×

Növekvő versenyhátrány a régióban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
A kormány erőteljes üzenetként kommunikálja a versenyképesség javításának szükségességét, s egyúttal elismeri azoknak a régóta hangoztatott munkaadói kritikáknak a jogosságát, amelyek szerint elődei inkább osztogató politikát folytattak ahelyett, hogy az ország és a vállalkozások versenyképességének megerősítésével alapozták volna meg a társadalmi felzárkóztatást. A munkaadók képviselői azonban úgy látják, hogy mindez egyelőre csak a kormányzati retorikában kap hangsúlyt, hiszen sem a jövő évi adó- és költségvetési változások, sem a jelenlegi gazdasági kilátások nem támasztják alá a versenyképességi célok megvalósíthatóságát.

agyarország Európa egyik legkevésbé versenyképes országa, és erről a politikusok tehetnek – jelentette ki nemrégiben Gyurcsány Ferenc egy televíziós műsorban. A miniszterelnök szerint ennek oka, hogy az utóbbi években a megengedhetőnél többet költöttek a kormányok a társadalom felzárkóztatására, közben azonban elfeledkeztek arról, hogy ha nem támogatják a versenyképesség javítását, akkor előbb-utóbb nem lesz mit elosztani. A kormányfő ezzel elismerte, hogy jogos volt Demján Sándornak, a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) elnökének hasonló tartalmú kritikája egy televíziós interjúban. Ezek szerint Magyarország 2000 óta folyamatosan lejjebb csúszik a világ versenyképességi ranglistáján. Néhány nappal a kormányfő nyilatkozata után Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter már a Munkáltatók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) gazdasági fórumán győzködte a jelenlévőket: vége a korábbi elosztásközpontú politikának és a cél a versenyképesség erősítése, mert ez teremtheti meg a szociális kohézió, a felzárkózás alapját.

Romló kilátások

A vállalkozói szféra bizonnyal örömmel hallja e nyilatkozatokat, de képviselői szerint a jövő évi adóváltozások nem tükrözik a versenyképesség fokozásának szándékát. A munkáltatók és a kormányzat között kisebbfajta számháború robbant ki a tekintetben, hogy 2005-ben tulajdonképpen nőnek-e vagy csökkenek-e a vállalkozások adóterhei. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint a vállalkozói szféra évek óta hiába várja, hogy a versenyképesség javulása érdekében az adóterhek mérséklődjenek, s ez a remény 2005-ben sem teljesül, mivel több hátrányra számíthatnak, mint előnyre. Az MKIK számításai szerint jövőre legalább 50 milliárd forint nettó többletteher sújtja a cégeket. Draskovics Tibor pénzügyminiszter szerint viszont csökkennek a vállalkozói terhek, megközelítően 125 milliárd forinttal.

Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke sem látja rózsásnak a jövő évi kilátásokat, bár úgy számol, hogy jövőre a vállalkozások összes befizetési kötelezettségei reálértékben lényegesen nem változnak, ami jó hír is lehetne, ha a túladóztatás már nem gátolná most is a gazdasági növekedést. A vállalkozásokat érintő pozitív változások közül kiemelhető a helyi iparűzési adó nyereségadó-alapból való levonhatóságának növelése, a fejlesztési adókedvezménynél előírt beruházási értékhatár csökkentése és a létszámkorlát feloldása, valamint a foglalkoztatás bővítésének ösztönzését szolgáló különböző adókedvezmények bevezetése, ám utóbbiak mértéke kétségessé teszi az eredményességet.

A vállalkozói szféra nagy fájdalma ugyanakkor, hogy az egyösszegű egészségügyi hozzájárulás az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) tavaly született megállapodás ellenére nem 2005. január elsejétől, hanem csak novembertől csökken, jóllehet, akkor 1200 helyett 1500 forinttal. Ráadásul a pozitív hatásokat gyengíti az is, hogy jelentősen emelkednek egyes illetékek, nő az innovációs járulék, 25 százalékra emelkedik az elkülönítetten adózó jövedelmek adóterhe, s félő, hogy a bankokra kivetett adó végig fog gyűrűzni a gazdaságon.

A jövő évi kilátások tehát nem túl jók – hangsúlyozza Rolek Ferenc. Az elmúlt évek kormányzati politikája a vállalkozások ösztönzése helyett a népszerű lakossági jövedelemnövelő intézkedéseket helyezte előtérbe, aminek eredményeképpen Magyarország az EU-hoz frissen csatlakozott országok között a gazdasági növekedés szempontjából a sereghajtók közé csúszott vissza Csehországgal együtt. Ebben a helyzetben Magyarország nem tudja kihasználni az integráció és a viszonylag kedvezőbb világgazdasági feltételek nyújtotta előnyöket. Ezen csak a radikális vállalkozóiadóteher-csökkentés változtathatna érdemben, s biztosíthatná, hogy gyorsabb növekedésre kapcsolva újra a régió éllovasai közé tornásszuk fel magunkat.

Fejlesztési stratégia

Kóka János november közepén tartott kormányszóvivői tájékoztatóján ugyanakkor hosszú távú gazdaságfejlesztési stratégiát ígért, amelynek középpontjában a versenyképesség áll. A miniszter hangsúlyozta, hogy 2007-2013 között Magyarország számára 10 ezer milliárd forintnyi fejlesztési forrás áll majd rendelkezésre uniós és hazai társfinanszírozásból, amely óriási esélyt jelent arra, hogy az ország ledolgozza 20-25 éves hátrányát a fejlett országokkal szemben. A miniszter a gazdasági fejlődést három prioritás mentén tartja reálisnak, ezek: a hazai és a külföldi működő tőke beáramlásának fokozása, a vállalatok külpiaci megjelenésének segítése és az uniós fejlesztési források gazdaságba történő gyors és hatékony becsatornázása. Kóka azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy az EU versenyképességének megrekedése, vagyis az úgynevezett lisszaboni elvek részleges kudarca Magyarország számára is intő jel kell legyen.

Az EU a lisszaboni elveknek megfelelően definiálta a fő feladatait és azt állította, hogy 2010-re megvannak az eszközök ahhoz, hogy Európa a világ legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává váljon. A célok teljesülését félidő táján megvizsgáló, Wim Kok által vezetett munkacsoport azonban sokkoló eredményre jutott: kiderült, hogy nemhogy csökkent volna, de nőtt a különbség az Európai Unió és az Egyesült Államok között – fejtette ki a miniszter. Az is kiderült, hogy a jóléti szociális állam nem finanszírozható versenyképességi deficit mellett. Sőt az Európai Uniónak már nemcsak az Egyesült Államokkal – amellyel szemben megfogalmazta versenyképességi kihívásait –, hanem legalább ekkora relevanciával Kelet-Ázsiával és Délkelet-Ázsiával szemben is meg kell őriznie, illetve erősítenie a versenyképességét. A jelentés megállapítja, hogy ami a tudásgazdaságot, a versenyképes Európát illeti, sokkal kevesebb és sokkal jobban definiált célra szükséges koncentrálni.

A miniszter szerint a tanulságot levonva Magyarországnak Írország példáját kellene követnie, hiszen a szigetország egy nagyon gyors fejlődési folyamat eredményeképpen a tudásgazdaság, a nyitottság és a gazdasági fejlődés szinonimájává vált. "Magyarországon a tudásalapú gazdaságnak nincs alternatívája. Sem az agrárium, sem a nehézipar nem tesz alkalmassá bennünket arra – már csak az ország méreténél fogva sem –, hogy gazdasági nagyhatalom legyünk. A kiművelt emberfők sokaságára, a szellemi tőkére támaszkodva versenyképes gazdaságot kell építenünk, ahol a tudást a termékesítés követi, ahol a magyarországi belterjességet a nyitottság, az Európai Unióhoz való tartozás és akár távoli földrészek gazdaságaival való kiváló kapcsolat váltja föl" – hangsúlyozta Kóka.

Tudásalapú gazdaság

A miniszter beszédében előkerült Szingapúr példája is, amelynek sikerült Délkelet-Ázsia központjává válni, mert nemcsak a kiváló geográfiai helyzetét használta föl ehhez, hanem olyan eszközöket rendelt hozzá – logisztikai kapacitások kiépítésével –, amelyek funkcionálisan is központtá tették. Magyarország ilyen fejlesztésekkel válhat a térség pénzügyi, logisztikai, kutatás-fejlesztési központjává. Ehhez azonban most már nem elég a tradíció. Az Európa Terv keretében olyan programot kell készíteni, amely a tudásalapú gazdaságot, a magas hozzáadott értéket, az infrastrukturális korszerűsítést állítja a fejlődés középpontjába annak érdekében, hogy Magyarország uralhassa azt a kettős kihívást, amelynek egyik oldalán az Európai Unió fejlettebbik feléhez való csatlakozás igénye, a másik oldalon pedig a maastrichti konvergencia kritériumoknak való megfelelés kötelezettsége áll – hangsúlyozta a gazdasági tárca vezetője.

A tudásalapú gazdaság szerepének fontosságához nem férhet kétség, az azonban megfontolandó, hogy Magyarországon a rendszerváltás óta leépültek az alkalmazott kutatások bázisai, s csak az alapkutatás van jelen – reagált Széles Gábor az MGYOSZ gazdasági fórumán. Az elnök szerint változtatni kellene azon a helyzeten, hogy ma csak a nemzetközi vállalatoknak éri meg az alkalmazott kutatás (például a termékfejlesztés), de a magyar cégeknek és az államnak nem. Az új innovációs törvény csökkenti ugyan az ezzel kapcsolatos feszültségeket, de érdemi változást az hozhatna, ha a kormányzat az alap helyett az alkalmazott kutatás fejlesztésére koncentrálna.

A magasabb hozzáadott értékű gazdaság szerepének erősítésével kapcsolatban a szakemberek azt a problémát is felvetik, hogy a magyar munkaerő képzettségi szerkezetének torzulásaiból eredő krónikus munkaerőhiány és az alacsony mobilitási hajlandóság gátja lehet az amúgy már ígéretesen beindult gazdasági szerkezetváltás folyamatá nak. A Sanyo például nemrég jelentette be, hogy jövőre napelem- és légkondicionáló-gyárat telepít Magyarországra, ám utóbb kiderült: a mintegy 400 új munkahelyet fele részben csupán szlovákiai dolgozókkal tudják feltölteni. Ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a munkaügyi tárca apparátusa által negyedévente végzett felmérésekből kiderül, hogy 80-100 ezer fős tartós létszámhiány van a munkaerőpiacon, s a palettáról zömmel a szakmunkások hiányoznak.

A kicsikre koncentrálnak

A gazdaságfejlesztési program másik alappillére a kis- és középvállalkozások pozíciójának erősítése, mivel ezek a foglalkoztatottak 60 százalékát alkalmazzák és a GDP 50 százalékát adják. Kóka szerint a kis- és középvállalkozásokat eddig szóban mindenki támogatta, ám ehelyett inkább speciális hitelprogramok, illetve garanciaalapok kidolgozására van szükség. Mindez azért is fontos, hogy a magyar cégek fel tudják venni a versenyt a nyugat-európai, vagyis az Unió fejlettebb feléből érkező vállalkozásokkal. Ennek érdekében a gazdasági tárca november elején három új hitelprogramot jelentett be a Magyar Fejlesztési Bank refinanszírozásában, de kereskedelmi bankoknál is hozzáférhető módon.

Ebből az egyik önkormányzati infrastruktúrát finanszíroz, a másik kettő viszont kifejezetten kis- és középvállalkozás-fejlesztésre szolgál és 10-10 milliárdnyi forrást rendeltek hozzá. A miniszter szerint olyan hosszú lejáratú, kifejezetten alacsony kamatú és nagyon alacsony garanciális fedezettséget igénylő hiteltermékekről van szó, amelyeket a legkisebbektől a közepes vállalkozásokig eredményesen igénybe vehetnek a cégek.

Széles Gábor, az MGYOSZ elnöke azonban arra is felhívta a miniszter figyelmét, hogy a kis- és középvállalkozások támogatásakor tekintettel kellene lenni arra is, hogy mely ágazatokban lehetnek e cégek versenyképesek. Bizonyos iparágakban, például az elektronikai iparban nincs meg a kis- és közepes vállalkozói háttér, s rövid idő alatt nem is teremthető meg – fejtette ki az elnök. Máshol azonban, például a járműgyártásban, inkább van értelme az ilyen támogatásoknak.

Az MGYOSZ elnöke annak az aggályának is hangot adott, hogy az utóbbi időben a forint megint annyira erős, hogy emiatt munkahelyek szűnhetnek meg, ugyanakkor a befektetőket is elriasztja. Az MGYOSZ 2003 eleje óta küzd a "helyes" árfolyam érdekében, ám eddig csak időszakos sikereket ért el. Ideje volna azonban szakmai alapon, gazdasági kutatóintézetek bevonásával meghatározni azt az árfolyamot, amely a legjobb a gazdaság szereplőinek.

Kóka egyetértett azzal, hogy az erős forint a gazdasági növekedést, az exportálók lehetőségeit kedvezőtlenül befolyásolja, és a költségvetést terheli. S bár a monetáris politika irányítása nem a gazdasági tárca feladata, a miniszter felajánlotta közbenjárását a miniszterelnöknél az exportőrök gondjainak orvoslása érdekében. A kormányfő nemrég egy vidéki lakossági fórumon arról beszélt, hogy a magas forintárfolyam munkahelyek tízezreit veszélyezteti; az erős forint erős kéz, amely a gazdaság torkát szorongatja, s kérdésessé teszi a vállalatok jövőjét és a fejlesztéseket.

Visszafogott üzleti várakozások

A munkaadói aggályok komolyságát jól tükrözi az MKIK Gazdaság és Vállalkozáselemzési Intézet (MKIK GVI) októberi vállalatikonjunktúra-felmérése is. Bár azt egyelőre nem lehet eldönteni, hogy pillanatnyi megtorpanásról, vagy egy romló tendencia nyitányáról van-e szó, de a több mint 1500 cég megkérdezésével készült vizsgálat eredményei egyértelműen a magyar gazdaság növekedési ütemének további lassulását jelzik. Más felmérések, például a Kopint-Datorg júliusi konjunktúra felvétele és a legnagyobb exportálók konjunktúra-jelentésének júliusi eredményei már tartalmaztak erre utaló jeleket.

Az MKIK GVI felmérése megerősíti azt, hogy 2004 harmadik negyedévében tovább lassult a gazdasági növekedés üteme és a negyedik negyedévében valószínűleg ez a tendencia folytatódni fog. A lassulás ugyanakkor a GDP második negyedévi 4 százalékos növekedési üteméhez képest valósul meg, azaz feltehetően 3,6-3,9 százalékos bővülés valószínűsíthető az év utolsó két negyedévében – azaz a magyar gazdaság továbbra is az EU-átlag felett növekszik, ám el fog maradni a kelet-közép-európai országok várhatóan 5 százalék feletti átlagától. A lassuló tendenciát az is erősíti, hogy egyrészt a magyar export szempontjából döntő fontosságú német gazdaságban is inkább a korábbi szint megtartására, és 2005-ben 1,5 százalékos GDP növekedési ütemre, azaz 2004-hez képest 0,3 százalékpontos lassulásra lehet számítani az IFO előrejelzése szerint. Másrészt a kis magyar vállalkozások üzleti helyzetét nagyban befolyásoló hazai fogyasztás bővülési üteme a második negyedévi 4,7 százalékos csúcs után várhatóan csökken a második félévben.

A GVI konjunktúramutató értéke októberben az iparban és az üzleti szolgáltatásoknál, valamint az építőiparban volt a legmagasabb, valamivel alacsonyabb a kereskedelemben, az idegenforgalomban és a szállításban. Javulás azonban egyedül az üzleti szolgáltatásoknál és a szállításnál tapasztalható. A legnagyobb különbséget a cégek tulajdonosi típusai között figyelték meg a kutatók: a többségében külföldi cégek várakozásai jóval kedvezőbbek, mint a többi vállalkozásé, bár minden cégcsoportnál a várakozások romlása dominál. A nagy cégek várakozásai a legkedvezőbbek, és a mikrovállalkozásoké a legpesszimistábbak, miközben minden cégcsoportban romlott a konjunktúramutató értéke.

Az e tekintetben megfigyelhető "elkedvetlenedés" a beruházási aktivitás várható alakulására is rányomja bélyegét: a második félévben nem várható a 2004 első félévére jellemző, kimagasló 13,5 százalékos ütem megismétlődése. A beruházások nagyságrendjének növekedése leginkább az idegenforgalomban és a szállításban működő cégekre, míg legkevésbé az iparra jellemző. A beruházások várható növekedése mögött a második félévben is főként a nemzetközi tőke áll: a külföldi többségi tulajdonban lévő cégek közel 54 százalékánál erősödik várhatóan a beruházási aktivitás, miközben a tisztán magyar tulajdonban lévő vállalkozásoknak csak 34 százalékánál. Mindennek fényében nem meglepő, hogy kedvezőtlenül alakulnak a cégek létszámbővítési szándékai is: míg fél évvel ezelőtt nagyjából ugyanannyi munkáltató tervezett létszámleépítést, mint amennyi létszámfelvételt, addig októberben már 31 százalékuk tervez elbocsátásokat, 15 százalékuk kívánja bővíteni a foglalkoztatottak számát, s a cégek 54 százaléka stagnálással számol.

Csökkenő adóterhek az EU-ban

Az általános adóteher nagyságát tekintve Magyarország az uniós tagországok sorának kellős közepén helyezkedik el, de az újonnan csatlakozók között a harmadik legnagyobb adóteherrel sújtja polgárait – állapította meg az Eurostat, az Európai Unió statisztikai hivatala. Az EU adórendszereit 1995. és 2002. között összehasonlító elemzés szerint a 25 tagú Unióban 2001. és 2002. között a GDP 41,4 százalékáról 40,4 százalékra csökkent, vagyis 0,7 százalékponttal mérséklődött az általános adóteher (az adók teljes összegének és a társadalombiztosítási hozzájárulásnak a GDP-hez viszonyított aránya). Az Eurostat elsősorban az adórendszerek reformjának, azon belül is a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási hozzájárulások mérséklésének tudja be a csökkenést.

Mind a tíz új tagországban alacsonyabb volt az általános adóteher, mint a tizenöt régi tagország átlaga (40,5 százalék), de közöttük meglehetősen nagy a szóródás. Magyarország a GDP 38,8 százalékával az általános adóterhek nagyságát illetően a 13. helyen állt 2002-ben a 25-ök között, de Szlovénia és Lengyelország után a harmadik helyet foglalta el az új belépők sorában. Egy évvel korábban még magasabb, 39,4 százalékos volt a magyar adóterhelés. Valamennyi EU-tagállam közül Svédországban a legnagyobb e mérték (a GDP 50,6 százaléka), utána Dánia (48,9 százalék), Belgium (46,6 százalék) és Finnország (45,9 százalék) következik. Írországban a legalacsonyabb az adószint (28,6 százalék), utána Litvánia (28,8 százalék), Lettország és Málta (egyaránt 31,3 százalék) terheli a legkevésbé polgárait. A korábbi évhez viszonyítva 2002-ben 16 tagországban csökkent az adóterhelés.

A teljes adóbevételek kisebb részét teszik ki az új tagállamokban a közvetlen adók (társasági és személyi jövedelemadó) és nagyobb arányban részesülnek belőlük a közvetett adók (általános forgalmi adó, jövedéki adó, importvámok stb.) és a tb-járulékok. Lengyelországban (18,7 százalék), Szlovéniában és Szlovákiában a közvetlen adók a legkisebb részt képezték, miközben Dániában például az adóbevételek 60,5 százalékát, Nagy-Britanniában 44,2 százalékát alkották. Magyarországon 2002-ben a direkt adók 26,9 százalékot tettek ki, miközben a közvetett adók 39,2 százalékot, a tb-befizetések pedig 33,9 százalékot. A nagy különbségekre az a magyarázat, hogy a legtöbb új tagállamban alacsonyabb a személyi jövedelemadó és a társasági adó szintje

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem