×

Szociális Charta

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 50. számában (2002. március 15.)
Az Európai Szociális Chartában vállalt kötelezettségek hazai teljesítéséről készült országjelentést a munkaadók elfogadták, a szakszervezetek azonban különvéleményt fűznek hozzá. Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) februári ülésén megvitatott dokumentumot a kormányzat március végéig juttatja el az Európa Tanácshoz.

Egy éve, hogy megkezdődött – az Európai Szociális Charta ratifikációját követően – az első nemzeti jelentés előkészítése. Bár a dokumentumot megvitató tárcaközi bizottság korábban azt az álláspontot képviselte, hogy a jelentés Magyarország által nem ratifikált – a bérekről és a társadalombiztosításról szóló – cikkelyekre is kitér, azonban a nemrég napvilágra került végleges változatból mindez kimaradt. Kétségtelen tény azonban, hogy ez a gyakorlat nem ellentétes a charta II. részében foglalt 21. cikkely rendelkezéseivel.

Szerkezeti változás

A munkaadók álláspontja szerint – az egyezmény ratifikációját követő közel három év után – mind az elemző Európa Tanács, mind a Magyar Köztársaság szempontjából hasznos lett volna megvizsgálni, hogy a nem ratifikált cikkelyekkel kapcsolatos hazai gazdasági és társadalmi környezetben, továbbá a jogalkotásban bekövetkeztek-e olyan változások, amelyek az elkövetkező időben a ratifikációs eljárás sorrendjét meghatározzák. E tekintetben fontos hangsúlyozni, hogy a nemzeti jelentés szerkezeti változásával nemcsak a munkáltatói, de a munkavállalói oldal sem értett egyet.

További fontos kérdés a nemzeti jelentés "műfajának" tisztázása. Eldöntendő, hogy a válaszadó az Európa Tanács konkrét kérdéseire konkrét válaszokat ad, vagy az adott kérdéssel kapcsolatban széles körű, nagy ívű hatáselemzést közöl. E dilemma feloldásának azért van különleges jelentősége, mert a szociális partnerek álláspontja éppen ebben a kérdésben tér el a leginkább egymástól.

A munkaadói oldal megítélése szerint helyes eljárás, hogy a kormányzat a feltett konkrét kérdésekre igyekezett konkrét válaszokat adni: figyelembe véve, hogy a beszámolási időszak 1999 augusztusától 2001 decemberének végéig tart. Ezzel szemben a munkavállalói oldal valamennyi lényeges kérdést a legszélesebb ívű társadalmi hatáselemzés módszerével közelítené meg.

A munkaadói oldal az eltelt idő alatt arra törekedett, hogy tevékenységével, információival és közvetlen gyakorlati tapasztalataival segítséget nyújtson a kormányzatnak a hazai helyzet valósághű feltárásához és bemutatásához. A munka során tehát folyamatosan közöltük szakmai észrevételeinket oly módon, hogy azokat előzetesen megvitattuk az OMT munkaadói oldalának képviselőivel, így a vélemények véglegesítésére a képviselők előzetes egyetértésével került sor. Álláspontunk szerint ez a magyarázata annak, hogy a kormányzat a munkaadók valamennyi észrevételét elfogadta, és beépítette a dokumentumba.

Az anyag tervezetének véglegesítését széles körű társadalmi vita előzte meg, amelynek legfontosabb állomása a február 15-én tartott OMT plenáris ülés volt. E tanácskozáson két kérdés kapott különleges hangsúlyt: egyrészt a nemzeti jelentés tervezete, másrészt a további munka folyamata. Ami az utóbbit illeti, a tárcaközi bizottság számára kormányhatározat teszi kötelezővé 2003 végéig annak áttekintését, hogy hazánk a charta mely további cikkelyeinek ratifikációját vállalhatja.

Többletteher nélkül

A munkaadók ezzel kapcsolatban kifejezték azt a határozott véleményüket, hogy a további ratifikáció a gazdasági élet szereplőire többletterheléssel nem járhat. Határozott meggyőződésünk ugyanis, hogy a magyar szociális jog és a szabályozási körébe tartozó társadalmi viszonyok európai normákhoz igazodó fejlesztése csak a nemzetgazdaság folyamatos, szerves fejlődése eredményeként valósulhat meg.

A munkavállalói oldal az OMT ülésén is fenntartotta eltérő megközelítését és bejelentette, hogy rövid időn belül – élve a charta által nyújtott lehetőséggel – részletes különvéleményt terjeszt elő a nemzeti jelentéshez. A szakszervezetek képviselői kifejtették: az országjelentés elsősorban és hangsúlyosan az intézményrendszert mutatja be, ugyanakkor a vállalt kötelezettségek teljesítését s annak gyakorlatát nem. A munkavállalók szerint feltétlenül kiemelendő, hogy miközben az intézményi viszonyokban is visszalépés következett be, a gyakorlat számos ponton aggályos: egyebek közt a foglalkoztatási törvény, illetve a Munka Törvénykönyve módosításai nem szolgálták a chartában vállaltak teljesíthetőségét. A további ratifikációs munka tekintetében alapvető követelmény, hogy előzetes hatásvizsgálatok készüljenek, amelyek ismeretében kellő tájékozottsággal foglalhatnak majd állást a szociális partnerek.

A következő fázisban az országjelentés nemzetközi elemzése, illetve értékelése következik, végül pedig az Európa Tanács minősíti, hogy a jelentés összeállításának megközelítése és munkamódszere – nemzetközi összehasonlításban – megfelel-e a kívánalmaknak. Összességében azonban mindenképpen megállapítható, hogy a szociális partnerek folyamatos részvétele a továbbiakban feltétlenül fontos és nélkülözhetetlen, a kialakult munkakapcsolat fenntartása és fejlesztése pedig valamennyi résztvevő közös érdeke és felelőssége.

Alapdokumentum a munka világában

Az Európa Tanács által 1961-ben, Torinóban elfogadott Európai Szociális Charta az európai szociális jog alapvető dokumentuma. E nemzetközi egyezmény Magyarországon 1999 augusztusában lépett hatályba, s célja, hogy – egyebek közt – kijelölje a munka világában követendő normákat. A charta három fő részből áll: a bevezető rendelkezésekből, a részletes szabályokból, valamint a záró és a hatályba léptető fejezetekből. A bevezető rendelkezések a szociális jog alapelveit tartalmazzák – összhangban a világszerte alkalmazott nemzetközi szerződésekkel –, míg a második rész az úgynevezett részletes szabályokat foglalja össze. Ez utóbbiak közt számos olyan cikkely van, amelyek elfogadása kötelező a csatlakozó országok számára. A ratifikációban vállalt kötelezettségek teljesülésére az aláíró államok létrehozták a charta sajátos ellenőrző rendszerét, amelyet Független Szakértők Bizottságának neveznek. A vállalások teljesítéséről – kétévente – úgynevezett nemzeti jelentések készülnek. A beszámolókat először a Független Szakértők Bizottsága vizsgálja, majd jelentést tesz az Európa Parlamentnek, amely azután határoz a nemzeti dokumentumok elfogadásáról.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem