×

Ágazati párbeszéd III.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
A versenyszférában létrejött ágazati párbeszédbizottságok (ápb) működéséről ősszel – a kormányzat és a szociális partnerek által – aláírt megállapodás mérföldkő a középszintű párbeszéd intézményrendszerének magyarországi megerősítésében. A témában közölt cikksorozatunk előző két részében az ápb-k megjelenéséről, céljairól, illetve a munkaadói és munkavállalói szervezetek részvételi lehetőségeiről írtunk. Alábbi, befejező cikkünkben – immár az aláírt megállapodás tükrében – az ápb-k döntési mechanizmusát s működésük feltételeit tekintjük át.

z ápb-k működésének szabályozását kidolgozó munkacsoport legfontosabb feladata az volt, hogy meghatározza a párbeszédbizottságok döntéshozatali jogosultságát, státusát. Az egyeztetések során a nézetek meglehetősen nagy átalakuláson mentek keresztül, végül azonban – a szociális partnerek és a kormány közötti egyeztetések eredményeképpen – az ápb-ben való döntéshozatalhoz szükséges reprezentativitás mérésének szabályait alakította ki a tripartit munkacsoport.

Pontozásos módszer

A szabályozási mechanizmus egy, oldalanként maximálisan 100 pontot érő kritériumrendszerből épül fel, amellyel az ágazati érdekképviseletek döntéshozatali jogosultságát, illetve reprezentativitását mérni lehet. A munkavállalói érdekképviseletek által megszerezhető 100 pont 5, míg a munkáltatók 100 pontja 6 kritérium között oszlik meg. Az egyes feltételek szerint maximálisan megszerezhető pontszám "teljesítményük" arányában oszlik meg a szervezetek között.

A munkavállalói oldalon részt vevők legnagyobb súllyal szereplő reprezentativitási feltétele az adott ágazat területén a legutóbbi üzemi, illetve közalkalmazotti választásokon elért eredmény. E szempontra a 100-ból összesen 40 pont osztható fel. A szabály kimondja, hogy ha az adott ágazatban, az ide (főtevékenységük alapján) besorolt munkáltatóknál lezajlott voksolásokon a választásra jogosultak legalább 30 százaléka részt vesz, akkor az itt leadott szavazatok összessége 40 pontot ér. Az ápb-ben érintett munkavállalói érdekképviselet olyan arányban részesedik a 40 pontból, amilyen arányú eredményt a választáson elért. Ezt a számot az úgynevezett redukált szavazatok számának figyelembevételével kell megállapítani.

Megegyező kritériumok

A munkavállalói érdekképviseleteket érintő második legnagyobb súlyú kritérium az aktív szakszervezeti tagok létszáma, amit a 10 főnél többet foglalkoztató, főtevékenységük alapján az ágazatba sorolt munkáltatóknál foglalkoztatott összlétszámhoz kell viszonyítani. E feltételre összességében 25 pont adható, amiből az egyes szakszervezetek az aktív, tehát tagdíjfizető létszámuknak megfelelő arányban részesedhetnek. E kritérium érvényesítése pontot tehet annak az állandó vitának a végére, hogy vajon hány tagja is lehet az egyes szakszervezeteknek.

A következő három feltétel mindkét oldal mérési kritériumai között szerepel. E követelmények – azaz a szociális párbeszédben való részvétel, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) megfelelő oldalán részt vevő országos szövetséghez való tartozás, valamint az adott ágazat nemzetközi munkavállalói, illetve munkáltatói szervezeti tagsága – azért kerültek be a részvételi feltételek közé, mert az ápb-k léte valószínűleg vonzerőt gyakorol majd olyan szerveződések számára is, amelyek hagyományosan nem foglalkoztak érdekképviselettel, s különösképpen nem tagozódtak be a szociális párbeszéd eddig is működő rendszerébe. Természetesen e szervezeteket sem lehet – s az eddigi résztvevők nem is szeretnék – kizárni a konzultáció lehetőségéből, de a munkacsoportban tevékenykedő szociális partnerek álláspontja szerint a kritériumok között tükröződnie kell annak a munka világában betöltött szerepnek, amit az egyes ágazati érdekképviseletek az elmúlt évek során betöltöttek. Tekintettel arra, hogy az összességében felosztható 100 pont a munkavállalók esetében 5, a munkáltatók esetében pedig 6 kritérium szerint oszlik meg, az egyes követelmények között felosztható pontszámok nem azonosak.

A szociális párbeszédben való részvétel kritériuma azt jelenti, hogy a munkavállalói, illetve a munkaadói érdekképviselet közreműködésével kötött, az adott ágazatban hatályos kollektív szerződések által érintett foglalkoztatotti létszám nagysága határozza meg az egyes szervezetek részesedését a felosztható pontszámból. A megállapodás arról is rendelkezik, hogy miként kell a halmozódást (azt az esetet, amikor egy foglalkoztatottra több kollektív szerződés is vonatkozik) kiszűrni. A kiterjesztett ágazati kollektív szerződés esetében pedig – tekintettel arra, hogy ez az ágazat egészét lefedi – az a szabály, hogy a szerződést megkötő érdekképviseletek egyenlő mértékben részesednek a felosztható pontszámokból.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban való részvételi kritérium szerint a rendelkezésre álló pontokat értelemszerűen egyenlő arányban kell elosztani azok között a szervezetek között, amelyek az OÉT-ben helyet foglaló érdekképviseletek tagjai. Szintén egyenlő arányú a részesedés a felosztható pontokból a nemzetközi szervezetekhez való tartozás kritériumának teljesítésekor.

Árbevétel, foglalkoztatotti létszám

A munkáltatók számára előírt főbb részvételi és reprezentativitási kritériumok természetesen nem minden tekintetben egyezhetnek meg a munkavállalókéval, hiszen előbbiek esetében – például – nem lehet értelmezni az üzemi tanácsi választások eredményét. Ezzel szemben léteznek olyan mutatók, amelyek mérésével közelítően hiteles kép kapható az egyes munkáltatói érdekképviseletek súlyáról. Ilyen mindenekelőtt, hogy az adott ágazati munkaadói érdekképviselethez tartozó munkáltatóknál hány embert foglalkoztatnak, mekkora a képviselt gazdasági szervezetek éves nettó árbevétele, valamint hány – az ágazatba főtevékenysége szerint besorolt – munkáltató tagja az érdekképviseletnek. Azért volt szükség több különböző mutatószám alkalmazására, mert a vállalkozások jellege meglehetősen eltérő lehet. Attól függően, hogy munka- vagy tőkeigényes vállalkozásokról van-e szó, avagy nagy-, illetve kisvállalkozások alkotják-e az adott ágazati munkáltatói érdekképviseletet, értelemszerűen más és más mutató alapján lehet bemutatni a szervezet reprezentativitását.

Összefoglalva tehát: ahhoz, hogy egy érdekképviselet az adott ágazat párbeszédbizottságának tagja lehessen, mindenekelőtt bizonyítania kell, hogy megfelel az ágazatiság kritériumainak és az általános feltételeknek. Ha ezt bizonyította, akkor már elnyerte a jogosultságot arra, hogy a konzultációkon részt vegyen. Ahhoz azonban, hogy bizonyos témakörökben döntsön, ajánlásokat tegyen, illetve kollektív szerződéseket is kössön, ehhez az egyes érdekképviseleteknek el kell érniük a többelemű kritériumrendszer szerint számított 10 pontot. Ezt a – szigorúnak is nevezhető – feltételrendszert minden fázisában enyhíti, hogy az ápb-tagok konszenzusával, bizonyos paraméterek mellett el lehet tekinteni attól, hogy valamely érdekképviselet minden előírt feltételt teljesítsen.

Döntési mechanizmus

Az ápb-k döntési rendszerét illetően két lehetőség között lehet választani. A megállapodásos döntési rendszerben az ápb valamennyi tagjának konszenzusával alapszabályban vagy ügyrendben lehet rögzíteni az adott ápb döntési rendszerének jellemzőit, a jogosultságokat, az oldalakon belüli szavazási rendet. Akkor azonban, ha új tag csatlakozik a testülethez, a reprezentativitást újra kell vizsgálni, ha azt bármelyik tag kezdeményezi. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy új tag belépésével a döntési rendszerről is újra meg kell állapodni.

Más a helyzet, ha az ápb tagjai nem tudnak megegyezni a döntési rendszerről. Ez esetben az ápb számára a megállapodásban rögzített úgynevezett "nem megállapodásos döntési rendszer" szabályai az érvényesek. Ezek szerint az ápb tagjainak státusa kétféle, konzultációs vagy döntési joggal bíró lehet. Az utóbbival rendelkező tagok is különböző jogosultságúak lehetnek: egyszerű döntési joggal, vagy reprezentatív tagi döntési joggal lehetnek felruházva.

Konzultációs joga annak az általános feltételeknek megfelelő, ágazati érdekképviseletnek lehet, amely nyilatkozik arról, hogy minden döntési jogáról – beleértve az ügyrendről, napirendről történő döntést, állásfoglalások, ajánlások elfogadását, illetve kollektív szerződés megkötését is – eleve lemond. Ekkor az érdekképviselet reprezentativitását nem kell vizsgálni. Ez a nyilatkozat azonban bármikor visszavonható. Ez esetben is csak akkor kell a részvételre, illetve a reprezentativitásra vonatkozó vizsgálatot elvégezni, ha az adott ápb tagjai nem értenek egyet azzal, hogy az illető érdekképviselet döntési joggal rendelkezzék. Értelemszerűen konzultációs joguk van továbbá azoknak az általános feltételeknek megfelelő ágazati érdekképviseleteknek, amelyek a részvételi feltételek vizsgálatakor a 10 pontot nem érik el.

Döntési joga két esetben lehet egy adott ágazati érdekképviseletnek. Mindenekelőtt akkor, ha ebben az ápb tagjai egyetértenek. Ebből következően, ha egy ápb megalakulásakor az alapítók megfelelnek az ágazatiság követelményeinek, illetve az általános feltételeknek, akkor dönthetnek úgy, hogy elfogadják egymást tárgyalópartnerként, és nem vizsgálják a döntési jogosultságot. Ekkor egyszerű döntési joggal rendelkező tagokról beszélünk. Ilyen jogosítványt tudhat magáénak az a tag is, aki a részvételi feltételek vizsgálata alapján a 10 pontos értékhatárt meghaladja. Utóbbi esetben a döntési jog érvényesítéséhez nem szükséges a többi ápb-tag egyetértése.

Ha azonban egy adott ápb-ben részt vevő érdekképviseletek az egész ágazatra (alágazatra, szakágazatra) kiterjesztett kollektív szerződést szeretnének kötni, akkor a megállapodás értelmében meg kell felelniük a reprezentativitási vizsgálatnak is.

Konszenzusos megegyezés

A megállapodás a döntéshozatal rendjéről is rendelkezik. Ezek szerint az ápb döntései csak konszenzussal hozhatók meg, továbbá a munkavállalói és a munkáltatói oldalának csupán egy-egy szavazata lehet. Ugyanakkor az oldalon belüli szavazásról és az oldalon belüli szavazati arányokról a megállapodás pusztán annyit mond, hogy azt autonóm módon kidolgozott ügyrendnek kell szabályoznia. Ha azonban az érdekképviseletek erről nem tudnak, vagy nem akarnak megállapodni, akkor a szavazati arányt a szervezetek döntési súlyának megfelelően kell meghatározni. A döntés meghozatalához kétharmados arány szükséges.

E szabályok kikötését az indokolja, hogy az ettől eltérő döntéshozatali mechanizmus teret engedne a szubjektivitásnak, illetve félő, hogy az "erősebb kutya" elve alapján a relatíve nagyobb súlyú szervezetek dominanciája érvényesülne. A megállapodás minden további belső szabály meghatározását az ügyrendre bízza, amelyben nem csupán a szavazásról, hanem a tisztségviselők megválasztásának szabályairól és az ülések rendjéről is rendelkezhetnek.

Ahhoz természetesen, hogy a szabályokat be lehessen tartani, egyrészt világosan megfogalmazott eljárási rendre, másrészt ellenőrzésre van szükség. Előbbi alapvető elemeit a megállapodás tartalmazza, s rendelkezik arról, hogy az ápb megalakítását írásbeli megállapodással lehet kinyilvánítani, illetve az erről szóló megállapodás egy példányát a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak – a dokumentumokkal kiegészítve – meg kell küldeni. Ezek vizsgálata a Részvételt Megállapító Bizottság (RMB) feladata. Az RMB az Országos Érdekegyeztető Tanács három oldalának személyi javaslatai szerint alakul meg, mégpedig úgy, hogy az OÉT elsősorban a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat közvetítői listájából három-három tagot és egy-egy póttagot delegál a bizottságba. Az RMB-re igen szigorú összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak. A bizottsági tag nem lehet az ápb-nek sem tagja, sem tisztségviselője, illetve ha ezek közül bármelyik, akkor erről a delegálást követő 30 napon belül le kell mondania.

Az ápb-k elnökei

A szociális partnerekkel való tárgyalások során az egyik legneuralgikusabb pont az ápb-k elnökeiről szóló szabályok megalkotása volt. Különösen attól az időszaktól alakult ki nézetkülönbség, amikor a már megalakult bizottságok munkáltatói és munkavállalói képviselői is bekapcsolódtak a megállapodásról szóló egyeztetés folyamatába. A szociális partnerek ugyanis amellett kardoskodtak, hogy – társelnöki rendszerben – az egyes, az adott ápb-ben részt vevő munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletek által, saját alkalmazottaik, illetve tisztségviselőik is betölthessék az elnöki szerepkört. A kormányzat azonban ragaszkodott ahhoz az alapelvhez, hogy az elnök a résztvevőktől független személy legyen. Végül az a kompromisszumos megoldás született, hogy az elnök tevékenysége akkor és csak akkor díjazott, ha személye megfelel a megállapodásban foglalt öszszeférhetetlenségi feltételeknek. A társelnökök díjazásban nem részesülnek.

Az elnököt az ápb maga választja, feladata a bizottság képviselete, üléseinek levezetése, valamint az oldalak közötti esetleges konfliktusok kezelése. E feladatok jó színvonalú elvégzése megköveteli, hogy a választott elnök ne csak köztiszteletben álló, szakmailag elismert, hanem a társadalmi párbeszéd területén járatos és pártatlan személy legyen. Ahhoz, hogy jelenleg valaki elnök lehessen az ápb-ben, a következő feltételeknek kell megfelelnie:

– delegáltként az ápb munkájában nem vesz részt, és nem tölt be ápb-titkári funkciót;

– nem tagja az RMB-nek, és az adott ápb egyetlen tagszervezetével sem áll munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, illetve annak nem választott tisztségviselője;

– nem áll munkaviszonyban, munkavégzésre vonatkozó egyéb jogviszonyban olyan érdekképviselettel – és annak nem választott tisztségviselője –, amelynek az adott ápb bármely tagja tagszervezete lenne.

Az elnöki tisztséget egyszerre két ágazati bizottságban is be lehet tölteni, illetve ugyanazon ágazat alágazati, illetve szakágazati bizottságainak elnöke is lehet valaki, ha az őt elsőként elnökké választott bizottság ahhoz hozzájárul. Ez a lehetőség azonban a társelnökökre nem vonatkozik. Az elnököt díjazás illeti meg, a társelnököket nem. Az elnököt az ápb javaslata alapján a munkaügyi miniszter nevezi ki.

Működési feltételek

A PHARE-program és az azt megalapozó szerződés egyik sarkalatos pontja volt, hogy a kormányzatnak hozzá kell járulnia az ágazati párbeszédbizottságok működéséhez, a személyi és dologi feltételek megteremtéséhez. Már a projekt végrehajtása során elkezdődött az a munka, amelynek során – a kormányzati szándékok szerint – egy koordináló, összefogó jellegű központi titkárság, valamint az ápb-k munkáját szervező titkárságok kialakítása volt a cél.

A központi titkárság létrehozása még megoldható volt költségvetési keretek között (e nélkül a projekt végrehajtása is kérdésessé vált volna), de a titkárságok működési kereteinek megteremtése már nehezebb feladatnak bizonyult. Mindenekelőtt annak eldöntése volt alapvető probléma, hogy lehet-e a titkárságokat a központi költségvetés finanszírozásában működtetni. Miután eldőlt, hogy erre a jelenlegi körülmények között nincs esély, meg kellett találni azt a formát, amelyben a titkárságok működtethetők és finanszírozhatók.

Úgy tűnik föl, hogy a legcélszerűbb megoldás az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány gesztorsága mellett létrejövő, az ápb-k titkársági feladatait ellátó közhasznú társaság. A pillanatnyi kondíciók szerint erre jövő év elejétől lesz lehetőség.

Mivel azonban a párbeszédbizottságok megalakulása nem "várta meg", hogy a felek aláírt megállapodással, illetve a titkárságokat működtető szervezettel rendelkezzenek, áthidaló megoldásra volt szükség. Ezért kapott zöld jelzést az úgynevezett "koordinátorok" alkalmazása. Tekintettel arra, hogy ők nem főállású munkavállalók, az átmeneti időszakban mód nyílt arra, hogy minden ápb mellett önállóan foglalkoztassanak koordinátort. Ez azonban a titkársági szervezet kialakulása után – sem a munka mennyisége, sem a foglalkoztatás minősége miatt – nem engedhető meg.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem