×

Szoftver- és hardverpiac

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
Egyre több kis- és közepes vállalkozás épít ki számítástechnikai rendszert, használ modern informatikai eszközöket. A felsőfokú oktatási intézmények pedig mind több, ezeket működtetni tudó, hozzáértő szakembert bocsátanak ki, így minden adott ahhoz, hogy a régi vállalati struktúrák, folyamatok megújuljanak, úgymond modernizálódjanak.

z információtechnológia (IT) eszközeivel megoldandó feladatok a kezdetektől léteztek a vállalatoknál. Az adatok tervszerű begyűjtését, feldolgozását, a döntés-előkészítés felgyorsítását a technika fejlődésével párhuzamosan a vállalatvezetés megváltozott szemlélete is erősítette. Alkalmazkodni kívánnak a megváltozott piaci viszonyokhoz, gyorsabban, hamarabb lépni, mint a versenytársak, ehhez viszont a jó döntéshez szükséges adatok birtokában kell lenniük. Megfelelő háttérrel ebben lehet segítségükre a vállalati információs rendszer. A döntések meghozatalára képes vezetők, a megfelelően rendszerezett információk és a jól összeválogatott IT-eszközök együtt alkalmasak arra, hogy a vállalkozás üzletmenetét alapvetően megváltoztassák, modernizálják.

A vállalati információs rendszerek története alig néhány évtizedes, de a mai lehetőségei alapján elmondható, hogy a cégek működését alapjaiban módosította. A kezdetekben az adatfeldolgozás folyamatát segítette, majd a vezetők számára nyújtott információkat, később már a vállalati döntéseket forradalmasította, míg manapság a stratégiai döntések meghozatalához nyújt hatékony segítséget. Közben részelemei szintén alapjaiban formálták át a vállalati részlegek munkafolyamatait, a termelésszervezéstől az irodaautomatizáláson át a humán, illetve a munkaügyi területekig, de az ügyfélkapcsolat rendszere is teljesen új alapokon áll.

Az informatikai fejlesztések nagy körültekintést, alapos megfontolást igényelnek. Amikor a vállalatvezetésben megérik a döntés, hogy a termelési, értékesítési, szolgáltatási, irodai stb. folyamatokat az informatika eszközeivel modernizálni szeretné, még nagyon messze áll attól, hogy ezek meg is valósuljanak. Az előkészítés időszaka és módszerei meghatározóak lesznek a későbbieket tekintve. Az átállásban mindenkinek részt kell vennie, nem lehet – a döntést kivéve – csak néhány ember, vezető ügye. Ahhoz túl drágák ezek a megoldások, hogy később ismerethiány vagy ellenállás miatt kihasználatlanul álljanak. Legrosszabb esetben nemhogy javulást eredményezne, de a szervezet teljes bénulását okozhatja az IT-rendszerek hibás, hozzá nem értő működtetése.

Minden pénzbe kerül

A bevezetést hosszas tervezés, felmérés, modellezés előzi meg, s az így kialakított munkamenet a későbbi próbák, majd az "éles" gyakorlat során válik véglegessé. Ama ismert üzleti megoldások szinte minden vállalati feladat támogatására képesek. A gyártási folyamatok éppúgy könnyebbé tehetők az informatika eszközeivel, mint a beszállítói ütemezés, vagy bármilyen termeléssel kapcsolatos tervezés. Ma az úgynevezett integrált erőforrás-tervező információs rendszereknek (ERP) van nagy keletjük, különösen, hogy a nagyvállalatokra kitalált rendszerek mellett megjelentek a közepes és kis cégek által is jól használható változatok. Ezek közé tartoznak a jól ismert márkanevű termékek, mint az SAP, Infosys, Baan, Scala, illetve a kis cégeknek is ajánlható Axapta, Exact, de rajtuk kívül több tucat ERP-rendszert kínálnak a fejlesztő cégek. Az ERP-rendszerek sajátossága, hogy bennük a vállalat szinte minden munkafolyamatának informatizálására található a megoldás gyártástervezéstől az értékesítésig, illetve a pénzügyi rendezésig, azaz integrálja a folyamatokat és az információkat, közös vállalati adatbázis jön létre.

Szolgáltató cégek szoftverei

Más fajtájú informatikai támogatást várnak a szolgáltató cégek, amelyek alapvetően az ügyfelekkel kapcsolatos adatbázisaikban található adatokból indulnak ki. Külön kasztot képeznek az úgynevezett ügyviteli programok, amelyek segítségével egy-egy részfolyamatot magas szinten képesek működtetni a vállalatok. Hasonlóan külön programcsoportok készültek az ügyfélkapcsolatok kezelésére (CRM), valamint az üzletiintelligencia-alkalmazásokra. Ez utóbbi része a vezetői információs, valamint a döntéstámogató rendszer, amelyek alapját az úgynevezett adattárházak (data warehouse) jelentik. E döntéstámogató munkához többek között az SAS Institute, az Oracle, a Megatrend, az SAP kínál megoldásokat. Ezen a szinten már komoly vállalati erőforrások igényeltetnek, s általában csak nagy szolgáltatók, illetve államigazgatási cégek alkalmazzák, mint például a telekommunikáció cégei, vagy az APEH.

A vállalati információs rendszerek kiválasztása a tapasztalatok szerint az egyik legnehezebb feladvány a cégek számára. Ugyanis a döntés legtöbbször olyan vezető kezében van, aki nem szakértője a területnek, csupán bemutatók alapján, felszínesen ismeri a szoftver, illetve a hardver működését. Szakemberek ajánlása szerint legjobb, ha hozzáértő csapatot bíz meg a projekt levezénylésével, s magának csak néhány területen tart fenn döntési jogot. A hiányosan telepített, kellő támogatás nélkül üzemeltetett rendszerek hamar megbosszulják a rosszul értelmezett takarékosságot.

Erőforrás-kihelyezés

Mind gyakoribb jelenség, hogy egy-egy cég nem maga, hanem egy erre szakosodott céggel végeztet bizonyos, a vállalat alaptevékenységén kívüli feladatokat. Ezek közé tartozhat számos ügyviteli tevékenység, de akár a teljes informatikai rendszer működtetése is. Sok cég így a legkorszerűbb berendezéseket használhatja IT-feladataira, miközben nem kell megvásárolnia a drága berendezéseket, s nem is foglalkoztat ilyen végzettségű szakembereket, hiszen a szolgáltató vállalkozás elvégzi helyette. A döntést – mint e területen más esetben is – alapos mérlegelésnek kell megelőznie, hiszen az anyagi előnyökön kívül figyelembe kell venni, hogy bizalmi viszony, alapos egymásrautaltság alakul ki, amely vélhetően hosszabb időre szól.

Szoftverbevezetés oktatással

A vállalatvezetők takarékoskodásának egyik megnyilvánulása, hogy az integrált ügyviteli rendszereket a telepítést és beüzemelést követően úgymond "önerőből" kívánják működtetni. Az eredmény attól függ, hogy milyen a szakembergárda hozzáértése, illetve mennyire bonyolult a rendszer. A szakember által végzett bevezetés, az oktatás kispórolása a költségvetésből azonban a legtöbbször visszaüt, s nem várt károkat okoz a magabiztos felhasználónak. A Revolution Software legalábbis erre a következtetésre jutott az ügyfélkörében szerzett tapasztalatok alapján. Mint tanulmányukban összegzik: 2003-ban ügyfeleik csaknem fele (49 százalék) nem vásárolt semmilyen oktatást, feltételezhetően máshol sincs ez másképp. Bár ez az előző évekhez képest 10-15 százalékos javulás, mégis igen magas aránynak tekinthető. A licencköltség 15-25 százalékát kitevő oktatási költségért minden felhasználó maximális kiképzést kaphatna, s a rendszer hibamentesen üzemelhetne.

A tapasztalatok szerint a kezdeti beruházást elmulasztó cégek előbb-utóbb rákényszerülnek a "továbbképzésre". Az ügyviteli rendszerek számos funkcióját üzemeltetni kell, hogy az adatok bevitele, a számítások, az egymásra épülő feladatok elvégzése hibátlan legyen. Apénzügyi és a főkönyvi modul közötti egyszerű adateltérés okának kiderítése akár fél napot is igénybe vehet, az esetleges sorozatos rossz adatbevitel viszszafejtése pedig már napokba kerülhet. Bár tudvalevő, hogy az integrált rendszerek eladóinak érdeke az oktatás, a takarékos vállalkozások ennek ellenére biztonságuk érdekében nem tekinthetnek el tőle.

A legkedveltebb pályázat

A vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek fejlesztésére kiírt pályázatok (GVOP 4.1.1) támogatására 2004-ben 1,2 milliárd forint, 2006-ig pedig összesen 3,75 milliárd forint áll rendelkezésre. A pályázók legfeljebb az informatikai beruházás költségének a felét igényelhetik támogatásként. Az integrált vállalatirányítási rendszerek esetén 10-50 millió forint közötti, a vezetői döntéstámogató és üzletiintelligencia-rendszereknél pedig legalább 8 millió, de legfeljebb 20 millió forintnyi támogatás adható.

A statisztikák szerint az uniós informatikai pályázatok közül november közepéig a GVOP 4.1.1-es bizonyult a legnépszerűbbnek, összesen 203 cég nyújtott be ilyen céllal pályamunkát a pályázatokat kezelő szervezethez, az IT Információs Társadalom Kht.-hoz (www.itkht.hu). A vállalkozások 3,78 milliárd forintnyi támogatást igényeltek, ami csaknem kimeríti a 2006-ig elkülönített keretet.

A nyertesek többsége integrált vállalatirányítási rendszer bevezetéséhez kért és kapott támogatást, ami az üzleti, ügyviteli hatékonyság növelésével, a működési költségek csökkentésével nagymértékben hozzájárul majd a versenyképesség fokozásához. Az új rendszerek elsősorban a naprakész és mindenki számára elérhető egységes adatbázisok kiépítéséhez, a vállalkozások pénzügyi, gazdasági folyamatainak korszerű informatikai eszközökkel történő támogatásához nyújtanak segítséget. Számos cég logisztikai, illetve ügyfélkapcsolati tevékenységének korszerűsítéséhez lát hozzá, de az elektronikus üzleti rendszerek korszerűsítése is a kedvelt területek közé tartozik. A Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) információs társadalom és gazdaság fejlesztésére kiírt egyes pályázatainak beadási határideje a program Irányító Hatóságának (IH) döntése értelmében 2004. december 31-re módosult. Így további vállalkozásoknak és önkormányzatoknak nyílik lehetőségük pályázatok benyújtására. A beadási határidő meghosszabbítása a negyedéves leadású tenderek közül az Üzleti tartalomfejlesztés támogatása kis- és középvállalkozások számára (GVOP-2004-4.2.1), Tartalomipari és közcélú tartalomszolgáltatás fejlesztése (GVOP-2004-4.2.2); Szélessávú internet-infrastruktúra kiépítésének támogatása (GVOP-2004-4.4.1) pályázatokat érinti, azaz a következő borítéknyitás ezek esetében az év végén lesz.

A folyamatos beadási határidejű pályázatok – A vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek (GVOP-2004-4.1.1), Az önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása (GVOP-2004-4.3.2) – esetében az eredeti beadási határidő szeptember 30-a volt, ez változott most december 31-re. Az új határidőig a pályázatok feldolgozása folyamatos.

Ugyancsak folyamatos beadási határidejű az "Üzleti partnerek közötti e-kapcsolat fejlesztése" (GVOP-2004-4.1.2) pályázat, amelyet már júliusi meghirdetésekor is december 31-i beadási határidővel írt ki az IH. (A Szolgáltató önkormányzat [GVOP-2004-4.3.1] pályázatot az irányító hatóság augusztus 2-i hatállyal felfüggesztette.)

 

Néhány vállalatirányítási rendszer

Név

Forgalmazó

Axapta

Xapt Hungary Kft.

www.xapt.hu

Baan

Datorg Team Kft.

www.dateam.hu

Exact Globe

Exact Hungary Kft.

www.exact.hu

Cobras Conto

Cobra Conto Kft.

www.cobraconto.hu

Infosys

Megatrend 2000 Kft.

www.megatrend.hu

Iroda++

Revolution Kft.

www.revolution.hu

Lawson Insight

Lowson Softver Mo. Kft.

www.lawson.com

Nagy Machinátor

Progen Kft.

www.progen.hu

Oracle Applications

Oracle Hungary Kft.

www.oracle.com/hu

SAP

SAP Hungary Kft.

www.sap.com/hungary

Scala

Scala Marketing Kft.

www.scala.hu

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem