×

Tb-ellenőrzések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
A társadalombiztosítási szervek jogszabály alapján ellenőrizhetik a munkaadókat. A társadalombiztosítás ellátásairól és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 54. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint az igazgatási szervek ellenőrzik az előírt nyilvántartást, a biztosítási kötelezettség elbírálását és a nyilvántartás vezetését.

A biztosítási jogviszonnyal kapcsolatos vizsgálat

Az ellenőrzés során a biztosítási jogviszony utólagos megállapításáról vagy törléséről határozatot

– a járulék utólagos megállapítása nélkül az OEP, valamint az ONYF és területi igazgatási szerveik hoznak, míg erre

– a járulék utólagos megállapítása esetén az állami adóhatóság jogosult. A határozat elleni jogorvoslatra a Tny-tv., az Eb-tv., illetőleg az Art. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

Az OEP és az ONYF igényelbírálási eljárása során ellenőrizheti a járulékfizetési kötelezettség teljesítését, és a mulasztásról értesíti az állami adóhatóságot.

Egészségbiztosítási ellenőrzés

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 81. §-ának (1) bekezdése szerint az egészségbiztosítás igazgatási szerveinek szak- és pénzügyi ellenőrzése kiterjed az egészségbiztosítás pénzbeli, illetőleg baleseti ellátásaival összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, a társadalombiztosítási szervek hatáskörébe tartozó ellátásoknak és szolgáltatásoknak a jogosultak részére történő megállapítására, folyósítására, továbbá az ezekkel összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez szükséges nyilvántartásokat, könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat a hatóság rendelkezésére kell bocsátani.

Nyugellátással kapcsolatos ellenőrzés

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 100. §-ában rögzítettek szerint a nyugdíjbiztosítás igazgatási szerveinek szak- és pénzügyi ellenőrzése kiterjed a nyugdíjbiztosítással kapcsolatos jogszabályok betartására, illetőleg a nyilvántartási és az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, a nyugdíjbiztosítási szervek hatáskörébe tartozó nyugellátás megállapításával kapcsolatos adatszolgáltatásra. Az ehhez szükséges nyilvántartásokat, könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat rendelkezésre kell bocsátani.

A munkát végző nyilvántartása

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, valamint területi szervei, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság és területi igazgatási szervei, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, valamint területi igazgatási szervei, illetőleg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a törvényben meghatározott hatáskörükben eljárva ellenőrizhetik a foglalkoztató tevékenységében személyesen közreműködő biztosítottak adatait.

Ezekről az adatokról a foglalkoztató olyan nyilvántartást köteles vezetni, amely tartalmazza:

– a biztosított nevét,

– személyi adatait,

– társadalombiztosítási azonosító jelét,

– a foglalkoztató adatait,

– a biztosítási időre és a szolgálati időre vonatkozó adatokat,

– a biztosítottól levont járulékok alapját és összegét, továbbá

– a biztosított után fizetett tételes öszszegű egészségügyi hozzájárulást.

Bírság a nyilvántartás elmulasztásáért

Amennyiben a foglalkoztató a munkavégzőt nem veszi nyilvántartásba, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben foglaltak szerint a nyilvántartásba nem vett személyek után mulasztási bírság fizetésére köteles.

Jogviszony utólagos megállapítása és törlése

Az ellenőrzés eredménye kétféle lehet:

– ha az ellenőrzés azt rögzíti, hogy a biztosítási jogviszonyt korábban – szabálytalanul – nem állapította meg a munkáltató, az ellenőrzést végző szerv a jogviszonyt utóbb – visszamenőleg – megállapítja,

– ha az ellenőrzés azzal zárul, hogy korábban jogosulatlanul állapították meg a biztosítási jogviszonyt, akkor azt az ellenőrzés eredményeképpen törlik.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, illetőleg az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság az általuk elbírált igények vizsgálata során az ellátások jogszerűségének megállapításával öszszefüggésben ellenőrizhetik a járulékfizetési kötelezettség teljesítését és ezek elmulasztásának észlelése során hivatalból értesítési kötelezettségük van az állami adóhatóság felé.

Államkincstári ellenőrzés

A Magyar Államkincstár Regionális Igazgatóságainak szak- és pénzügyi ellenőrzése kiterjed az ellátásokkal összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, az igényelbíráló szervek hatáskörébe tartozó ellátásoknak a jogosultak részére történő megállapítására, folyósítására, továbbá az ezekkel összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez szükséges nyilvántartásokat, könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat rendelkezésre kell bocsátani.

Távolléti díjak megalapozottsága

Az igazgatóságok vizsgálják a Munka Törvénykönyve 138/A §-a alapján igényelt távolléti díjak és közterheik megalapozottságát.

A foglalkoztatók az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon igényelhetik vissza a fentieket, azaz például az apának kifizetett távolléti díjat és annak közterheit is. (A távolléti díj közterhein a társadalombiztosítási járulék (2004. évben 29%), és az 1991. évi IV. törvény 40. §-a szerinti munkaadói járulék – 2004. évben 3% – értendő.)

Ha a lefolytatott ellenőrzés során megállapítják, hogy az igényelbíráló szerv a jogszerűnél magasabb összegben számolta el az ellátásokat, az Igazgatóság a különbözet megtérítéséről fizetési meghagyással intézkedik. A jogtalanul elszámolt összeg után a munkáltatót az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseinek megfelelő késedelmi pótlék fizetésének kötelezettsége is terheli.

Az ellenőrzés típusai

A szak- és pénzügyi ellenőrzés típusai a következők:

– átfogó ellenőrzés,

– témaellenőrzés,

– célellenőrzés,

– utóvizsgálat,

– záróellenőrzés.

Az ellenőrzésben résztvevők jogai és kötelezettségei

Az ellenőrzések végrehajtása során az ellenőröknek is, és az ellenőrzötteknek is a kötelezettségeikre, jogaikra vonatkozó szabályok szerint kell eljárniuk.

Megbízólevél

A foglalkoztatók, kifizetőhelyek helyszíni ellenőrzéséhez megbízólevelet kell kiállítani. A megbízólevél a szolgálati igazolvány bemutatásával együtt érvényes, és a benne megjelölt ellenőrzés elvégzésére jogosítja fel az ellenőrt.

Az ellenőr jogai

Az ellenőr általánosságban jogosult arra, hogy – a titokvédelmi szabályok betartása mellett – az ellenőrzöttnek kérdéseket tegyen fel, arra a tájékoztatást megkapja, valamint a helyszínen korlátozás nélkül mozoghasson. Jogában áll a vizsgálat tárgyának teljesítése érdekében például:

– belépni az ellenőrzött bármely helyiségébe, figyelemmel kell lennie azonban az ellenőrzött szerv biztonsági előírásaira,

– írásbeli vagy szóbeli nyilatkozatot kérni az ellenőrzött bármely dolgozójától, továbbá valamennyi dokumentumba betekinteni,

– a dokumentumokat – átvételi elismervény ellenében – átvenni, azokról másolatot, kivonatot, illetve tanúsítványt készíteni (készíttetni),

– jogosult – másolat hátrahagyásával – az eredeti dokumentumokat bevonni és a vizsgálati anyaghoz csatolni, különös tekintettel arra, ha súlyos szabálytalanság történt és az irat hamisítása vagy eltüntetése a tények bizonyítását megakadályozná,

– felvilágosítást kérni más szervektől az ellenőrzött működésével és gazdálkodásával összefüggő kérdésekben,

– indokolt esetben a vizsgálatba szakértő kirendelését, bevonását kezdeményezni.

Az ellenőr kötelességei

Az ellenőr kötelezettségei közé tartozik

– tájékoztatni az ellenőrzendő szerv vezetőjét a tevékenységének megkezdéséről, és a megbízólevelét bemutatni,

– az ellenőrzött szervnél, illetve annak részegységeiben betartani a biztonsági szabályokat,

– a program által meghatározott körben minden lényeges tényt feltárni, felelős azért, hogy megállapításai helytállóak, adatszerűen megalapozottak legyenek,

– megőrizni az ellenőrzés alatt megismert állami, szolgálati, üzleti, bank-, adó- és magántitkot stb., illetve eleget tenni a jogszabályban meghatározott adatvédelmi kötelezettségnek,

– az ellenőrzés befejezését követően megállapításait ismertetni az ellenőrzött szerv vezetőjével,

– elismervényt adni az átvett dokumentumokról, illetőleg azokat hiánytalanul visszaszolgáltatni.

Az ellenőrzött szerv jogai

Az ellenőrzött szervezetnek jogában áll

– kérni az ellenőr megbízólevelének, illetve igazolványának bemutatását, ennek hiányában megtagadhatja az ellenőrzést,

– megismerni az ellenőrzés megállapításait, azokra észrevételeket tenni, és az észrevételekre szóban vagy írásban választ kapni,

– az ellenőr belépését, mozgását az adott területen az objektumra érvényes biztonsági előírások betartásához, védőfelszerelés használatához kötni, az ellenőr vagy mások testi épségének, egészségének védelme, valamint a vagyon védelme érdekében.

Az ellenőrzött szerv dolgozójának kötelességei

Az ellenőrzött szerv dolgozójának kötelezettségei közé tartozik

– elősegíteni az ellenőrzés végrehajtását,

– az ellenőr részére szóban vagy írásban megadni a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot, lehetővé tenni a betekintést a dokumentációkba, illetve kérés esetén az eredeti iratokat – másolat és átvételi elismervény ellenében – átadni az ellenőrnek,

– az ellenőr kérésére nyilatkozni a rendelkezésre bocsátott dokumentáció (iratok, okmányok, adatok) teljességéről,

– az ellenőrzés megállapításai alapján a hibák kijavítása céljából a megadott határidőre megtenni a saját hatáskörébe tartozó intézkedéseket, és erről megadni a kért tájékoztatást.

Jogorvoslat

Az ellenőrzött szerv a megállapításokra észrevételt tehet, a számára sérelmes, vagy annak tartott intézkedés esetén jogorvoslattal élhet.

Határozat esetén az első fokon eljáró szerv vezetőjéhez címezve, a határozat átvételétől számított 15 napon belül fellebbezést, fizetési meghagyás esetén a Munkaügyi Bírósághoz címzett keresetet nyújthat be – 30 napon belül – a döntést hozó szervhez. Amennyiben a másodfokon hozott döntéssel sem ért egyet a munkaadó, keresettel fordulhat a bírósághoz.

A benyújtott fellebbezésnek, keresetnek halasztó hatálya van a vitatott öszszeg erejéig.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem