×

A foglalkoztatás terén tüneti kezelés zajlik

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 116. számában (2007. december 15.)
A 2008. évi adótörvények – a kormány várakozásai szerint – hozzájárulnak a gazdaság versenyképességének javításához és az ország pénzügyi egyensúlyának helyreállításához. A munkaadók viszont úgy látják: a konvergenciaprogramban kitűzött célok minden mást – a foglalkoztatásbővítést is – háttérbe szorítottak. A munkavállalók szintén azon a véleményen vannak, hogy a megszorítások, illetve a növekedés lassulása továbbra is kedvezőtlen környezetet teremt a munkahelyek bővítésére és megóvására.

Előtérben a versenyképesség erősítése

A novemberi zárószavazással a parlament elfogadta a következő évi adómódosításokról beterjesztett törvénycsomagot. A javaslatok kidolgozása során az volt a cél, hogy növekedjék a magyar gazdaság versenyképessége, fehéredjen a gazdaság, eredményesen álljunk helyt a térségünkben kétségtelenül létező adóversenyben, s az ország pénzügyi egyensúlyának javítására vállalt feladatainknak is eleget tegyünk – mondta lapunknak Karácsony Imréné, a Pénzügyminisztérium adóügyi szakállamtitkára.

Ami a magánszemélyek adózását érinti: az adójóváírás rendszerének átalakítása az alacsony keresetűek jövedelmének emelkedésével jár. Az egységes adójóváírást kialakító változás azt jelenti, hogy egyes jövedelmi kategóriákban megnő a havonta igénybe vehető adójóváírás mértéke.

A magánszemélyek számára kedvező, hogy emelkedik a természetbeni juttatások adómentes határa. Növekszik a hideg- és a melegétkezési utalványok havonta adható összege, s nő az iskolakezdési támogatás is, ez utóbbi 2008-tól a minimálbér harminc százalékáig adható adómentesen.

Az adóváltozások másik nagy szelete a vállalkozásokat érinti. Jelentős lépés, hogy januártól a társasági adó 10 százalékos kedvezményes mértéke 50 millió forintos adóalapig vehető igénybe.

A vállalati fejlesztések felfutásához adott jogszabályi segítségként 2008-tól a társas vállalkozások az adózás előtti nyereségük eddigi 25 százaléka helyett az ötven százalékát különíthetik el fejlesztési tartalékként, adómentesen. A kis- és középvállalkozásoknak segítség, hogy az 50 millió forintot meg nem haladó árbevételű társas vállalkozások mentesülnek a különadó-feltöltési kötelezettség alól. Ez az új szabály először a 2008. évi feltöltésnél lesz alkalmazható.

Másik oldalról csökkennek az adminisztrációs terhek: megszűnik az egyéni vállalkozók soron kívüli bevallása, egyes dokumentumok csatolásának kötelezettsége, egyszerűsödik a két év alatt leírható tárgyi eszközök, valamint az internethasználat költségeinek elszámolása.

További lényeges változás, hogy a helyi építmény- és telekadóban eddig alkalmazott kétféle adóalap helyett 2009-től a számított érték lesz az adó alapja, abban viszont nincs változás, hogy az adó bevezetéséről és mértékéről továbbra is az önkormányzat dönt.

Az illetéktörvény változásai közül kiemelendő, hogy a megvásárolt építési telek 4 éven belüli beépítéséhez kapcsolódó illetékmentesség feltételekhez kötötté válik, meghatároztunk bizonyos épületnagyságot, ami az illetékmentesség igénybevételéhez szükséges lesz.

Az Országgyűlés elfogadta, hogy a luxusadót nem csak a magánszemély tulajdonában álló, 100 millió forintot meghaladó értékű lakás és üdülő után kell megfizetni, ez a kötelezettség a nem magánszemély tulajdonosra is ki fog terjedni.

Az adóigazgatásban folytatódik a feketegazdaság elleni fellépéssel kapcsolatos szabályok szigorítása: bővül az adóhatóság ellenőrzési eszköztára az adózás alól kivont, eltitkolt jövedelmek területén. Fontos szerep hárul az ellenőrzésre is, hatékonyságát tovább javítja az adóhatóság most biztosított jogköre az induló vállalkozások fokozott ellenőrzésére.

– Az ellenőrzések mellett az önkéntes jogkövetést is ösztönözni kívánjuk; a szankciórendszer szigorítása ezt a célt szolgálja – mondta a szakállamtitkár. A számla-, illetve nyugtakibocsátási kötelezettség megsértése, a be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása, továbbá igazolatlan eredetű áru forgalmazása esetén emelt összegű bírság lesz kiszabható, a számla- és nyugtaadási kötelezettség elmulasztásakor pedig lehetőség lesz az adózó mellett az alkalmazott felelősségének megállapítására is.

Végezetül lényeges, hogy az üzleti élet átláthatóbbá tétele érdekében bővül az állami adóhatóság honlapjáról lekérdezhető adatok köre a szankciós törléssel érintett adószámokkal és azon adózók adataival, amelyekkel szemben az adóhatóság végrehajtási eljárást folytat.

Az atipikus munkaformákat támogatni kellene

2008-ban nem várható tömeges létszámbővülés a munkaerőpiacon – vélekedik Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke. A konvergenciaprogramban kitűzött célok minden más feladatot háttérbe szorítottak. A vállalkozásoknak egyszerre kell megküzdeniük a megszorítások miatt visszaeső fogyasztással és kereslettel, s az emelkedő bérminimumokkal és járulékterhekkel.

Különösen a kis- és középvállalkozások (kkv) helyzete nem irigylésre méltó. Az uniós csatlakozást megelőzően, már 2000-től a kkv-szektor intenzív fejlesztésekbe (például HACCP) fogott, hogy megfeleljen az EU követelményeinek. Emiatt sok vállalkozás el is adósodott, noha a sikeres piaci csatlakozás nem történt meg.

Abban reménykedünk, hogy 2008-ban javulni kezd a versenyképesség, és a mostani 1,2 százalékra lassult GDP-növekedés várhatóan 2,8 százalékra gyorsul. Az elnök optimizmusát elsősorban az uniós forrásokra alapozza: a következő években sok százmilliárd forint áll rendelkezésre a kkv-k versenyképességének erősítésére. Az Új Magyarország Vállalkozási Program a kormányzat elképzelései szerint komplex fejlesztési eszközrendszert ad valamennyi mikro-, kis- és középvállalkozás számára. A stratégia négy területet érint: a támogató szabályozási környezetet, a finanszírozási források bővülését, a vállalkozói tudás, illetve az üzleti infrastruktúra fejlesztését.

Szűcs György szerint a foglalkoztatás bővítését segítő programok közül leginkább a Start bizonyult hatékonynak. Ez az IPOSZ tagsága körében nagyon népszerűnek bizonyult, hiszen a programok jelentős járulékkedvezményeket adnak a munkaadóknak. Szerencsére a következő három évben is folytatódnak a Start programok, amelyek a TÁMOP keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósulnak meg 2007 és 2010 között.

Ugyancsak fontos lenne, ha nem csak a nyolcórás, teljes munkaidőt támogatnák, hiszen a cégek gyakran pénzhiányban szenvednek, így csak részmunkaidőben, távmunkában vagy esetleg alkalmi munkában tudnának embereket alkalmazni. Ennek megfelelően változtatni kellene az állami szervezetek hozzáállásán is, hiszen ha egy cég részmunkaidőben alkalmaz valakit, akkor gyakorta csalásra gondolnak. Márpedig el kellene hinniük, hogy a vállalatoknak is érdekük, hogy "tisztán" dolgozhassanak, csak nem biztos, hogy főállású alkalmazottra telik a kis cégek költségvetéséből.

Nem várható a foglalkoztatás bővülése

A munkavállalók számára a legjelentősebb változás az szja adójóváírási szabályának módosítása, aminek következtében az átlagkeresetek szintjén csökken az adóterhelés, s nettó keresetemelkedés következik be – mondja Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke. Ez a lépés fontos elmozdulás egy igazságosabb adótábla felé. Kedvező változás az étkezési utalványok adómentes határának megemelése, valamint az iskolakezdési támogatás adómentesen adható értékhatárának normatívvá tétele is.

A jelenlegi adószabályok csak nagyon kis mértékben vannak hatással a foglalkoztatásra. A munkaadók visszatérő panasza, hogy nagyon magasak a bérre rakódó terhek. Ez igaz is, ám a bérjárulékok csökkentésével két baj is van: egyrészt akkor máshonnan (de honnan?) kell előteremteni a társadalombiztosítási alapok bevételét, másrészt a járulékcsökkentés nem teremt új munkahelyeket. Új állásokat a bővülő piaci kereslet, új piacok megtalálása, a beruházások élénkülése teremt.

2008-ban nem várható a foglalkoztatás bővülése. A konvergenciaprogram megszorításai, a növekedés lassulása továbbra is kedvezőtlen környezet a munkahelyteremtésre. Pataky Péter szerint évek óta tüneti és nem oki kezelésre tesz kísérleteket a kormány a foglalkoztatás terén. Pedig érdemi lépések szükségesek a vállalkozások versenyképességének növelésére egyik oldalon, s a foglalkoztathatóság megteremtésére a másik oldalon. Ma ugyanis mindkét elemmel baj van. Egyrészt nagyon kevés az újmunkahely-teremtő beruházás, fejlesztés, másrészt ahol mégis megjelenik, ott sokszor nincs foglalkoztatható munkaerő.

Több problémát kell párhuzamosan kezelni, illetve felszámolni. A szakképzés romokban van Magyarországon, fel kell tehát gyorsítani a megkezdett átalakulást. A mai munkanélküliség legsúlyosabb problémája az, hogy sok százezres a foglalkoztathatatlanok száma. Ők ma az országban a leghátrányosabb helyzetűek, halmozottan hátrányos térségekben élnek. Visszahozásuk a munkaerőpiacra komplex programokkal hosszú idő alatt lehetséges. Ezek elkezdésével már késésben vagyunk, pedig folytatni kell, annak ellenére, hogy sok forrást igényel, és lassan (nem egy választási ciklus alatt) hoz eredményeket.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem