A mentori rendszer nem új keletű "találmány", Magyarországon azonban a multinacionális vállalatok betelepülésével kezdett meghonosodni. A nemzetközi cégek ily módon nevelik ki a menedzserek, illetve a magasan képzett szakemberek utánpótlását, s mára ez a módszer szerves része lett a vállalati karrierfejlesztés rendszerének.
Szaktudás és gyakorlat
Dr. Nemeskéri Gyula, az Ergofit Systems Kft. ügyvezetője, szenior tanácsadó, valamint Pataki Csilla, a LA VIDA Kft. igazgatója közösen kutatják, hogy a vállalati sikereket miként alapozza meg a humán erőforrás fejlesztése. Megállapításaik szerint e tekintetben – a képzések mellett – egyre fontosabb szerepet játszanak az olyan rásegítő módszerek, mint amilyen a mentori rendszer is. Nemeskéri Gyula szerint a mentornak különösen az új munkavállaló beilleszkedésekor és a karrierépítés során van jelentősége.
Ő az a személy, aki a munkavállalót támogatja a szakmai feladatok megismerésében. Ugyanakkor fejleszti a mentorált személy készségeit – segíti a feladatköréhez tartozó tapasztalatok megszerzését.
A mentorral szemben támasztott követelmények meglehetősen sokrétűek. E kívánalmak között szerepel a szaktudás és a kellő gyakorlat, a helyismeret, a cég iránti lojalitás és a jó kommunikációs készség, s az is, hogy legyen tekintélye a munkatársak előtt. Meghatározó az is, hogy a mentor és a mentorált munkavállaló között jó szakmai és emberi viszony alakuljon ki, ezért lehetővé kell tenni, hogy a munkavállaló szabadon választhasson a mentorok közül. E kiválasztásban a humánpolitikai szervezet nyújthat hathatós segítséget.
Új belépők segítése
A mentor tevékenysége a munkáltató számára azért lényeges, mert annak révén a dolgozó beilleszkedése nem spontán módon, hanem tervezetten és megfelelő támogatással történik, illetve a cég visszajelzést kap arról, hogy a munkavállaló miként látja a céget, milyen problémákat észlel.
Az új munkavállalók beilleszkedésének támogatása hosszú folyamat, amelynek főbb állomásai: felkészülés a fiatal fogadására; az értékek tisztázása; a szervezeti magatartási szokások, elvárások ismertetése, illetve a munkahelyi kapcsolatok kialakítása.
Az ismeretek átadását illetően a megkérdezett szenior tanácsadók egyetértettek abban, hogy a munkaköri feladatok ellátására való felkészítés sarkalatos pontja a mentori munkának. Ezzel összefüggésben azonban alapvető kívánalom, hogy a teljesítményt folyamatosan értékeljék. Ha ez elmarad, hiányos vagy esetleges, akkor ez visszavetheti a mentorált személy munkáját.
Hiányzik a munkatapasztalat
A pályakezdő munkanélküliek elhelyezkedési problémáit hivatott megoldani a Békés Megyei Munkaügyi Központban életre hívott ifjúsági tanácsadó program. Dr. Nagy Ágnes igazgató kifejtette: a fiatalok elhelyezkedési problémái leginkább a munkatapasztalat hiányára vezethetők vissza.
Sajnálatos módon a munkaadók a megüresedő vagy az új munkakörök betöltésekor azt várják, hogy a munkavállaló már a belépés pillanatában rendelkezzék azokkal a tulajdonságokkal, amelyeknek megszerzése időbe telik. Ha a pályakezdők nem szerezhetnek tapasztalatokat, ennek hiánya egyben elhelyezkedési lehetőségeiknek is a legfőbb gátja.
A pályakezdők foglalkoztathatóságának másik problémája, hogy a cégek szakképzettségi igényei nem egyeznek meg a pályakezdő állástalanok szakmai összetételével, tehát a munkanélküliség Békés megyében is egyre inkább strukturális jellegű.
Az utóbbi években a pályaválasztás előtt állók mind magasabb, főleg főiskolai és egyetemi végzettség megszerzésére törekednek. Ugyanakkor a biztosabb elhelyezkedési lehetőségekkel kecsegtető szakképesítések veszítettek a népszerűségükből. Ez egyfelől kedvező folyamat, hiszen a magasabb iskolai végzettség munkaerő-piaci szempontból jobb lehetőségeket kínál, azonban az egyes szakterületeken jelentkező túlkínálat a piaci szabályozó mechanizmust meghaladó beavatkozásokat igényelne.
Ifjúsági program
A Békés Megyei Munkaügyi Központ évek óta feltérképezi az iskolarendszerből frissen kikerülő fiatalok szakmai végzettségét, illetve munkaerő-piaci esélyeit. A felmérésekbe minden nappali rendszerű oktatást folytató középiskola végzős évfolyamait bevonják. Ekképpen képet kapnak a létszámról, a továbbtanulási szándékokról, a megszerzett képesítésről, majd ezeket összevetik a kilátásban lévő munkahelyekkel.
A megyében az idén a végzős fiataloknak csaknem egyötödét fenyegeti a munkanélküliség veszélye. A nyilvántartásba vett pályakezdő munkanélküliek száma 1252, 112-vel több, mint egy esztendővel korábban.
A munkaügyi központ tavaly elindította a "Kezdő lépés" elnevezésű ifjúsági tanácsadó programját, amelynek fő célja a pályakezdők munkanélkülivé válásának megelőzése. A kirendeltségeken ifjúsági tanácsadókat, mentorokat állítottak munkába.
Pályaorientációs tanácsadás
A megyei kirendeltségeken dolgozó mentorok – akik speciális képzésen vettek részt – felvették a kapcsolatot az önkormányzatoknál tevékenykedő tanácsadókkal is. A mentorok alapvető feladata a végzős diákok tájékoztatása, helyzetük felmérése, illetve pályaorientációs tanácsadás a munkanélküli fiatalok számára.
A mentorok segítséget nyújtanak a képzések megszervezésében, a munkára való felkészítésben s az álláshelyek felkutatásában. A végső cél természetesen a pályakezdők bevezetése a munkaerőpiacra, illetve elhelyezésük olyan állásokba, amelyektől a támogatást követően tartósan remélhetik megélhetésüket.
E program része az immár második alkalommal megrendezett ifjúsági állásbörze is, amelynek eredményességét mutatja, hogy 439 regisztrált fiatalt sikerült munkaviszonyba helyezni. Ezenkívül negyvenhatan jelentkeztek valamilyen képzésre.
Mozgássérültek mentorálásaA csökkent munkaképességű dolgozók elhelyezkedését segíti szeptembertől a mozgáskorlátozottak Somogy megyei aktivistáiból szerveződött mentori hálózat. A segítő patrónusok feladata felkutatni azokat a cégeket, amelyek csökkent munkaképességű személyeket is foglalkoztatnak. Sajnos, egyelőre nem sok munkaadó között válogathatnak. A siófokiak számára biztató, hogy foglalkoztató nyílt a Batthyány utcában, ahol egyelőre 20-25, később várhatóan ennél jóval több csökkent munkaképességű munkavállalót alkalmazhatnak. |
Női esélyegyenlőség
A General Electric mintegy 14 ezer dolgozót foglalkoztat Magyarországon. Szabó Eszter regionális igazgató, a cég közép-kelet-európai kommunikációjáért és PR-tevékenységéért felelős vezetője – aki egyben a GE Women's Network (Női hálózat) programjának is társelnöke – elmondta: a cégnél háromféle mentori rendszer működik. Az első az úgynevezett executive mentorálás, amely a legfelsőbb vezetést érint(het)i, s ez idő szerint nálunk még nem jellemző. A második az úgynevezett Women's Network, amelynek célja azon nők felkutatása és támogatása, akik a szakterületükön kiemelkedően tehetségesek, s vezetői ambíciókkal rendelkeznek. A harmadik modell azonban már túlmutat a szervezet kapuin, ez az úgynevezett külső mentorálás, mint amilyen az ózdi "Nyíló világ" középiskolai tehetségkutató program.
A GE üzleti filozófiájának egyik lényeges eleme a női esélyegyenlőség megteremtése. A felmérések szerint viszonylag sok nő dolgozik középvezetőként, de csak nagyon kevesen válhatnak felső vezetővé. (A munkavállaló nők mindössze 5 százaléka.) E jelenségnek sok oka van, ezek feltárása nem a munkaadó feladata. Az már sokkal inkább, hogy szervezetében olyan szemléletet honosítson meg, amely lehetővé teszi az esélyegyenlőség helyi megvalósítását.
Hálózati rendszerben
A cégen belül hat éve indult el az a program, amelynek célja a nők karrierépítésének segítése. Ehhez egyrészt a mentorálás és a hálózatépítés rendszerét, másrészt a különböző tréningeket hívták segítségül.
Tavaly 85 nő került a kiválasztottak közé. A kérdőíves felmérés során kiderült, hogy milyen mentorokra lenne szükségük, s kizárólag szakmai kiteljesedésükhöz, vagy esetleg a magánélet és a karrier ellentéteinek feloldásában is kérnek-e támogatást. Miután megfogalmazódtak az igények, a HR-munkatársakkal egyeztetve választják ki a mentorokat. Az első körben 35-en kerültek be a programba. A következő ütemben ismét 30-40 fő válhat a projekt részesévé.
Talán nem érdektelen megemlíteni, hogy a GE-n belül van olyan, a legfelsőbb vezetői körbe tartozó hölgy is, aki átmenetileg mentort igényel. Számára nem a szakmai előmenetel szempontjából fontos a támogató, hanem azért, mert gyermeke született, és a mentoron keresztül szeretné tartani a kapcsolatot a céggel addig is, amíg nem térhet vissza a munkahelyére.
A női hálózat sokat segíthet abban, hogy a lehető legszélesebb körből választhassák ki azokat a potenciális vezetőket, akiknek előmenetele a tehetségükön és a teljesítményükön múlik. Az ő karrierjük egyben a cég sikerét is jelenti. A tényekhez tartozik, hogy a GE Women's Network (GEWN) magyarországi szervezete nyerte el Európában a "Legjobb hálózat 2002-ben" elismerést.
A GE három évvel ezelőtt indította el tehetségkutató programját az ózdi József Attila Gimnáziumban. A GE ózdi gyárában mintegy ezer ember dolgozik, ám a vezetők nagy többsége nem a településről származik. Ez sarkallta a cég felső vezetőit arra, hogy mentori programot kezdeményezzen, amely a helyi középiskolás diákok felzárkóztatását tűzte ki célul.
E programra a GE pénzügyi alapjából 67 ezer dolláros támogatás jut, s számos közreműködő segítségével – mint például a GE Hungary Rt., a Junior Achievement Magyarország, az önkormányzat, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, az Oktatási Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szponzorálásával – működik.
Tehetséges fiatalok
A térségben élők számára manapság nem az a kulcskérdés, hogy a tehetséges fiatalok számára kitörési lehetőséget teremtsenek, hanem hogy álláshelyek létesüljenek, s potenciális beruházók érkezzenek a régióba. A GE-nél azonban azt is felismerték, hogy ehhez fel kell készíteni a helyi középiskolában tanuló tehetséges diákokat a hazai és a nemzetközi munkapiac követelményeire.
A 67 ezer dollár felhasználásáról a támogatók együttesen döntöttek. Évfolyamonként 16 tehetséges diákot választottak ki, akik másfél évre bekerültek a programba. Többek között angol üzleti nyelvi képzésben részesülnek, s a GE által akkreditált mentor áll mellettük. A továbbiakban pedig lehetőség nyílik arra is, hogy a település tanárai részt vehessenek olyan tanfolyamon, amely alkalmassá teszi őket az angol üzleti nyelv oktatására.
A GE kezdettől arra törekszik, hogy a programot a lehető legszélesebb körben népszerűsítse, bizonyítandó, hogy a mentorálás a vállalatnál az emberi erőforrás fejlesztésének egyik fontos módszere.
Üzleti alapon
A cégen belüli mentori rendszer, és a külső megrendelők számára üzleti alapon végzett mentori szolgáltatás jól kiegészíti egymást a Cobra Computer Kft. tevékenységében. A társaság "kapuin belül" zajló patronálás – vagyis a pályakezdők beilleszkedésének segítése – mindenekelőtt azt szolgálja, hogy a cég felkészült és megbízható munkatársi gárdával szolgálja ki megbízóit, akik viszont a társaság mentori szolgáltatásait veszik igénybe. A kft. több mint 15 éve van jelen ügyviteli szoftvereivel a hazai piacon, és úgy véli, sikereit – egyebek mellett – a szervezeti tudás fejlesztésével érte el. Ehhez megfelelő erőforrást alakított ki a mentori rendszer. Hogy stratégiájuk bevált, azt bizonyítja: noha fejlesztéseikkel kezdettől fogva a kis- és középvállalkozásokat célozták meg, megbízható termékeik révén számos nagyvállalat, külföldi és vegyes tulajdonú vállalkozás is felhasználójukká vált.
Sánta Csaba Viktor konzulens kifejtette: az üzleti, külső megrendelőknek végzett mentorálás lényege, hogy a cég az általuk végrehajtott fejlesztések alkalmazására helyszíni, valamint a kft. telephelyén szervezett felkészítést vállal. Az oktatást 8 kolléga – ebből 5 belső munkatárs – végzi. Az új felhasználóknak időszakosan (negyedévente) ajánlott és szervezett kezelői tanfolyamok bizonyultak a leghasznosabbaknak. Ez a képzés főként a budapesti központban zajlik. A program helyi alkalmazásához – további tanácsadásként – "forródrótos" telefonos szolgálatot működtetnek. Azaz a központban telefonon is kiszolgálják az ügyfeleket, mind a 11 alapmodul ismeretanyagát átadva.
A munkanélküli pályakezdők száma iskolai végzettség szerint (2001. és 2002. I-XII. havi átlag) |
||||
Iskolai végzettség |
2001 |
2002 |
Változás |
|
január- december/fő |
főben |
százalékban |
||
8. általánosnál alacsonyabb |
1 190 |
1 472 |
282 |
23,7 |
8. általános |
7 138 |
8 133 |
995 |
13,9 |
Szakmunkásképző |
5 564 |
5 093 |
–471 |
–8,5 |
Szakiskola |
789 |
801 |
12 |
1,5 |
Szakközépiskola |
4 904 |
5 300 |
396 |
8,1 |
Technikum |
1 868 |
1 971 |
103 |
5,5 |
Gimnázium |
3 363 |
3 310 |
–53 |
–1,6 |
Főiskola |
1 462 |
1 766 |
304 |
20,8 |
Egyetem |
469 |
697 |
228 |
48,6 |
Összesen |
26 747 |
28 543 |
1796 |
6,7 |
Forrás: FMM |
Fokozatos terhelés
Ami a cég falai között zajló, belsős mentori rendszert illeti, a magas színvonalú számítástechnikai és könyvelési szaktudás megszerzése céljából minden új munkatársat fokozatosan vonnak be a munkába. A tanulás időtartama elérheti a fél évet is, ám ez idő alatt a jelölt 2-3 munkavégzési fázist is megismer. Az ifjú kollégák a különböző tevékenységek elsajátítása mellett fokozatosan részt vesznek a telefonos szolgálatban, a konzulensi és az értékesítési feladatok ellátásában is. Ezt követően az új munkatársat "bedobják a mély vízbe". A pályakezdő – a közel féléves benti munka után – immár a helyszíni kiszállásokban is részt vesz, természetesen konzulensi, mentori segítséggel. Sánta Csaba Viktor konzulens mind a 8 munkatársát egymaga tanította meg az alkalmazástechnikai fortélyokra.
Az egri Bornemissza Gergely Szakképzési Intézetben – a műszaki szakterületen – építészeti, közlekedési, könnyűipari és gépészeti szakmacsoportokban zajlik oktatás. A szakiskolai képzés keretében mindez kiegészül az elektrotechnikai-elektronikai szakmacsoporttal.
Dr. Pelle Judit gyakorlati oktatásvezető szerint a fiatalok korszerűen felszerelt tanműhelyekben sajátíthatják el a gyakorlati ismereteket. Az oktatás tematikájában nagy hangsúlyt helyeznek a számítástechnikára, amelynek képzéséhez 6 jól felszerelt gépterem áll rendelkezésre (multimédiás és CAD-CAM-terem, nyelvi labor, internetszoba stb.). Az elméleti felkészítést is jól képzett mérnöktanárok és szakemberek végzik. Olyan szaktanárok oktatják a gyerekeket, akik korábban az iparban szereztek gyakorlatot.
Talán ennek is betudható, hogy az iskolában végzett diákokról a munkaadók véleménye igen elismerő. E visszajelzések szerint az intézmény megfelelő alapokkal és a gyakorlatban jól alkalmazható tudással bocsátja útjukra a tanulókat. A diákok is arról számolnak be, hogy a munkahelyen viszonylag rövid gyakorlati idő eltelte után már önálló feladatokat oldanak meg. Mindez annak köszönhető, hogy az iskolai szaktanárok a – gyakorlati munkára felkészítő – mentori hivatásukat is betöltik.
Pedagógiai gyakorlat
Rozinger János belföldi árufuvarozó 1988-tól egyéni vállalkozó, majd 2001-ben megalapította a Rozinger Trans Kft.-t. A cég ebben az évben szerezte meg az ISO 9001 minőségbiztosítási tanúsítványt. Jelenleg 18 gépkocsivezető és 6 szellemi foglalkozású szakember bonyolítja le a megbízásokat. A cég nemzetközi fuvarokat is vállal, ehhez minden feltételt teljesített.
A családi vállalkozásban ez évtől Emmert Eszter látja el – a szakmában pályakezdőként – a gazdasági vezetői teendőket. A 29 éves, kétdiplomás, szakirányú végzettséggel rendelkező gazdasági vezetőt a betanulási időszakban a vállalkozás számviteli és pénzügyi tanácsadója segíti, aki pedagógiai gyakorlattal is rendelkezik. Az első félév nehézségeit egy integrált könyvviteli program moduljainak fokozatos bevezetésével enyhítették, könnyítve ezzel a könyvelőváltás gondjain is. Az első három hónapban heti kétszeri alkalommal, míg a második három hónapban kéthetenként helyszíni tanácsadással segítették a pályakezdő szakembert. Az aktív, visszacsatoláson alapuló pedagógiai-pszichológiai iránymutatás rendkívül sokat segített a beilleszkedésben.
A kamara csak közvetít
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara megkezdte a mentori rendszer kialakítását, azonban erre központi források nem állnak rendelkezésre – tájékoztatott Gyöngyösi Imre kalocsai könyvvizsgáló. Véleménye szerint a mentori rendszernek azt kellene szolgálnia, hogy a könyvvizsgálójelöltek kellő gyakorlati ismeretekkel rendelkezzenek, s bizonyítsák gyakorlati alkalmasságukat.
Gyöngyösi Imre szerint a mentornak mindenekelőtt az a dolga, hogy – az "élesben" zajló munka során – figyelemmel kísérje a jelölt előrehaladását, illetve megítélje gyakorlati alkalmasságát. Nyilvánvaló persze: egészen más követelményeket támaszt például az önkormányzatoknál vagy a hitelintézeteknél elvégzendő könyvvizsgálói munka.
A mentori rendszer elterjedése tehát igen fontos lenne, azonban még számos gyenge pontja van. A hároméves gyakorlati idő igazolásáért a jelölteknek maguknak kell fizetniük, a kamara ugyanis csak közvetítő szerepet vállal. Ugyancsak a tanulókra vár, hogy mentortanárt keressenek – és találjanak –, aki heti 20 órában segíti őket a tapasztalatok elsajátításában, illetve érvényesíti a regisztrációs és a dokumentálási követelményeket. Ez utóbbi tekintetében a szakmai kamara 50 oldalas táblázati csomaggal – amit a mentornak és a jelöltnek alkalmazni, illetve az ellenőrzéskor bemutatni kell – segíti az érintetteket.
A számviteli törvény és az adójogszabályok értelmében a regisztrációs csomagot a könyvvizsgálójelölteknek a cégek mérlegképes könyvelőivel közösen kell kitölteniük.
A mentori feladatok ellátásához – a szakmai kamarában – nagy gyakorlattal rendelkező, felkészült és erre a szerepre alkatilag is alkalmas kollégákra van szükség, mert a jelöltekkel való foglalkozás hároméves időszakára személyre szabott pedagógiai és ügyfél-hatékonysági programot kell készíteniük. E nagy horderejű nevelési programhoz azonban sem a területfejlesztési tanácsoknál, sem a nonprofit szférában nincs pénz. A mentori célokra nehezen megszerezhető összegek a költségeknek legfeljebb a töredékét fedezik. A kis- és középvállalkozások többnyire csupán hardver- és szoftverigényeiket, illetve az üzleti tanácsadásra kifizetett költségeket képesek fedezni a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Programból.
A regisztrált pályakezdő munkanélküliek száma és megoszlása iskolai végzettség szerint |
|||||||
Iskolai végzettség |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
8. általánosnál alacsonyabb |
2 125 |
8 584 |
7 612 |
7 568 |
6 979 |
8 328 |
9 605 |
Szakmunkás |
19 361 |
15 147 |
11 111 |
9 241 |
7 249 |
6 353 |
5 894 |
Középiskola |
22 575 |
16 718 |
12 412 |
11 547 |
10 190 |
10 135 |
10 581 |
Felsőfokú |
2 172 |
1 952 |
1 416 |
1 571 |
1 625 |
1 931 |
2 463 |
Összesen(fő) |
46 233 |
42 401 |
32 551 |
29 927 |
26 043 |
26 747 |
28 543 |
Százalékos megoszlás |
|||||||
8. általánosnál alacsonyabb |
4,6 |
20,2 |
23,4 |
25,3 |
26,8 |
31,1 |
33,7 |
Szakmunkás |
41,9 |
35,7 |
34,1 |
30,9 |
27,8 |
23,8 |
20,6 |
Középiskola |
48,8 |
39,4 |
38,1 |
38,6 |
39,1 |
37,9 |
37,1 |
Felsőfokú |
4,7 |
4,6 |
4,4 |
5,2 |
6,2 |
7,2 |
8,6 |
Összesen |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
10 |
Forrás: FMM |