×

Nyugdíjszabályok változása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 107. számában (2007. február 15.)
Noha a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény – 1997. évi LXXXI. törvény (Tny-tv.) – közelmúltban megjelent módosításai még nem a beharangozott "nagy" nyugdíjreform részét képezik, máris pontosan jelzik annak irányát: az eddigieknél szigorúbb szabályok várhatók.

A szigorúbb szabályok bevezetésének elsődleges oka - melyre a módosító törvény általános indoklása hivatkozik –, hogy hazánk demográfiai helyzete egyre rosszabb, az idősek aránya folyamatosan nő a népességen belül. Ebből adódóan a nyugdíjalap egyensúlyának érdekében a kifizetéseket (ellátásokat) csökkenteni kell, a bevételeket (járulékokat) pedig növelni.

A nyugdíj- (és járulék)törvény módosításai egyelőre még nem jelentik a jelenlegi rendszer megváltoztatását, csak bizonyos korlátozásokat tartalmaznak.

Mindenekelőtt, ami egyelőre nem változik: a nyugdíjkorhatár főszabályként továbbra is 62 év.

Előrehozott öregségi nyugdíj, vagy biztosítási jogviszony

Az idén még az előrehozott öregségi nyugdíj feltételei változatlanok, de 2008-tól csak

– az az 57. életévét betöltött nő, illetve

– 60. életévét betöltött férfi

veheti igénybe, aki legalább 38 év szolgálati időt szerzett, és biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban nem áll.

Tehát, aki 2008-tól előrehozott öregségi nyugdíjat szeretne igénybe venni, annak meg kell szüntetnie biztosítási jogviszonyát.A nyugdíjazását követően aztán újra létesíthet ilyen jogviszonyt, de ebben az esetben nyugdíját (62 éves koráig) szüneteltetnie kell.

Ugyancsak meg kell szüntetni a jogviszonyt (illetve szüneteltetni kell a nyugdíjat) 2008. január 1-jétől a csökkentett összegű előrehozott nyugdíj esetében is.

Az előrehozott öregségi nyugdíj feltételei

2009. január 1-jétől tovább szigorodnak az előrehozott öregségi nyugdíj feltételei. Ekkortól előrehozott öregségi nyugdíjra az lesz jogosult, aki:

– 2012. december 31-éig 59. életévét betöltötte, és

– legalább 40 év szolgálati időt szerzett, valamint

– biztosítással járó jogviszonyban nem áll.

Csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultság

Csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult az a biztosított, akinek az előírt szolgálati időből (40 év) legfeljebb 3 év hiányzik, és az 59. életévét betöltötte.

A csökkentés mértéke elég jelentős: a társadalombiztosítási nyugdíj megállapításának időpontjától a 62. életév betöltéséig terjedő időszak minden 30 napjára az előírt szolgálati időnél

– 1-365 nappal rövidebb szolgálati idővel rendelkező esetében havi 0,1 százalék,

– 366-730 nappal rövidebb szolgálati idővel rendelkező esetében havi 0,2 százalék,

– 731-1095 nappal rövidebb szolgálati idővel rendelkező esetében havi 0,3 százalék.

A nyugdíj szüneteltetésének esetei

A Tny-tv. 83/B §-a értelmében annak a személynek, aki 2008. január 1-jét követően megállapított

– előrehozott, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjban,

– korkedvezményes nyugdíjban,

– bányásznyugdíjban,

– korengedményes nyugdíjban, illetve

– az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában

részesül, és biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyt létesít, illetve kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vagy társas vállalkozóként tevékenykedik, és járulékalapot képező havi jövedelme eléri a minimálbér összegét, akkor a tevékenység tartamára, de legfeljebb a 62. életév betöltéséig a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell. Ha a járulékalapot képező jövedelem az éves keretösszeget a tárgyév decemberében haladja meg, a nyugellátás szüneteltetésére nem kerül sor, de a tárgyév december havi nyugellátását vissza kell fizetni.

E szüneteltetési kötelezettség 2010. január 1-jétől a 2008. január 1-jét megelőzően megállapított fenti körbe tartozó nyugellátásokra is vonatkozik.

A nyugdíjfolyósító szerv a nyugdíj folyósításának szüneteltetéséről az állami adóhatóság által közölt éves keretösszegre vonatkozó összesített adatok alapján határozatban intézkedik. Az ellátás újbóli folyósításáról is határozatban kell intézkedni.

A nyugellátás szüneteltetésének időtartama alatt az érintett nyugdíjasnak minősül. Az ellátás újbóli folyósítása során a Tny-tv. 83/A §-ának (3) bekezdésében foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.

Az említett jogszabályi hely már 2007. január 1-jétől hatályos. E szerint a nyugdíj tárgyhónapra (tárgyhónapokra) járó folyósítását a Tbj-tv. 5. §-a szerinti biztosítási jogviszonyban álló jogosult kérelmére mindaddig szüneteltetni kell, amíg annak újbóli folyósítását nem kéri.

A nyugellátás szüneteltetésének időtartama alatt az érintett nyugdíjasnak minősül.

Az újbóli folyósítás során a jogosultat az ellátás szüneteltetést megelőző összegének a 22/A § szerinti emeléssel, továbbá az időközben végrehajtott emelésekkel – az egyes emelések esedékességi időpontjának figyelembevételével – növelt összege illeti meg. A tizenharmadik havi nyugdíjra jogosultságnál a szünetelés időtartamát is figyelembe kell venni.

Fegyveres szervek tagjaira vonatkozó szabályok

A kötelező szüneteltetéssel összefüggő rendelkezéseket a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati nyugdíjára is alkalmazni kell, a rájuk vonatkozó – külön törvény szerinti – eltérő nyugdíjkorhatárra vonatkozó szabályokra figyelemmel.

Nyugdíjemelés

Annak a nyugdíjasnak a nyugellátását, aki 2006. december 31-ét követően biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyt létesít, kérelemre minden megszerzett 365 nap szolgálati idő után a járulékalapot képező kereset, jövedelem havi átlagos összegének 0,4 százalékával meg kell emelni.

Az átlagos havi összeget úgy kell meghatározni, hogy a nyugellátás folyósítása, illetve szüneteltetése alatt elért, járulékalapot képező kereset, jövedelem együttes összegét el kell osztani ezen időszaknak a biztosításban töltött azon napjainak számával, amelyekre a nyugdíjasnak keresete, jövedelme volt. Az így kapott napi átlagot meg kell szorozni 365-tel és el kell osztani 12-vel.

Nyugdíjjárulékot fizető nyugdíjas

2007. április 1-jétől a nyugdíjas munkavállaló is kötelezett 8,5 százalék nyugdíjjárulék fizetésére (ideértve a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni és társas vállalkozót is) azzal, hogy az érintett már január 1-jével is vállalhatja a nyugdíjjárulék megfizetését. Kissé hosszan megtérülő "befektetésről" van szó, ha arányba állítjuk a 0,4 és a 8,5 százalékot.

A nyugdíj alapjául szolgáló kereset meghatározása

2008. január 1-jétől módosul a nyugdíj alapjául szolgáló kereset meghatározása. A változás többirányú: tartalmaz kedvezőbb előírást is (pl. minden év keresetét a nyugdíjazást megelőző év szintjére kell valorizálni), és tartalmaz negatív változást is (a nyugdíj megállapításához a járulékokkal is csökkentett tényleges nettó keresetet kell figyelembe venni). E módosítások eredőjeként – a jogalkotó szándéka szerint – átlagosan mintegy 7 százalékkal mérséklődik a nyugdíj alapjául szolgáló jövedelmek összege a korábbi szabályokkal megállapítottakhoz képest.

Korkedvezményre jogot adó munkakörök

A korkedvezményre jogot adó munkakörök jegyzéke – és a korkedvezmény szabályai – 2010. december 31-éig nem módosulnak.

Korkedvezmény-biztosítási járulék

2007. január 1-jétől egy új járuléktípust vezetnek be, a korkedvezmény-biztosítási járulékot. Viselője az a foglalkoztató, illetve egyéni vállalkozó, amely vagy aki a külön jogszabályban meghatározott korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztat biztosítottat, illetve ilyen munkakörben tevékenykedik.

Korkedvezmény-biztosítási járulék alapja, mértéke

A korkedvezmény-biztosítási járulék alapja megegyezik a társadalombiztosítási járulék alapjával. Mértéke 13 százalék.

A korkedvezmény-biztosítási járulék bevezetése

Bevezetése fokozatosan történik. A költségvetés a járulék

– 2007-ben 100 százalékát,

– 2008-ban 75 százalékát,

– 2009-ben 50 százalékát,

– 2010-ben 25 százalékát vállalja át.

2011-től kell teljes egészében megfizetni [2006. évi CXXI. törvény 30. §-ának (14) bekezdése].

Regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságok

A szervezeti változásokat illetően feltétlenül meg kell említenünk, hogy 2007. január 1-jétől az eddigi nyugdíj-biztosítási igazgatóság helyett 7 regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóság alakult, de változatlanul külön igazgatóságként működik a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság.

Említésre méltó változás az illetékességi szabályokat illetően, hogy január 1-jét követően nyugellátás iránti igényt nemcsak az igénylő lakóhelye, hanem a foglalkoztató vagy egyéb szerv székhelye (telephelye) szerint illetékes regionális nyugdíj-biztosítási igazgatósághoz is be lehet nyújtani.

A rokkantsági nyugdíj

A rokkantsági nyugdíj szabályai (egyelőre) változatlanok. Viszont feltétlenül meg kell említenünk, hogy a Tny-tv. 64. §-ának (10) bekezdése, amely szerint a nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv a munkaképesség-csökkenésen alapuló ellátásban részesülő személyt az esedékes orvosi felülvizsgálattól eltérő időpontban is kötelezheti – a jogkövetkezményekről való tájékoztatás mellett – orvosi felülvizsgálat céljából történő személyes megjelenésre, ha olyan tény vagy körülmény jut a tudomására, amely valószínűsíti, hogy a korábban megállapított munkaképesség-csökkenés nem áll fenn, vagy az a megállapítottnál kisebb mértékű. Amennyiben a munkaképesség-csökkenésen alapuló ellátásban részesülő személy az orvosi felülvizsgálaton nem jelenik meg, az ellátásra való jogosultságát – az erről szóló határozat keltét követő hónap első napjával – meg kell szüntetni.

A módosítások a törvény hatálybalépése előtt szerzett jogokat nem érintik. Így azon személyek esetén, akik előrehozott, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra 2009. január 1-je, illetve 2012. január 1-je előtt jogosultságot szereztek, e jogosultságukat bármikor érvényesíthetik, tekintet nélkül arra, hogy az előrehozott öregségi nyugdíjat mikor, illetve milyen időponttól kezdődően állapítják meg. Az előrehozott öregségi nyugdíj összegét azon rendelkezések szerint kell megállapítani, amelyek arra az időpontra alkalmazandóak, amelytől kezdődően az előrehozott öregségi nyugdíjat megállapítják.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem