Üzleti etikett
Az üzleti kapcsolatokat – hasonlóan a társas érintkezés más színtereihez – át- meg átszövik az etikett írott és íratlan szabályai. Bizonyára nagy megrökönyödést keltene, ha mondjuk a szerződéskötés aktusára illetlen öltözetben jelenne meg az egyik partner, vagy egy fogadásra a meghívott – amelyre egyedül őt invitálták – népes csapattal érkezne. E megbotránkoztató esetek azonban aligha fordulhatnak elő komoly üzletemberekkel, hiszen tisztában vannak a protokoll alapvető szabályaival.
Az ördög azonban a részletekben bújik meg, azaz: egy apróbb melléfogás is sokat árthat a hibát vétőnek, s általa cége megítélésének. Ezt elkerülendő érdemes fellapozni dr. Sille István illemtani útmutatóját, amely az üzleti protokoll szabályaiba avatja be olvasóit. A könyvnek nagy erénye, hogy nem oktat – s főként nem kioktat –, ellenkezőleg: a mindennapi életből szemelgetett, olykor derűt fakasztó példákkal kínál receptet a lehetséges botlások elkerülésére.
Bemutatkozás, társalgás, dohányzás, ajándékozás és a partner segítése; borravaló, öltözködés, ültetési rend és társasági összejövetelek – nos, a kínos percek akkor kerülhetők el, ha minden helyzetben tudjuk, mit illik és mit nem. Fontos azonban az is, hogy a miénktől eltérő kultúrák illemtanával is ismerkedjünk. S nem csupán üzleti érdekből, hanem azért is, hogy partnerünknek megadhassuk a kellő tiszteletet. A könyvet ÉDUA szellemes grafikái teszik még élvezetesebbé.
r. Sille István: Illem, etikett, protokoll
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2003, 410 oldal.
Ára: 4800 forint + áfa
Vásárlói szokások
Gyorsan változó világunkban a marketingszakemberek egyik legfőbb dolga, hogy megismerjék a vásárlók körében végbement változásokat. Nem hagyhatják figyelmen kívül, hogy a különböző irányzatok hatására a fogyasztói, vásárlói döntések is módosulnak. Az e témakörrel foglalkozó könyv szerzője az életvitel átalakulása nyomán létrejövő új vásárlói magatartásformákat vizsgálja.
A szerző állítása szerint vannak régi és új típusú fogyasztók, akiknek megkülönböztetését az információs társadalom (IT) létrejötte indokolja. Az új típusú fogyasztót mindenekelőtt az jellemzi, hogy a hatékonyságra, a gyorsaságra s az egyéni igények kielégítésére törekszik. Lényeges különbség mutatkozik ugyanakkor a férfiak és a nők vásárlói szokásaiban is. A könyv bemutatja az "új" férfiak és az "új" nők típusait, vásárlási motívumait, valamint a reklámokkal és a marketinggel kialakított kapcsolatukat.
A szerző a legnagyobb teret – az életkor mellett – az életstílus alapján kialakuló fogyasztói magatartásnak és az életívmarketingnek szenteli. Számos újnak tekinthető fogyasztói csoport jött létre, köztük az egyedülállóak, a modern technika vagy a bio- és az ökoproblémák iránt érdeklődők, illetve a sportokat és a hobbikat kedvelők stb. Megismerhetjük ugyanakkor a szociális helyzet és az alapvető értékek szerint elkülöníthető rétegeket is – természetesen a marketing szempontjai szerint. A mellékletek kérdés-felelet formájában világítják meg az egyes korosztályok életvitelét, vásárlási szokásait.
r. Törőcsik Mária: Fogyasztói magatartás. Trendek. Új fogyasztói csoportok
KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2003, 350 oldal.
Ára: 4000 forint + áfa
Lépésváltás a marketingben
A hajdan házaló kiskereskedők legmerészebb álmaikban sem gondolták volna, hogy egy gombnyomással kapcsolatot teremthetnek a világgal, s egy "okos gép" segítségével messze földön is hírt adhatnak portékájukról. Nos, ez az idő eljött: az informatika és annak eszközei révén eltűntek a piaci határok, s a termékek és szolgáltatások tér- és időbeli akadályok nélkül felkínáltatnak a vevők számára.
Az információtechnológia fejlődése és a globális gazdaság létrejötte természetesen a marketingeszközök tekintetében is óriási fejlődést eredményezett. A szakma új utakon indult el, és új megoldásokat keresett; s keres a mai napig, hiszen a verseny erre készteti a piac szereplőit. Philip Kotler chicagói professzor és szerzőtársai – a Marketinglépések című könyvben – arra vállalkoznak, hogy gyakorlati segítséggel támogassák az új és hatékony marketingmegoldások vállalati meghonosítását. A mű nemcsak azoknak ajánlható, akik marketingpolitikájuk átrendezése előtt állnak, de azoknak is, akik "nyakig" benne vannak. Olyan szakterületről van ugyanis szó, amely az infokommunikációs eszközök és lehetőségek fejlődése révén szinte naponta alakítandó.
A szerzők kiindulópontja, hogy a marketinget a vállalati stratégia részeként kell megformálni, s az értékalkotás és -átadás összehangolt folyamataként kell értelmezni. Az új rendszer pedig nem más, mint a kereslet-, a forrás- és a hálózatmenedzsment integrálása. S hogy az új felfogású és új eszközöket alkalmazó marketingnek mi lehet a végeredménye? A várakozások szerint versenyelőny és üzleti siker.
hilip Kotler-Dipak C. Jain-Suvit Maesincee: Marketinglépések
Park Könyvkiadó, Budapest, 2003. 177 oldal. Ára: 3900 forint