×

Jogharmonizáló

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 76. számában (2004. június 15.)
Ebben a hónapban áttekintjük, hogy miként szabályozták az ENSZ égisze alatt a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetben (ILO) részt vevő tripartit szervezetek a munkavédelem főbb kérdéseit.

A munkavédelem általános normái

A munkavédelmi tárgyú szabályozásra mind hazai, mind nemzetközi szinten jellemzőek a részletes, gyakorlati jellegű szabályok. A munkavédelmi joganyag nem tartozik a klasszikus jogágak közé, melyek elvi alapjai, jogintézményei hosszú évszázadokon át formálódtak, nem igényel elmélyült jogrendszerbeli és jogértelmezési ismereteket. Ezzel ellentétben olyan szakmai jellegű előírásokat tartalmaz, melyek – főleg, ami az egyes védelmi területeket illeti – a szabványokban megjelenőhöz hasonlóan technikai jellegűek, és tételesen alkalmazandóak. A joganyag célja, hogy lehetőség szerint valamennyi előforduló, a munkavégzés során a munkavállalót érő veszélyfajtára vonatkozóan rendelkezzen előírásokkal, amelyek a megelőzést, a munkahelyi biztonságot, és az esetleges balesetek vagy megbetegedések esetén követendő eljárást illetik.

Az ENSZ égisze alatt működő Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 1929-ben adta ki az első munkavédelmi tárgyú ajánlását, és azóta számos egyezmény és ajánlás született a témában. Az általános megközelítésű nemzetközi normák közül kiemelkedik a munkavédelemről szóló, 1981-ben kiadott 155. számú, illetve a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokról 1985-ben született 161. számú egyezmény, valamint a kapcsolódó ajánlások.

Ezek mellett különös szabályok is születettek. Egyfelől bizonyos speciális veszélyek elleni védelem, másfelől bizonyos gazdasági tevékenységi ágazatok vonatkozásában. A speciális védelmet igénylő területek közül megemlítendők a toxikus anyagok (pl. ólommérgezés, sugárzás, benzol, azbeszt, vegyi anyagok), az egyes gépek, a maximális súly, a levegőszennyezés, zaj- és rezgésártalom elleni védekezés témáival foglalkozó egyezmények és ajánlások. Ágazatspecifikus szabályozásra került sor az építőipart, a kereskedelmet és az irodai munkavégzést, a kikötői munkát illetően. Hazánk a két alapvető egyezményt ratifikálta és ki is hirdette, 1988-ban, illetőleg 2000-ben.

A munkavédelemről szóló 155. számú egyezmény

Az egyezmény pontos címe: a munkavállalók biztonságáról, egészségéről és a munkakörnyezetről. A 164. számú ajánlás kapcsolódik hozzá, mely az egyezmény által megfogalmazott kötelező szabályokat javaslatokkal egészíti ki.

Az egyezmény általános jellegét rögtön az 1. cikk alátámasztja, hiszen abban a totális szabályozási igény fogalmazódik meg. E szerint az egyezmény a gazdasági tevékenység valamennyi ágazatára vonatkozik. Tripartit megegyezéssel ugyanakkor a tagállamoknak lehetőségük van arra, hogy bizonyos ágazatokat, vagy a munkavállalók bizonyos csoportjait az alkalmazás alól kizárjanak.

Szabályozási szintek

A munkavédelemmel kapcsolatosan három szinten szabályoz az egyezmény: ezek a nemzeti munkavédelmi politika, továbbá a konkrét intézkedések országos és munkáltatói szinten.

Nemzeti politika

A nemzeti politika céljaként a kockázati tényezők ésszerű mértékű csökkentésével a munkabalesetek és egészségi ártalmak megelőzését fogalmazza meg az egyezmény. A nemzeti politikának öt területet kell érintenie:

– a munkakörnyezetet,

– a munkafolyamatot,

– a munkavédelmi képzést,

– a munkavédelmi konzultációkat, valamint

– a munkavédelmi érdekek érvényesítésének szabad lehetőségét.

Az ajánlás értelmében a nemzeti politika kialakítása és alkalmazása során érvényesítendő az az alapelv, hogy erre a hatóságok és a munkaadók, valamint a munkavállalók érdek-képviseleti szervei közötti szoros együttműködésben kerüljön sor. (Lásd még a munkavédelmi érdekegyeztetés szerveiről írottakat lapunk e számában!)

Országos intézkedések

A nemzeti politikát átfogó országos intézkedéseken keresztül kell megvalósítani. Ebbe a körbe tartozik:

– a munkavédelmi szabályok betartásának ellenőrzése és a jogsértések szankcionálása,

– a megfelelő munkavédelmi tanácsadás a munkavállalók és a munkaadók részére,

– a szabványoknak, a tanúsítási eljárásoknak, a veszélyes anyagok jegyzékének, a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések bejelentésével, kivizsgálásával kapcsolatos eljárások elfogadása.

Az ajánlás javasolja, hogy a tagállamok időről időre vizsgálják felül a munkavállalók munkahelyi biztonságára és egészségére, valamint a munkakörnyezetre vonatkozó jogszabályokat, hogy a tudomány és technológia legújabb tapasztalatait tükrözzék. Megfelelő intézkedéseket kell továbbá előirányozni a csökkent munkaképességű munkavállalók számára, körülményeiket rendszeresen felül kell vizsgálni. Külön kiemeli az egyezmény, hogy garantálni kell azoknak a munkavállalóknak a védelmét, akik "elkerülnek egy olyan munkahelyzetet, amelyről joggal hihették, hogy közvetlen és súlyos veszélyt jelent az életükre vagy az egészségükre".

Vállalati szint

A vállalati szintű intézkedések körében az egyezmény a munkaadók kötelezettségeit szabályozza. Kimondja, hogy a munkaadóktól meg kell követelni, hogy a munkahelyek, a felszerelések és a munkafolyamatok biztonságosak legyenek, a szükséges védelmi intézkedéseket megtegyék, gondoskodjanak a védőfelszerelésről, a váratlan helyzetekre fel legyenek készülve. Az ajánlás hozzáteszi, hogy az ebből eredő költségeket a munkavállalóra nem lehet áthárítani. Több munkáltatónak együtt kell működnie, ha közösen végeznek valamely tevékenységet.

Munkavállalói jogok és kötelezettségek

A munkavállalók és képviselőik számára jogokat és kötelezettségeket egyaránt rögzít az egyezmény. A munkaadónak a kötelezettségei teljesítéséhez szüksége van a munkavállalók közreműködésére – például a biztonsági előírások betartására. A munkavállalónak ezenfelül minden olyan helyzetet jelentenie kell a közvetlen felettesének, amely életére vagy egészségére közvetlen és súlyos veszélylyel járhat. Az is a munkavállaló kötelezettsége, hogy elvárható mértékben gondoskodjon saját és más személyek biztonságáról.

Együttműködés

Az együttműködést részletesen tárgyalja az egyezmény: a munkavállalók képviselőit a munkáltató lássa el elégséges információval, részesüljenek megfelelő képzésben, akár külső szakértők igénybevételével is legyen joguk véleményük kifejtésére a munkahelyen teendő egészségügyi és biztonsági intézkedésekkel kapcsolatban. Az ajánlás szerint mindez azonban nem vezethet oda, hogy bármelyik munkáltatónak a saját munkavállalóival szemben fennálló felelőssége csökkenjen.

Munkaszervezés

Az ajánlás további szempontokra is felhívja a figyelmet. Így pl. a munkaszervezéssel kapcsolatban megjegyzi, hogy annak olyannak kell lennie, hogy a munkaidő és a pihenőidő hossza ne lehessen káros hatással a munkavállalók biztonságára és egészségére. Ez tulajdonképpen már a munkajogi szabályozást érinti.

Munkavédelmi képviselő, bizottság

Az ajánlás nevesíti a munkavédelmi képviselő, illetve bizottság intézményét, továbbá egy olyan megoldást is lehetővé tesz, amelyet a hazai jogunk nem alkalmaz: a közös biztonsági és egészségügyi bizottságok létrehozatalát, a munkáltatók és a munkavállalók közötti együttműködés keretében. E – munkavállalói vagy vegyes – bizottságok jogai között szerepelnek az információhoz, a javaslattételhez, a véleménynyilvánításhoz, a belső döntéshozatali folyamatokba való bevonáshoz, a szabad belépéshez, a munkaügyi felügyelőséggel való kapcsolattartáshoz, a fizetett munkaidő-kedvezményhez és a munkajogi védelemhez való jogok.

A 155. számú egyezményt a 2000. évi LXXV. törvény hirdette ki.

A foglalkozás-egészségügyi szolgálatokról szóló 161. számú egyezmény

Az egyezmény szerint a foglalkozás-egészségügyi szolgálat olyan intézményt jelent, amely elsősorban megelőzési, illetőleg tanácsadási feladatokat lát el. Tevékenysége felöleli a biztonsági és egészséges munkakörnyezet kialakítását, valamint azt, hogy a munkát a munkavállalók testi és szellemi egészségi állapotához adaptálják.

Nemzeti politika

Az egyezmény előírja, hogy a tagállamokban a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokra vonatkozóan is ki kell dolgozni – természetesen tripartit módon – az átfogó nemzeti politikát. Ennek célja egy, valamennyi gazdasági ágazatra kiterjedő hálózat létrehozása. Ez történhet jogszabállyal vagy kollektív megállapodással. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat egy vagy több munkáltatónál is megszervezhető, felállításáért felelősséget vállalhatnak a munkaadók, az állami hatóságok vagy társadalombiztosítási intézmények egyaránt (hazánkban az első megoldás működik) – ám a szervezésnél is betartandó az az alapkövetelmény, hogy a munkaadó és a munkavállalók képviselői egyenlő félként működjenek együtt, és vegyenek részt a szükséges intézkedések meghozatalában és végrehajtásában.

Megelőzés

A foglalkozás-egészségügyi szolgálatok elsőrendű feladata a megelőzés. Ezt – az egyezményhez kapcsolódó 171. számú ajánlás értelmében – a munkahelyi környezetnek, a munkavállalók egészségi állapotának ellenőrzésével, tanácsadással, egészségvédelmi programok kidolgozásával érik el.

A munkahelyi környezet ellenőrzése

Az ellenőrzési feladatok körében a szolgálatoknak az egészségre ható körülményeket, a higiéniai feltételeket, a munkaszervezési módszereket, a munkafolyamatba beépített belső munkabiztonsági ellenőrzési eljárás hatékonyságát, védőfelszereléseket kell értékelniük, megfelelőségi szempontból. Feladatuk teljesítése érdekében az ajánlás szerint számukra is meg kell adni az ellenőrzéshez való jog körében a munkahelyre való szabad belépés, az informálódás, a mintavétel és -elemzés részjogosítványait. Az ellenőrzési jog nem csupán a munkahelyre, hanem a munkavállalók egyéb közösségi létesítményeire is kiterjed, úgymint az üzemi étkezde, a munkásszálló, az ivóvíz-szolgáltatás (ha ezeket a munkáltató működteti).

A dolgozók egészségének ellenőrzése

A munkavállalók egészségének ellenőrzése kiterjed az egészségkárosító kockázatok közötti foglalkoztatás megkezdése előtti, alatti időszakos egészségügyi vizsgálatra, illetőleg a hosszabb keresőképtelenségi időszak után a betegség foglalkozási eredetének vizsgálatára. Az ajánlás nyomatékosan rögzíti, hogy intézkedéseket kell tenni a munkavállalók magánéletének védelmére. Meg kell előznie, hogy az egészségügyi ellenőrzés eredményét diszkriminatív módon, a dolgozók érdekeinek sérelmével használják fel. A munkavállalóra vonatkozó adatok bizalmasan kezelendők, azokat csak a munkavállaló kifejezett beleegyezése esetén lehet mással közölni. Az egészségügyi ellenőrzés eredményét szakvéleményben kell rögzíteni, amely kizárólag az adott munkafeladatra való egészségügyi alkalmasság kérdésében foglalhat állást, a dolgozó egészségi állapotát nem részletezheti.

A munkavállalók egészségének ellenőrzése nem okozhat keresetkiesést, ingyenesnek kell lennie, és lehetőleg munkaidő alatt kell történnie. A foglalkozás-egészségügyi szolgálatnak a munkahelyen vagy annak közelében elérhetőnek kell lennie. A munkavállalók számára garanciát jelentő előírás továbbá, hogy a munkaadó nem kötelezheti a foglalkozás-egészségügyi szolgálat személyzetét annak ellenőrzésére, hogy milyen konkrét okokból van távol a dolgozó keresőképtelenség miatt.

Tanácsadás

A tanácsadás a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok által ellátandó harmadik fontos feladat. Ennek keretében munkabiztonsági, higiéniés, elsősegély-nyújtási oktatási programokat dolgoznak ki, de a munkavállalók részére egyenként személyes tanácsokat is nyújtanak. A tanácsadás körébe tartozó oktatásnak állandónak és folyamatosnak kell lennie a munkáltatónál.

Elsősegély

A foglalkozás-egészségügyi szolgálat elsősegélyhelyként is működik, így felkészültnek kell lennie a sürgős kezelésre a munkavállalók balesete vagy rosszulléte esetén. A foglalkozás-egészségügyi szolgálatok vállalhatják a munkavállalók és családtagjaik gyógyítását is.

Együttműködés, tájékoztatás

A foglalkozás-egészségügyi szolgálatoknak együtt kell működniük az állami egészségügyi intézményekkel, valamint a munkáltatók szervezeti egységeivel (így pl. a munkáltatók kötelessége a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokat tájékoztatni a munkahelyi környezet egészségre veszélyes tényezőiről). Az egyezmény kimondja, hogy ugyanakkor biztosítani kell a foglalkozás-egészségügyi szolgálatoknál dolgozó személyzet szakmai függetlenségét a munkaadóktól, a munkavállalóktól és ezek képviselőitől.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem