×

Üzlet és etika

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 93. számában (2005. november 15.)
Az üzleti etikai vétségek annak ellenére megszaporodtak a magyar gazdaságban, hogy számos szakmai, érdekvédelmi szervezetnek, illetve vállalatnak is van már etikai kódexe. Az írott és íratlan törvényeket azonban nem mindig tartják be a cégek, mert nehezen tűrik és rosszul kezelik az élesedő piaci versenyt – állítják a lapunk által megkérdezett szakemberek. Pedig hosszú távon bizonyosan nem kifizetődő az üzleti normák áthágása, ráadásul a „vétőknek” az esetleges jogi következményekkel is számolniuk kell.

A rendszerváltást követően az üzleti etika terén is jelentős változásokat figyelhetünk meg: immár a vállalkozók és a fogyasztók többsége is úgy érzi, hogy az üzleti életben jóval több amorális szereplővel, történéssel találkozhat, mint korábban. Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke, a Stúdium 2000 Bt. ügyvezetője úgy véli, ennek fő oka, hogy jó néhány vállalkozás számára szokatlan volt az éles versenyhelyzet, és ezt némelyek máig nehezen tudják kezelni.

A konkurens lejáratása

Az egyik gyakori vétség a konkurens cég lejáratása. Sokan még ma is úgy vélik, ha negatív információkat terjesztenek versenytársukról, akkor azzal saját piaci pozícióikat erősíthetik. Holott korántsem biztos, hogy ez kifizetődő, hiszen a versenytársak rossz színben való feltüntetése sértheti azokat a megrendelőket, akik annak szolgáltatását veszik igénybe. Nyilvánvaló: az üzleti tárgyalás során csapdahelyzetet jelent a versenytárs negatív minősítése. Ahelyénvaló ilyenkor az, ha az illető inkább a saját terméke, szolgáltatása előnyeit igyekszik bemutatni. A versenytárs előnytelen véleményezése ugyanakkor azért sem szerencsés, mert előfordulhat, hogy valakinek a későbbiekben éppen a „leminősített” céggel kell együttműködni; a gazdasági életben ugyanis nem ritka, hogy a versenytársak kénytelenek összefogni egy nagyobb cél érdekében.

Nem etikus az sem, ha egy cég úgy reklámozza termékét, szolgáltatását, hogy az a legjobb a piacon. Ha hozzáteszi, hogy „valószínűleg a legjobb”, már nem érheti szó a ház elejét. Természetesen az ilyesfajta etikátlan megnyilvánulásoknak – megtévesztő hirdetések, reklámok – sokszor áldozatul eshetnek a fogyasztók is. Jó néhány hasonló esetben szabott ki bírságot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), igaz, a néhány millió forintos büntetések aligha ingatták meg a nagyvállalatok büdzséjét.

Perelhet a sértett

Ma már számos érdekvédelmi, szakmai szervezet hozott létre etikai kódexet, illetve vannak olyan cégek is, ahol a munkatársakra kötelezőek a vállalati kódex előírásai. Tonk Emil úgy véli, a piac hosszú távon diszkriminálja majd azokat, akik vétenek az üzleti etika szabályai ellen. Néhány éven belül a magyar vállalkozóknak is szembesülniük kell majd azzal, hogy a versenytárs pert indíthat az elmaradt haszon miatt, mondván: a negatív információk sértették jó hírnevét, s veszélyeztették piaci pozícióját.

Kassai Róbert, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) alelnöke szerint a magyar vállalkozók viselkedése – jellemzően – nem etikátlanabb, mint külföldi társaiké. Ugyanakkor látható, hogy az éles piaci versenyben a munkáltatók gyakorta nem tartják be az etikai kódex előírásait, s nem mindig felelnek meg az üzleti élet írott és íratlan törvényeinek. Az IPOSZ vezetése tisztában van azzal, hogy a megrendelők sok esetben a szolgáltató kisiparosokat is etikátlan üzleti magatartással vádolják. A probléma megoldásában az IPOSZ is igyekszik segíteni. A közeljövőben ezért ipartestületenként úgynevezett egyeztető fórumokat hoznak létre, amelyek az írásban beérkező lakossági panaszokkal foglalkoznak. Ha a bejelentést jogosnak találják, akkor igyekeznek azt a vállalkozó bevonásával orvosolni. Az alelnök szerint ez gyorsabb ügyintézést jelent, mintha az elégedetlen megrendelők a hatóságokhoz – fogyasztóvédelem, versenyhivatal – fordulnának jogorvoslatért.

Kassai Róbert ugyanakkor hangsúlyozta: tapasztalataik szerint a lakossági panaszok jó része nem helytálló. Problémát jelent, hogy a megrendelők többsége nem ismeri a minőség és a költség összefüggéseit. Sokan a legolcsóbb megoldás mellett döntenek, majd elégedetlenek a szolgáltatás minőségével. Az alelnök kiemelte: fontos, hogy a vállalkozók minden esetben felhívják a megrendelők figyelmét, hogy pénzükért milyen szolgáltatást kaphatnak, s a feltételeket írásban is rögzítsék.

Visszaélés az erőfölénnyel

Kassai Róbert felhívta a figyelmet arra is, hogy a vállalkozásoknak komoly problémát jelent, amikor megrendelőik nem határidőre egyenlítik ki számláikat. Ez vezethet a sokszor emlegetett körbetartozáshoz. Gyakran előfordul, hogy azok sem fizetnek időben, akiknek egyébként módjukban állna. Például a bevásárlóközpontok, amelyek sok esetben nem tartják be az előírt fizetési határidőket, s így a kisvállalkozó beszállítók nehéz helyzetbe kerülnek. Az erőfölénnyel való visszaélés is súlyos etikai vétség, s ez ellen a kiszolgáltatott vállalkozók nem tudnak védekezni. Ilyen esetben a jogi út sem segít, hiszen amire a beadványokkal érdemben foglalkoznának az illetékes szervek, addig a vállalkozó pénzügyi csődbe juthat.

Fontos az is, hogy ne csak a vállalkozók, hanem a gazdaság irányítói is etikusan viselkedjenek. Rendkívül rossz üzenet például az áfa-visszatérítés halasztása, vagy az olyan komplikált pályázati kiírások, amelyek feltételrendszerét a kisvállalkozók képtelenek értelmezni.

A Miskolci Egyetem üzleti és vállalkozási tanszéke alapítványi támogatással 129 kis-, illetve középvállalati tulajdonos/vezető, 80 nagyvállalati irányító és 84 nem üzleti szférában dolgozó személy megkérdezésével végzett kutatást az etika vállalaton belüli szerepéről.

Dr. Szegedi Krisztina egyetemi tanár elmondta: arra keresték a választ, hogy miként és milyen intenzitással reagál az üzleti, illetve a nem üzleti szféra az etikai kérdésekre. A megkérdezettek 22 százaléka szerint nincs vagy alig van érdeklődés az etikai ügyek iránt. A válaszolók 19 százalékának van ilyen irányú érdeklődése, de nincsenek elképzeléseik az intézkedések bevezetésére, illetve a további teendőkre vonatkozóan. Közel 60 százalékuk tartja a sikeres vezetés feltételének a morális kérdések figyelembevételét.

Annak ellenére, hogy a válaszadók jelentős része szerint nincs kellő nyitottság a vállalati etikai kérdések iránt – mondván más problémák sürgetőbbek –, a jövőre vonatkozóan a többség e téma súlyának erősödését prognosztizálja. Akik nem látják versenytényezőnek a vállalati etikát, azok is a jövőbeni szerepének felértékelődésével értenek leginkább egyet, hiszen a válaszadók ötöde szerint az elkövetkezőkben mindenképpen kénytelenek lesznek etikai kérdésekkel foglalkozni.

Az etikai ügyek iránti érdeklődés hiánya a nagyvállalatok esetében a legkisebb (2,11 százalék), vélhetően azért, mert a kisvállalatok más jellegű problémáikat sokkal sürgetőbbnek ítélik meg. Ezzel szemben azoknak a kisvállalati vezetőknek, akiknek van ilyen irányú érdeklődésük (9,86 százalék), saját koncepciójuk is van a további teendőket illetően.

A siker kulcsa

A nem üzleti szférában dolgozók negatívabban ítélik meg (5,88 százalék) a vállalati szféra hozzáállását az üzleti életben felmerülő etikai problémákhoz. Véleményük szerint (16,99 százalék) azonban nincsenek konkrét elképzeléseik ezek gyakorlati megoldására.

Dr. Szegedi Krisztina szerint a gyakorlat azt mutatja, hogy alapvető változásokra van szükség a felelős, az üzleti etikára is érzékeny vállalati magatartás megerősödéséhez. Sokak szerint az alapoknál, vagyis az egyéni értékeknél és a közgazdaságtan elméletének megreformálásánál kell kezdeni. Ezek azonban a legnehezebb döntések, vélhetően gyorsabban érhető el eredmény a „kis lépések politikájával”. Az empirikus kutatások azt jelzik, hogy a vállalatok többsége azért válik nyitottá az etikai szempontok iránt, mert erre rákényszerülnek, illetve a cég sikeres működésének egyik eszközét látják benne. Ezt figyelembe véve az etikai auditálás lehet az egyik leghatékonyabb eszköz arra, hogy e szempontok integrálódjanak a vállalati döntésekbe, rendszerekbe és a vállalati kultúrába.

Úgy tűnik föl, a jövő útja – legalábbis egyelőre – nem egy integrált, hanem egy nemzetközileg elismert új szabvány létrehozása. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) az Etikai Hivatalnokok Egyesülete (Ethics Office Association) kezdeményezésére egy új ISO-szabvány kifejlesztését kezdte el. Ez lehetővé tenné a vállalati etikai kezdeményezések, programok értékelését és kommunikálását széles körben.

Az üzleti magatartásmenedzsment-szabvány folyamatorientált, irányelveket meghatározó - minden méretű cég számára bevezethető – szabvány lenne, s nem feltétlenül kötnék külső auditáláshoz. Nagy előnye, hogy konszenzus eredményeként jönne létre, s az ISO ismertsége és elismertsége szavatolná elterjedését világszerte.

Értékelési módszerek

A vállalatok etikai értékelése nem helyettesítheti, hanem kiegészítheti az adott cégről képet festő gazdasági és pénzügyi elemzéseket. Ugyanakkor döntési kritériumként szolgálhat a gazdaság szereplői - munkavállalók, befektetők, fogyasztók – számára. Az értékelés tárgya a vállalat egésze, nemcsak egyes termékei, szolgáltatásai vagy a cégvezetés. A vállalatok etikai értékelésének eszközei a következők lehetnek:

– vállalati tesztek: a céget aszerint vizsgálják és értékelik, hogy a kiválasztott területeken mennyire cselekszik társadalmilag és ökológiailag felelősen. A nyilvánosságra hozott információk orientálhatják a piaci partnereket;

– indexek: a pénzügyi mutatók analógiájára olyan mutatószámok, amelyek megjelenítik az etikai audit eredményeit és illeszkednek a vállalati teljesítménymutatók rendszerébe;

– társadalmi ökológiai/etikai mérlegek: egy adott időszakra vonatkozóan a vállalati cselekvéseknek az érintettekre való hatásait összegzik

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem