×

Ágazati párbeszéd az Unióban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 61. számában (2003. március 15.)
Azt követően, hogy a magyar kormány – a szociális partnerekkel együttműködve, a PHARE támogatásával – elindította az ágazati párbeszéd bizottságok létrehozásának folyamatát, kiemelt figyelem övezi a szociális párbeszéd uniós gyakorlatát. Az érdeklődés indokolt és érthető, hiszen – tapasztalatok híján – elengedhetetlen, hogy a párbeszéd leendő résztvevői megismerjék az EU-s modellt.

Az EU-ban jelenleg – a villamosenergia-ipartól a fafeldolgozáson keresztül egészen a fodrászatig a legkülönfélébb ágazatokban, illetve szakmákban – 27 ágazati párbeszéd bizottság működik. Ezek közül európai szinten az egyik legjobban, legintenzívebben tevékenykedő a Textil- és Ruházati Ipari Ágazati Párbeszéd Bizottság. Ennek munkáját az a magyarországi tripartit munkacsoport is tanulmányozhatta, mely az elmúlt év végén tett látogatást a bizottság székhelyén, Brüsszelben. A küldöttségben a textilipari és a ruházati ipari szakszervezek munkatársai a munkavállalókat, míg a Magyar Könnyűipari Szövetség, valamint az Ipartestületek Országos Szövetsége tisztségviselői a munkaadókat képviselték.

Formálódó szerepek

A delegáció tagjai találkoztak az Európai Unió Bizottságának az ágazati párbeszédért, valamint a szociális és a nemzetközi munkaügyi kapcsolatokért felelős részlegének vezetőjével. Fay Devonic asszony átfogóan ismertette a szociális és azon belül az ágazati párbeszéd Európai Unióban betöltött, kiemelt szerepét.

Mint ismeretes, a szociális partnerekkel való konzultáció kötelező jellegéről, az eljárásról, valamint a megállapodási lehetőségről az Európai Unió alapdokumentuma, a Római Szerződés 138. és 139. cikkelye rendelkezik. E kötelezettség teljesítése, illetve az eljárás betartásának megkönnyítése az Európai Bizottság feladata. Természetesen a szociális partnerek bevonása az európai jogalkotási folyamatba nem egyik pillanatról a másikra alakult ki. Az 1985-ben a Val Duchesse-kastélyban, Jacques Delhors akkori főtitkár kezdeményezésére összehívott értekezlet óta – melyen a szociális partnerek kinyilvánították, hogy részt kérnek a jogalkotásból – napjainkig formálódott és formálódik az a szerep, amelyet az európai munkaadói és munkavállalói szervezetek az Európai Unióban betöltenek. Tény, hogy a tárgyalás és a megegyezés lehetősége ráébreszti a szociális partnereket arra a felelősségre, amelyet az Unió működésében viselniük kell.

Az Európai Bizottság rendszeresen ad ki közleményeket a szociális párbeszéd szerepéről, jelentőségéről és fejlődéséről. Legutóbb 2002 júniusában látott napvilágot ilyen elemzés, amelyben többek között mérleget készítettek a szakmai és az ágazati szociális párbeszéd helyzetéről, különös tekintettel a hamarosan várható uniós bővítésre. Az úgynevezett "Fehér Könyv" megállapította, hogy – hiányosságai ellenére is – a szociális párbeszéd jó irányban és ütemben fejlődött, s ezen belül kiemelkedően jól működött ágazati szinten.

Új kérelmek

Az ágazati párbeszéd bizottságok meg-, illetve átalakulásának négy éve egyértelműen sikertörténet. A jelenleg működő 27 bizottság mellett 4 új megalakításának a kérelme van az Európai Bizottság előtt. Ahhoz, hogy egy új párbeszéd bizottság létrejöjjön, a részt vevő feleknek – legalábbis az EU-tagállamok többségében – szervezetteknek kell lenniük, s felhatalmazással kell rendelkezniük arra, hogy tárgyaljanak.

E feltételek meglétét bizonyítani kell, vagyis az ágazati párbeszéd bizottság tagjainak legitimeknek kell lenniük a megalakuláskor. Ahhoz, hogy az EU Bizottsága döntsön a résztvevők reprezentativitásáról, a kérelmezőknek egy igen szigorú kérdőívet kell kitölteniük, amelyben nem csupán azt kell bizonyítaniuk, hogy a szociális partnerek saját országukban reprezentatívak, de azt is, hogy a tárgyalásokhoz megfelelő számú és kellő felkészültségű szakemberrel rendelkeznek.

A Textil- és Ruházati Ipari Ágazati Párbeszéd Bizottságot az uniós tagállamok meghatározó ágazati szakszervezetei és munkaadói szervezetei alkotják. A bizottság általában évente egy-két plenáris ülést tart, viszont a munkacsoportjai évente többször – szükség szerint – üléseznek. Utóbbiak tevékenysége igen sokrétű, például szerepet vállalnak a szakképzés fejlesztésében, valamint a bizottsági munka európai és országos szintű összehangolásában. A bizottság alapvető feladata a munkaügyi kapcsolatok fejlesztése, valamint a közösségi programokban való részvétel. Munkáját titkárság segíti.

Etikai kódex

A magyar küldöttség természetesen tapasztalatokat gyűjthetett a Textil- és Ruházati Ipari Ágazati Párbeszéd Bizottság működéséről. A munkaadókat képviselő EURATEX, az Európai Ruházati és Textilipari Szervezet főigazgatója, William Lakin elmondta, hogy már a bizottság megalakulása előtt, mintegy 10 éve konzultáltak a meghatározó szakszervezeti szervezetekkel.

A szakszervezetek és a munkaadók már 1994-ben – amikor még informális munkacsoportként dolgoztak – közös véleményt adtak ki a textil- és ruházati iparban foglalkoztatott nők szakképzéséről. Ebben megállapították, hogy az ágazat mély recesszióba került, aminek nyomán létszámleépítésre is sor kerül. Az elbocsátásokkal egyidejűleg azonban a dolgozók képzéséről is gondoskodni kell. A szociális partnerek ajánlásokat fogadtak el, amelyekben többek között szerepelt, hogy a helyzet megoldása érdekében mit várnak el a bizottságtól és a tagországoktól, illetve mi várható el a szociális partnerektől.

Mintegy 5 évvel ezelőtt elfogadták az etikai kódexet (Code of Conduct), amelyben az ILO-szabályok alapján egyeztek meg a szervezkedési szabadság deklarálásáról, a kényszer-, rabszolga- és fogoly-, valamint a gyermekmunka megtiltásáról. A megegyezés – a munkavállalók alkalmazásakor – a diszkriminációmentesség követelményét is tartalmazza. Nem kétséges, hogy olyan szabályokat fogadtak el, amelyek az európai országok többségében etikai kódex nélkül is érvényesülnek. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ez a kódex Európa mintegy 120 ezer vállalkozására vonatkozik, s európai szinten igen nehéz úgy elfogadtatni egy direktívát, hogy az ne legyen beavatkozás az egyes országok belügyeibe.

Közös oktatás

Az EURATEX tevékenységében szerepet kap az oktatás, amelyet az európai partner szakszervezeti szövetséggel közösen szerveznek. Részt vesznek a Leonardo, valamint az Advotex (információs és kommunikációs technológiai) képzési program igényeinek felmérésében. Ugyanakkor az ágazat külkereskedelmének megalapozásán is munkálkodnak, s ezzel összefüggésben különös figyelmet fordítanak az Európai Unió bővítésére. Szemléletüktől nemcsak a páneurópai gondolat nem idegen, de érdeklődést tanúsítanak a mediterrán térség többi, Európán kívüli országa iránt is.

Az EURATEX azonban működése legnagyobb pozitívumának a szakszervezettel való jó együttműködést tartja. Az ETUF – TCL, a Textil-, Ruházati és Bőripar Európai Szakszervezeti Szövetsége tömöríti a kontinens és néhány Európán kívüli ország, azaz 32 állam 59 ágazati szakszervezeti szövetségét, összesen 1,25 millió taggal. Ez azt jelenti, hogy az ágazat minden második munkavállalója e szervezet tagja. Az ETUF – TCL 4 évenként tart kongresszust, évente pedig közgyűlést, amelyen az összes tagszövetség képviselteti magát.

Eltérő bérezés

Az ágazatban működő 120 ezer vállalkozásból mintegy 100 ezer a 20-nál kevesebb dolgozót foglalkoztató kisvállalkozás. A bérezés igen eltérő képet mutat a különböző országokban. Ha az északi államokban és Németországban kifizetett átlagos béreket 100-nak vesszük, akkor Portugáliában ez a szám 60 alatt, Csehországban, Lengyelországban és Magyarországon 30 alatt, míg Bulgáriában és Romániában 5 alatt van. Összehasonlításul: Ázsiában ez az arány 2 alatt marad.

Patrick Itschert, az ETUF – TCL főtitkára a magyar szociális partnerekkel való találkozója során hangsúlyozta, hogy az ETUF – TCL kiemelt prioritása az ágazat és a munkahelyek védelme a kereskedelem-, ipar- és szociálpolitika eszközeivel. De prioritás a szervezet uniós tagjai közötti párbeszéd koordinálása, megszervezése, az ágazati szociális párbeszéd erősítése, az alapvető munkaügyi normák betartatása, a kollektív tárgyalások európai koordinációja és az Európai Üzemi Tanácsok munkájában való részvétel is.

Az ágazati szintű szociális párbeszéd különösen "nehéz műfaj", hiszen nem könnyű az eltérő tradíciókkal rendelkező partnerek, szereplők között megtalálni az egyensúlyt. Más oldalról vizsgálva viszont, az egyes ágazatok közötti különbségek is jelentősek lehetnek. Míg például a textil- és ruházati iparban igen fejlett az európai szintű párbeszéd, addig a vegyészetben és az acéliparban nem működik az európai szintű szociális párbeszéd. Ez viszont nem lehet hatékony anélkül, hogy ne vennék figyelembe a tagországokon belül működő országos párbeszédet.

Ez utóbbi témakörben Daniel Vaughan-Whitehead, az Európai Unió Bizottságának a csatlakozó országok szociális párbeszédéért felelős munkatársa ismertette a küldöttséggel az Európai Unió álláspontját. Hangsúlyozta, hogy Európában csak a párbeszéd révén valósulhatott meg a szociális előrelépés. Az ebben való előrehaladás 25 ország uniós részvétele mellett természetesen sokkal nehezebb lesz. A hatékony együttműködéshez az is szükséges, hogy a hazai munkaadói és munkavállalói szervezetek reprezentatívak és jól szervezettek legyenek. A magyarországi szociális párbeszédben jó kezdeményezések is fellelhetők – például az ágazati és a vállalati szint közötti kapcsolat kiépítésére irányuló törekvések –, de számos olyan gyenge pont van, ahol a változtatás elengedhetetlen. Ilyen például a szociális párbeszéd helyzete a kis- és középvállalkozások körében, a vállalati szint lefedettsége tekintetében és az ágazati kollektív szerződések számát illetően.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem