×

Új fejezet az oktatásban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 63. számában (2003. május 15.)
Átalakulóban van a hagyományos oktatás, jelzi ezt, hogy a mindeddig lassan terjedő távoktatás – karöltve az informatikai technológiával – hirtelen "szárnyakat" kapott. Különösen igaz ez a vállalati, illetve a vállalatközi szakmai képzések esetében. Az új módszer, az e-learning lényege abban áll, hogy az oktató, a hallgató és az oktatásszervező közös kommunikációs eszköze a számítógép. Ebben a formában az oktató által koordinált oktatás és a tanuló saját irama szerint ütemezett tanulás interaktív módon ötvöződik – helytől és időtől függetlenül.

Szakértők szerint a gyorsuló változások egyik fő oka a hálózatok, s különösen az internet elterjedése, illetve az e-business megjelenése. Az üzleti élet ciklusai ugyanis folyamatosan rövidülnek, s e helyzetben – versenyképességi szempontból – nélkülözhetetlen a gyors alkalmazkodás, a hatékony tanulás. A hagyományos oktatás azonban nem képes komplex megoldásokat találni az újonnan felmerülő képzési igényekre.

Új szerepben a tanár

Az e-learning gyökereit a távoktatásban kell keresni, amelynek itthoni bevezetését még a hatvanas évek végén kezdték szorgalmazni. Noha erős ellenállás nyilvánult meg e módszerrel szemben, azonban az utóbbi másfél évtizedben jelentős teret hódítottak a távoktatás körébe tartozó oktatási, tanulási és képzési módszerek. Ezek legfontosabb közös sajátossága, hogy a tananyagot, az elsajátítására vonatkozó útmutatásokat, továbbá a megszerzett tudás ellenőrzését új, de metodikailag igényes információhordozók: nyomtatott anyagok, audio- és videokazetták, számítógép-memóriák, floppy diskek, CD-lemezek tartalmazzák. S immár lehetőség van a tananyagok egy részének hálózatokon keresztül történő elérésére is. Mindez lehetővé teszi az önálló, tanár jelenléte nélküli tanulást.

Noha a tanár szerepe nélkülözhetetlen e folyamatban, de a hagyományos oktatásétól eltérő. Az oktató fő feladata a diákok kérdéseinek megválaszolása, motiválásuk, tanulmányaik elősegítése, szabályozása, illetve a diákok közötti együttműködés támogatása, s az ismeretek elsajátításának értékelése.

Mérsékelt költségek

Az önálló elsajátításra tervezett, különböző médiumokon rögzített tananyagok alkalmazása, a tanár megváltozott szerepe s az önálló tanulás elképzelhetetlen szabadságot és rugalmasságot kínál a tanuló számára. Ugyanakkor a hagyományos és a távoktatás között jelentős különbség mutatkozik a költségek nagyságát, felmerülésének időpontját és módját tekintve is. A nyitott és távoktatás összköltsége általában lényegesen kisebb a hagyományos képzésénél, jóllehet e költségek az "indulásnál" magasak: a tananyagok elkészítésébe vagy az információhordozókba például sokat kell befektetni. Ezzel szemben a hagyományos képzés költségei "széthúzva" jelentkeznek.

Ha visszatekintünk az elmúlt néhány év történéseire, megállapíthatjuk, hogy a távoktatás országonként változó elismertséggel, de általában meglehetősen mellőzötten működött. Lényegi változás az elmúlt években játszódott le, mégpedig az informatikai technológia, a telekommunikáció fejlődése és alkalmazási lehetőségeik rohamos bővülése nyomán. A nyitott és a távoktatás elfogadottsága azonban nem annyira belső fejlődésének következménye. A megítélés változására sokkal inkább a globalizáció volt hatással, illetve az a tény, hogy az informatikai technológia fejlődése és a szellemierőforrás-fejlesztés számos megoldatlan problémát vet fel.

Mindaz, ami a távoktatás által és körülötte zajlik, az nem egyszerűen technikai változás. Ez még akkor is igaz, ha az e-learning alapja az internetes (hálózati) technológia. Ily módon a tartalom bármikor, a világ bármely pontjáról elérhető; ugyanaz az ismeret rövidebb idő alatt adható át; az oktató és a tanuló közötti fizikai távolság elveszíti jelentőségét; egységes és gyors a számonkérés; minőségi kontroll valósítható meg; a képzésben részt vevők szabadon kommunikálhatnak egymással; minden tanuló a saját tempójában haladhat, illetve az oktatás jelentősen alacsonyabb költségből valósítható meg.

Bővülő piac

Az e-learning segítségével – közelmúltbeli, tehát néhány éves adatok szerint – a világon legalább 70 millió ember vett részt valamilyen internetalapú oktatásban. A nemzetközi távoktatás és az e-learning területén egyértelműen az USA rendelkezik a legfejlettebb és legkiterjedtebb piaccal, ezért ott találhatjuk a legtöbb e-learning-rendszert és -üzemeltetést szolgáltató céget. Az Egyesült Államokon kívül még Kanada, Ausztrália, Japán, valamint egyes EU-tagállamok mutathatnak fel fejlett e-learning-piacot. Ez utóbbi országokban azonban megfigyelhető, hogy a folyamatok csak némi időbeni késéssel követik az USA-belieket.

Szakértők szerint az internetes oktatási piac a 2000. évi 5,3 milliárd dollárról több mint 150 százalékos növekedéssel 2004-re eléri a 13,6 milliárd dollárt. Ezzel egybecseng az IDC kutatásának eredménye, amely szerint a piac évente 60 százalékkal növekszik, és 2005-re eléri a 18 milliárd dollárt. Szintén az IDC 2001. évi adata szerint a Fortune 500 vállalatai évente 12 milliárd dollárt vesztenek a nem megfelelő tudásmenedzsmentnek köszönhetően, és ez az összeg 2003-ra elérheti a 31 milliárd dollárt.

Európában az e-learning alkalmazásában az Egyesült Királyság, Svédország és Hollandia jár az élen, ami a szakemberek szerint annak köszönhető, hogy ezekben az országokban igen magas az internetet használók aránya, illetve nagy az angolul beszélő munkavállalók száma is. Jövőre az e-learning-piac várható nagysága Európában körülbelül 4 milliárd dollár lesz, ami várhatóan évi 96 százalékos növekedést jelent.

Egyedi megoldások

Magyarországon az 1970-es évektől kezdődően beszélhetünk a távoktatás kísérleti szakaszáról, de csak a 90-es évek elejétől jelentek meg a távoktatást és a nyitott képzést megcélzó fejlesztési elképzelések. Ekkor jött létre – az oktatási tárca tanácsadó szerveként – a Nemzeti Távoktatási Tanács (NTT), amely jelentős részt vállalt a távoktatás infrastrukturális alapjainak és módszertanának megteremtésében, valamint a szükséges szakemberek felkészítésében.

Idehaza is fejlődésnek indult tehát az e-learning, ekképpen kézzelfoghatóbbá váltak e módszer előnyei. Ezek sorában is kiemelkedik:

– A naprakész információ. (Az e-learning-megoldások technológiai háttere lehetővé teszi, hogy a tananyag – az ismeretek gyarapodásával szinkronban – gyorsan változzon. Így a képzés résztvevői állandóan friss, naprakész információhoz, tananyaghoz juthatnak.)

– A folyamatos elérhetőség. (Az üzleti életben dolgozók döntő többsége a munkája során használja a számítógépet. A hálózati munka és az internet-hozzáférés alapkövetelménnyé vált. Ez folyamatos képzési lehetőséget nyújt a munkatársak számára, illetve lehetővé válik az egymástól távol lévő munkacsoportok összehangolt oktatása is.)

– Idő- és költséghatékonyság. (A hagyományos tantermi képzés egyik fő problémája annak elérése, hogy az oktatók és a hallgatók egy időben, egy helyen legyenek. A képzésre szánt idő és a járulékos költségek jelentős része takarítható meg, ha a cég a hagyományos képzés helyett az e-learninget választja.)

– Interaktív környezet. (Az e-learning-technológia olyan interaktív képzési környezetet biztosít, amely lehetőséget nyújt arra, hogy a képzésben részt vevők kapcsolatot teremtsenek, információkat osszanak meg egymással. A hallgatók bátran tehetnek fel kérdéseket, tehetik próbára képességeiket, anélkül hogy környezetük gátolná vagy befolyásolná őket.)

– Egyéni megoldások. (A képzési program egyénivé tehető, így a hallgató a számára szükséges tananyaggal dolgozhat, annyit gyakorolhat, amennyi szükséges, és saját tempójának megfelelően haladhat. A különböző képzettségű és tudásszintű hallgatók nem akadályozzák egymást.)

– Hibrid képzés (az e-learning sokrétű megoldást nyújt különböző oktatási szükségletek kielégítésére).

Komplex szolgáltatás

A hazai oktatási piac, így az e-learning is az utóbbi egy évtizedben van felfutóban. Az új forma bevezetésében és elterjesztésében a multinacionális vállalatok, elsősorban a nagy számítástechnikai hardvereket és szoftvereket gyártó és forgalmazó cégek jártak az élen. E vállalatok ugyanis – a szoftvereik, a kiszolgáló- és a hálózati rendszereik működésének oktatására – ezt a megoldást szorgalmazták, természetesen a hagyományos oktatási megoldásokkal vegyesen. Lényegében azonban – mint szolgáltatás és önálló üzletág – ebből nőtt ki az e-learning. Mára azonban kiderült, hogy e "dobozos terméket" mindenütt egyedileg kell rászabni az alkalmazóra, hozzáigazítva sajátos igényeihez és oktatási környezetéhez. És akkor még nem beszéltünk az e-learning-tananyagok fejlesztéséről mint megoldandó problémáról, s egyben új üzletágról.

Amerikában és Nyugat-Európában már szakosodott megoldásszállítók és tananyagfejlesztők tevékenykednek. Maga az e-learning-oktatószoftver lényegében egy keretrendszert takar, amelyet a vásárló egyéni óhajai szerint töltenek ki tartalommal. Ezzel érhető el, hogy a vállalati képzést elektronizálni szándékozó cégnél mindig a legújabb, és a számukra legalkalmasabb megoldások működjenek.

E komplex szolgáltatásra többféle módon vállalkoznak: az egyikre jó példa a Synergon SYNEDU(tm) e-learning-rendszer, míg egy másik változat a Sabedu Knowledge Linker Enterprise megoldása, harmadikként pedig akár az Oracle iLearning nagyvállalati tanulóközösség-kezelő rendszere (Learning Community Management System), vagy a HP E-Learning-on-Tap virtuális oktatóterme szolgálhat jó példával.

Tervezés és kivitelezés

A Synergon mint megoldásszállító néhány éve kapcsolódott be az e-learning-szolgáltatási üzletágba. Amikor ugyanis egy nagyvállalat virtuális oktatóbázist akar kiépíteni, ott gyakran hálózatot kell fejleszteni, hardvereket szállítani, szoftvermegoldásokat telepíteni és üzemeltetni.

A SYNEDU(tm) e-learning-rendszer keretében először is felmérik a vevő humánpolitikai igényeit és a tanfolyam résztvevőinek felkészültségét, valamint az információtechnológiai helyzetet. Majd ezt követi az e-learning auditja, mely részben annak vizsgálata, hogy az ügyfél informatikai infrastruktúrája mennyire készült fel az oktatás új formájára, illetve az oktatni kívánt tananyag miként illeszthető az e-learning-rendszerbe. Végül azt is vizsgálják, hogy ha az adott témában nincs megfelelő tananyag, akkor ez miként és mekkora költséggel fejleszthető ki.

Az audit eredményeképpen tanulmány készül, amely – figyelembe véve az ügyfél oktatási, humánpolitikai célkitűzéseit – a megvalósításra vonatkozó elemzést és javaslatokat is tartalmazza. Ennek elfogadása után telepítik a megfelelő megoldást, amit betanítanak, s ha van rá igény, segítik az oktatás lebonyolítását is.

Modulos felépítés

Hasonló úton jár a Sabedu Knowledge Linker Enterprise megoldása, csakhogy sokkal inkább a képzési formák fejlesztésére koncentrálnak. A Knowledge Linkert úgy tervezték meg, hogy zökkenőmentesen együtt lehessen működni a vásárló meglévő informatikai rendszerével. Ezt nemzetközi szabványok alkalmazásával és a modulrendszerű felépítéssel érik el, ami lehetővé teszi az együttműködést más, később beszerzendő termékekkel is.

Az Oracle iLearning nagyvállalati szintű tanulóközösség-kezelő rendszere (Learning Community Management System) az interneten keresztül nyújt hatékony, jól kezelhető, integrált és bővíthető tanulási lehetőséget. Sikerét elsőként az Oracle saját oktatási rendszere bizonyította: a cég az Oracle iLearning segítségével képzi több mint 90 ezer ügyfelét, alkalmazottját és partnercégét szerte a világon, mégpedig az Oracle Learning Network (OLN) hálózaton keresztül. A szoftvert 2001. tavaszi megjelenése óta világszerte több mint 140 vállalat vásárolta meg, 73 százalékuk az Oracle által ajánlott költségkímélő bérüzemeltetéses formában, köztük a Canon, a McDonald's, az Alcoa, a GE Capital, a Vodafone és a Xerox.

A HP E-Learning-on-Tap virtuális oktatótermét mint e-learning-megoldást nem szükséges megvásárolni. Ez egy folyamatosan felügyelt, biztonságos környezet, amely a legmodernebb webkonferencia-rendszerekre épül. Működtetése az internet böngészésére alkalmas hardver- és szoftverkomponenseken felül nem igényel semmilyen további beruházást – már ha azok megfelelnek a minimális rendszerkövetelményeknek.

Virtuális oktatóterem

Az ügyfél nagyon kedvező terembérleti konstrukció formájában – a HP saját tanfolyamain felül – igénybe veheti a HP virtuális oktatóterem nyújtotta előnyöket saját munkatársai, partnerei vagy ügyfelei képzésére, esetleg értekezletek lebonyolítására. Nincs induló költség, nincs szükség installációra és támogatásra: csupán a használatért kell fizetni lényegében bérleti díjat. A terem lefoglalható egyetlen órára is, de egy cég akár a saját oktatóközpontját is létrehozhatja, ha hosszabb távon termeket bérel.

Emellett az E-Learning-on-Tap további hozzáadott szolgáltatásokat kínál, mint például Train-the-Trainer tanfolyamokat, audiokonferencia-integrációt, tananyagtervezést és tanácsadást. Van tehát miből választani. Ám a vállalatok, amelyek csakugyan belevágtak már a fejlesztésbe, egyelőre felemás tapasztalatokról számolnak be.

Bizalmatlan vezetők

A hazai vállalatok menedzsmentje nyilvánvalóan nem könnyen dönt a képzés digitalizálásáról. A felső vezetők részben bizalmatlanok, illetve sok helyütt hiányzik a döntéshez szükséges – de legalább elégséges – ismeret is. És persze az egész e-learning-rendszer is kiforratlan, fejlesztés alatt állnak a szoftverek, s nincs elég tananyag, illetve fejlesztésük időigényes.

A Budapest Banknál ma már működik az e-learning-hálózat, például a bank új belépőinek felkészítését és vizsgáztatását ebben a rendszerben végzik – mondta el Vecsenyi János, a pénzintézet képzési és fejlesztési vezetője. Ebben a formában végzik továbbá a bank új termékeinek megismertetését is. De amíg idáig eljutottak, az vagy két évet vett igénybe. Ugyanakkor az új tananyagfejlesztések is hónapokig eltartanak.

Az e-learning ráadásul nem olcsó mulatság, igazán ott éri meg, ahol nagy tömegeket, illetve területileg szétszórt egységek munkatársait vonhatják be a folyamatos képzésbe. Magának a rendszernek a kiépítése százmillió forintos nagyságrendet jelent, azonban a tananyagok fejlesztése sem olcsó, egyenként 5-10 millió forintot is kitesz.

Vecsenyi szerint komoly ellenállással is meg kell küzdeni az e-learning bevezetéséhez. E módszer ugyanis (miként maga a távoktatás is) csak az önálló tanulásra képes hallgatók képzésére alkalmas, de még az ő esetükben is szükséges az erős motiváltság. Ugyanakkor megnyilvánul egyfajta ellenállás magával a technikával szemben is, például az internet használata sokaknak okoz gondot: előbb tehát ezt kell megtanulni.

Az oktatók részéről is tapasztalható ellenállás. Legfőképpen azért, mert sok olyan képzés van, amely nemigen nélkülözheti a személyes kontaktust.

Digitális könyvtárak

Mindebből látható, hogy egyfelől az e-learning nem csodaszer, másfelől a tantermi képzést még nem kell leírni. Mégis, a Budapest Banknál ma már tapasztalják az elektronikus képzés vitathatatlan előnyeit, pláne, hogy a tulajdonosnál, a GE Capitalnál jól használható, belső hálózaton elérhető – de angol nyelvű – képzési szisztéma működik: mégpedig komoly hátteret jelentő tudásbázissal. Ez utóbbi, lényegében a digitalizált szakmai könyvtárak ma még nagyon hiányoznak a magyar internetkultúrából.

A határozott fejlődés ellenére Vecsenyi János nem hisz abban, hogy az elektronizált képzés átvenné a tantermi oktatás helyét. A felkészítésben, a tréningek utáni tudásellenőrzésben elismeri a szerepét, de a készségfejlesztést csak tantermi környezetben tudja elképzelni.

Ráadásul még az e-learning technológiája is gyorsan változik. Az egy-két évvel ezelőtti megoldások mára már elavultak, ezért is alakult ki mostanra az úgynevezett keretrendszer, amely az adott tartalommal egyénileg feltölthető keretszoftver. Ennek a formálgatásán dolgoznak például a közigazgatási távoktatás fejlesztői is.

A projekt irányítója Koltányi Gergely, a Magyar Közigazgatási Intézet (MKI) osztályvezetője szerint a klasszikus utat járják. Már tudják, hogy mire van szükségük, hiszen az MKI-vel az élen szerte az országban évente 80-100 ezer hallgatót képeznek. Márpedig az e-learning éppen a nagy tömegű képzésre ad megoldást.

Felzárkóztató program

Első lépcsőben – és ezen dolgoznak most – egy felzárkóztató programmal kell indítaniuk: ennek segítségével fogják felmérni, hogy kinek milyen a felnőttképzési attitűdje. Azaz kiválasztják, hogy kik alkalmasak az e-learning képzési formára, majd erre az illetőket felkészítik. Ezután – ősszel – egy 4 modulos vezetőképzést indítanak 4-500 főnek.

Az MKI vezetőit már nem kell meggyőzni az e-learning szükségességéről. De a maguk bőrén megtanulták, hogy nagyon pontosan meg kell tervezni, mire akarják használni majd a rendszert. Az utólagos fejlesztések mindig sokkal többe kerülnek, kivált ha rossz technológiai irányt választanak. Mert akkor esetleg mindent újra kell kezdeni.

Az e-learning-képzésnek ma az a legnagyobb problémája – hangsúlyozza Koltányi Gergely –, hogy nincs még kellő referenciája. Vannak ugyanis elismert iskolák, képzési központok szerte a világon, amelyekre hivatkozni már önmagában is előnyt jelent a karrierépítésben. Az e-learning mögül azonban ez még hiányzik. És ne feledjük: idehaza – egyelőre – még rosszul állunk a digitalizált tananyaggal is, ráadásul a távoktatás kultúrája sem igazán alakult ki. Ekképpen hiányzik ennek módszertani tapasztalata is; a tananyagkészítésről nem is beszélve.

Egyelőre még az is kérdéses, hogy az e-learning módszerére miként hat majd az a tény, mely szerint a távoktatási szintet lényegében átugorjuk, kihagyjuk. A példák azt jelzik, hogy az első fejlesztő cégek nem nagyon törődtek a helybeli igényekkel. Jóllehet, mára már szolgáltatási körükben fellelhető a tanácsadás és az előzetes felmérés is, ez korábban nem volt így.

Honosítandó minták

Ugyanakkor a tananyag gyártását is mindenki most tanulja, illetve: az általános ismeretek elektronizált tudásbázisa is hiányzik. Hasonlóképpen a tananyaggyártásra szakosodott cégek ugyancsak most bontogatják szárnyaikat. Természetesen Amerikában már sokkal előbbre tartanak ebben is, így a módszertan lényegében létezik, csak honosítani kellene.

Ilyen mintával szolgálhat a világ vezető tananyagfejlesztője, a National Education Training Group (NASDAQ: NETg) amerikai központú cég, amely számítógépes alapú, interaktív multimédiás tréningeket értékesít világszerte. A NETg-t 1968-ban alapították, elsődlegesen új oktatási technikák kifejlesztésére. A vállalat hamarosan sikeres technológiaalapú tréningszolgáltatóvá nőtte ki magát. Napjainkra a világ 60 országában működnek képviseletei, s ezek mellett számos viszonteladóval is rendelkezik. Tananyagait olyan jelentős informatikai partnerek által kibocsátott eszközökhöz készíti, mint a Microsoft, a Cisco, a SAP, az Oracle, a Novell, a Netscape vagy a Lotus.

Idehaza azonban még nincsenek kialakult ágazati képzési rendszerek sem. Lényegében tudásszigetek vannak, ily módon az e-learning ma még nem képes hálózatként kiszolgálni az egész országot. Ezzel együtt is azonban az e-learning vitathatatlan előnye, hogy hatékonyabbá és mérhetőbbé teszi a képzést és annak eredményét, s végső soron, az egész életen átívelő tanulás nélkülözhetetlen eszköze. Alkalmazása nélkül nem erősödhet meg a tudásalapú társadalom.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem