×

A nők és az esélyegyenlőség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 61. számában (2003. március 15.)
A kormányzat kiemelten kezeli a társadalmilag hátrányos csoportok, köztük a nők esélyegyenlőségének javítását. Az egyenlő bánásmód feltételeinek megteremtésében jelentős előrelépést hozhat a most készülő antidiszkriminációs törvény is, amely – a jogszabály koncepciója szerint – pénzbírsággal is büntetheti a munka világában tapasztalható hátrányos megkülönböztetést.

A nők esélyegyenlőségének javítása mindenekelőtt azt jelentheti, hogy a munkáltatók kedvezőbb munkafeltételeket alakíthatnak ki számukra. Például a munkaidő összeegyeztethetővé válik a gyerekneveléssel, illetve a család ellátásával és az esetleges továbbképzésükkel. Ennek megfelelően a világ számos – persze fejlettebb gazdasággal rendelkező – országában már kialakították a távmunka rendszerét, s elterjedt a 4-6 órás foglalkoztatás is.

E formák csírái ma már nálunk is fellelhetők, s maguk a munkavállalók is szorgalmazzák ezek mind szélesebb körű elterjesztését. Érdekképviseleteik egyebek közt azt javasolják, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv humánerőforrás-fejlesztési operatív programja külön foglalkozzon a részmunkaidős foglalkoztatás kiterjesztésével, s azon belül kifejezetten nagy hangsúllyal a nők ilyetén alkalmazásával. A szakszervezetek – e célból – még támogatnák is a munkaadókat.

Intézményes forma

A nők a világ fejlettebb részén fontos társadalmi, gazdasági pozíciókat töltenek be. Finnországban például az államfő is hölgy (Halonnen asszony), az Osztrák Gazdasági Kamara elnöksége pedig néhány hete nevezte ki Anna-Maria Hochhauser asszonyt a szervezet főtitkárhelyettesévé. Beiktatásakor Christoph Leitl, a kamara elnöke hangsúlyozta: ez a döntés is azt mutatja, hogy a gazdasági önkormányzat vezetői nem tesznek különbséget férfiak és nők között, ha a különböző tisztségek betöltésére megfelelő személyt keresnek.

A nemek közötti esélyegyenlőség megteremtését szolgáló politika az 1990-es évek közepén öltött intézményes formát Magyarországon. Részben ekkor már érezhető volt az igény az új társadalmi helyzet szükségleteihez igazított, és az új kihívásoknak megfelelő esélyegyenlőségi politika kialakítására, részben az EU elvárásai is egyértelművé váltak.

A nők az élet számos területén szenvednek hátrányt a férfiakkal szemben, többek közt a jogérvényesítés és a munkaerő-piaci esélyek tekintetében, valamint a háztartási és a családi kötelezettségek egyenlőtlen eloszlása miatt. A nők körében terjedő nagyarányú inaktivitás nemcsak a munkajövedelemtől fosztja meg az érintetteket, hanem a társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságukat is veszélyezteti.

Különös hátrányokkal és nehézségekkel néznek szembe a gyermeket nevelő, idősebb, illetve kistelepülésen vagy vidéken élő, és a társadalmilag sérült csoportokhoz (fogyatékkal élők, romák) tartozó nők. A nemek közötti hátrányok felszámolásához és a valódi egyenlőség eléréséhez jól kidolgozott koncepcióra és összehangolt kormányzati intézkedéscsomagokra van szükség.

Megkülönböztetési tilalom

Az Esélyegyenlőségi Főigazgatóság az úgynevezett Amszterdami Szerződésben foglaltak végrehajtásának, vagyis a nők és a férfiak közötti egyenlőtlenség felszámolásának és az egyenlőség minden téren történő előmozdításának (2., 3. és 141. cikkely) a legmagasabb kormányzati szerve. E célok jelenleg önálló hatályos hazai jogszabállyal nincsenek megerősítve, illetve alátámasztva. Folyik azonban a nemek közötti esélyegyenlőség politikáját megfogalmazó cselekvési program kidolgozása.

A mindennemű diszkrimináció általános tilalmát a Magyar Köztársaság Alkotmányának 70/A. §-a mondja ki, ám a nemek szerinti hátrányos megkülönböztetés tilalmát további rendelkezések rögzítik. Az egyenlő bánásmód alkotmányban deklarált alapelvét tovább erősíti az a magyar jogban jellemző megoldás, mely szerint a legfontosabb ágazati törvények szintén tartalmaznak speciális, az adott területet érintő diszkriminációellenes klauzulát. Általánosságban azonban elmondható, hogy a törvényi kötelezettségek ellenére a gyakorlatban – a hatályos jogszabályok végrehajtási utasításai és a szankcionálás hiányosságai miatt – még korántsem valósult meg az esélyegyenlőség. A jogérvényesítésre irányuló pozitív akciók és kezdeményezések nem hoztak jelentős javulást.

Törvény készül

Magyarországnak egyébként számos nemzetközi kívánalomnak is meg kell felelnie a nemek közötti esélyegyenlőség terén. Egyebek közt az Európai Bizottsággal közösen elfogadott foglalkoztatáspolitikai és gazdaságpolitikai értékelés dokumentumaiból, valamint az ENSZ CEDAW Egyezményéből és Kiegészítő Jegyzőkönyvéből eredő kötelezettségeknek.

A CEDAW Egyezmény a nőkkel szemben alkalmazott mindennemű megkülönböztetés tilalmát írja elő. Hazánk tavaly nyáron számolt be az ezzel kapcsolatos magyar helyzetről, illetve a kormány intézkedéseiről. Az ENSZ a jelentés kapcsán többek között a részmunka és a távmunka feltételeinek javítását, illetve a női foglalkoztatottak számának növelését javasolta hazánknak.

A kedvező változásokat – várhatóan – a készülő Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv is megalapozza. Ezt – az elképzelések szerint – kiegészítené egy külön, a nemek egyenlőségével foglalkozó rész. Ugyancsak véglegesítés és széles körű véleményezés előtt áll az a hosszabb távú Nemzeti Cselekvési Program (2003-2006) is, amely a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség terén összegzi a kormányzati feladatokat, valamint meghatározza a felelősöket és a hozzárendelt költségvetési forrásokat.

A foglalkoztatási tárcánál tervezik, hogy telefonos ügyfélszolgálatot állítanak fel, amelyen keresztül – egy zöldszám felhívásakor – a nők beszámolhatnak az őket ért hátrányos megkülönböztetésről, s egyben tájékoztatást is kaphatnak arról, hogy ez ellen miként léphetnek fel. (Jelenleg éppen átszervezik a Nőképviseleti Tanácsot, melyet 1999-ben eredetileg konzultatív, véleményező és döntés-előkészítő szereppel ruháztak fel, és amelynek a mostani tervek szerint a jövőben bővül a hatásköre, valamint véglegesen beépül az államigazgatási döntési mechanizmusba. Valószínűleg a tanács neve is megváltozik, feladatai közé pedig bekerül a nőket érintő rendelkezések és törvények véleményezési kötelezettsége, s az irányítását – társelnöki rendszerben – egy kormányzati és egy civil személy együttesen végzi majd.)

A nők hátrányos megkülönböztetése ellen, a nők jogainak hatékony érvényesítésért, valamint az átfogó esélyegyenlőségi politika biztosítására ugyanakkor elkezdődött az antidiszkriminációs törvény összeállítása is. Ez a civil szervezetek régi vágya volt, s gyakorlatilag a rendszerváltás óta várat magára.

Személyügyi programok

A tervezet szerint a törvény – majdani formájában – kitér többek között arra, hogy tilos a hátrányos megkülönböztetés a munkához jutás, a munkaviszony létesítése, illetve megszüntetése során és a munkafeltételek megállapításakor. Az elképzelések szerint a törvény értelmében a tilalmakat megszegő munkaadókra 50 ezertől 3 millió forintig terjedő bírságot szabhatnak majd ki. (A törvény végső szövegébe akár még az is bekerülhet, hogy a szabályszegő cégek működési engedélyüket is elveszíthetik!)

A nemek közötti diszkrimináció felszámolása érdekében ugyanakkor a munkáltatókat személyügyi program kidolgozására kötelezi majd a rendelkezés. Ettől azt várják a törvényalkotók, hogy a cégek a jövőben egyenlő mértékben alkalmazzanak nőket és férfiakat, s például a beiskolázásnál se szorítsák háttérbe a gyengébbik nem képviselőit. A személyügyi programnak tartalmaznia kell például, hogy a vezetésben részt vevő nők és férfiak aránya azonos legyen; a megüresedett álláshelyeket mindkét nem képviselői megpályázhatják; a nemek szempontjából ne legyen nagy eltérés a jelentkezők és a felvettek között; a munkakörülmények egyenlő esélyeket biztosítsanak mindenki számára, s az alkalmazottakat – nemük miatt – ne érje zaklatás.

A nagyobb vállalatoknál – az ötszáznál több dolgozót foglalkoztatóknál – pedig még tovább lépnek a jogalkotók: e munkáltatóknak évente kellene esélyegyenlőségi tervet készíteniük, amelyet a munkaadói és a munkavállalói érdekképviselőkből álló esélyegyenlőségi bizottságnak kellene jóváhagynia. A törvény betartását az úgynevezett egyenlő bánásmód bizottság ellenőrizné.

Társadalmi vita

A törvénytervezet végső szövegének megalkotását széles körű társadalmi vita előzi meg, amelyet a női szervezetekkel, a romákkal és a fogyatékosokkal folytatnak a minisztérium munkatársai. A véleményeket összegzik és beépítik a törvény szövegébe. A tapasztalatok szerint igazi párbeszéd alakul ki a viták során, amelyek alkalmával egyre pontosabban sikerül megfogalmazni a törvény majdani szövegét – közölte Lévai Katalin, az FMM Esélyegyenlőségi Főigazgatóságának vezetője. Az a cél, hogy olyan törvénytervezet készüljön, amely a gyengébb, kiszolgáltatottabb csoportokat erőteljesen védi. A tervezet elkészülte után természetesen a munkaadói szervezetekkel is zajlanak majd egyeztetések, s az ő javaslataik is beépülnek a törvény végső szövegébe – erősítette meg Lévai Katalin.

Mindezek alapján a foglalkoztatáspolitikai tárca öt csoportba sorolja a Nemzeti Fejlesztési Tervvel kapcsolatos esélyegyenlőségi prioritásokat. Az első csoportba sorolandó az úgynevezett gender mainstreaming stratégia – azaz a nemek szempontjainak érvényesítése és integrálása a szakmapolitikai követelményekben – intézményi, szakmai és költségvetési feltételeinek megteremtése. A második az intézményfejlesztés, illetve a megfelelő személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítása.

A harmadik csoportba a kutatás, a nemekre lebontott statisztikai adatgyűjtés, az elemzés és a monitorozás, a negyedik csomagba pedig a jogalkotás és a jogérvényesítés tartozik. Végül az ötödik csoport a tájékoztatás, az esélyegyenlőségi tudatformálás, illetve a felvilágosító munka prioritásait rögzíti.

Felkészítés – képzéssel

A főigazgatóság számos területen igyekszik megvalósítani a "gender mainstreaming" politikát. A nemek szempontjait nemcsak a hivatalos magyar kormányzati nőpolitikában, hanem az egyes szakmákon belül is érvényesíteni igyekszik. Ennek érdekében – egyebek közt – jogszabály-előkészítő munka zajlik, valamint több program segíti a nők érvényesülését mind a közéletben, mind pedig a magánéletben.

A főigazgatóság – többek között – a jogharmonizáció és a jogérvényesítés kérdéseivel, a tájékoztatással, a képzéssel, az uniós felkészítéssel, konkrét programok kidolgozásával, valamint kiadványok szerkesztésével, megjelentetésével is foglalkozik. De hasonlóképpen fontos a civil szervezetekkel folytatott együttműködés szélesítése is.

Ugyanakkor a titkárság – a nemek közötti esélyegyenlőség alaptéziseinek és fogalmainak megismertetésére – számos tájékoztató rendezvényt és tréninget tervez az idén is. Ilyen többek között a nők társadalmi helyzete iránt érzékeny szakemberek számára egy esélyegyenlőségi szakértői képzés, valamint érdek-képviseleti szervek, szervezetek, szociális partnerek és civil szervezetek részére a női munkavállalók helyzetéről – az ILO-val közösen rendezendő – szeminárium.

PHARE-programok

A főigazgatóság – a csatlakozási előkészületek során – aktívan részt vesz a Nemzeti Fejlesztési Terv, valamint a foglalkoztatással, kapcsolatos magyar dokumentumok kidolgozásában is. Ezenkívül ellátja a "Nők munkaerő-piaci reintegrációja" elnevezésű PHARE-program szakmai felügyeletét, amelynek célja az esélyegyenlőségi intézményrendszer fejlesztése, valamint a nők gyes/gyed utáni és a 40 év felettiek viszszasegítése a munkaerőpiacra. Ennek keretében felkészítő rendezvényeket és tréningeket is tartanak a területen tevékenykedő szakemberek felkészítése céljából.

Az esélyegyenlőséggel kapcsolatban számos rendezvény is lesz. A roma nők helyzetét hivatott bemutatni például a "Cigány családok Magyarországon" című kiállítás, míg a "Nők és férfiak az Európai Unióban" című nemzetközi konferencia megrendezésére a csatlakozási felkészülés jegyében kerül sor. Ugyanakkor a munka és a család öszszehangolása témakörben, 2003-ban már negyedik alkalommal hirdetik meg a Családbarát Munkahely Díjat. Ehhez kapcsolódóan tervezik az Európai Munka és Család Audit(r) (átvilágító) program elindítását magyarországi vállalatoknál és intézményeknél. E projekt konkrét intézkedések révén a munkahelyi és a családi kötelezettségek összehangolásának követelményét érvényesíti a vállalatvezetésben, valamint a humánerőforrás- és szervezetfejlesztésben. További terv a "női lobbi" megalakítása, vagyis a gazdasági és politikai élet magas döntéshozatali pozícióiban levő nők hálózatának létrehozása.

Civilekre építve

A magyar nők minél szélesebb körének eléréséhez elengedhetetlen fontosságú a civil szervezetek bevonása az esélyegyenlőségi munkába. Támogatásukra minden évben külön pályázati keretet tesz félre a kormányzat, illetve folyamatban van a titkárság női civil stratégiájának elkészítése is, amely nemsokára társadalmi vitára kerül. Ugyanakkor megkezdődött – regionális, illetve megyei szinten – a női civil hálózat létrehozása is.

A minél pontosabb és hitelesebb tájékoztatás céljából a titkárság hagyományosan sok kiadványt jelentet meg és terjeszt. Ennek megfelelően 2003-ban is folytatja a "Szerepváltozások" tanulmánykötet-sorozat, valamint a "Nők és férfiak Magyarországon" című statisztikai zsebkönyv megjelentetését. Új kiadványnak ígérkezik a "Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség az Európai Unióban és Magyarországon", valamint a "CEDAW összefoglaló kiadvány", amely a CEDAW Egyezmény és a hozzá kapcsolódó hivatalos anyagok első nyomtatott formában történő hazai kiadása lesz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem