×

Kezdődnek a bértárgyalások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 68. számában (2003. október 15.)
Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) plenáris ülésén megkezdődtek a versenyszféra jövő évi keresetemeléséről, illetve a kötelező legkisebb bérről szóló tárgyalások. A kormányzat – tekintettel a gazdaság egyensúlyi helyzetére, illetve a teljesítményekkel arányos béremelés elvének érvényesítésére – 6 százalékos bruttó nominális keresetnövelést javasolt. Ezen ajánlattal szemben a szakszervezetek 12 százalékos bruttó béremelésre, illetve 55 ezer forintos minimálbérre tartanak igényt. A dolgozói érdekvédők ugyanakkor azt is szeretnék elérni, hogy a legkisebb bért – a képzettséghez igazítva – sávosan határozzák meg. A munkaadók jó tárgyalási alapnak tartják a kormányzat bérajánlatát, mert ez figyelembe veszi a vállalkozások versenyképességi szempontjait, s a magyar gazdaság helyzetét. A munkáltatók ugyanakkor sokallják a szakszervezetek minimálbér-ajánlatát.

Kis mértékekről nagy viták várhatók

Óvatosságot kell tanúsítani a béremelés során

Az elmúlt évek tanulsága az, hogy a béremelések során jobban kell figyelni a gazdaság teljesítményére. Ennek szellemében, illetve az inflációs előrejelzést és a várható GDP-növekedést szem előtt tartva a kabinet a reálbérek szinten tartását tűzte ki célul, s hatszázalékos átlagos keresetnövekedésre tesz javaslatot a bértárgyalásokon – összegezi a kormányzat szándékát Csizmár Gábor, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára.

Az elmúlt két évben jelentősen elszakadt egymástól a gazdaság teljesítménye és a bérnövekedés mértéke. Míg tavaly a GDP bővülése 3,3 százalékot tett ki, a termelékenység növekedése hasonlóan alakult, mint egy évvel korábban, a fogyasztóiár-index 5,3 százalék volt, s a reálkeresetek 13,6 százalékkal emelkedtek. Az idén sem jobb a helyzet, hiszen az első félévben a GDP 2,6 százalékkal, a termelékenység 0,8 százalékkal, a fogyasztóiár-index pedig 4,3 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a reálkeresetek június végéig 13,2 százalékkal növekedtek. Ezek az arányok várhatóan az év végéig nem változnak érdemben. Ha külön-külön elemezzük a vállalati és a költségvetési szférát, az előbbi esetében jobb a helyzet, hiszen e körben "csak" a GDP-növekedés kétszerese volt a bérkiáramlás, míg ugyanez a költségvetési szektorban csaknem négyszeres volt. Bár a költségvetési szférában az idén is jelentős volt a keresetek emelkedése, ám ezzel sikerült mérsékelni a közszférában tevékenykedők kereseti lemaradását.

E számokból is látszik, hogy a gazdaság teljesítménye és a keresetkiáramlás mértéke nincs összhangban – mondja Csizmár Gábor. A nemzetgazdaság hosszú távú stabilitása érdekében a kormányzat e folyamatot kívánja megállítani, s ezért javasolja a bértárgyalásokon a hatszázalékos mértéket. Ezzel a gazdaság versenyképességét oly módon lehetne megtartani, hogy a munkavállalók már elért átlagos jövedelempozíciója nem gyengülne, miközben az emelés összhangban állna az infláció várható 5,5-6 százalékos mértékével is.

A minimálbér vitájába a kormányzat – bár természetesen részt vesz a tárgyalásokon – érdemben nem kíván beleszólni – mondja Csizmár Gábor. A központi költségvetés tervezete a jelenlegi minimálbér, az 50 ezer forint szja-mentességét tartalmazza, így ez biztosított jövőre is. A kabinet kész arra, hogy az esetleges többlet adómentességéhez megkeresse a megoldást. A fix összegű egészségügyi hozzájárulással kapcsolatosan Csizmár Gábor fontosnak tartotta megjegyezni: a kormányprogram szerint a ciklus ideje alatt teljesen megszüntetik e terhet. Ennek első lépése volt az idei 33 százalékos csökkentés. Jövőre csak kisebb korrekció várható. Így az 50 év feletti regisztrált munkanélküliek foglalkoztatása esetén a munkaadónak nem kell megfizetnie a fix összegű egészségügyi hozzájárulást, s ugyancsak megkapják e kedvezményt azok a munkáltatók is, akik a gyesről, gyedről visszatérő anyákat foglalkoztatják.

A következő időszak feladata lesz, hogy a természetbeni juttatások legfontosabb tételeiről egyeztessenek a munkaadók és a munkavállalók képviselőivel. A szakszervezetek munkaidő-csökkentési törekvéseit a kormány tudomásul veszi, és érti a munkaadók álláspontját is, amely szerint a gazdaság mai helyzetében ez nem aktuális. Ugyanakkor a kormányzat kész gesztusértékű lépéseket tenni. Így tehát tárgyalni lehet arról, hogy december 24-e heti pihenőnap legyen, illetve szó lehet arról is, hogy az ebédidő beszámítson a munkaidőbe – mondta Csizmár Gábor.

A bérvitában a versenyképességet is mérlegelni kell

A gazdaság mai helyzetében a munkaadói oldal jó tárgyalási alapnak tekinti a kormány által javasolt hatszázalékos béremelést. Ennél többet jelenleg nem bír el a magyar gazdaság, s figyelemmel kell lenni az EU-csatlakozásra is.

A vállalkozásoknak ugyanis nagy szükségük van arra, hogy némileg megerősödjenek a következő évek megmérettetése előtt – vélekedik Vadász György, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) elnöke, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkaadói oldalának soros elnöke. Bár a vállalkozók is úgy látják, hogy a hazai keresetek alacsonyak, ám a bérekhez magas terhek járulnak, s ez okozza a gondokat. Különösen kényes helyzet alakult ki a minimálbér drasztikus emelése miatt – ami mintegy egymillió munkavállalót érintetett –, a kisebb és közepes cégek egy részénél azt követően, hogy a korábban két évig felajánlott kompenzáció megszűnt.

Általában igaz, hogy mindazon szektorokban romlott a versenyhelyzet, ahol a foglalkoztatottak többsége minimálbérért dolgozik. Talán a legrosszabb pozícióba a könnyűipar került, mely ágazatot még az árfolyam-politika is sújtotta. Az elmúlt néhány év minimálbér-politikája miatt ma szinte romokban van a könnyűipar, s most kell nagy erőfeszítések árán újra felépíteni.

A munkaadói oldal mindezen körülmények figyelembevételével készül a béralkura, amit – nagyon helyesen – a költségvetés és az adótörvények tárgyalásával kapcsolnak össze az OÉT plenáris ülésén. A munkáltatók célja, hogy olyan egyezség szülessék, amely egyaránt szolgálja a vállalkozók versenyképességének javulását, és segíti a nemzetgazdaság hatékony működését. Fontos a teljesítményarányos bérfejlesztés, ezért jó tárgyalási alap a kormány 6 százalékos javaslata az átlagkereset-emelésre. A munkaadók nagyon magasnak tartják viszont a szakszervezetek 55 ezer forintos minimálbér-javaslatát, ami 10 százalékos növekedést jelentene. Ennek ugyanis a gazdaságban nincs meg a fedezete.

A kormányzati bérajánlás főként annak tükrében reális, hogy jövőre a GDP várhatóan három százalék körül növekszik. A munkaadók támogatják a kormány által 2002 novemberében elfogadott, s 2004-re érvényes szja-táblát, amely a nettó pozíciót javítja, s fontos, hogy a minimálbér adómentes maradjon. Ugyanakkor sajnálatos, hogy a kormányprogramban ígért tételes egészségügyi hozzájárulás csökkentése az idén nem folytatódik. A munkaadók szükségesnek tartják a természetbeni juttatások adómentességét – sőt az értékhatár emelését is –, a kormány módosító javaslatai azonban e szándék ellen hatnak.

Számos tényező rontja jövőre a dolgozók helyzetét

Az MSZOSZ jövőre 12 százalékos bruttókereset-növelést, s a legkisebb bér – a jelenlegi 50 ezerről – 55 ezer forintra emelését tartja szükségesnek. 2004-ben számos tényező ronthatja a dolgozók életszínvonalát. Az egészségbiztosítási járulék egyszázalékos emelése és a nyugdíjjárulék adókedvezményének eltörlése talán a legjelentősebb tételek. Emellett a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) a bértárgyalásokon arra törekszik, hogy a gáz és a villanyáram forgalmi adója az idei szinten maradjon – foglalta össze a szakszervezetek álláspontját Wittich Tamás, az MSZOSZ elnöke. Az érdekképviselet – a központi költségvetés fő számainak és a kormány szja-tervezetének ismeretében – már kidolgozta a 2004. évi bértárgyalásokra szóló javaslatát, amelyben a bérek nettó pozíciójának javítását fogalmazta meg prioritásként.

A szakszervezeti vezető úgy látja, a kormány által prognosztizált 5,5-6 százalék közötti infláció – a tervezett áfaemelések miatt – inkább a magasabb mérték körül várható, így ezzel számoltak. Mivel a költségvetésben megfogalmazott 3,5 százalékos GDP-növekedés, illetve a szükségesnek ítélt 3,5 százalékos reálbér-növekedés a kiindulópont, ezért a 12 százalékos bruttó béremelés a cél. Ugyanakkor a kötelező legkisebb keresetet – a képzettséget nem igénylő kategóriában – a jelenlegi 50 ezerről 55 ezer, míg az egyetemet végzettek esetében 132 ezer forintra kell emelni. Wittich Tamás úgy látja, az ipar teljesítménye egyre javul, ezért megalapozatlan a félelem, mely szerint a versenyszektorban "elfutnak" a bérek. A szakszervezetek a bértárgyalásokon az életszínvonal javítását célzó intézkedésekre is hangsúlyt helyeznek. Ezért javasolni fogják az étkezési jegyek adómentes határának emelését. Tervezetük szerint a hideg étel esetében a jelenlegi havi 2 ezerről 4 ezerre, míg a meleg étel esetében a jelenlegi 4 ezer forintról 6 ezerre növekedne a határ. A bértárgyalásokon a szakszervezetek azt várják a kormánytól, hogy kötelezze el magát a 38 órás munkahét mellett, amit az érdekvédők 2006-tól tartanak bevezethetőnek. Emellett már az idén szeretnék elérni, hogy december 24-e munkaszüneti nap legyen.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem