×

Béren kívüli juttatások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 116. számában (2007. december 15.)
Az Országgyűlés a közelmúltban "tett pontot" a 2008. évi adóváltozásokra, azaz lezajlott az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazása. Az adócsomagban néhány passzus a béren kívüli juttatásokat is érinti. Szakértők arra figyelmeztetnek: bár e tekintetben sok változás nem lesz jövőre, ám a korrekciók lényegesek mind a munkaadók, mind a munkavállalók szempontjából.

Miután 2008-ban emelkedik az évek óta népszerű hideg és meleg étkezésre fordítható jegy adómentes határa, várhatóan e konstrukciók népszerűsége tovább nő a munkaadók és a munkavállalók körében. Előbbieknek azonban érdemes áttanulmányozni a személyi jövedelemadóról (szja) szóló törvény módosítását, mert a béren kívüli juttatásokkal kapcsolatos korrekciók jócskán érinthetik a "zsebüket".

Szigorodó feltételek

Jó tudni – figyelmeztet Bíróné dr. Boncsér Katalin, a KPMG adótanácsadója –, hogy az szja-törvényben szigorodnak az utalvány formájában történő juttatás szabályai. Ennek következtében, ha a munkavállaló készpénzt helyettesítő elektronikus kártyán kapja a béren kívüli juttatást, akkor az adóköteles lesz. A törvény szerint ugyanis ekkor nem valósul meg az utalvány formájában adandó juttatás, s ez nem számít természetbeni juttatásnak. Ez főleg az étkezési bont érinti.

2008-ban a jelenlegi 10 ezerről 12 ezer forintra emelkedik a meleg, s 5 ezerről 6 ezer forintra nő a hideg élelmiszer vásárlására szolgáló jegy adómentes határa, ha a munkaadó papíron, utalvány formájában adja dolgozójának. Hódi Zoltán, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkavállalói oldalának szakértője e változást kedvezőnek értékeli.

Bíróné dr. Boncsér Katalin e módosítás miatt azt tanácsolja a munkaadóknak, hogy bármennyire is használják a modern technika vívmányait, ez esetben maradjanak inkább a megszokott, kézzel fogható utalványformánál.

Étkezési jegy az élen

Az étkezési utalvány népszerűségét a GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet – az Étkezési Utalvány Forgalmazók Egyesületének megbízásából – közelmúltban elkészült közös felmérése is igazolja. E szerint – bár a hidegutalvány használata az elmúlt években kissé visszaszorult – a meleg étkezésre felhasználható jegyek forgalma idén növekedett. Számokban ez azt jelenti, hogy míg a versenyszférában, 2003-ban 2,1 millió dolgozó kapott hideg élelmiszer vásárlására szolgáló bont, addig ez 2007-ben 1,8 millióra csökkent. Ugyanakkor a melegutalványt felhasználók száma a 2003-as 300 ezerről az idén 570 ezerre emelkedett.

A versenyszféra munkáltatói 2007. elején dolgozóik 58 százalékának adtak hideg- és 18 százalékának melegétkezési utalványt. Utóbbi a bruttó átlagkeresetek 6,4 százalékát éri el, s ezzel Magyarország a többi uniós állammal való összevetésben a középmezőnyben foglal helyet.

A felmérésből kiderül az is, hogy a meleg ebéd irányi igény munkanapokon jelentős. Tapasztalatok szerint a foglalkoztatottak mintegy 65 százaléka fogyaszt hétköznapokon meleg ebédet, ám csak 32 százalékának van erre lehetősége a munkahelyén vagy annak környékén lévő étteremben.

Bár az elmúlt években nőtt a meleg étel fogyasztására szóló jegy forgalma, a tulajdonosok és a cégvezetők többsége eddig – ki nem derített okok miatt – inkább a hidegutalványt részesíti előnyben. A felmérés szerint ez egybeesik a dolgozók kívánságával is. Azonban a munkaadók számára akár jó tanács is lehet a vizsgálat azon megállapítása, miszerint a hidegutalványban részesülő munkatársak 48 százaléka szívesen váltana melegjegyre. A hideg- és a melegétkezési bonok népszerűségét támasztja alá az egyik utalványforgalmazó cég, a francia tulajdonú Sodexho Pass Hungária Kft. felmérése is.

Iskolakezdési támogatás

2008-ban az iskolakezdési támogatást – amely eddig is adómentes volt – a minimálbér arányában határozzák meg. Az OÉT szakszervezeti oldala ezt szintén előrelépésként értékeli. A változás értelmében a legkisebb bér 30 százaléka adható a szülőknek. Az idén az iskolakezdési támogatás – amit a béren kívüli juttatást nyújtó cégek 56 százaléka tesz elérhetővé dolgozóinak - 20 ezer forint, s januártól 20 700 forintra emelkedik. A következő években ugyancsak a minimálbér emelkedésének arányában növekszik majd.

E támogatási forma esetében – mondja Bíróné dr. Boncsér Katalin – az elektronikus megoldás nem jöhet szóba: vagy utalványt kapnak a dolgozók, vagy a munkáltató számla ellenében fizet, ez tehát mindenképpen papíralapú juttatás. A jövő januártól érvényes szabályok szerint itt sem érdemes áttérni az elektronikus formára - tanácsolja a szakember.

Felmérések szerint az iskolakezdési támogatás – az étkezési jegy és az üdülési csekk mellett – a negyedik legnépszerűbb cafeteriaelem.

Üdülési csekkek, pénztárak

A munkaadók és a munkavállalók körében ugyancsak népszerű - az adómentes határig – az üdülési csekk, amely az év első napján érvényes minimálbér mértékéig adómentes. E forma a "népszerűségi listán" még az iskolakezdési támogatást is megelőzi, hiszen azon cégek közül, amelyek nyújtanak valamilyen béren kívüli juttatást, 62 százalék ad üdülési csekket. E forma, az egyre bővülő felhasználási lehetőségek miatt, várhatóan a következő években is kedvelt marad.

A rendszerváltás időszakában s azt követően, a korábbi vállalati üdülők túlnyomó részének értékesítése után, megszűnt a korábbi üdültetési rendszer. E hiány pótlására vezették be az 1990-es évek közepétől francia mintára az üdülési csekkek rendszerét. A siker titka az adómentes határon kívül az, hogy egyre bővül az elfogadóhelyek száma és minősége is. Immár neves szállodaláncok is várják a csekkes vendégeket az ország üdülőhelyein.

Ráadásul a jegyek nemcsak a szállásra és az étkezésre fordíthatók, hanem egyre több, a pihenéshez, kikapcsolódáshoz tartozó szolgáltatás is igénybe vehető. Például vasúti menetjegy vásárlására évek óta felhasználható. A jegyek iránti keresletet nagyban élénkítette az a kormányzati döntés, aminek nyomán megszűnt a kibocsátható csekkek felső értéke. Jelenleg ezt csak a piaci igények korlátozzák.

A lehetőségek közül népszerű továbbá az egészségpénztári és az önkéntes nyugdíjpénztári befizetés, illetve a helyi közlekedési támogatás, ami jövőre adómentesen adható a nyugdíjas munkavállalók részére is. S ha lassan is, de terjed az otthoni internet-hozzáférés támogatása. Fata László cafeteria-szakértő szerint, míg korábban ezt a szellemi foglalkozásúak vették igénybe, idén a fizikai munkások is szívesen választják.

A KPMG adószakértője arra is felhívta a figyelmet, hogy az szja-törvényben még egy változás van, amit az adókedvezménye miatt érdemes a munkaadóknak mérlegelni. Ez a cégen belüli, a saját dolgozók számára létrehozott foglalkoztatói nyugdíjalap – ami akár újabb cafeteriaelem is lehet. Az alapba a munkáltató havonta a minimálbér 50 százalékának megfelelő összegig fizethet be egy-egy alkalmazottja számára. Ez a forma is tekinthető a béren kívüli juttatás egyik formájának, ami a munkavállalónak adómentes.

Juttatások adóvonzata

Bár az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a munkaadók szorgalmazták a béren kívüli juttatások 400 ezer forintos adómentes határának megszüntetését, ám ebben nem lesz változás – mondta az adószakértő. Ha tehát az éves juttatás ennél több, akkor a 400 ezer forint feletti összeg után meg kell fizetni az adót: az 54 százalék szja-t, a 29 százalék tb-járulékot és a 3 százalék munkaadói járulékot.

Bíróné dr. Boncsér Katalin kifejtette: a felső limit meghatározására azért volt szükség, mert a munkaadók korábban összeválogatták azokat a juttatási formákat, amelyek adómentesek, s csak ezeket nyújtották az alkalmazottaknak. Ilyen az önkéntes kölcsönös egészségpénztár munkáltatói befizetésének adómentes része, az iskolarendszerű képzés címén nyújtott támogatás, az üdülési csekk, valamint az iskolakezdési támogatás az adómentes határig, az otthoni internet díjának kifizetése, a helyi közlekedéshez szükséges bérlet, a művelődési intézményi szolgáltatás, illetve a köztisztviselők, a bírók, ügyészek és az igazságügyi alkalmazottak számára az adómentes ruházati költségtérítés.

Fontos megjegyezni - mondta a szakértő –, hogy a 400 ezer forintba nem tartozik bele az étkezési jegy.

A béren kívüli juttatások hazai gyakorlatát ismerő szakértők szerint e lehetőséggel egyelőre a nagyobb cégek élnek, amelyek többnyire 50-200 ezer forint közötti éves összegben nyújtanak juttatásokat. A multinacionális nagyvállalatoknál szinte kivétel nélkül működik a rendszer, ráadásul legtöbbjüknél a cafeteria is meghonosodott, ami lehetőséget teremt a munkavállalók számára, hogy az egyes elemek közül válasszanak. A kis- és középvállalati körben leggyakrabban étkezési jegyet adnak, bár a 40-50 főnél több embert foglalkoztató munkaadók egy része nyitott további juttatásokra is. Jellemzően az üdülési csekkben, illetve az egészségpénztári befizetésben gondolkodnak. Ugyanakkor jó jel, hogy a juttatásokra nyitott cégek nem zárkóznak el a cafeteria-rendszer bevezetésétől sem.

Szabad választás

A mikrocégeknél a tanácsadó azt javasolja, hogy a munkatársak határozzák meg, számukra mi a legpraktikusabb, és a munkáltató ezt adja. Az alacsony dolgozói létszám miatt erre – jellemzően – van lehetőség. Ebben a körben nem jó megoldás juttatási csomagokat összeállítani; célszerűbb a szabad választásra épülő cafeteria.

Fata László elmondta, már az idén is látszott, hogy a munkaadók közül a kisebbek is élnek e lehetőséggel, hiszen miközben pluszjuttatást adnak a dolgozóiknak, legálisan kikerülhetik a járulékfizetést. Igaz, e szemléleti változásban szerepe van a pénztárszolgáltatók és utalványforgalmazók erősödő marketingjének is. Miként a kormányzat feketegazdaság elleni fellépésének is szerepe lehet, hiszen egyre kockázatosabb a zsebből zsebbe fizetés. Ezért ha van rá lehetőség, az érintettek szívesebben választják a legális megoldásokat.

A szakember úgy látja, a béren kívüli juttatás azért is kedvelt a munkáltatók körében, mert egyre többen felismerik, hogy ily módon növelhető a dolgozók elégedettsége. Ez abból fakad, hogy a béren kívüli juttatás minden esetben valamilyen ráadást jelent az alkalmazottak számára.

A tapasztalatok ugyanakkor azt is jelzik, hogy a béren kívüli juttatás ösztönzőeszközével élő munkáltatók a fluktuáció csökkenéséről számolnak be. Fata László úgy véli: a munkavállalói elégedettséget még inkább meg lehet erősíteni a tudatosan kidolgozott cafeteriaszabályzattal is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem