×

Interim menedzsment

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 107. számában (2007. február 15.)
Az utóbbi hat évben háromszorosára bővült az úgynevezett interim menedzserek nemzetközi piaca. E szakmailag elismert vezetők – akik a különböző cégeknél rövid távú elkötelezettségek vállalására építik karrierjüket – egyre keresettebbek, mert alkalmazásuk kisebb költséget jelent a szervezetnek, mintha hagyományos munkaviszonyban tevékenykednének. A tapasztalatok azt jelzik, hogy egyre több kvalifikált szakember választja e sajátos munka- és életformát.

Magyarországon még gyerekcipőben jár az interim menedzsment, holott az eseti irányítói feladatokat vállaló szakemberek foglalkoztatása kedvező eredményekkel kecsegtet. Sokan nem is tudják pontosan, mikor és miért célszerű e konstrukció alkalmazása, sőt, sokan vezetőkölcsönzésként értelmezik e sajátos munkaformát. Holott egészen másról van szó.

Tapasztalat kerestetik

A vezetőkölcsönzés helytelen megfogalmazás, ugyanis az interim menedzser meghatározott feladatot old meg – magyarázta Steiner László. A Hungarian Interim Management (HIM) Kft. alapító tulajdonosa a hagyományosan alkalmazott vezető és az interim menedzser közti különbséget úgy magyarázza, hogy míg előbbi esetben a munkaadó adott állásra vesz fel egy "önéletrajzot", utóbbi konstrukcióban bizonyos feladat megoldására keres "tapasztalatot".

"Amikor a magyarországi piacra három-négy évvel ezelőtt bevezettük az interim menedzsmentet, akkor többen zavartan kérdezték, hogy vajon erre van-e, lesz-e igény – emlékezett vissza Steiner László. Nos, a látens igény már akkor is jelen volt Magyarországon – az elmúlt időszak ezt be is bizonyította –, hiszen évente megkétszereződik, illetve megháromszorozódik a megbízások száma. Egyre több interim menedzser található a piacon, s immár néhány tanácsadó cég is foglalkozik e szakemberek kiajánlásával. Főtevékenységként azonban kizárólag a HIM foglalkozik ezzel.

Az interim menedzser megbízási szerződéssel dolgozik. Általában jól körülhatárolható feladatot kap, amelyről tudni lehet, hogy mikorra lehet elvégezni. Jellemzően fél évnél rövidebb időre nem szerződik a két fél; az esetek többségében hat-kilenc hónap áll a szakember rendelkezésére, hogy elvégezze munkáját. Ennyi idő alatt teljesen meg lehet változtatni egy céget, ha annak érdeke úgy kívánja. Egy kevésbé sikeres vállalkozást növekedési pályára lehet állítani, esetleg új struktúrát lehet kialakítani és működtetni addig, amíg az érintettek bele nem tanulnak az új eljárásokba – sorolta Steiner László. A lényeg tehát az, hogy a teendőket átmeneti ideig bízzák az interim menedzserre, aki átsegíti a kezdeteken a céget, felfuttatja a vállalkozást, amely aztán képessé válik a sikeres működésre.

Rugalmas alkalmazkodás

Olykor pénzügyi krízist kell túlélnie a cégnek, s ez kíván speciális szaktudást. Nincs tehát tipikus feladat, mindig a megbízó aktuális helyzete a meghatározó – szögezte le Steiner László, hozzátéve: kivétel ez alól a gap menedzser, aki például a szülési szabadságon lévő vezetőt helyettesíti meghatározott ideig.

Jóllehet, nincs kikötve, hogy mely ágazatokban érdemes interim menedzsert alkalmazni, bizonyos területeken ez a forma nemigen fordul elő. A bankszektor például ilyen, ugyanis túlságosan belterjes ahhoz, hogy kívülről fogadjon vezetőket akár csak néhány hónapra is. Azonban nem kizárt, hogy a pénzintézetek is alkalmazzák e konstrukciót olyan területeken, amelyek kevéssé kötődnek az alaptevékenységhez. Például az IT-vezető e szektorban is lehet interim menedzser. E forma már csak azért is előnyös, mert a kívülről érkező szakember objektívebben tudja szemlélni a céget, nem ismeri a vállalati érdekek hálózatát, és nem is alkalmazkodik az ilyen viszonyokhoz. Emiatt könnyebben visz véghez keményebb intézkedéseket is.

A betanulás nehézkességétől nem kell tartaniuk a vállalatoknak, az interim menedzserek ugyanis éppen ebben profik, azaz hihetetlenül gyorsan tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez, s rövid időn belül szinte bármilyen vállalkozással képesek megismerkedni. E foglalkoztatási forma egyszersmind életforma is, amely alapvetően különbözik az alkalmazotti léttől. Úgy lehetne jellemezni, hogy van egy "on" és egy "off" üzemmódja. Előbbi esetében – a megbízás jellemzően hat-kilenc hónapos időszakában – az interim menedzser 120 százalékra felpörgetett életet él, mindent alárendel a munkájának és teljes erejével az adott feladatra koncentrál. Ezután következik az off állapot, amikor az illetőnek néhány hónapig nincs munkája: ilyenkor pihen, nyaral, vagy éppen házat épít. Bár első pillanatra ez utóbbi lehet a vonzó, a gyakorlatban éppen ez okoz gondot a menedzsereknek, akik nehezen élik meg, hogy átmenetileg nincs munkájuk. Míg az alkalmazott vezetők állandó létbiztonságban élnek, addig az interim menedzserek vissza-visszatérően szembesülnek az átmeneti állástalansággal. Ennek elviseléséhez az adhat muníciót, ha tudatosítják magukban, hogy van igény a szaktudásukra és a tapasztalatukra. Ha ebben hisznek, akkor képesek lesznek eladni magukat a piacon.

Ahhoz, hogy valakiből jó vezető váljék, mást kell tanulnia, mint tizenöt évvel ezelőtt - fogalmazott Fekete István, a Magyar Interim Menedzsment Egyesület elnökségi tagja. A menedzsernek jól kell működtetnie a szervezetet, illetve motiválnia kell az embereket. Az irányítás akkor eredményes, ha az alkalmazottak elvégzik, amit elvárnak tőlük, mégis kellőképpen motiváltak, s élvezik munkájukat, saját kreativitásukat. A cég csak akkor lehet sikeres, ha a beosztottak minden pozícióban teljes odaadással dolgoznak. A főnök dolga pedig az, hogy ennek körülményeit megteremtse.

 

Együttműködő partnerek

Az interim menedzserek akkor lehetnek sikeresek, ha a projekt szereplői tisztában vannak a feladataikkal és együttműködnek. Az eredményes munkában kinek-kinek megvan a maga feladata és felelőssége. Ezek szerint a megbízó:

– megismertet a vállalattal és a feladattal;

– kitűzi a célokat;

– garantálja az interim menedzser munkájához szükséges jogokat.

Az interim menedzser:

– felelősséget vállal a rábízott vállalat vagy projekt működéséért;

– munkatervet készít, és azt végrehajtja;

– személyes képességeit a siker szolgálatába állítja;

– támogatja az utódot, aki végleges vezetője lesz a szervezetnek.

A projektmenedzser:

– segíti a megbízót a feladat megfogalmazásában és a célok kitűzésében;

– kiválasztja a legjobb interim menedzsert és segíti munkáját;

– folyamatosan ellenőrzi a projektet, konzultál a megbízóval és az interim menedzserrel.

Vezetői készségek

A vezetőnek az együttműködést kell szem előtt tartania, azt, hogy ne az utasításokkal, hanem a befolyásoló képességével érje el a céljait. Ha ez megvalósul a szervezetben, akkor maguk a munkavállalók is az "egész" fontos részének érzik magukat. A vezető tehát kicsit pszichológus is, aki pontosan tudja, hogy mit és hogyan lehet elérni másoknál. Interim menedzsernek az a személy alkalmas, aki e képességekkel rendelkezik, s mindezt kamatoztatja a gyakorlatban.

A szakemberek a munka nélkül töltött hónapokban regenerálódnak, illetve ilyenkor vesznek részt azokon a work-shopokon is, ahol eltanulják egymástól e speciális szakma fortélyait, illetve megosztják egymással korábbi tapasztalataikat. Általában informálisan térképezik fel, hol van hasonló lehetőség a későbbiekben, hol indul számukra megfelelő projekt.

Az interim menedzserek jellemzője, hogy – képességeik révén – könnyen meg tudják ítélni az adott vállalkozás valószínűsíthető jövőjét. Ha megbízójuk részletezi a tervét, a menedzser azonnal meg tudja mondani, érdemes-e ebbe belevágni, vagy sem - mondta Fekete István. Ez a tudás érték, s ezt általában meg is fizetik a megbízók, hiszen sokkal többe kerülne, ha egy eleve kudarcra ítélt kezdeményezésbe vagyonokat invesztálna az ötlet gazdája.

A szakemberek ára

E szakemberek ára a piacon a visszaigazolt értékéküktől függ. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni a vállalkozás fizetőképességét sem, ha ugyanis a cég csak egy-két millió forintot kíván a projektre szánni, akkor szinte biztos, hogy nem tud megfelelő vezetőt finanszírozni. Az interim menedzserek javadalmazása nemcsak abban különbözik a hagyományos formában alkalmazott vezetőkétől, hogy keresetük más kiadások közé sorolandó, hanem a kifizetés módjában is. A vezető ugyanis napidíjat kap, ami eltér az alkalmazotti menedzser bérezésétől.

Az interim menedzser úgy tevékenykedik a cégnél, mint egy tanácsadó, s így is kell díjazni. A fizetés – első hallásra – magasnak tűnhet, különösen akkor, ha ezt az alkalmazottként foglalkoztatott igazgatók fizetésével vetik össze. Ugyanakkor az is igaz, hogy – valamennyi költséget figyelembe véve – az interim menedzser olcsóbb, mint az alkalmazotti státusú vezető. Ha a havi járandóságon túl az adott vezetői pozícióhoz kapcsolódó valamennyi költséget számba veszik - hozzáadják a fejvadászatra fordított pénzt, a fizetett szabadságra eső bért és az esetlegesen kifizetendő végkielégítést –, akkor egyértelművé válik: a produktív napokra jutó összeg az interim menedzserek esetében kevesebb, mint az alkalmazotti vezetőknél. Mindezek alapján a cégvezetők be szokták látni, hogy megéri interim menedzsert megbízni – szögezte le Fekete István, kiemelve: ezek a vezetők nem mennek szabadságra és betegállományba, hanem teljes erejükkel az adott feladatra összpontosítanak.

Bérezési konstrukció

Az interim menedzserek alkalmazása versenyelőnyt jelent a vállalkozás számára – hívta fel a figyelmet Fekete István. Javadalmazásuk nem gyarapítja a bérköltségeket, hanem a változó költségek közé sorolandó. Keresetüket úgy lehet elkönyvelni, mint egy-egy projektre fordított kiadást.

Mindenképpen tanácsos - például – interim menedzserre bízni egy olyan üzletág elindítását, amelynek sikere bizonytalan. Ha nem lehet előre tudni, hogy a terv megvalósítása beváltja-e a reményeket, akkor az interim menedzser révén érdemes kipróbálni. Ennek módja, hogy a megbízott kiépíti azt egy projekthez hasonlóan, amely ha eredményesnek bizonyul, akkor a vállalati működés részeként folytatódhat, ha pedig nem jön be, akkor le lehet zárni más projektekhez hasonlóan. Ez indokolja, hogy a napidíj miért a projektköltségek része.

Míg korábban az interim menedzserek 45 éves korukra "értek be", ez ma már nem igaz. Az életkori minimumot eddig az indokolta, hogy a vezetők ekkorra tettek szert arra a tapasztalatra, ami e speciális munkához szükségeltetik. A leglényegesebb ugyanis a tapasztalat. Nem számít viszont, hogy milyen végzettsége van az illetőnek, járt-e például MBA-kurzusra, vagy sem. A kulcs a vezetői képesség; ennek meglétén és milyenségén áll vagy bukik a megbízott sikere. Ezt pedig ma már fiatalabb korban – olykor a 30-as évek végére – is meg tudják szerezni a szakemberek. A cégek általában az első és a második számú vezetők teendőit bízzák interim menedzserekre.

"Bennragadt" vezetők

E speciális felkészültségű szakemberek száma egyre gyarapszik hazánkban, ma már 400 személyt tartanak nyilván. Az először Hollandiában és Belgiumban alkalmazott gyakorlat a későbbiekben Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is elterjedt; Németország és Ausztria pedig egy-két évvel jár előttünk.

Magyarország nemcsak a piaci résztvevők számában tér el a fejlettebb országoktól, hanem abban is, hogy nálunk szép számmal akadnak "bennragadt" interim menedzserek. A hazai gyakorlat szülte kifejezés azt jelenti, hogy a szakemberek – munkájuk végeztével – a megbízó cégnél maradnak. Fekete István szerint ez nálunk azért fordul elő, mert sokan kényszerből válnak interim menedzserré. Mivel állásukat otthagyván nem tudnak hagyományos munkaviszonyban elhelyezkedni, ezért kipróbálják magukat a számukra új területen. E munkaformát azonban maguk sem tervezik hosszú távra, sokkal inkább az a céljuk, hogy az első adandó alkalmat megragadva visszakerülhessenek ismert terepükre.

Gyakorta előfordul az is, hogy a megbízó vállalkozás szintén hosszú távra keres vezetőt az interim menedzserek körében, tehát már a megbízást megelőzően tudatja: ha elégedett lesz az illető munkájával, akkor a későbbiekben is szeretné foglalkoztatni az adott pozícióban. De ahogyan már ma is sokan vannak, vélhetően egyre többen lesznek olyanok is, akik, miután belekóstolnak az interim menedzserek munka- és létformájába, semmiképpen sem szeretnének visszamenni alkalmazotti státusba.

 

Dinamikus bővülés a piacon

Nem kevesebb, mint 189 százalékkal bővült az interim menedzsment nemzetközi piaca az utóbbi hat esztendőben; 1995 óta pedig átlagosan évente 20 százalékkal nőtt. Az Ashton Penney Ltd. vezetője, Bill Penney szerint – aki csaknem 20 éves tapasztalattal rendelkezik e sajátos piaci szektorban – az interim menedzsment elterjedésének hajtóereje a változás. A cégeknél ugyanis – a méretcsökkentésre, a kihelyezésre és a fúziókra irányuló tendenciák miatt – új igények keletkeznek. Ezzel párhuzamosan egyre kevesebb idősebb igazgatóra van szükség, akik – állás nélkül maradva – tovább növelik a tudásukat és tapasztalatukat kínáló interim menedzserek táborát.

Egy 2006. júliusban végzett felmérés szerint a cégvezetők 19 százaléka üzleti szerkezetváltásra számít saját cégénél, s csaknem ugyanennyien jelentős üzleti kezdeményezéseket vetítenek előre – ekkor pedig jól jöhet a kívülről, átmeneti időre érkező vállalati vezető. Jelenleg az európai interim menedzsment piaca évente 550 millió angol fontra tehető. Sokat elárul a fejlődésről, hogy mindössze két év alatt 100 millió fontos növekedés volt észlelhető, ami nagyjából megfelel az 1995 és 2000 közötti időszak együttes értékének.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem