Magyarországon, a vásárrendezők közül – mind a szakmai hátteret, mind a kínálatot tekintve – a Hungexpo Rt. vezeti a sort. Az idei vásárprogram 26 különböző lehetőséget kínál a cégeknek. Ezek sorában a hagyományosan nagy sikerű rendezvények éppúgy fellelhetők, mint az újabbak. Dr. Barabás János, a Hungexpo Rt. vezérigazgatója elmondta: a Budapesti Vásárközpont ma már nemcsak a társaság által szervezett vásároknak, de más bemutatkozó kiállításoknak is helyet ad.
Megtérülő befektetés
Ugyanakkor a Hungexpo Rt. egyre több külföldi szakvásáron is képviselteti magát, ezzel is segítve a magyar vállalkozások bemutatkozását. A társaság kiterjedt nemzetközi kapcsolattal és képviselői hálózattal rendelkezik, s arra törekszik, hogy Közép-Európa meghatározó kiállításszervezőjévé váljék.
Pákozdi József, a társaság sajtóreferense szerint a Hungexpo által szervezett kiállítások nemcsak bemutatkozási, de közvetlen értékesítési lehetőséget is biztosítanak a cégeknek. Kétségtelen persze, hogy az okos marketingszervezők – mielőtt vállalkoznának a részvételre – felmérik a lehetőségeket. A már gyakorlott "vásározók" azonban jól tudják, hogy a befektetés megtérül. A kiállítási jelenlét nem csak az új, de a régi kapcsolatok terén is kamatozik.
A vásári megjelenés a cégek imázsteremtésében is jelentős szerepet kap. Mivel a média folyamatosan tájékoztat a rangosabb bemutatókról, így a részt vevő cégeknek arra is esélyük van, hogy a médián keresztül adjanak hírt magukról. Ez további üzleti lehetőségeket rejt magában.
A kiállításszervező társaság egyik fontos célja a vásári struktúra folyamatos megújítása. Éppen ezért új kiállítások jelentek meg a programpalettán, például a Galéria Művészeti Kiállítás, a Budapesti Divatnapok Nemzetközi Szakkiállítás vagy a Budapesti Motor Show. Örvendetes, hogy egyre bővül a nemzetközi részvétel, s a vásárok egy része Európában is meghatározó eseménynek számít.
Új szakkiállítás az INFOtrend s a hozzá kapcsolódó, az informatikai fogyasztókhoz közel álló termékeket bemutató INFOmarket. De újabb kezdeményezés a Szabadidő, a Sport, a Budapesti Boat Show és a FEHOVA (fegyver, horgászat, vadászat) nemzetközi bemutatkozó kiállítás is. Említésre méltó továbbá, hogy a megújulási törekvések jegyében átláthatóbb, és az egyes szakvásárokhoz jobban igazodó kiállítási időpontok alakultak ki. Így az UKBA, az AGRO+MASHEXPO februárban, az Utazás márciusban, a Securex, az Industria részeként, májusban, a Hungaromed szakkiállítás pedig a szakmaspecifikus időzítés szabályainak megfelelően október közepén kerül megrendezésre.
Újdonságnak számít az is, hogy a kiállítás rangjának megfelelően az AGRO+MASHEXPO a nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően fedett területen mutatja be a mezőgazdaság újdonságait. Az Utazás kiállítás pedig az élénkülő érdeklődés miatt egyre nagyobb területen jelenik meg, mégpedig önálló szakvásárként, mind több külföldi résztvevővel. Utóbbiak számára egyfelől komfortosabb szolgáltatásokat, másfelől euróban mért árakat vezettek be.
Tetemes költségek
Az Open Gates Hungary 1996 óta van jelen a marketingkommunikációs piacon. Orbán Róbert ügyvezető igazgató elmondta: az elmúlt években már szakvásárokat és konferenciákat is szerveztek. 1999 óta rendezik meg például a SIKOMA, illetve SZIKOMAT néven ismertté vált ipari és vegyipari eljárástechnikák nemzetközi szakkiállítását és szakmai fórumát. Ugyanakkor a SAP rendezvénycsarnokban – e kiállításokkal egy időben – kapcsolódó szakmai kiállításoknak is helyet adhattak, így az egyéni védőfelszerelések szakvásárának és a Logi-Tech szakkiállításnak.
Tapasztalatukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy partnereik vásári részvétele a lehető leghatékonyabb, legkényelmesebb lehessen, hiszen vállalják a szervezéssel, a standépítéssel járó gondokat is. Ugyanakkor a cég képviseli Magyarországon, Csehországban és Szlovéniában az ipari és vegyipari eljárástechnikák, a környezetvédelem és a biotechnika nemzetközi kongresszusait, illetve a frankfurti ACHEMA-t is.
Természetesen rendre felmerül a kérdés, hogy vajon egy közepes méretű vagy kisvállalkozásnak megéri-e marketingmenedzser alkalmazása, illetve mindez menynyibe kerül? Orbán Róbert szerint mindez tetemes költségeket emészt fel. Ha azonban nincs marketinges munkatárs, akkor a vállalkozó a "saját bőrén" érzi, hogy rendkívül sok értékes időt kényszerül elfecsérelni a vállalata, illetve a vállalat szolgáltatásainak a népszerűsítésére. Többnyire a cég első emberei foglalkoznak a kiállítások szervezésével, a kiadványok szerkesztésével, a kivitelezéssel, a hirdetések lebonyolításával és a szakmai programok, termékbemutatók megrendezésével.
Csakhogy nem mindenki alkalmazhat marketingmenedzsert, még akkor sem, ha felismerte, hogy erre szüksége lenne. Az Open Gates Hungary erre a problémára is megoldást kínál: ugyanis vállalják a marketingkommunikáció megtervezését, kivitelezését, s ez lényegesen kisebb terhet jelent a vállalkozásoknak, mintha saját menedzsmentet tartanának fenn.
Támogatott export
Lednitzky Péter, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) januárban kinevezett új vezérigazgatója szerint kiemelt cél a hazai kis- és középvállalkozások exporttevékenységének támogatása, valamint a külföldi befektetések elősegítése. Az ITDH 2003-ban is úgynevezett I. és II. kategóriás kiállításokra hirdetett meg pályázati lehetőségeket.
A Külügyminisztérium kezelésében lévő kereskedelemfejlesztési célelőirányzatból a kollektív magyar megjelenést célzó, I. kategóriás kiállítási program keretében lehet pályázni. Az elnyerhető forrás a különféle nemzetközi kiállításokon és az önálló magyar árubemutatókon való megjelenést teszi lehetővé. A pályázatra a kiállítást szervező cégeknél lehet jelentkezni. (Az információk letölthetők a www.itdh.hu honlapról, az ITDH e-mail címe: kiallit@itd.hu. A kiállítási igazgatóság telefonszáma: 472-8162.)
Az I. kategóriás lista ProgramjaibólNemzetközi Vásár, Kína, Peking – április (a kiállítás szervezője a MAHIR Kft. Bp.); Hannoveri Ipari Vásár – április (a kiállítás szervezője a Hungexpo Rt.); BEA Kézműves, Mezőgazdasági és Ipari Vásár, Svájc, Bern – április-május (kiállításszervező a Promo Kft. Bp.); Szöuli Magyar Hét – április-május (a Promo Kft. Bp. szervezi); Nemzetközi Fogyasztási Cikk Vásár, Bulgária, Plovdiv – május (MacLine Hungary Kft. Szeged); Alliance Beszállítói Szakkiállítás, Franciaország, Lyon – május (MAHIR Kft. Bp.); Kijevi Magyar Napok, Ukrajna – június (Interpress Kft. Bp.); Nemzetközi Vásár, Szlovénia, Celje – szeptember (Interreklám Kft. Bp.); MIDEST Beszállítói Szakkiállítás, Franciaország, Párizs – november (szervező a Hungexpo Rt.); Magyar-Lengyel Gazdasági Fórum, Lengyelország, Varsó (második félévben) (a MAHIR Kft. Bp. szervezi). |
Pályázati feltételek
A II. kategóriás kiállítási listán – 152 bemutatkozási lehetőségre – közvetlenül az ITDH Kht. kiállítási igazgatóságán lehet forrást igényelni. A támogatási szerződések megkötésére a kiállítás megnyitása előtt nyílik lehetőség. A kérelem formanyomtatványa az internetről is letölthető. Az igénylésnek – amelyet a kiállítás megnyitása előtt minimum harminc nappal, négy példányban kell benyújtani – tartalmaznia kell a kiállítás helyét, idejét, a pályázó nevét, a cég általános adatait, tevékenységi körét, gazdálkodási mutatóit, valamint azt, hogy kiállítóként részt vett-e már az adott vásáron, s milyen támogatást kapott.
Hasonlóképpen ismertetni kell a vásáron való megjelenés üzletpolitikai stratégiáját, az árusításra, illetve bemutatásra kerülő termékeket, valamint a részvétel előkalkulációját és a saját forrás megjelölését. A támogatási összeg az első részvételnél 100 százalék, a másodiknál 80, a harmadik részvételtől pedig 60 százalék is lehet.
Az alapelvek szerint csakis azoknak a magyar termékeknek és szolgáltatásoknak a bemutatására kérhető forrás, amelyek a felsorolt ágazatok közé tartoznak – így például nem pályázhatnak azok a cégek, amelyek élelmiszert, italt, dohányt gyártanak.
A pályázat szempontjából magyar terméknek minősül az a termék, amelyet az országban állítottak elő, és a belföldön hozzáadott érték (anyag, bér) meghaladja a termelői ár 51 százalékát. A támogatás mértéke maximum 100 százalék. A II. kategóriás kiállításokon való részvételre egy naptári évben maximum három alkalommal adható támogatás.
A gazdasági kamarák, az érdek-képviseleti szervezetek, a szakmai szövetségek s a költségvetési szervezetek önálló információs stand üzemeltetésére (ennek nagysága maximum 25 négyzetméter lehet) és általános vagy szakmai gazdasági információk nyújtására pályázhatnak. Az egyszeri támogatás összege alkalmanként maximum 1 millió 500 ezer forint.
Kísérő rendezvények támogatására, amennyiben egy, a listán szereplő kiállítás iránt jelentős vállalati – vagy önkormányzat esetén régiós – érdeklődés mutatkozik (minimum 5 kiállító), és azt szakmai, regionális kollektív megjelenésként össze kívánják fogni, a saját pályázathoz adható támogatás összege alkalmanként szintén másfél millió forint.
Nagy Károly, a Magyarországi Kiállítás- és Vásárszervezők Szövetsége (MKVSZ) főtitkára elmondta: az 1989-ben létrejött szövetségnek 23 tagja van, (21 vidéki kiállításszervező), s munkájukat összehangoltan végzik. Minőségi kritériumrendszert dolgoztak ki, amit a kamarák is átvettek, s a helyi kamarai vásárszabályzatokat ennek alapján határozták meg.
A nemzetközileg elfogadott és ellenőrizhető vásárstatisztikai adatok – mint a például a kiállítások, vásárok médiaértékét jelző műszaki paraméterek – biztosítása érdekében magyar, szlovák, cseh és lengyel közreműködéssel létrejött a Centrex Egyesülés, amely kidolgozta a kiállítási és vásárstatisztikai auditálás szabályzatát. Ezt a szövetség több tagja is hasznosítja.
Ugyanakkor 2000-ben elfogadták a kiállításszervezési etikai kódexet, amelynek fő elve, hogy valamennyi szervezett kiállítás a valóságot tükrözze, s tiszteletben tartsa a tisztességes versenyt.
Vidéki helyszínek
Egyre több város és régió ismeri fel a szakvásárok fontosságát, szaporodnak a vidéki rendezvények is. A vásárszervező szövetségekhez tartozó cégek 2003-ban is számos kiállítást rendeznek meg vidéki helyszíneken. Íme néhány a kínálatból:
– Utazási Börze, Pécs – március;
– Agra Savaria, Szombathely – március;
– MOBIL Járműipari és Idegenforgalmi Szakkiállítás, Zalaegerszeg – március;
– Élettér szabadidő és lakberendezés, Tatabánya – március;
– Fair Autókiállítás, Tatabánya – április;
– Virág és Kertkultúra, Győr – április;
– Országos Kamarai Vásár, Szeged – április;
– Székesfehérvári Vállalkozói Napok, Székesfehérvár – április;
– Ajtó, Ablak, Árnyékolástechnika, Debrecen – május;
– Borfesztivál, Szeged – május;
– XII. Kelet-Nyugat Nemzetközi Kiállítás, Nyíregyháza – június;
– XII. Győri Általános Vásár, Győr – június;
– Pécsi Expo, Pécs – június;
– Szentlőrinci Gazdanapok, Szentlőrinc – augusztus;
– Asztalos-, faipari és erdészeti szakkiállítás, Sopron – szeptember;
– Pannon Állattenyésztési Napok, Kaposvár – szeptember;
– Globál 2003 fogyasztási cikkek vására, Szombathely – október;
– Szépségsziget, Miskolc – november;
– Ajándékvásár, Szeged – december.
A jó pavilon érték
Egy-egy vásár arculatát – legyen az itthon vagy külföldön – a pavilonok változatossága és minősége alapvetően meghatározza. Noha a kiállítási épületek rövid életűek, és felállításuk nem kevés költséget emészt fel, azonban e beruházás elkerülhetetlen azon cégeknek, amelyek akár egyszeri, akár rendszeres alkalommal részt vesznek valamely szakkiállításon.
A Hungexpo által rendezett vásárokon egyszerű és célszerű, mobil, könnyen összeszerelhető, semleges látványú pavilonokat lehet bérelni, amelyeket aztán minden kiállító igyekszik a maga képére formálni. A bérleti díjak változóak. Az összeg függ az alapterülettől, a kiállítási hely exponáltságától, illetve attól, hogy szabad vagy fedett térben állítják-e fel ezeket.
A pavilonépítésnek is megvan a maga történelme. Így például önálló életre kelt az a pavilon, amelyet hajdanán az 1873-as bécsi világkiállításra készítettek, később pedig eladtak a pécsi püspöknek, akinek mecseknádasdi kastélyában kerti lakként üzemelt tovább.
Előfordult azonban az is, hogy a robusztus kiállítási épületeket egyik helyről a másikra szállították; s ki gondolná, hogy a Műcsarnok is kiállítási csarnok volt hajdanán?
A jelen és a jövő azonban mégis a könnyűszerkezetes, gyorsan összeszerelhető és mozgatható pavilonoké. A kiállítási épületek tervezői és kivitelezői számos megrendelésnek tesznek eleget. Simó István tervező elmondta, hogy modelljei évek óta megtalálhatók a hazai és nemzetközi vásárokon, így a Construma, a Hoventa, a Foodapest, a Printexpo s még számos más kiállításon. Nem egyet közülük a megrendelő cégek évek óta használnak: a vásár bezárása után elbontják, majd egy év múlva, a megszokott területen ismét összeszerelik azokat.
Változatos helydíjak
Az AGRO+MASHEXPÓT, a hazai agrárium legrangosabb seregszemléjét az idén februárban mutatták be. Szebeni Márton kiállításigazgató elmondta, hogy a 22. alkalommal megrendezett seregszemle ezúttal kiegészült a kertépítés és -ápolás árucsoportjaival.
A BNV, a Budapesti Divatnapok, a Budatranspack, a Construma, a Galéria, a Karát és a Printexpo kiállítási igazgatója Davidovics Iván. A Construma 22. Nemzetközi Építőipari Szakkiállítás megrendezésére április 8-12. között kerül sor a Budapesti Vásárközpontban, kiegészítő bemutatója a Hungarotherm 2. nemzetközi fűtés-szellőzés, klíma és szanitertechnika szakkiállítás.
A rangos eseményen a helydíjak az alábbiak szerint alakulnak: 16 négyzetméteres sorstand esetén 21 ezer és 23 ezer forint/m2; 50 négyzetméteres sarokstandért 29-30 ezer forint/m2 az ár, fejstandért (8 m2) 31-32 ezer, szigetstandért (160 m2) 31-32 ezer forint/m2 díjat kell fizetni. A szabad területen lévő 20 négyzetméteres terület ára 13 800 forint/m2.
Az egységstandárakat három kategóriában lehet igénybe venni. Az "A" típus esetében igényelhető maximális terület 20 négyzetméter, amelynek ára 9800 forint/m2 + áfa. A "B" típusú egységstand is 20 négyzetméteres, ennek ára 14 900 forint/m2. A "C" típusú stand valamivel kisebb (16 m2), s az ára 8700 forint/m2. Ezeket a standokat is szőnyeggel látják el, mint a többit, de a különleges szolgáltatásokat meg kell fizetni. A helydíjat az egységstandok árai nem tartalmazzák.
Kiállítási felszerelésekA kiállítási standokhoz tartozó felszerelések – többé-kevésbé – azonosak. Az alapszolgáltatás része az installáció: fehér falakkal, 30 centiméter széles frízzel, 3 folyóméter cégfelirattal. Ehhez jár még a 4 négyzetméteres zárható raktár, egy darab információs pult, 1 darab falifogas, szemétkosár, 6 darab spotlámpa s egy dugaszolóaljzat. A standtápbekötés 2 kW áramfogyasztást tesz lehetővé. A magasabb kategóriában már hűtőszekrény és hideg-meleg vizes mosogató is van, az áramfogyasztás pedig 4 kW, és biztosított a víz-, illetve csatornacsatlakozás is. A legszerényebb megjelenéshez sem információs pult, sem fogas, sőt, még szemeteskosár sem jár. |
Szakmai programok
A BNV-t évente, szeptemberben rendezik meg. Tavaly a kiállítással párhuzamosan jelentkezett először az INFOmarket és a Magyar Világ, amely a határon kívüli magyar vállalkozások termékeinek piacra jutását hivatott segíteni. Tavaly 19 ország 798 kiállítója 23 718 négyzetméteren mutatta be termékeit.
A múlt évi vásárt új struktúra szerint rendezték meg, s ezt az idén is követik. A változás lényege, hogy a középpontba az otthon került.
Az idei esztendőben szintén számos szakmai program színesíti majd a rendezvényt. Jövőnk energiája címmel a Paksi Atomerőmű fejlesztési törekvéseiről számolnak be a szakemberek, fórumot rendeznek az Energiatudatos társadalom kialakítása címmel, s konferenciát tartanak a jugoszláv privatizációról, valamint a térségben lévő befektetési lehetőségekről.
A Külügyminisztérium, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ezúttal is önálló standot nyit, amely az uniós felkészítési program keretében az EuroPAnoráma nevet viseli. Kiállítási tematikája szerint a csatlakozással kapcsolatos kérdésekre válaszol. A GKM emellett a kis- és közepes vállalkozások uniós felkészülését elősegítő tájékoztatásokat, információkat is nyújt az érdeklődőknek.
Az idei szakkiállítás kuriózuma azonban minden bizonnyal a léggömbszobor-rekordkísérlet lesz, amelyre az F pavilonban kerül sor. Itt egy öt méter magas "szobor" készül el, amely 10 ezer 375 darab léggömb felhasználásával három napig épül, s a népszerű kisvakond mesefigurát örökíti meg.
Az Industria kiállítási igazgatója Tóth Judit. A nemzetközi ipari szakkiállítást tizenegyedik alkalommal rendezik meg május 27-30. között. Az idén is több mint negyven országból várnak kiállítókat.
A Nemzetközi Vegyipari Szakkiállítás kétévente nyílik meg. Az idén – április 23. és 26. között – újra várja a kiállítókat. Az eltelt esztendők alatt e kiállítás a közép-európai térség vezető vegyipari bemutatójává vált. Ebben az esztendőben először – a vegyiparhoz szervesen kapcsolódó ágazatok közül – a korrózióvédelem és a gumiipar kap bemutatkozási fórumot.
Reményiné Tihanyi Klára kiállítási igazgató arról számolt be, hogy a 12. nemzetközi hajókiállítás, a Boat Show egyre nagyobb érdeklődést kelt. A vásári terület növekszik, a 2002-es 3371 m2 terület és a 114 kiállító rekordot döntött. A látogatók száma 58 249 volt, amely felülmúlta a várakozásokat.
Tapasztalatok szerint a nagyobb cégek kiemelten fontosnak tartják, hogy területükön és szakmájukban minden évben megjelenjenek a rangos vásárokon méghozzá látványos, nagy területen. Ugyanakkor ma már a kisebb vállalkozások is felismerték, miszerint megéri az áldozatvállalás, mert a bemutatkozásból profitálhatnak.
Sikeres üzletkötés
Ferencz Zsuzsa, a Publi-City "1492" Kiadó és Reklámügynökség ügyvezető igazgatója kisvállalkozást üzemeltet. Évek óta részt vesz az Utazás kiállításon, még ha szerény körülmények között is. Bemutatja kiadványait, szolgáltatásait, és már az első alkalommal számos fontos megrendeléssel lett gazdagabb. A bemutatkozás megterhelő kiadást jelent a cégnek, de az üzletkötések száma, folyamatossága biztosítja a megtérülést.
Sprok Antal bútorszobrász egyszemélyes vállalkozást működtet. Józan megfontolás késztette arra, hogy "vásározóvá" váljon, amit segített, hogy a kiállítási részvételre némi támogatást is kapott. Számára a bemutatkozás kísérlet volt az érdeklődés tesztelésére, ugyanis a következő bemutatkozó helyszíne Köln volt, a világ legnagyobb nemzetközi bútorkiállítása. Bár itt igen nagy összeget kellett kifizetnie a nem éppen frekventált helyen lévő területért, de már az első évben sikert aratott. Azóta rendszeres résztvevője e vásárnak, s egyre nagyobb területen állítja ki termékeit.
Balogh Lajos építőipari vállalkozása méretét tekintve közepesnek minősíthető. Két alkalommal vett részt a Budapesti Nemzetközi Vásáron, s úgy gondolta, ennyi egyelőre elég is volt. Bár számos üzletkötésre nyílt lehetősége, ám ezek közül csak kevés vált valóra. Ennek oka – véleménye szerint – az volt, hogy cége nem a fővárosban, hanem vidéken működik. Ezért aztán inkább bemutatótermet nyitott Budapesten. Noha ez a megoldás gazdaságosabbnak bizonyult, mint a vásáron való megjelenés, azonban arról sem mondott le, hogy részt vegyen a szakterületéhez kapcsolódó termékkiállításokon.
Vásárok a világ minden táján– PROMO Nemzetközi Fogyasztásicikk-vásár, Bosznia-Hercegovina (Tuzla) – április; |
– Furnima Nemzetközi Bútoripari Kiállítás, Görögország (Athén) – április;
– Nemzetközi Vásár, Líbia (Tripoli) – április;
– Techtextil Nemzetközi Textilipari Kiállítás, Németország (Frankfurt) – április;
– CeBIT Nemzetközi Informatikai Szakkiállítás, Ausztrália (Sydney) – május;
– MEDTRADE Nemzetközi Orvosiműszer-kiállítás, USA (Las Vegas) – május;
– CONSTRUMAT Nemzetközi Építőipari Kiállítás, Spanyolország (Barcelona) – május;
– Ciprusi Nemzetközi Vásár, Ciprus (Nicosia) – május;
– PC EXPO Nemzetközi Számítástechnikai Kiállítás, USA (New York) – június;
– Baltika Nemzetközi Fogyasztásicikk-kiállítás, Oroszország (Szentpétervár) – június;
– Nemzetközi Lakástextil Kiállítás, Japán (Tokió) – június;
– Nemzetközi Belsőépítészeti és Ajándék Kiállítás, Németország (Frankfurt) – augusztus;
– Damaszkuszi Nemzetközi Vásár, Szíria (Damaszkusz) – szeptember;
– Nemzetközi Divat és Ruházati Kiállítás, Franciaország (Párizs) – szeptember;
– Nemzetközi Elektrotechnikai Szakkiállítás, Ausztria (Bécs) – szeptember-október;
– Nemzetközi Építőipari Szakkiállítás, Bulgária (Szófia) – október;
– Nemzetközi Kézműves Vásár, Olaszország (Milánó) – november;
– Beszállítói Kiállítás és Fórum, Svédország (Jönköping) – november;
– Nemzetközi Radiológiai Fórum és Kiállítás, USA (Chicago) – november-december.