×

Foglalkoztatásbővítő pályázatok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 89. számában (2005. július 15.)
A vállalkozások megerősítését és a foglalkoztatás bővítését szolgáló hazai forrásokat az idén a tavalyinál szűkebbre szabta a kormányzat. S bár az európai uniós pályázatok levezénylése ez évben gördülékenyebbé vált, a 2004 és 2006 között rendelkezésre álló források 60 százalékát május végéig már szétosztották, így a jövőben csak a maradékra lehet pályázni.

Különösen azokat a fejlesztéseket kell támogatni, amelyek új munkahelyeket hoznak létre – adta meg az alaphangot még az év elején Gyurcsány Ferenc miniszterelnök egy foglalkoztatáspolitikai értekezleten. A kormányfő szerint ez már csak azért is kötelező, mivel nálunk a foglalkoztatási szint messze elmarad az európai uniós átlagtól. Alegfrissebb adatok szerint tavaly a 25 tagúra bővült EU-ban az aktív korú népesség 63 százalékát foglalkoztatták, miközben Magyarországon csupán 57 százalékot. Még rosszabb ez az arány, ha a régi tagországok mutatóival hasonlítjuk össze, ahol sok helyen hetven százalék felett van a foglalkoztatási szint. A munkaadók azonban egyelőre csak a hangzatos szólamokat hallják, a konkrét eredmények még váratnak magukra.

Hiába ígérte meg a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM), hogy az idén több pénzt fordít foglalkoztatásbővítő támogatásokra, a hagyományos központi munkahelyteremtő programra az idén 1,5 milliárd forint jutott.

Szűkös hazai források

Tavaly erre a célra még kétmilliárdot fordítottak, 2003-ban pedig 5,6 milliárdot. Ráadásul nem sok időt hagytak a vállalkozásoknak a felkészülésre, hiszen a pályázatot március 2-án hirdették meg, és április 29-éig lehetett rá jelentkezni. E rövid idő alatt is 225 vállalkozás adott be pályázatot, összesen több mint 3,3 milliárd forintnyi támogatási igénnyel. A másfél milliárdos keret 68 igénylő támogatására volt elég, amelynek eredménye várhatóan 1704 új munkahely lesz.

A klasszikus munkahelyteremtő program büdzséje ugyan kevesebb, mint korábban, de 2005-ben több, új típusú támogatás is bővíti majd összességében a támogatások keretét – mondta Fazekas József, az FMM főosztályvezető-helyettese. A Magyarországon sorra induló nemzetközi üzleti központokat (például regionális pénzügyi szolgáltató, valamint ügyfélszolgálati központok) az idén külön is támogatja a kormányzat. Mivel ezek nem kifejezetten eszközigényes beruházások, viszont nagy létszámú képzett munkaerőt igényelnek, az állam a bérköltségekhez járul hozzá. Erre a célra az idén kétszázmillió forintos keretösszegű kísérleti program indult április elsejétől, amelyre augusztus végéig lehet pályázni.

Szintén újdonság, hogy 2005-2006-ban bizonyos bankihitel-konstrukciók keretében is jár majd munkahelyteremtő támogatás. A főosztályvezető-helyettes szerint ennek az lesz a lényege, hogy a hitel révén keletkezett új álláshelyek bérköltségének egy részét is átvállalja az állam. Tavasszal azt mondták az FMM-ben, hogy még dolgoznak a kétéves program részletein, de az már biztos, hogy e célra összesen nyolcszázmillió forint áll majd rendelkezésre. A programot azonban egyelőre még nem hirdették meg.

Uniós pályáztatás

Az európai uniós pályázatokat gyakran érte az a vád, hogy túlságosan bonyolultak, az elbírálás és a szerződéskötések döcögősen haladnak. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal (HFH) tájékoztatása szerint az idén májusban jelentősen felgyorsult az uniós pályázatok feldolgozása és elbírálása, amiért az EU is megdicsérte Magyarországot.

Májusban áprilishoz képest 8 százalékkal több pályázatról döntöttek, és 15 százalékkal több szerződést kötöttek meg, mint áprilisban. Az öt uniós program mérlege így a következőképpen alakul: a május végéig benyújtott pályázatok 72 százalékáról, összesen 15 680 projekt esetében már döntés született a támogatásról vagy az elutasításról. Az egyes operatív programok irányító hatóságai május végéig a hároméves keret 59 százalékáról határoztak, amellyel összesen csaknem 400 miliárd forintra vállaltak kötelezettséget a 675 milliárdos keretből.

Szerződést azonban még csak a nyertesek hatvan százalékával kötöttek, a támogatást pedig csupán 5 százalékuknak fizették ki. A kifizetések mindössze a hároméves keret 2 százalékát tették ki. Ez ugyan nem túl jó arány, ám ebben már nemcsak az adminisztráció lassúsága, hanem a nyertes projektek magvalósításának elhúzódása is szerepet játszik, márpedig az uniós támogatások utófinanszírozás keretében történnek. Ha viszont a támogatások várható eredményét nézzük, imponáló számokkal szolgálhat az NFH: 1400 településen valósul meg beruházás és fejlesztés, több mint húszezer új munkahely jön létre és 76 ezer álláshely megőrzése válik lehetségessé.

Orvosolták a hibákat

A pályáztatás feltételei az idén jelentősen javultak, s mind a kiírók, mind a pályázók tanultak a tavalyi hibákból – tapasztalja Baráth Zita, a pályázati tanácsadással foglalkozó Tenerum Kft. ügyvezetője. Tavaly még zökkenőket okozott, hogy az irányító hatóságoknak és a pályáztatásban közreműködő más szervezeteknek sem volt kellő rutinjuk. Előfordult például, hogy egy-egy pályázat kapcsán rosszul mérték fel a várható igényeket, s a tömeges jelentkezés miatt jóval hamarabb kimerül a keret. Más projekteknél, például az informatikai fejlesztéseket ösztönző kiírásnál pedig a hazai igényekhez képest túl magasra tették a támogatási összeget. Baráth Zita szerint mára már nagyrészt kiküszöbölték e hibákat, és sokkal gyorsabb az elbírálás is.

Törökné Rózsa Judit, a HEFOP Irányító Hatóságának főigazgatója szerint a pályázók is felkészültebbek lettek. A minimális, vagyis a formailag elfogadható pályamunkák beadásához szükséges követelményeket már zömmel teljesítik a jelentkezők. A szakmai szempontból is megfelelt nyertesekkel való szerződéskötéskor sok esetben kiderül, hogy még fontos elemek hiányoznak, amelyeket azonban pótolni lehet.

A főigazgató szerint viszont később, a végrehajtás fázisában a komolyabb problémák elkerülésére kell összpontosítaniuk a projektek megvalósítóinak. "Az ellenőrzéskor nagyon oda fogunk figyelni, hogy a támogatást a pályázók valóban arra költsék el, amire igényelték. Ha például valaki romák foglalkoztatására igényelt forrást, de nem roma munkavállalót vett fel, annak vissza kell majd fizetnie a támogatást." Baráth Zita szerint a vállalkozások hozzáállása is megváltozott: tavaly még úgy viszonyultak az uniós támogatásokhoz, hogy mindegy, mire, csak pályázni kell, ma már viszont konkrét beruházási ötleteket akarnak megvalósítani, s ezekhez keresnek forrásokat.

A Humán-erőforrás Operatív Program (HefOP) pályázatainak zöme elsősorban nem a vállalkozásoknak szól, hanem önkormányzatoknak, civil szervezeteknek és költségvetési intézményeknek. A cégek a HefOP keretében vállalati képzésekre igényelhetnek forrásokat, de ennek kerete az egyik legnagyobb az operatív program kiírásai között: az idén április végén újra meghirdetett pályázaton 7 milliárd forintot lehet szétosztani, amelyből egy pályázó maximum 50 millió forintot igényelhet. Ráadásul nagyon rugalmasak a feltételek, s a vállalkozások a tényleges igényeikhez szabhatják az elnyerhető támogatást – mondja Törökné Rózsa Judit.

Célzott kommuniáció

Ennek ellenére a pályázat tavalyi kiírása nem keltette fel túlságosan a cégek érdeklődését, s összesen 700 millió forintos igényük messze nem merítette ki a keretet. Törökné Rózsa Judit szerint idén a megszokott információs napokon túl célzott kommunikációval igyekeznek felkelteni a cégek figyelmét. A munkavállalók képzését támogató pályázatnak az idén egy másik változatát is kiírják, amelyre nem egyes cégek, hanem a vállalkozói szféra érdekképviseletei, például a kamarák jelentkezhetnek. E mögött az az elgondolás áll, hogy e szervezetek komplexen fel tudják mérni a vállalkozások igényeit.

A Hefop három szakterületen – oktatás, egészségügy, foglalkoztatáspolitika – finanszírozza a fejlesztéseket. Az operatív program felhasználása egyébként nagyon jó ütemben halad, hiszen a 191 milliárd forintos hároméves keret 70 százalékát már lekötötték – mondja Törökné Rózsa Judit. A teljes operatív programot tekintve az idén már csak a fennmaradó 35 milliárdra lehet pályázni, ami összesen 17 kiírást jelent. A több mint hatszáz nyertes pályázóból közel háromszázzal kötötték meg a támogatási szerződést, összesen 90 milliárd forint értékben, és 63-an kapták kézhez a pénzt.

Az idei kiírások témája többek között a nők és az állástalanok visszavezetése a munkaerőpiacra, a hátrányos helyzetű tanulók és munkavállalók képzése, illetve foglalkoztatása, kompetencia-alapú oktatás, sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése és integrált oktatása, valamint az oktatási és az egészségügyi infrastruktúra fejlesztése. Emellett a felnőttképzés és a közoktatás fejlesztésére is irányulnak pályázatok.

GVOP: a cégeket célozza meg

A Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) a pályázati lehetőségek egész tárházát jelenti a cégek számára, s ez közvetetten a foglalkoztatást is bővíti. Az idei év második felében tizenegy futó pályázati kiírás közül választhatnak a vállalkozások az év végéig. Ezek közül a legnépszerűbb a technológiai korszerűsítést támogató kiírás, amely több mint 16 milliárd forint elnyerését teszi lehetővé. A GVOP keretében május végéig a 13 ezer beérkezett pályázatból ötezret hagytak jóvá, amely összesen 84 milliárd forintos támogatást jelent a vállalkozások számára.

A GVOP irányító hatósága ráadásul nemrég jelentősen megkönnyítette a pályázók dolgát, amikor úgy döntött, hogy a folyamatos elbírálású, június 20-a után benyújtott pályázatok esetében kibővíti a formai hiánypótlási lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy a pályázat eddig kizárást jelentő formai hibái – a korábbi gyakorlattal ellentétben – nem jelentik a pályázat automatikus elutasítását. Hiánypótlásra egyszeri alkalommal nyílik lehetőség, és amennyiben a pályázó nem tesz eleget határidőre, a pályázatot elutasítják. Ebben az esetben célszerű a pályázatot új beadványként – formailag megfelelően – benyújtani.

 

Jelenleg még futó pályázatok vállalkozásoknak

Pályázat (kiírók szerint)

Keretösszeg (millió forint)

Támogatás mértéke (forint)

GVOP

Technológiai korszerűsítés

16 400

"A költségek* maximum 50%-a, de legfeljebb 300 millió"

2005. dec. 31.

Regionális vállalati központok létesítése

2 130

A költségek összegének maximum 50 %-a, de legfeljebb 300 millió"

2005. dec. 31.

Feldolgozóipari beszállítók számának növelése és megerősítésük

2 000

"Nem haladhatja meg a költségek 50%-át, és maximum 100 millió lehet"

2005. dec. 31.

Ipari és innovációs infrastruktúra fejlesztése

2 200

"A költségek összegének maximum 50%-a, de legfeljebb 150 millió"

2005. dec. 31.

Logisztikai központok és szolgáltatások fejlesztése

420

"A költségek maximum 35-40%-a, de legfeljebb 120 millió"

2005. dec. 31.

Kis- és középvállalkozások műszaki-technológiai háttere fejlesztésének támogatása

6 800

"A költségek legfeljebb 35%-a, amely minimum 1 millió, de maximum 25 millió lehet"

2005. aug. 1.- szep. 2.

Vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek

2 500

"A költségek legfeljebb 50%-a, de minimum 8 millió, maximum 50 millió "

2005. dec. 31.

Üzleti partnerek közötti E-kapcsolat fejlesztése

2 500

"A költségek legfeljebb 50%-a, de minimum 8 millió, maximum 50 millió "

2005. dec. 31.

Üzletitartalom-fejlesztés támogatása kis- és középvállalkozások számára

1 300

"A költségek legfeljebb 50%-a, pályázatonként minimum 5 millió, maximum 100 millió"

2005. dec. 31.

Tartalomipari és közcélú tartalomszolgáltatás fejlesztése

800

"A költségek legfeljebb 50%-a, pályázatonként minimum 5 millió, maximum 100 millió"

2005. dec. 31.

A szélessávú internet-infrastruktúra kiépítésének és a szolgáltatás beindításának támogatása Magyarország üzletileg kevésbé vonzó településein

1 600

"A költségek legfeljebb 46%-a, de minimum 10 millió, maximum 250 millió"

2005. dec. 31.

HEFOP

A vállalkozói készségek és a munkavállalók alkalmazkodóképességének fejlesztése

 

"Minimum 1 milló, maximum 50 millió"

2005. jún. 1.- 2006. dec. 31.

FMM – Munkaerő-piaci Alap

Magas hozzáadott értékű tevékenységek munkahelyteremtő beruházásainak támogatása

200

"Maximum 9 hónapon át a havi bérköltség és járulékai 60, illetve 50%-a"

2005. aug. 31.

OFA

A kisvállalkozások fejlődésének, megerősödésének elősegítése, kísérleti program

100

"A költségek 60%-a, legfeljebb új munkavállalónként 1,5 millió, összesen 9 millió"

2005. aug. 1.

* A projekt összes elszámolható költsége.

Forrás: GKM, FMM, OFA

 

Egyeztetés a fejlesztéspolitikáról

Megkezdődött a fejlesztéspolitikai koncepció háttéranyagának társadalmi egyeztetése, amely majd a II. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) megalkotásához is alapul szolgál – közölte Baráth Etele, európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter júniusi tájékoztatóján. Szegvári Péter, a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke elmondta: az országos területfejlesztési koncepció vitája is zajlik. A kistérségekben, megyékben, régiókban közös fórumokat tartanak a Nemzeti Fejlesztési Hivatallal, amelynek zárásaként szeptemberben összegzik a tapasztalatokat. Baráth Etele szólt arról, hogy az I. Nemzeti Fejlesztési Terv megvalósítása felgyorsult. Május végéig a beadott 21 635 pályázat 72 százalékáról született döntés. Az irányító hatóság 7792 pályázatról hozott pozitív döntést, amelynek támogatási értéke mintegy 400 milliárd forint. Szerződést 4656 pályázat megvalósításáról kötöttek, amelyek támogatási értéke meghaladja a 243 milliárd forintot. A miniszter hangsúlyozta: a 2004-2006 között rendelkezésre álló hároméves keret 60 százalékát már odaítélték a pályázóknak. Eddig a kifizetések meghaladták a 13,7 milliárd forintot. Az eddig megítélt fejlesztési támogatások révén 1383 településen valósul meg beruházás, 20687 új munkahely jön létre és további 75 957 munkahely tartható meg.

 

Pályázati hibák és kivédésük

1. Hiányos árajánlat – A beadványon szerepeljen az ajánlattevő aláírása, az ajánlat legyen határozatlan érvényességi idejű, s csatolni kell a forgalmazó CE-jelöléséről vagy a gyártói megfelelésről szóló nyilatkozatot!

2. Az aláírási címpéldány lejárt – Ne legyen három hónapnál régebbi!

3. Hiányos a "Lista a tulajdonosokról" című melléklet – Szerepeljen a tulajdonosok adóazonosítója vagy száma is rajta, és ne keverjük a "Nyilatkozat a tulajdonosi összetételről" melléklettel!

4. Régi cégkivonat – Ne legyen 30 napnál régebbi, és hitelesítse közjegyző!

5. Vállalkozói igazolvány érvénytelen – Ne legyen 30 napnál régebbi vagy közjegyző által 30 napnál nem régebben hitelesítve!

6. Hiányzó mellékletek – Ne maradjon ki egy olyan melléklet sem, amely nincs a később is beküldhető ("hiánypótolható") mellékletek listáján, és ne felejtsük el kitölteni a nem csatolt mellékletek nyilatkozatát!

7. Hiányzó árajánlatok – A "részletes költségvetés" mellékletben minden tételre legyen hivatalos árajánlat!

8. Ellentmondásos adatok a saját forrásról – A formanyomtatvány "Források" táblázatában szereplő adatokkal egyezzenek a benyújtott igazolások összegei!

9. Tartalmi gondok – Ügyeljünk arra, hogy ne kérjünk több támogatást, mint amennyi az elszámolható költségeinkből összejön!

10. Hiányzó CD – A pályázati csomagot elektronikus formában, CD-n is be kell adni!

Forrás: GKM GVOP Irányító Hatóság

 

Jogkövető cégek előnyben

"Minden közbeszerzést külföldi, vagyis másik uniós tagországbeli cég fog megnyerni, az állami finanszírozású építkezések le fognak állni, a mezőgazdaság pedig becsukhatja a boltot" – sorolja Rolek Ferenc, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkaadói oldalának szóvivője annak a kormányzati előterjesztésének a lehetséges következményeit, amely szerint az állami támogatások odaítélésekor és a közbeszerzések elbírálásánál a rendezett munkaügyi kapcsolatokat is figyelembe kellene venni. A tervezet szerint vizsgálnák, hogy a munkaadók betartják-e a munkaügyi jogszabályokat, és hagyják-e érvényesülni a munkavállalók jogait.

A támogatásokból és a pályázatokból kizárni csak azt a céget lehetne, amely az előző két évben feketén foglalkoztatott. Minden más szempont csak a munkáltatók közötti sorrendet befolyásolhatná. Vizsgálnák többek közt, hogy a cég kötött-e színlelt szerződést, s betartja-e az egyenlő bánásmódra és a munkaidőre vonatkozó követelményeket. Szempont lenne az is, hogy a munkáltató együttműködik-e a szakszervezetekkel, működik-e üzemi tanács a vállalatnál, van-e kollektív szerződés a cégnél.

Az OÉT június közepén tartott plenáris ülésén a szakszervezetek egyetértettek a kormányzati előterjesztéssel, a munkaadók viszont akkori formájában elfogadhatatlannak tartották azt. A munkáltatók szerint ugyanis a tervezet nem teremt versenysemlegességet. Az állami közbeszerzéseken más uniós tagországok cégei is részt vehetnek, a tervezett munkaügyi kritériumokat azonban rajtuk gyakorlatilag nem lehet számon kérni, miközben azok alapján magyar vállalkozásokat akár ki is zárhatnak a pályázásból, vagy éppen hátrább sorolhatnak a rangsorban – mondta Rolek Ferenc. A munkaadók arra is felhívták a figyelmet, hogy senki sem tart be minden munkaügyi jogszabályt, s nem feltétlenül szándékosan, hanem mert például nem egyértelműek a rendelkezések.

Csizmár Gábor munkaügyi miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ahhoz mindenképpen ragaszkodik a kormány, hogy közpénzt és központi megrendelést ne kaphasson olyan cég, amely jogsértést követ el. A miniszter szerint tarthatatlan a jelenlegi helyzet, mikor is azok a vállalkozások élveznek versenyelőnyt, amelyek a legtöbb szabálytalanságot követik el. Ennek a fordítottja a cél: azon vállalkozások jussanak előnyhöz, amelyek betartják a törvényeket.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem