×

Társadalombiztosítás 2006

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 96. számában (2006. február 15.)
Cikkünkben összefoglaljuk a társadalombiztosítással összefüggő kötelezettségek legfontosabb változásait.

A minimálbér alakulásával összefüggő változások

A minimálbér összegéről (és a garantált bérminimumokról) a 316/2005. (XII. 25.) Korm. rendeletben olvashatunk részletesen.

A havi munkabér teljesítménybérezés esetén

Teljesítménybérezés esetén a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének (tiszta teljesítménybér, illetve garantált bér és a teljesítménytől függő mozgóbér együttesen) kötelező legkisebb összege a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő teljesítése esetén megegyezik a fenti összegekkel.

A járulékalap meghatározása

A társadalombiztosítási kötelezettségek szempontjából:

– az egyéni és társas vállalkozók minimum-járulékalapjának,

– az egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyban munkát végzők (megbízás, választott tisztségviselők, segítő családtag stb.) biztosítási kötelezettsége elbírálása során figyelembe veendő határösszeg: (havi 62 500 x 30 százalék = 18750, illetve ennek harmincadrésze: napi 625 forint) és végül

– a 11 százalékos egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett belföldi természetes személy járulékalapjának

megállapítása során 2006. február 1-jétől – tekintve, hogy a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér a viszonyítási alap – minden esetben a fenti összegekből kell kiindulni

Garantált bérminimum

A rendelet meghatároz garantált bérminimumokat is. Ez azt jelenti, hogy a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló, illetve az 50 év feletti munkavállaló havi garantált bérminimuma meghaladja a minimálbér összegét.

Az 50 év feletti alkalmazottat garantált bérminimumként a magasabb – legalább két év gyakorlati idő esetén meghatározott – összeg illeti meg. A szabályt első ízben arra a hónapra vonatkozóan kell alkalmazni, amikor az érintett 50. életévét betölti.

Részmunkaidő esetén a minimálbért a munkaidővel arányosan kell megállapítani.

A havi garantált bér a minimálbérhez viszonyítva, illetve forintban meghatározott kerekített összege

 

2 év gyakorlati idő alatt

legalább 2 év gyakorlati idő esetén

2006. 07. 01.-12. 31.

105% 67 500

110% 68 800

2007.

110% 72 100

115% 75 400

2008.

120% 82 800

125% 86 300

A fedezeti rendszer elemeinek a változása

A társadalombiztosítási járulék alapja a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján kifizetett járulékalapot képező jövedelem.

A biztosítási kötelezettséget érintően január 1-jétől nincs változás, viszont a járulékalapot képező jövedelmek köre [4. § k) pont] ismét bővül, az eddigieken túl járulékalapot képez az Szja-tv. 71. §-a szerinti adóköteles béren kívüli juttatás adóalapként meghatározott részének a személyi jövedelemadóval (44 százalék) növelt összege is.

Adóköteles béren kívüli juttatások 400 ezer forint felett

Az Szja-tv. új 71. §-a értelmében a munkáltatónál adóköteles béren kívüli juttatásnak minősül – ami után 44 százalék személyi jövedelemadót kell fizetnie - a munkáltató által az alább felsorolt, a munkavállalónak az adóévben biztosított juttatások együttes értékéből legfeljebb évi 400 ezer forintot, illetőleg a 400 ezer forintnak a munkavállaló által az adott munkáltatónál az adóévben munkaviszonyban töltött napokkal arányos összegét meghaladó rész:

– az önkéntes kölcsönös egészségpénztárba és/vagy az önkéntes kölcsönös önsegélyező pénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulásból az a rész, amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni,

– az iskolai rendszerű képzés címén átvállalt, viselt költségből az a rész, amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni,

– az adómentes üdülési csekk értéke vagy az adómentes üdülési szolgáltatás szokásos piaci értéke,

– az adómentes iskolakezdési támogatás értéke,

– a bírót, az igazságügyi alkalmazottat, valamint az ügyészségi alkalmazottat törvény előírása alapján megillető adómentes ruházatiköltség-térítés, továbbá a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény alapján a magánszemélyt megillető adómentes ruházatiköltség-térítés,

– az adómentes internethasználat munkáltató által viselt (átvállalt) díja, valamint az adómentes számítógép-juttatás szokásos piaci értéke,

– az adómentes bankszámlaköltség-térítés összege,

– a művelődési intézményi szolgáltatás szokásos piaci értéke,

– az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott helyi utazási bérlet formájában kapott adómentes bevétel.

Az adóköteles béren kívüli juttatások után tehát az adóköteles természetbeni juttatásokkal azonos módon kell járulékot fizetni.

Szintén a járulékalapot képező jövedelem fogalmát érinti, hogy kimarad "a foglalkoztató által külföldön foglalkoztatott biztosított és a Magyar Köztársaság területén biztosítással járó jogviszonyban álló külföldi személy"-re történő utalás, azaz szja-alap hiányában a járulékalapot képező jövedelem minden foglalkoztatott esetében a munkaszerződésben meghatározott személyi alapbér, illetőleg szerződésben meghatározott díj.

A járulék mértéke

A járulékmértékeket érintően 2006. január 1-jétől nincs változás, de a jogszabály bizonyos csökkentésre "ígéretet tesz".

E szerint a társadalombiztosítási járulék

– 2007-től 26 százalék (melyből 17 százalék a nyugdíj-biztosítási és 9 százalék az egészségbiztosítási rész), míg

– 2009-től 24 százalék (melyből 16 százalék a nyugdíj-biztosítási és 8 százalék az egészségbiztosítási rész) lesz.

Az egyéni járulékok mértéke

Az egyéni járulékok mértéke:

– 4 százalék egészségbiztosítási járulék és

–8,5 százalék nyugdíjjárulék (vagy 0,5 százalék nyugdíjjárulék és 8 százalék magán-nyugdíjpénztári tagdíj) szintén nem változik.

Az egyéni járulék alapja

Az egyéni járulékok alapja továbbra is megegyezik a tb-járulék alapjával a következő eltérésekkel:

– a természetbeni juttatás, illetve az adóköteles munkabéren kívüli juttatás nem alapja az egyéni járuléknak,

– a nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztári tagdíj) alapjának van felső határa, melynek összege 2006. január 1-jétől napi 17 330 forint, és végül

– nem alapja a 4 százalékos egészségbiztosítási járuléknak a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás, a külön jogszabály szerinti prémiumévek program, illetőleg a különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás, és a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88. § (2) bekezdése alapján kifizetett összeg. A korábbiakhoz képest a felsorolásból a hallgatási díj maradt ki, ami nem érdemi változás, hiszen egyéb jövedelemként eleve nem alapja a járuléknak.

Egészségbiztosítási járulék

További nagyon fontos változás viszont, hogy a január 1-jétől a Tbj-tv. 32. §-a hatályát vesztette. E jogszabályi hely mondta ki, hogy amennyiben a biztosított foglalkoztatása bármelyik jogviszonyában eléri a heti 36 órát, akkor további jogviszonyaiban 4 százalék egészségbiztosítási járulékot nem fizet. Mindez azt jelenti, hogy a jövőben valamennyi egyidejűleg fennálló biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban le kell róni a 4 százalék egészségbiztosítási járulékot, illetve jogosultságot lehet szerezni pénzbeli (pl. táppénz) ellátásra.

Ez a módosítás a heti 36 órás foglalkoztatással rendelkező egyéni és társas vállalkozók társadalombiztosítási jogállását és járulékfizetési kötelezettségét nem érinti.

Magán-nyugdíjpénztári tagdíjfizetés és bevallás

A magán-nyugdíjpénztári tagsággal összefüggésben feltétlenül meg kell említenünk, hogy ismét változik (egyszerűsödik) a pályakezdő, illetve az önkéntes döntéssel csatlakozó fogalma.

Pályakezdő magán-nyugdíjbiztosítási tagsága

Tagságra kötelezett pályakezdő: az a természetes személy, aki

– 1998. július 1-je és 2005. december 31-e között hatályos rendelkezések értelmében tagságra kötelezett pályakezdőnek minősült,

– Magyarországon első alkalommal létesít biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyt, illetőleg ennek hiányában a nyugellátás megszerzése érdekében első ízben létesít a Tbj-tv. 34. § (1) bekezdése szerinti megállapodást, és ebben az időpontban még nem töltötte be a 35. életévét.

Magán-nyugdíjbiztosítói tagság önkéntes döntés esetén

Magánnyugdíjpénztárhoz önkéntes döntéssel csatlakozó: az a tagságra kötelezett, pályakezdőnek nem minősülő természetes személy, aki

– 1998. január 1-je és 2005. december 31-e között hatályos rendelkezések értelmében önkéntes döntéssel taggá vált, vagy

– még nem töltötte be a 30. életévét, és a biztosítási kötelezettséggel járó 5. § szerinti jogviszonya, illetőleg a 34. § (1) bekezdése szerinti érvényes megállapodása, vagy

– Magyarországon első alkalommal létesített biztosítási kötelezettséggel járó, 5. § szerinti jogviszonya, illetőleg a 34. § (1) bekezdése szerinti megállapodása, vagy

– harmadik állam állampolgára, illetőleg a hontalan személy, ha az 5. § szerinti biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya, illetőleg a 34. § (1) bekezdése szerinti megállapodása fennállásának időtartama alatt pénztári tagságát írásban tett belépési nyilatkozatával kezdeményezi.

A módosítással megszűnik a rokkantsági nyugdíj miatt magánnyugdíjpénztárból kilépettek – nyugellátások állapotjavulás miatti elvesztése utáni – esetleges visszalépési lehetősége is.

A minimálbér összege 2006-ban, 2007-ben, 2008-ban

 

2006

2007

2008

Havibér teljes munkaidő esetén

62 500

65 500

69 000

Hetibér teljes munkaidő esetén

14 480

15 080

15 880

Napibér teljes munkaidő esetén

2 880

3 020

3 180

Órabér teljes munkaidő esetén

360

377

397

Magán-nyugdíjpénztári tagdíjfizetés, bevallás módja

A Tbj-tv. módosított 51., illetve új 51/A, valamint 51/B §-ai hosszan rendelkeznek a magán-nyugdíjpénztári tagdíjfizetés, illetve bevallás módjáról. Előírják többek között, hogy a tagdíjat a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig kell megfizetni és bevallani, de az egyéni vállalkozó tagdíjbevallási kötelezettségének a tárgyévet követő év február 15. napjáig évi egyszeri tagdíjbevallással is eleget tehet, feltéve hogy e szándékát a magánnyugdíjpénztárnak írásban a tárgyév január 15-éig bejelenti, a tagdíjat a minimálbér (evaelőleget terhelő járulék) alapulvételével negyedévente megfizeti, és a megfizetett tagdíj, valamint a járulékalap figyelembevételével megállapított tagdíjkülönbözetet a bevallással egyidejűleg rendezi.

 

Magánszemélyt terhelő egészségügyi hozzájárulás

A 4 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a magánszemélyt terheli a következő külön adózó, bevallási kötelezettség alá tartozó jövedelmek után:

– vállalkozásból kivont jövedelem,

– értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelem,

– 25, illetőleg 35 százalékos adóterhet viselő osztalék, vállalkozói osztalékalap,

– árfolyamnyereségből származó jövedelem, valamint

– ingatlan bérbeadásából származó, egymillió forintot meghaladó jövedelem

azzal, hogy e kötelezettség felső határa 400 ezer forint.

A magánszemélynek csak addig kell adóéven belül a 4 százalékos eho-t megfizetni, amíg

– a 4 százalék egészségügyi hozzájárulása meg

– a Tbj-tv. 39. § (2) bekezdés alapján esetlegesen fizetett 11 százalék egészségbiztosítási járulék meg

– az esetlegesen fizetett 5 százalékos baleseti járulék meg

– a foglalkoztató (vagy egyéni vállalkozó) által fizetett társadalombiztosítási járulék egészségbiztosítási részének együttes összege nem éri el a 400 ezer forintot.

Mentes a százalékos eho alól az a jövedelem, amely után

– tb-járulékot vagy baleseti járulékot kell fizetni,

– amely után az adót nem kell megállapítani és/vagy megfizetni, továbbá

– az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, ha a bérbeadó a lakásbérleti jogviszony tárgyát képező tulajdonában álló lakásban lakik, kivéve, ha a lakást saját vállalkozása részére adja bérbe.

Továbbra is mentes a százalékos eho alól:

– a táppénz, baleseti táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermeknevelési támogatás, gyermekgondozási díj,

– az adóterhet nem viselő járandóság, a magánnyugdíjpénztár és az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által szolgáltatásként kifizetett összeg, a kedvezményezett részére az Mpt. 28. § (1) bekezdésének a) pontja alapján kifizetett összeg, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár megszűnése esetén a tag részére teljesített adóköteles pénztári kifizetés, valamint a volt pénztártagnak a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépése miatt visszafizetett magán-nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítés,

– a kifizető által megállapított és folyósított társadalombiztosítási ellátás, valamint a szociális ellátásnak nem a kifizetőt terhelő összege,

– az Szja-tv. 7. §-a (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott kifizető által (ezt eddig "úgy mondtuk", hogy a tételes eho fizetésére kötelezett foglalkoztató) az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba a tag javára havonta fizetett tagdíj összegének az a része, amelyet az Szja-tv. 7. § (1) bekezdésének ka)-kc) pontja értelmében a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni (tehát havonta minimálbér, illetve egyidejűleg két különböző típusú pénztárba történő befizetés esetén pedig a minimálbér 130 százaléka erejéig), továbbá

– az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által a magánszemély javára jóváírt támogatói adomány.

Változatlanul

– a cégautóadó 25 százalékát kell százalékos eho-ként megfizetni,

– az átalányadózást választó mezőgazdasági kistermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás az átalányadó (átalányadó-előleg) 25 százaléka,

– a tételes költségelszámolást választó, egyszerűsített bevallási nyilatkozatot benyújtó őstermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a bevétel 5 százalékának a 15 százaléka, míg

– a fizető-vendéglátó tevékenységet folytató magánszemély által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a tételes átalányadó 20 százaléka, ha e tevékenység alapján a magánszemély nem minősül egyéni vállalkozónak.

A kifizetőt, valamint a magánszemélyt terhelő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást a kifizető havonta állapítja meg, vonja le, a jövedelem kifizetését (juttatását) követő hónap 12. napjáig fizeti meg és vallja be az adóhatóságnak. (Az egyéni vállalkozó kivételével, aki a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást havonta állapítja meg, fizeti és vallja be.)

A magánszemélyt a naptári év folyamán mindaddig terheli a százalékos mértékű egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettség, amíg a kifizetőnek nem nyilatkozik, hogy az egészségbiztosítási járulékot vagy a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást a hozzájárulás-fizetési felső határig megfizette.

A magánszemély nyilatkozhat arról, hogy várhatóan eléri a hozzájárulás-fizetési felső határt, és ebben az esetben a kifizetőnek nincs levonási kötelezettsége. Amennyiben azonban a hozzájárulás-fizetési felső határt az egészségbiztosítási járulék összege mégsem éri el, akkor a magánszemély a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást 6 százalékkal növelten, a tárgyévre vonatkozó személyi jövedelemadóról benyújtott adóbevallásában vallja be, és a bevallás benyújtására előírt határidőig fizeti meg.

Ha a magánszemély a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást a fizetési felső határt meghaladóan fizette meg, a túlfizetést a tárgyévre vonatkozó személyijövedelemadó-bevallásában igényelheti vissza.

Amennyiben a jövedelem nem kifizetőtől származik, az egészségügyi hozzájárulást a magánszemély állapítja meg, fizeti meg és vallja be.

Amennyiben a magánszemély egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezett, vagy visszaigénylési jogosultságát gyakorolja, az adóévről akkor is személyijövedelemadó-bevallást köteles benyújtani, ha az az Szja-tv. előírásaiból ez nem következne.

Foglalkoztató táppénzhozzájárulás-fizetési kötelezettsége

A táppénz-hozzájárulás mértéke, szabályai nem változtak. Új szabály ezzel kapcsolatban viszont [Tbj-tv. R. 5/A (3) bekezdése], hogy a társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztató az általa kifizetett, más foglalkoztatónál fennálló jogviszony alapján folyósított táppénz összegéről, a folyósítás időtartamáról – az ellátásban részesülő személy személyi azonosítóinak, taj-számának megjelölésével – a kifizetés időpontjában köteles tájékoztatni az illetékes megyei egészségbiztosítási pénztárat a táppénzhozzájárulás-fizetési kötelezettség megállapítása végett.

Baleseti járulék

A kiegészítő tevékenységet folytatónak minősülő egyéni és társas vállalkozó tényleges jövedelmét terhelő baleseti járulék változatlanul 5 százalék.

Egészségügyi hozzájárulás

A tételes egészségügyi hozzájárulás szabályai január 1-jétől nem módosulnak, a kötelezettség 2006. november 1-jétől megszűnik, utoljára 2006. október hóra kell leróni.

A százalékos egészségügyi hozzájárulás azonban ezt követően is megmarad, sőt – a magánszemélyeket érintően – már 2006. január 1-jétől kiterjed újabb jövedelmekre is.

A kifizetőt terhelő eho

A kifizetőt terhelő 11 százalékos mértékű eho szabályai alapvetően nem változnak. Ezt a Tbj-tv. szerinti belföldinek minősülő eho-alapot képező jövedelem után kell megfizetnie. (Amennyiben a jövedelem nem kifizetőtől származik, vagy a kifizetőnek nincs adóelőleg-levonási kötelezettsége, akkor az eho a magánszemélyt terheli.)

Az eho alapja

A 11 százalékos eho alapja:

– valamennyi összevont adóalapba tartozó, adóelőleg számításánál figyelembe veendő jövedelem,

– a külön adózó jövedelmek közül pedig a természetbeni juttatások adóalapként meghatározott értéke, a kamatkedvezményből származó jövedelem, az egyösszegű járadékmegváltás, valamint a kis összegű kifizetés (ha nem biztosított kapja).

Bejelentési határidő az egészségbiztosítási pénztárnál

Az egészségbiztosítási pénztárhoz történő bejelentés mind a határidőket, mind pedig a módot illetően szigorodott.

A Tbj-tv. 44. §-ának (3) bekezdése értelmében

– a biztosítás kezdetére vonatkozóan legkésőbb a biztosítási jogviszony első napját megelőző napon, választással létrejövő jogviszony, külföldi állampolgárságú biztosított esetén, valamint ha a jogviszony nem előzetes megállapodás eredményeként jött létre, a biztosítási jogviszony első napját követő 15 napon belül, munkanélküli-ellátás esetén a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig,

– a jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését, a biztosítás megszűnését követően folyósított ellátás kezdő és befejező időpontját közvetlenül követő 8 napon belül

kell teljesíteni.

A Tbj-tv. R. január 1-jétől hatályos rendelkezései szerint a fent említett kötelezettségeket az OEP által rendszeresített (és a kötelezettek rendelkezésére bocsátott) program felhasználásával, elektronikus úton vagy gépi adathordozón kell teljesíteni. A mágneses lemezhez csatolni kell az adathordozó papír alapú, kinyomtatott, cégszerű aláírással hitelesített példányát is.

Amennyiben a bejelentés 5 főnél kevesebb személyre vonatkozik, akkor a bejelentés – engedély alapján (a MEP igazgatója vagy az OEP főigazgatója) – nyomtatványon is teljesíthető.

Bevallás, adatszolgáltatás

Ahogy várható volt, az Art. 31. §-ának (2) bekezdésében meghatározott bevallási rend alkalmazása kitolódik. A módosítás értelmében az említett jogszabályi hely szerint meghatározott bevallási és adatszolgáltatási kötelezettséget 2006 áprilisától kell alkalmazniuk

– a 2005. december 31. állapot szerinti 10000 legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózóknak,

– azon adózóknak, melyek a Pest megyei és fővárosi kiemelt adózók igazgatósága illetékességi körébe tartoznak,

– a havi és negyedéves bevallásra kötelezetteknek, illetve

– azoknak az adózóknak, amelyek ezt a megoldást választják.

A többi adózó a 2006-ban esedékes bevallásait – a bevallás módját illetően – a 2005. december 31-i szabályok szerint teljesíti.

Az új bevallási módra 2006 áprilisától kötelezett adózóknak 2006. január 1-je és április 30-a között az okmányirodáknál regisztráltatniuk kell magukat (illetve az új rendszerre történő adózó önként vállalhatja a regisztrációt), hogy kötelezettségeiknek a Központi Elektronikus Szolgáltató (KESZ) Rendszer igénybevételével eleget tudjanak tenni. Ennek megtörténtéről 8napon belül bejelentést kell tenni az adóhatósághoz.

A többiek – tehát az új bevallásra 2007. január 1-jétől áttérő adózó - regisztrációjára az okmányirodákban az APEH értesítése alapján kerül sor a KESZ Rendszer igénybevételéhez szükséges egyedi azonosító megszerzése érdekében, melynek megtörténtét szintén 8 napon belül kell jelezni az adóhatóságnak.

Magánszemélyt terhelő egészségbiztosítási járulék

A természetes személyt terhelő 11 százalékos mértékű egészségbiztosítási járulék fizetésére január 1-jétől az kötelezett, aki

– belföldinek minősül és

– nem biztosított és

– egyéb jogcímen sem jogosult egészségügyi szolgáltatásra.

2005-ben a feltételek között szerepelt a minimálbér 30 százalékát elérő jövedelem, melyre való utalás 2006. január 1-jétől kimarad

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem