmény az EU tagállamaiban tapasztaltakhoz képest az, hogy Magyarországon a részmunkaidőben foglalkoztatottak száma rendkívül alacsony. Hazánkban már az 1980-as évektől voltak törekvések a részmunkaidős foglalkoztatás kiszélesítésére, azonban a próbálkozások nem vezettek eredményre, nem sikerült növelni a részmunkaidős foglalkoztatás súlyát.

Az eredménytelenség okai összefüggésben vannak az alacsony keresetekkel, a közteherviselés jelenlegi rendszerével, valamint a kiterjedt fekete- és szürkegazdasággal. Jelentősen gátolja a részmunkaidős foglalkoztatás szélesítését az is, hogy a rendszerváltást megelőzően hazánkban a háztartások még a kétkeresős családmodellre épültek. Ezért az EU-tagállamokkal szemben Magyarországon ez a foglalkoztatási forma – a jövedelem kiesése miatt – visszalépést jelent a teljes munkaidős munkavégzéshez, s főként a keresetekhez képest.

A foglalkoztatást befolyásoló jogszabályi környezet meghatározó része jelenleg ugyan nem akadályozza, de nem is segíti a munkaerőpiac szereplőit a részmunkaidős foglalkoztatás vállalásában. Megállapítható, hogy azokban az országokban magasabb a részmunkaidőben foglalkoztatottak aránya, ahol a jogszabályok nem minden tekintetben terjednek ki a részmunkaidőkben foglalkoztatottakra, megengedve ezáltal, hogy a munkáltatók lényegesen könnyebben tudják foglalkoztatni az ilyen munkavállalókat. Magyarországon a szabályozás ebben az értelemben szigorú, nem ösztönzi a részmunkaidős foglalkoztatást. Ugyanis azáltal, hogy a munkavállalót részmunkaidőben foglalkoztatják, a munkáltatónak a munkaerőköltsége vonatkozásában nincs számottevő előnye, a munkavállalót jogszabály és joggyakorlat által biztosítottan ugyanazok a juttatások illetik meg, mint a teljes munkaidőben foglalkoztatottakat.

Magyarországon továbbá a foglalkoztatás terhei gátolják elsősorban a részmunkaidős foglalkoztatás nagyobb volumenű terjedését. Ezek a foglalkoztatási terhek főleg a munkaviszonyból keletkező társadalombiztosítási kötelezettségek, amelyek részmunkaidős foglalkoztatást gátló hatása legszembetűnőbben a tételes egészségügyi hozzájárulás fizetésének kötelezettsége. Emellett a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény 39. §-a alapján a biztosítási időnek csak az arányos időtartama vehető figyelembe, ha a biztosított jövedelme nem éri el a külön jogszabályban meghatározott minimálbért.

Megállapítható az is, hogy a piaci alkalmazkodáshoz, a versenyképesség javításához nélkülözhetetlen rugalmasság Magyarországon nem a részmunkaidős foglalkoztatási formára, hanem más forrásokra támaszkodik (például a meglévő munkaerő-állomány törvényes munkaidőn túli foglalkoztatására, a legális vagy illegális munkaerő-kölcsönzésre, a nyugdíjasok, járadékosok, gyermekgondozási támogatáson lévők regisztrált vagy nem regisztrált foglalkoztatására). Ehhez kapcsolódik az úgynevezett "munkajogból menekülés" (Radnay József) jelensége. A foglalkoztatók figyelme a szoros kötöttséget jelentő munkaviszony felől inkább a polgári jogi jogviszonyban való foglalkoztatás felé fordul minden olyan esetben, ahol a végzendő tevékenység jellege ezt lehetővé teszi.

Lehetséges ösztönzők

Az ösztönzés két lehetséges módja közül az egyik arra koncentrál, hogy a munkáltatók számára tegye vonzóvá a részmunkaidős foglalkoztatást úgy, hogy a részmunkaidős munkaerő olcsóbb, kevesebb jog illeti meg, mint a teljes munkaidőst. Így például Nagy-Britanniában heti 8 órás munkaidő alatt nem illetik meg a munkavállalóknak járó jogok a dolgozót, 8-16 óra között csak 5 év ledolgozása után élvezhet bizonyos jogokat (pl. a jogellenes felmondás elleni védelemhez való jogot), míg a teljes munkaidőben foglalkoztatottak számára ezt a jog már 2 év után biztosítja. A részmunkaidős munkavállalók, amellett hogy alacsonyabb bérezésben részesülnek, ki vannak zárva a munkabéren felüli juttatásokból is.

A másik irányú megközelítés inkább a munkavállalókat kívánja elhelyezkedésre ösztönözni, ekkor a munkavállalóknak a ledolgozott munkaidőtől függetlenül egyenlő elbánást biztosít. Ezen az alapon szabályoz a részmunkaidőről kötött keretmegállapodásról szóló, a Tanács 97/81/EK irányelve is, amelyet a magyar Mt. is átvett.

Az USA-ból elterjedt úgynevezett job-sharing lényege, hogy a munkáltató több részmunkaidős helyett egy teljes munkaidős státuszt tart nyilván, azonban azt nem egy, hanem kettő vagy több személy tölti be, s ők együttesen jogosultak mindarra a juttatásra, amely a státusz után jár.

A német munkajogban a készenléti munkaviszonyra van lehetőség: ekkor a munkaszerződésben a felek nem állapodnak meg előre a munkavégzés mértékéről és annak rendszerességéről, hanem a munkavállaló a munkavégzésre állandóan készen áll, és azt akkor teljesítni, amikor arra a munkáltatónak szüksége van, de erről legalább 4 nappal korábban értesítenie kell, és az ilyen munkavégzésnek legalább 3 óra időtartamúnak kell lennie.

Számos országban a teljes és részmunkaidős státuszok közötti átjárhatóság biztosításával is elő kívánják segíteni a részmunkaidős foglalkoztatás terjedését.

Hazánkban a fenti ösztönzők hatályosulásának legnagyobb akadálya a feketegazdaság, a feketefoglalkoztatás, hiszen csak a munkajogi szabályok betartása esetén van annak jelentősége, hogy melyik a kedvezőbb. Tekintettel arra, hogy a feketegazdaság elterjedtsége mögött a foglalkoztatást sújtó befizetési és adminisztrációs terhek állnak, megállapítható, hogy a részmunkaidő hazai elterjesztése nem kezelhető elkülönítve az általános hazai gazdaság- és adópolitikától, s várhatóan minden további, csak a részmunkaidőre koncentráló program sikertelenségre van kárhoztatva a jövőben is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2008. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem