×

Gyengülő versenyképesség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 61. számában (2003. március 15.)
Az elmúlt másfél-két évben számos körülmény igen kedvezőtlenül hatott a hazai vállalkozások versenyképességére. E jelenségek kapcsán a munkáltatói szervezetek úgy vélik: a versenyképesség javításának egyik kulcsa, ha mérséklődnek a bérekre rakódó közterhek.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) az elmúlt év őszén határozottan fellépett a Magyar Nemzeti Banknak a forint erősödését kiváltó kamat- és árfolyam-politikájával szemben. Ez év februárjában pedig meghívta elnökségi ülésére Kiss Péter akkori munkaügyi minisztert, hogy együtt tekintsék át azokat a legfontosabb tennivalókat, amelyek javíthatják a hazai vállalkozások versenyképességét.

Mind az árfolyam-politika ügyében, mind a munkaügyi miniszterrel tartott megbeszélésen az – elsősorban nagyobb cégeket tömörítő – MGYOSZ mellett több, kis és közepes cégeket képviselő munkaadói szervezet (IPOSZ, KISOSZ, ÁFEOSZ, Iparszövetség) is részt vett.

Emelkedő bérköltségek

A magyar gazdaság bővülését alapvetően meghatározó feldolgozóipar versenyképessége a kilencvenes években – különösen annak második felében – mind a hazai, mind a nemzetközi piacokon javult. Ebben meghatározó szerepet játszott a munkaerő viszonylag alacsony költsége, illetve a béreknek a termelékenység növekedésénél szerényebb emelkedése.

A teljesítmények és a bérek versenyképességet javító trendje azonban 2001-ben megtört: ekkor a bérek több mint kétszer, 2002-ben pedig több mint három és félszer olyan gyorsan nőttek, mint a gazdaság teljesítménye és a termelékenység.

A bérköltségek növekedése különösen a munkaigényes ágazatokat hozta nehéz helyzetbe, illetve elsősorban azon cégeket, amelyeket – bérmunka-, illetve exporttevékenységük miatt – a forint felértékelődése is sújtotta. E munkáltatók halmozottan hátrányos helyzetbe kerültek.

A bérköltségek növekedése több külföldi céget is arra ösztönzött, hogy működését olyan országba helyezze át, ahol e tekintetben kedvezőbb a helyzet.

Mindez persze országos szinten alig jelenik meg a foglalkoztatottságot tükröző számokban. A KSH 2003. januári adatközlése szerint a múlt év szeptember-november hónapokban 5,9 százalék volt a munkanélküliségi ráta, ami 0,4 százalékponttal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Az állástalanok száma tavaly szeptember-november hónapok átlagában 245 ezerre változott, ami 17,8 ezer fővel volt több, mint egy évvel korábban.

A munkaerő költségeinek alakításával/alakulásával szemben az uniós csatlakozás folyamata két, egymásnak ellentmondó követelményt támaszt: egyfelől – a "felzárkózási folyamat" részeként – az életszínvonal, ezen belül a bérek közelítését az uniós országok átlagához, másfelől a hazai vállalkozások nemzetközi versenyképességének az erősítését. Ez utóbbinak viszont feltétele, hogy a munkaerő költségének emelkedése ne haladja meg a termelékenység növekedésének az ütemét. A munkaadók mindkét követelményt figyelembe véve alakították ki javaslataikat.

A magyarországi telephely egyes költség- és hatékonysági mutatói az anyaországbeli telephelyhez képest (1998) (%)

 

Költség

Termelékenység

Szakképzetlen munkaerő, összesen

30

62

Szakképzetlen munkaerő, ipar

17

55

Szakképzett munkaerő, összesen

33

57

Szakképzett munkaerő, ipar

25

51

Teljes önköltség, összesen

68

 

Teljes önköltség, ipar

58

 

Megjegyzés: létszámmal súlyozott adatok

Forrás: Némethné Pál Katalin: Külföldi befektetők várakozásai és tapasztalatai Magyarországon, Vezetéstudomány, 2000/5.

Hároméves ütemterv

A 29 százalékos társadalombiztosítási járulék, a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás, illetve a Munkaerő-piaci Alapba fizetendő 3 százalékos munkaadói járulék mellett a fix összegű egészségügyi és a rehabilitációs hozzájárulás a bruttó béreken felül hozzávetőlegesen 35 százalékkal növeli a munkáltatók terheit. És akkor még nem beszéltünk az adórendszernek azon elemeiről, amelyek tovább drágítják az élőmunka felhasználását: mint például a reprezentációs kiadásnak minősített költségek évről évre bővülő köre az áfatörvényben.

A munkáltatók javaslatai ezért elsősorban a bérre rakódó közterhek mérséklésére irányulnak. Ezek szerint az élőmunka költségeinek visszafogása érdekében javasolják, hogy a kormány – három évre szóló ütemterv keretében – vállaljon kötelezettséget a társadalombiztosítási járulék évenként 2 százalékpontos csökkentésére. A munkaadók úgy vélik, hogy felül kell vizsgálni a Munkaerő-piaci Alapból finanszírozott feladatok körét is. Az alap eredeti céljaitól idegen – szociális, a határon túli magyarokat támogató stb. –, valójában költségvetési feladatok átadásával lehetővé válna ugyanis a munkaadói járulékok csökkentése. De meg kell szüntetni a fix összegű egészségügyi hozzájárulást is. Teljes megszűnéséig pedig – a részmunkaidős foglalkoztatás elősegítése érdekében – munkaidő-arányosan kell meghatározni a fizetési kötelezettséget.

Hasonlóképpen a munkáltatók azt is szorgalmazzák, hogy az áfatörvény (reprezentációs költségekről szóló) 33. §-ából töröljék a munkaerőköltségeket növelő tételeket. Ugyanakkor az arra rászoruló vállalkozások számára 2003-ban is nyíljék meg – a korábbi minimálbér-emelések által kiváltott bérfeszültségek oldására – az úgynevezett kompenzációs keret, legalább 10 milliárd forintnyi összegben.

Fókuszban a képzés

Az élőmunka költségeit érintő javaslatok mellett a munkáltatók egyéb, a munkaerő-piaci feltételeket javító – egyben a hazai vállalkozások versenyképességét erősítő – intézkedéseket is sürgetnek. Egyebek közt azt szeretnék elérni, hogy a Munka Törvénykönyve (Mt.) 2003-ra tervezett, átfogó felülvizsgálata során erősödjék a törvény keretjellege: ez ugyanis hozzájárulhatna, hogy a munkáltatók számára nagyobb mozgástér és érdekeltség teremtődjék az ágazati és a vállalati kollektív szerződések megkötésekor.

A munkáltatók azonban – a jelenlegi gazdasági és munkaerő-piaci folyamatok ismeretében – nem tudják támogatni azokat a törvénymódosítási javaslatokat, amelyek tovább merevítik, illetve drágítják az élőmunka felhasználását. Így például ellenzik a munkaidő csökkentését, a többlépcsős minimálbér bevezetését, az Mt. újabb kötöttségeket hozó módosításait, valamint az esélyegyenlőségről szóló törvény koncepciójában a munkáltatók számára hátrányos javaslatokat.

Korrekciók az adózásban

A munkaerő minőségének javítása érdekében ugyancsak sürgető feladatok várnak megoldásra. Ezek szerint a vállalatok számára javítani kell dolgozóik képzésének feltételeit. Ezek sorában a szakképzési hozzájárulásból célszerű lenne növelni a saját munkavállalók képzésére elszámolható részt, jó lenne megszüntetni az elszámolható képzésekre előírt korlátozásokat, s csökkenteni kellene a saját felhasználással kapcsolatos adminisztrációt.

A versenyképesség növelése érdekében a munkáltatók az adórendszert érintő módosításokat is javasoltak. Szeretnék elérni, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget az áfa 25 százalékos kulcsának fokozatos (évi 2 százalékponttal történő) mérséklésére. A társasági adó kulcsát pedig – a munkaadók szerint – 12 százalékra kell csökkenteni. De szükség van az iparűzési adó mértékének teljes felülvizsgálatára, és ezzel egyidejűleg az önkormányzatoknál maradó szja arányának megemelésére is.

Ami a munkaigényes ágazatok jövőjét illeti, a fenti intézkedések mellett a strukturális átalakulást elősegítő beruházásokra is szükség lenne, hiszen az e területeken működő cégek erre önerőből nem képesek. Ezért a munkaadói szervezetek azt javasolták, hogy a beruházásösztönzési célelőirányzatból (amelynek a költségvetés szerinti 15,6 milliárd forint összegű keretét – véleményük szerint – emelni kellene) külön pályázatok kiírására kerüljön sor.

Az öt munkaadói érdekképviselet és a munkaügyi miniszter e témákban tartott tanácskozása immár részsikereket is hozott.

Egyetértés volt például a fix összegű egészségügyi hozzájárulás mielőbbi megszüntetésében és a részmunkaidős foglalkoztatás járulékterheinek csökkentésében. Ugyanakkor a miniszter kormányzati megfontolásra érdemesnek tartotta a társasági adó csökkentésére tett javaslatot – elsősorban a termelővállalatok körében.

Egyetértés volt továbbá abban is, hogy különböző eszközökkel élénkíteni kell a hazai vállalkozások beruházási tevékenységét. A szaktárca vezetője elismerte azt is, hogy a Munka Törvénykönyve módosítása során megerősítésre vár a törvény keretjellege.

A munkaerő-piaci helyzet javítása érdekében konszenzus alakult ki abban is, hogy hatékony lépéseket kell tenni a képzettség növelése. A latens munkaügyi problémák megoldása céljából ki kell dolgozni az önfoglalkoztatás rendszerét. Végezetül pedig: napirendre kell tűzni a munkaügyi ellenőrzés továbbfejlesztését, s létre kell hozni az országos munkaügyi nyilvántartási rendszert.

A munkáltatói szervezetek által készített javaslatcsomag több eleméről nem esett szó a tanácskozáson. Erre – egy részüknél – magyarázat lehet, hogy a javaslatok nem a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium hatáskörébe tartozó intézkedéseket igényelnek. Más részüknél viszont – így például a 2003. évre szükségesnek tartott 10 milliárd forintos kompenzációs keretre tett javaslatnál – a "hallgatás" nem a "beleegyezés", hanem az egyet nem értés jele volt.

A tanácskozás talán legfontosabb eredménye a javaslatokon kívül született. Kiss Péter miniszter vállalta, hogy a munkaadók csoportosulásának érdemi véleményeit, javaslatait a kormány tudomására hozza. A munkaadói szervezetek abban bíznak, hogy ez a közvetlen kapcsolat, amely hatékonyan segítheti érdek-képviseleti munkájukat, a tárca élén bekövetkezett személycsere ellenére is megmarad.

A gazdasági növekedés és a reálbérek alakulása*

Év

GDP

Reálbérek

1996

101,5

95,0

1997

104,7

104,9

1998

104,8

103,6

1999

104,3

102,5

2000

105,8

101,5

2001

103,8

108,1

2002

103,3

112,2

Forrás: KSH

* előző év = 100

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem