×

Küzdelem a pénzmosás ellen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 53. számában (2002. július 15.)
A pénzmosás elleni fellépésre vonatkozó szabályok értelmében nemcsak a bankoknak, hanem az egyéb pénzügyi szolgáltatóknak, vagyis – többek között – az adószakértőknek, a könyvelőknek, a könyvvizsgálóknak is be kell jelenteniük a gyanús ügyleteket, pénzmosásra utaló jeleket.

A pénzmosás elleni – egyébként 1994-től hatályos – jogszabályokat 2001 decemberében jelentősen módosította, szigorította az Országgyűlés. Magyarország ugyanis felkerült a Nemzetközi Pénzügyi Akciócsoport (FATF) feketelistájára, vagyis a szervezet szerint hazánkban nem léptek fel hatékonyan a pénzmosás megakadályozása ellen. A törvénymódosítás következtében hazánk lekerült a feketelistáról. Az egyes előírások végrehajtása az érintetteknek sok fejtörést okoz: a bejelentésre kötelezett szakmák képviselői ugyanis szoros bizalmi viszonyban vannak az ügyfeleikkel, és az idevágó passzusok maradéktalan betartása alapjaiban is megrengetheti ezt a szoros kapcsolatot. A cégeknél a vezetőknek nem árt tudniuk, hogyan viszonyuljanak ezután a könyvelőkhöz, az adószakértőkhöz és a könyvvizsgálókhoz. Milyen teendőket ró az új, szigorúbb szabályozás a könyvelőkre, könyvvizsgálókra? Minden – bizonyos összeghatár feletti – pénzmozgást jelenteniük kell, vagy csak a gyanús ügyleteket? Minden bejelentés egyben feljelentés is (vagyis rendőrségi vizsgálat indul a cégvezetés ellen)?

Kire terjed ki a törvény?

A terrorizmus elleni küzdelemről, a pénzmosás megakadályozásáról szóló rendelkezések szigorításáról, valamint az egyes korlátozó intézkedések elrendeléséről szóló 2001. évi LXXXIII. törvény kiterjesztette a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 1994. évi XXIV. törvény (Pmt.) hatályát

– arra a személyre, aki a Magyar Köztársaság területén pénzügyi szolgáltatási, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási, postai pénzforgalmi közvetítői, biztosítási, biztosításközvetítői, biztosítási szaktanácsadási, befektetési szolgáltatási, kiegészítő befektetési szolgáltatási, befektetési alapkezelési, ingatlanközvetítői, számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenységet folytat,

– játékkaszinót működtet, vagy kétmillió forint vagy azt meghaladó értékű ingósággal – így különösen nemesfémmel, drágakővel, ezekből készült tárgyakkal, ékszerekkel, díszműáruval –, kulturális javakkal, művészeti alkotásokkal kereskedik, azokat árverésen vagy bizományosként értékesíti, amennyiben az ellenérték kiegyenlítésére készpénzben kerül sor, továbbá

– az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárra, a jogtanácsosra, a jogtanácsosi irodára, az ügyvédre, az ügyvédi irodára, valamint a közjegyzőre.

Teendők

A törvény hatálya alá tartozó szervezeteknek, személyeknek feladata, hogy készítsék el a pénzmosás megelőzésére vonatkozó belső szabályzatukat, jelöljék ki azt a személyt, aki az Országos Rendőr-főkapitánysággal (ORFK) a kapcsolatot tarja, e személynek az adatait jelentsék be. Feladatuk továbbá, hogy az ügyfeleiket azonosítsák (igazoltassák) és nyilvántartsák. Ha felmerül a pénzmosás gyanúja, fel kell függeszteniük a gyanús ügyletek lebonyolítását, és be kell jelenteniük a pénzmosásra utaló körülményeket az ORFK-nak.

Azonosítás

Az azonosítási kötelezettség a folyamatos üzleti kapcsolat létesítésekor teljesítendő. Az üzleti kapcsolat írásbeli szerződés megkötésével jön létre. Azonosítani kell a tényleges tulajdonost is, akinek a nevében, illetőleg a javára az ügyfél eljár. A tényleges tulajdonos azonosításakor az ügyfélnek – büntetőjogi felelőssége tudatában – írásbeli nyilatkozatot kell adnia. A nyilatkozatnak legalább a tényleges tulajdonos nevét és lakcímét/székhelyét kell tartalmaznia.

Természetes személyek azonosításakor el kell kérni a személyi igazolványt vagy útlevelet, és a lakcímet igazoló hatósági igazolványt. Ha a természetes személy külföldi, akkor az azonosításkor az útlevelet, a magyarországi tartózkodásra jogosító személyi azonosító igazolványt, vagy a tartózkodási engedélyt kell elkérni. Ha a tényleges tulajdonos jogi személy vagy egyéb szervezet, igazolásként szolgál:

– a társas vállalkozások esetében a cégbírósági bejegyzés, illetve ezt megelőzően az alapító okirat,

– az egyéni vállalkozás esetén az adószámról szóló igazolás, illetve az adóhatósági bejelentkezési nyomtatvány érkeztetett példánya,

– más szervezetek (pl. alapítvány) esetében a hatósági vagy bírósági nyilvántartásba vételről szóló okirat, illetve ennek hiányában az alapító okirat.

Csak a 30 napnál nem régebbi okiratok alkalmasak az ügyfél-azonosításra.

Belső szabályzat

A belső szabályzatot iránymutatás, mintaszabályzat alapján kell elkészíteni. A könyvelőkre, adószakértőkre, ingatlanközvetítőkre és a törvényben meghatározott kereskedőkre vonatkozó irányelvek a Pénzügyi Közlöny 2002/7. számában "Útmutató" elnevezés alatt megjelentek. (A szabályzatkészítési határidő egyébként május 24-én lejárt.)

Kapcsolattartó személy

A vállalkozás köteles kijelölni – a szervezet sajátosságától függően – egy vagy több személyt, aki az alkalmazottaktól érkezett bejelentést haladéktalanul továbbítja az Országos Rendőr-főkapitányságnak. A kijelölt személy nevéről és beosztásáról szóló értesítést 5 munkanapon belül meg kell küldeni az ORFK részére, a pénzmosásra utaló körülményt első észlelésétől számítva. A kijelölt személyében bekövetkezett változásról szintén 5 munkanapon belül kell tájékoztatást küldeni az ORFK-nak.

Ha a kapcsolattartó személy alkalmazott, akkor célszerű a munkaköri leírását is kiegészíteni az új feladat megjelölésével.

Bejelentés

A szokatlan körülményt vagy a tranzakciót az észlelésekor be kell jelenteni az ORFK-nak. Fontos, hogy erről az ügyfelet még kifejezett kérdés esetén sem szabad tájékoztatni. A bejelentés nem feljelentés, azt, hogy ezután indul-e büntetőeljárás, a rendőrség megfelelő szerve dönti el. A cégvezetés csak a büntetőeljárás megindulásáról kap értesítést, a bejelentés tényéről azonban nem.

A bejelentőlaphoz csatolt bizonyító dokumentumok másolatánál figyelembe kell venni azokat az adatvédelmi szabályokat, amelyek szerint harmadik félről a könyvvizsgáló nem közölhet jogosulatlanul személyes adatnak minősülő információt.

Gyanús körülmények, események

A 240. és a 250. témaszámú Nemzeti Könyvvizsgálati Standard függeléke tartalmazza azokat a körülményeket, eseményeket, amelyek a csalásra, a hamisításra, a hibák kockázatára vagy szabályszegésre következtetnek. Ezeknek az eseményeknek, körülményeknek, kétes pénzmozgásoknak az ismerete elengedhetetlen a pénzmosás felismerésében.

A vezetés tisztességét és alkalmasságát illetően felmerült kételyek

Gyanús, ha

– a vezetésben egy személy (vagy egy kis csoport) van túlsúlyban, és nincs hatékony felügyeleti testület vagy bizottság,

– olyan összetett vállalati szerkezetről van szó, ahol az összetettség nem tűnik indokoltnak,

– folyamatosan elmulasztják kijavítani a főbb fogyatékosságokat a belső ellenőrzési rendszeren belül ott, ahol az ilyen korrekciók keresztülvihetőek,

– a számvitel és a pénzügy területén dolgozó kulcsfontosságú személyek igen gyakran cserélődnek,

– a számviteli részlegben folyamatos és jelentős a létszámhiány,

– a jogi képviselőt és a könyvvizsgálót gyakorta cseréli a cégvezetés.

Szokásostól eltérő ügyletek

Szokásostól eltérő ügyletek a különösen a fordulónap közeli, összetett ügyletek vagy számviteli elszámolások, kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ügyletek, illetőleg az olyan szolgáltatásokért folyósított kifizetések (pl. ügyvédeknek, tanácsadóknak vagy ügynököknek), amelyek összege túlzottnak tűnik a szolgáltatásokhoz képest.

Az elegendő és megfelelő könyvvizsgálati bizonyíték megszerzése terén felmerült problémák

Problémát jelentenek a nem megfelelő nyilvántartások is (pl. nem zárt feldolgozások, szokatlanul sok módosítás a könyvekben és a számlákon, nem a normális menetben rögzített tranzakciók, valamint mérlegen kívüli technikai számlák). Szintén gond, ha az ügyleteket nem megfelelően dokumentálják, például hiányzik a megfelelő engedélyezés, az egyes ügyleteket alátámasztó bizonylat, illetve a bizonylat módosítása.

Probléma az is, ha túlzottan nagy számú az eltérés a számviteli nyilvántartások és a harmadik féltől származó visszaigazolások között, vagyis nem meggyőző a könyvvizsgálati bizonyíték.

Szabályszegésre utaló jelek

Szabályszegésekre utalhatnak a következők:

– kifizetések nem részletezett szolgáltatásokra vagy hitelnyújtások tanácsadók, részesedési viszonyban álló felek, alkalmazottak vagy kormánytisztviselők részére,

– olyan értékesítési jutalékok vagy ügynöki honoráriumok, amelyek túl magasnak tűnnek a gazdálkodó szervezet által, vagy az üzletágban szokásosan fizetettekhez képest, avagy a ténylegesen kapott szolgáltatásokhoz mérten,

– vásárlás olyan árakon, amelyek lényegesen magasabbak vagy alacsonyabbak a piaci árnál,

– szokásostól eltérő készpénzes kifizetések, vásárlások bemutatóra szóló bankcsekkek formájában vagy átutalások számjeles (anonim) bankszámlákra,

– szokásostól eltérő ügyletek adóparadicsomokban bejegyzett vállalkozásokkal,

– a kapott áruk vagy szolgáltatások kifizetése más országnak, mint ahonnan az áruk és szolgáltatások származnak,

– kifizetések szabályszerű devizahatósági dokumentáció nélkül,

– olyan számviteli rendszer megléte, amely akár tervezéséből kifolyólag, akár véletlenül nem biztosítja a könyvvizsgálat számára a megfelelő ellenőrzési adatokat, vagy pedig az elegendő bizonyítékot,

– kellő felhatalmazás nélkül lebonyolított ügyletek vagy szabályellenesen rögzített ügyletek.

Természetesen a könyvvizsgáló bejelentési kötelezettsége – az egyes esetek összes körülményeinek mérlegelése és vizsgálata alapján – kizárólag a Pmt. 3. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerinti pénzmosásra utaló adat, tény, körülmény felmerülésekor áll fenn. A hivatkozott standardok szakmailag segítik a könyvvizsgálókat a Pmt. hatálya alá tartozó esetek felismerésében.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem