×

Pályázati rajt öt témában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 107. számában (2007. február 15.)
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) keretében megnyíló uniós forrásokat – a kormányzat szándékai szerint – olyan célokra és oly módon kell befektetni, hogy ez hosszú távon megalapozza az egész ország fejlődését. A kabinet ígérete szerint a kis- és középvállalkozások kiemelt célcsoportjai a programoknak, s a január végén elrajtolt pályáztatás is egyszerűbb a korábbiaknál. A munkáltatók érdekképviseletei úgy vélik, hátrányos megkülönböztetés éri a legkisebb foglalkoztatókat, mert többségük nem tudja teljesíteni a pályázati feltételeket. A munkavállalói érdekvédők nem látják a foglalkoztatás bővítéséhez vezető utat a programban, vélekedésük szerint nincs összhang a foglalkoztatás, a képzés és a gazdaságfejlesztés között.

A kkv-k kiemelt célcsoportjai a fejlesztési tervnek

A következő hét évben – a kötelező hazai önrésszel együtt – 8000 milliárd forint az összes uniós forrás, amely hazánk rendelkezésére áll. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv mintegy 7000 milliárd forintot jelent, amelyből a hazai társfinanszírozás átlagosan 15 százalékot tesz ki – mondta A Munkaadók Lapjának Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos.

Kérdésünkre, miszerint nincs-e ellentmondás a célok között (növekedés és foglalkoztatás, innováció és felzárkózás), illetve teljes-e az összhang a kormányprogram, a konvergenciaprogram és az ÚMFT között, a kormánybiztos kifejtette: nincs ellentmondás, sőt a programok egymással szorosan összehangolva készültek. Az egyensúlyteremtés, a konvergenciaprogram és a fejlesztések kéz a kézben járnak. Az első intézkedések célja a gazdasági egyensúly visszabillentése volt, amely nélkül nem lehetett volna hosszabb távú szerkezeti reformokat kezdeni. Ezek a reformok pedig feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a fejlesztési pénzeket ne rosszul szervezett struktúrákba, feneketlen zsákokba öntsük. Több ilyen lehetősége az országnak mostanában nem lesz, jól kell befektetnünk e forrásokat, olyan célokra és oly módon, hogy ez hosszú távon megalapozza az egész ország fejlődését.

A kormányzatnak az a célja a kétéves akciótervekkel, hogy azokkal javuljon a kiszámíthatóság, tervezhetőség a fejlesztéspolitikában mind a vállalkozások, mind az önkormányzatok és a civil szervezetek számára. A kétéves tervek részletesen tartalmazzák majd a kiírandó pályázatokat és projekteket. E terveket szakmai egyeztetések után véglegesíti a kormány, majd évente, gördülő módon újratervezi azokat. Így garantálható, hogy a támogatáspolitika folyamatosan alkalmazkodni tudjon a valós fejlesztési igényekhez.

A kormánybiztos elmondta: már a január végén megjelent pályázatoknál számos olyan új szabályozási elem lépett életbe, amelyek együttesen egyszerűbbé, átláthatóbbá és gyorsabbá teszik az intézményrendszer működését.

Az eddigiekhez képest jóval kevesebb igazolást kérnek be a pályázóktól, az állami közigazgatástól beszerezhetőket pedig nem a kedvezményezetteknek kell összegyűjteniük. Egyszerűsödik a kis összegű támogatásokhoz való hozzáférés: az igénylőknek csupán jogosultságukat kell bizonyítani egy kérdőív kitöltésével. Kedvezőbbek lettek a biztosítéki feltételek is.

A családi, mikro- és kisvállalkozások kiemelt célcsoportjai a fejlesztési tervnek. A most kiírt öt gazdaságfejlesztési pályázat közül négy a mikro-, illetve a kis- és közepes vállalkozásoknak szól. Így az e pályázati körben elérhető 30 milliárd forintból több mint 20 milliárdot e vállalkozások hívhatnak le. Azt, hogy pontosan mennyi pénz juthat e kisméretű cégeknek, nem lehet pontosan megmondani az operatív programok brüsszeli elfogadásáig, de számítások szerint az Új Magyarország Fejlesztési Tervből a vállalkozásoknak közvetlenül, mindent összeadva mintegy 1300 milliárd forint juthat.

Bajnai Gordon elmondta: az Európai Bizottság Magyarországgal foglalkozó igazgatója egy január közepén tartott sajtótájékoztatón azt nyilatkozta, hogy nyár előtt befejeződhet az a tárgyalássorozat, amely az operatív programok végleges lezárását jelenti. Ez alapján júniust követően kerülhet sor a pályázatok kiírására nagyobb számban, de még addig is több felhívás közzététele várható, például a regionális operatív programok területén.

A pályázás körül sok a nyitott kérdés

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programjai – kisebb társadalmi vita és a kormánydöntés után – már Brüsszelben várják a jóváhagyást. – Azt vártuk volna, hogy a kétéves akcióterveket is társadalmi vitára bocsátja a kormány már novemberben-decemberben, de a jelen helyzetben már annak is örülni kell, hogy – uniós csatlakozásunk óta első ízben - legalább az elsőként kiírandó pályázatokat megvitathatjuk – vélekedik Tardos János, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) Ellenőrző Bizottságának tagja. – A nemzeti fejlesztési terv szerkezeti problémáival már nem tudunk foglalkozni, mert a fő keretszámokat elfogadták és elküldték Brüsszelbe, vagyis például hiába kérdeznénk, miért csak ekkora összeget szánnak a gazdaságfejlesztésre. Ami még érdekes lehet a számunkra: vajon lehet-e átjárás az egyes operatív programok között? Erre már volt példa 2004-2006 között is, bár ez uniós engedélyezést igényel.

Az első pályázati kiírások már előttünk vannak, és ezekről összegyűjtöttük tagságunk észrevételeit – mondja Tardos János. Többen szóba hozták a vállalkozásokkal kapcsolatos méretproblémákat, mondván: hátrányos megkülönböztetés éri a mikro-, illetve az induló kisvállalkozásokat. Ugyancsak nehezen fogadható el a tagság számára, miért írják elő pályázati feltételként, hogy a vállalkozás növekedési tendenciát mutasson fel, hiszen ez mindig az aktuális piaci viszonyoktól függ, s az elvárt arányok is vitathatók.

A VOSZ szerint az elnyerhető támogatás "intenzitása" (vagyis hogy a beruházás hány százalékát lehet támogatásként elnyerni) ugyancsak vitatható, célszerűbb lenne megnevezni néhány kiemelt beruházási célt, amelyeknél ez az arány 50 százalékra lenne emelhető. A másik fontos kérdés: mikor lehet elkezdeni a beruházási tevékenységet? Fontos lenne deklarálni, hogy a pályázat elküldése után azonnal (korábban saját felelősségére a pályázó megtehette ezt).

A vállalkozók kedvező változásnak tartják, hogy némiképpen egyszerűsödött a beadványok elbírálásának rendszere, de szeretnék tudni: ennek mennyi idő alatt kell megtörténnie? Jó lenne, ha az elbíráló állami szervezetek is vállalnának önmagukra kötelező (minél rövidebb) határidőt. Azt is üdvözlik, hogy elutasítás esetén lehet panasszal élni, de ennek mikéntje nincs pontosan megfogalmazva. Ezenkívül még sok technikai jellegű kérdés tisztázatlan a vállalkozók számára, s ezekre is minél gyorsabb választ remélnek.

Nem világos a foglalkoztatásbővítés mikéntje

A munkavállalói oldal képviseletében a Munkástanácsok Országos Szövetsége véleményezte az Országos Érdekegyeztető Tanács szeptemberi plenáris ülésén az Új Magyarország Fejlesztési Tervet - emlékeztetett Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnöke. A munkavállalói oldal egyetértett a stratégiai célokkal, örömmel vette tudomásul, hogy a foglalkoztatás bővítésének célja előbbre került, mint a gazdasági növekedésé, de nem látták az összhangot a kormány- és a konvergenciaprogrammal. Az utóbbi foglalkoztatásbővítési céljait (0,7 százalék 2009-2010-re) nem lehet komolyan venni, hiszen a statisztikai hibahatáron belül van; a Nemzeti Fejlesztési Terv viszont 2013-ra nem tartalmaz ilyen számokat. Az érdekképviselet szerint a fejlesztési terv fő céljai (a gazdaságfejlesztés, a foglalkoztatás és a képzés) sincsenek egymással összhangban, mert nem utalnak egyértelműen a foglalkoztatás bővítésének elérésére – hangsúlyozta az elnök –, ráadásul a szociális partnerek részvétele a megvalósítás ellenőrzésében is elhanyagolható. A munkaadók és a munkavállalók egyetértenek abban: aggodalomra ad okot, hogy a kormányzati feladatokra, a bürokráciára a szükségesnél többet kívánnak fordítani, míg a foglalkoztatás szélesítését szolgáló gazdaságfejlesztésre az indokoltnál kevesebbet.

A szakszervezetek nem látják a foglalkoztatás bővítéséhez vezető utat a programban, vélekedésük szerint nincs összhang a foglalkoztatás, a képzés és a gazdaságfejlesztés között. Az innovációs központok munkahelybővítő hatása ugyanis – európai példákat ismerve – nem számottevő, sőt, inkább az ellenkezőjére van példa. Éppen ezért kifejezetten foglalkoztatási célú, szociális jellegű szolgáltatásbővítő programokra lenne szükség, amelyeket az állam nem tud magára vállalni. A skandináv országok sikeres gyakorlata azt mutatja, hogy a képzési, szakképzési programok összehangolásával lehetséges úgy megfelelni a piaci igényeknek, hogy az egyben a foglalkoztatás bővítését is szolgálja, ne csupán a beruházók igényeit. A szakszervezetek véleménye szerint a társadalom nem a piacért létezik, s az államnak mindenkor kötelessége tenni polgárainak megélhetéséért úgy, hogy az ösztönző eszközöket ebbe az irányba tereli. A tervet megismerve azt is szeretnék megtudni, hogy mekkora még a mozgástér, illetve milyen mértékűek a kormány elígérkezései a forrásokhoz viszonyítva.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem