×

Arculatépítés a cégeknél

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 61. számában (2003. március 15.)
A munkáltatók többsége nagy figyelmet fordít a cég arculatának megformálására. Az imázs ugyanis üzenet a partnerek és az ügyfelek számára: általa kommunikálható a cég filozófiája, üzleti pozíciója, s a vállalat számára fontos értékrend is.

A public relations (pr) – azaz a vállalatok tevékenységének és termékeinek átgondolt, tudatos népszerűsítése – a hetvenes években terjedt el Magyarországon. Míg a kezdetekben kizárólag a reklámozásra korlátozódott, addig mára – a vállalati stratégia részeként – a cég által közölni kívánt üzenetek megfogalmazásának is az egyik legfontosabb módszere a társadalmi kapcsolatok építése.

Kapcsolati tőke

Morenth Péter kommunikációs szakember tapasztalatai szerint elsősorban a nagyvállalatok fordítanak kiemelt gondot az arculattervezésre. Ez ugyanis – jóllehet a megtervezett program busásan megtérülhet, de – mindig az anyagi lehetőségek függvénye. Jellemző ugyanakkor, hogy a kisebb létszámmal működő cégek, ha sikeresek, nem foglalkoznak túlzottan az imázsépítéssel. Végül figyelemre méltó hazai sajátosság az is, hogy a vállalatok kapcsolati tőkéjüket is kamatoztatják termékeik értékesítése során. A személyes viszony rendkívül fontos a hazai üzleti világban. Ezzel szemben a hirdetések nem annyira a személyekhez, mint inkább a különböző rétegekhez szólnak. S nem elsősorban a vállalatot, mint inkább a termékeket népszerűsítik.

Az arculatformálásra a kisebb vállalatok – jellemzően – vagy nagyon keveset, vagy nagyon sokat áldoznak. Akadnak olyanok, amelyek csupán egy névjegykártya erejéig adnak hírt magukról. Természetesen ezt sem szabad lebecsülni, hiszen – különösen az exportra termelő cégeknél – nagyon fontos információ lehet a vállalat neve. Nem árt azonban figyelni arra, hogy ez találó, kifejező és figyelemfelkeltő legyen.

Az arculatépítés túlmutat a reklámon. Az imázsformálásnak része az is, hogy a cég termékeit és szolgáltatásait bevezetik a piacra. E folyamat menetéről és módjáról érdemes szakértőkkel konzultálniuk a vállalkozóknak. Feltétlen mérlegelendő, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás milyen üzleti fogadtatásra számíthat, illetve milyen megtérülést lehet elérni. Ebben tanácsadók segítik a vállalkozásokat, akik nélkül – például a multinacionális cégek – nem is hoznak komoly üzleti döntéseket.

Változatos eszköztár

A vállalkozásoknak azon is érdemes eltöprengeniük, hogy milyen körben, egyetlen, vagy több megyében, egy-egy régióban, esetleg csak a fővárosban, netán az egész országban kívánják-e értékesíteni termékeiket, szolgáltatásaikat.

Az igazán sikeres arculatépítés több eszköz alkalmazását feltételezi: szükséges a reklám, a grafika, az internetes megjelenés, a pr és a gondos piaci felmérés. A piacon hosszabb ideje sikereket elérő reklámügynökségből sincs sok, mindössze ha huszonöten uralják a piacot és vállalják a teljes körű imázsépítést. A kisebb cégekből azonban több száz is tevékenykedik, ám ezek inkább az arculattervezés valamelyik részelemét művelik.

Annak ellenére, hogy az arculattervezés immár önálló szakmának minősül, az egyetemeken csupán egy-egy tantárgy keretében oktatják a hallgatóknak. Örvendetes viszont, hogy ma már a cégek központi pályázati forrásokat is igényelhetnek arculatuk megtervezéséhez.

Richard Pelly, az Amerikai Kereskedelmi Kamara kisvállalkozói bizottságának elnöke elmondta: a kamarához tartozó tagoknak gyakran külső tanácsadók, de saját alkalmazásban lévő grafikusaik is segítenek az arculat kialakításában. A kisebb munkáltatók – általában – e szolgáltatás egyes elemeit veszik igénybe, például a névjegykártyájukat készíttetik el.

Élenjár az IT-szektor

A közepes vállalkozások nevesebb grafikusokkal dolgoztatnak: egy-egy megbízás keretében kisebb grafikai stúdióval vagy reklámügynökséggel.

Nyilvánvaló: a cégméret egyben a rendelkezésre álló forrásokat is behatárolja. Ahogy azonban erősödik a verseny, a kicsik is rákényszerülnek arra, hogy versenytársaik közül kiemelkedjenek, s egyre jobban láthatóvá váljanak. Várhatóan e folyamat felgyorsul majd az uniós csatlakozás után, s ekkor már stratégiai kérdéssé válik az arculatépítés is. Ami pedig az ágazati sajátosságokat illeti: míg például az információtechnológiai szektorban kiemelkedő figyelmet fordítanak az arculatépítésre, addig ez kevésbé fontos az építőiparban.

A Commenthal Kép-Stúdió, Grafikai, Számítástechnikai, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. családi vállalkozásként és többféle profilban tevékenykedik. Bíróné Juhász Andrea üzletvezető elmondta: a több lábon állás azért előnyös számukra, mert üzleti partnereik különféle szolgáltatásokat igényelnek. A kisvállalkozások például gyakorta kérik a csomagolás megtervezését. A figyelemfelkeltésnek ez bár hagyományos, de jól bevált módszere, amire a kisebb cégek is áldoznak. Az ilyen jellegű megbízások esetében a társaság piackutatást is végez annak megállapítására, hogy mennyire gazdaságos az adott csomagolási forma.

Akadnak ugyanakkor rendszeresen visszatérő ügyfeleik is, olyan megrendelők, akik az arculattervezés valamennyi részletének kimunkálását igénylik. A megbízók óhajainak teljesítése során ugyanakkor az is kiderül, hogy sokan rosszul értelmezik az arculatépítés fogalmát, hiszen gyakran csupán a logó, valamint az ehhez kapcsolódó névjegykártya és levélpapír megtervezésében gondolkodnak. Ez egyfelől szemléletbeli problémákra, másfelől forráshiányra vezethető vissza. A komplex arculattervezést általában csak a tőkeerős cégek képesek megrendelni.

Az arculattervezésre a kezdő vállalkozók és a betéti társaságok általában tízezer és harmincezer forint közötti összeget fordítanak, azonban a középvállalkozások jobban megnyitják a pénztárcájukat. Ez attól is függ, hogy a kereskedelemben vagy a szolgáltatóiparban tevékenykednek-e. Milliós nagyságrendben csak az igazán nagy méretű és erős cégek költenek, köztük az állami megrendelők is.

Természetesen az arculattervező cégek között is igen erős a verseny. A kisebb, "mezei" vállalkozások csak nagyon nehezen juthatnak be a multinacionális cégeket kiszolgálók körébe, mivel ezt a területet lefedik a nagy apparátussal működő reklámügynökségek. Ugyanakkor a kisebbek előnye az, hogy olcsóbban dolgoznak, miközben – általában – megütik a minőségi mércét.

Szakemberek szerint az arculatépítés eszköztárában az internetes megjelenés az, amely ma még számos kiaknázatlan lehetőséget rejt. Úgyszólván szabad a pálya. Annál is inkább, mert Magyarországon – egyelőre – túlsúlyban vannak a hagyományos arculatépítési formák, s az internet csak kiegészítő elemnek számít. A világháló használatának elterjedésével azonban várhatóan megnő majd az internetes arculatépítés jelentősége is, különösen akkor, ha az informatika alkalmazása a kisvállalkozói körben is általános lesz. Persze a weboldalak megtervezése is külön tudomány. A közlés tartalma, megjelenési módja, s – mindenekelőtt az információk folyamatos frissítése – alapvető követelmény.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem