×

Az adóellenőrzés szabályai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
Az adóhatóság feladata – egyebek mellett – az adójogszabályok betartásának ellenőrzése. Kérdés, hogy a hatóságnak e feladat ellátása során milyen jogosítványai vannak, illetve hogy az ellenőrzött adózóknak milyen kötelezettségeket kell a revízió során teljesíteniük.

Az ellenőrzés során az adóhatóság elsődlegesen az adókötelezettségek teljesítését vizsgálja, ezen belül is azt, hogy az adózó

– maradéktalanul betartotta-e a bejelentésre, a bevallásra, a bizonylati rendre, a könyvvezetésre, a nyilvántartásra, az adatszolgáltatásra, a nyilatkozattételre vonatkozó előírásokat, valamint

– megállapította-e, illetve bevallotta-e az adót (költségvetési támogatást), azt határidőben és megfelelő összegben fizette-e meg (igényelte-e).

Az adóellenőrzésre vonatkozó általános rendelkezéseket az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) tartalmazza.

Az adóhatóság ellenőrzési jogosítványai és kötelezettségei

Igazoltatási jog

Az adóhatóság – az Art.-ban meghatározott feladatainak teljesítése érdekében – felhívhatja a magánszemélyt személyazonosságának igazolására abban az esetben, ha a körülmények arra utalnak, hogy adóköteles tevékenységet folytat, vagy abban közreműködik. Az érintett ilyenkor köteles személyazonosító adatainak hitelt érdemlő igazolására. A személyazonosság igazolására elsősorban a személyi igazolvány szolgál, elfogadható azonban minden olyan okmány, amelyből az igazoltatott kiléte hitelt érdemlően megállapítható. Emellett az adóhatóság más jelen lévő, ismert kilétű személy közlését is elfogadhatja igazolásként.

Az igazoltatás megtagadásakor a személyazonosság megállapítására az adóhatóság a rendőrség közreműködését veheti igénybe. Az igazoltatás korlátja, hogy az csak a személyazonosság megállapításához szükséges ideig tarthat, továbbá hogy az igazoltatottal az igazoltatás során közölni kell annak okát.

Tényállás-felderítési kötelezettség

Az ellenőrzés során a tényállás tisztázása és bizonyítása az adóhatóság kötelezettsége. Az adóhatóság a tényállás tisztázása során az adózó javára szolgáló tényeket is köteles feltárni. E kötelezettségének teljesítésekor az adóhatóság elsődlegesen beszerzi az ügy szempontjából lényeges iratokat (szakértői véleményeket), nyilatkozatokat, tanúkat hallgat meg, helyszíni szemlét, próbavásárlást foganatosít, próbagyártáson vesz részt, helyszíni leltározást végez, szükség esetén más adózók adatait szerzi be.

Az adóhatóság az ellenőrzést – a hatáskörébe tartozó ügyekben – az illetékességi területén folytatja le. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal területi szerve azonban – az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnökének engedélyével – az illetékességi területén kívül is végezhet ellenőrzést. Az ellenőrzést az adó és a költségvetési támogatás megállapításához való jog elévülési idején belül a helyszínen vagy az adóhatóság hivatali helyiségében kell lefolytatni. Az ellenőrzés szükségességét, amennyiben az Art. az ellenőrzést nem teszi kötelezővé – a célszerűség és a költségkímélés figyelembevételével –, az adóhatóság vezetője határozza meg.

Értesítési kötelezettség

Az általános szabály szerint az adózót – annak megkezdése előtt – értesíteni kell az ellenőrzésről. Az Art. azonban bizonyos esetekben mentesíti a hatóságot e kötelezettség alól. Ennek megfelelően nem kell az ellenőrzésről előzetesen értesíteni az adózót, ha fennáll a lehetősége annak, hogy a vizsgálat alá vont bizonylatokat, könyveket, nyilvántartásokat, egyéb iratokat megsemmisítik, vagy az üzleti tevékenység körülményeit megváltoztatják. Ilyenkor a helyszínen talált körülményeket jegyzőkönyvben kell rögzíteni, illetve a bizonylatokat, könyveket, nyilvántartásokat és egyéb iratokat átvételi elismervény ellenében, szükség szerint másolat hátrahagyásával be kell vonni. Az átvételi elismervényen a bevont iratokat részletezni kell. Az iratok a hivatali helyiségben történő tanulmányozás végett is bevonhatók, ilyen esetekben azok 60 napon túl csak az adóhatóság vezetőjének engedélyével és az adózó egyidejű értesítésével tarthatók az adóhatóságnál.

A helyszíni ellenőrzés szabályai

A helyszíni ellenőrzés része az adózó székhelyén, telephelyén kívül tárolt, illetve őrzött eszközök, iratok vizsgálata is. A hatóság a vállalkozónál a tevékenysége folytatásának idején (munkaidőben), más személynél napközben 8-20 óra között végezhet helyszíni ellenőrzést. Ettől az adózó kérelmére lehet eltérni. A hatóság hivatali helyiségében az ellenőrzést a hivatali időben kell megtartani. A hivatali időt úgy kell megállapítani, hogy az a munkaidején kívül is alkalmat adjon az adózó meghallgatására.

Helyszíni ellenőrzést az adóhatóság megbízólevéllel ellátott alkalmazottja végezhet. Az alkalmazott ellenőrzési jogosultságát az ellenőrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel köteles igazolni. Az ellenőrzést csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselője, meghatalmazottja, ezek hiányában két hatósági tanú jelen van.

Próbavásárlás, leltárellenőrzés, illetve az adókötelezettséget érintő tények, adatok, körülmények vizsgálata esetén az előzőekben foglaltaktól eltérően az ellenőrzést akkor is meg lehet kezdeni, ha a helyszínen az adózó alkalmazottja van jelen. Az ellenőrzési jogosultságot a próbavásárlás befejezésekor kell igazolni, és ezzel egyidejűleg az eladó az áru visszavétele mellett a vételárat köteles visszatéríteni.

 

Ellenőrzési kötelezettség

Bizonyos esetekben az Art. kötelezi az adóhatóságot az ellenőrzés lefolytatására. Így ellenőrzési kötelezettség áll fenn, ha a vállalkozó

– felszámolását vagy végelszámolását rendelték el;

– elhatározta az átalakulását;

– adókötelezettsége megszűnik;

– jogutód nélkül szűnik meg, és az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke az illetékes igazgatóságot az ellenőrzés lefolytatására kötelezi.

A fentieken túl kötelező az ellenőrzés lefolytatása az Állami Számvevőszék felhívására és a pénzügyminiszter utasítására, továbbá – helyi adó esetében – az önkormányzati képviselő-testület határozata alapján is.

Mindemellett – az Art. kötelező rendelkezése folytán – az állami adóhatóság évenként ellenőrzést folytat le valamennyi magánnyugdíjpénztárnál. Az ellenőrzés keretében az adóhatóság vizsgálja, hogy a magánnyugdíjpénztár a bevallások és a befizetések felülvizsgálatát, a tagdíjtartozások kimutatását elvégezte-e, az aggályos adattartalmú bevallások és a tagdíjtartozások esetén a törvényben előírt intézkedéseket megtette-e. Az ellenőrzés eredményéről a vizsgálat megállapítását tartalmazó jegyzőkönyv egy példányának megküldésével értesítenie kell a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét.

Ismételt ellenőrzés

Az általános szabály szerint az ellenőrzéssel lezárt időszakot nem lehet újból revízió alá vonni. Azt Art. azonban erre bizonyos esetekben mégis lehetőséget ad, szigorúan meghatározva az ismételt ellenőrzés kritériumait és terjedelmét. Az ismételt ellenőrzés lehet ún. utóellenőrzés, illetőleg felülellenőrzés.

Az adóhatóság az ellenőrzéssel lezárt időszakot ismételt ellenőrzés alá vonhatja

– felülellenőrzés esetén és akkor, ha elrendelték az adózó felszámolását (végelszámolását), valamint, ha a vállalkozó átalakul, adókötelezettsége megszűnik, avagy egyéb módon szűnik meg jogutód nélkül (Ez utóbbi három esetben akkor, ha az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke így rendelkezik. Az ellenőrzés lefolytatása pedig kötelező, az Állami Számvevőszék arra irányuló felhívására és a pénzügyminiszter utasítására, továbbá helyi adó esetében az önkormányzati képviselő-testület határozata alapján.),

– ha a korábbi ellenőrzés megállapításainak végrehajtását vizsgálja meg (utóellenőrzés), illetve

– ha az ellenőrzést a társadalombiztosítási igazgatási szerv megkeresésének teljesítése érdekében, illetőleg a magánnyugdíjpénztár megkeresésére soron kívül folytatja le, és az ismételt ellenőrzés eredménye ellátási jogosultságot teremt.

Felülellenőrzés

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke, illetőleg a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoka utasítására a hivatal, illetőleg az országos parancsnokság elvégzi az elsőfokú adóhatóság által korábban lefolytatott ellenőrzés szakszerűségének és törvényességének ellenőrzését, amelynek lefolytatására a helyszínen is lehetőség van (felülellenőrzés).

A felülellenőrzést – amennyiben az a korábban lefolytatott ellenőrzés szakszerűségének és törvényességének vizsgálatára szolgál – kizárólag a másodfokú adóhatóság alkalmazásában álló köztisztviselőkből, illetve hivatásos állományú testületi tagokból létrehozott szervezeti egység végezheti. Felülellenőrzés folytatható le továbbá akkor is, ha az adóhatóság olyan, az adó megállapítását befolyásoló új tényről, adatról, bizonyítékról szerez tudomást, amely a korábbi ellenőrzéskor nem volt ismert. Ez utóbbi felülellenőrzést azonban nem lehet megindítani az elévülési határidőn túl, és akkor sem, ha az elrendelése feltételeinek meglététől számított hat hónap már eltelt.

A felülellenőrzés eredményeként nincs lehetőség adóigazgatási eljárás megindítására, ha

– a felülellenőrzést megalapozó feltételek az adóhatóság alkalmazottjának fegyelmi felelősségét megalapozó mulasztására, illetőleg kötelezettségszegésére vezethetők vissza, valamint ha

– a korábbi ellenőrzés eredményeként hozott adóhatósági határozatot bíróság felülvizsgálta, vagy a bírósági felülvizsgálat folyamatban van.

Ellenőrzés általános megbízólevél alapján

Az általános megbízólevelet az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnöke adja ki a megbízólevélre vonatkozó szabályok alapján, azzal az eltéréssel, hogy az nem tartalmazza az ellenőrzött személy azonosító adatait. Az általános megbízólevél tartalmazza érvényességének idejét és az adott megbízólevél alapján elvégezhető ellenőrzési cselekmények megjelölését (próbavásárlás, leltárfelvétel, adókötelezettséget érintő tények, adatok, körülmények vizsgálata).

Az általános megbízólevél alapján tehát az adóhatóság alkalmazottja jogosult az adókötelezettség teljesítésének ellenőrzése során a vállalkozási tevékenységet folytató adózónál

  •  

  • próbavásárlásra,
  •  

  • leltárfelvételre, továbbá
  •  

  • az adókötelezettségét érintő tények, adatok, körülmények vizsgálatára.

Az adóhatóság alkalmazottja az általános megbízólevéllel végzett ellenőrzés megállapításait rögzíti, és közli az ellenőrzött személlyel.

Az adóhatóság megbízólevéllel rendelkező alkalmazottja az ellenőrzés lefolytatásához beléphet az üzleti, üzemi vagy az egyéb adóköteles tevékenység, vagyontárgy vagy jövedelem ellenőrzéséhez szükséges helyiségekbe, iratokat, tárgyakat, munkafolyamatokat vizsgálhat meg, felvilágosítást, nyilatkozatot kérhet, próbavásárlást, leltárfelvételt végezhet, vagy egyéb bizonyítást folytathat le.

A fentiekben ismertetett szabályokat kell alkalmazni akkor is, ha az adózó a vállalkozását magánszemély lakásában végzi, vagy ehhez a tevékenységéhez más személy ingatlanát veszi igénybe.

Jog a helyszín, gépjármű átvizsgálására – lefoglalás

Ha az adózó, képviselője, megbízottja, alkalmazottja nyilatkozatai, nyilvántartásai vagy más azonosított és ellenőrzött forrásból beszerzett adatok alapján valószínűsíthető, hogy az adózó az adókötelezettség szempontjából jelentős tárgyi bizonyítási eszközt elrejt, az illetékes elsőfokú állami adóhatóság vezetőjének határozata alapján az adóhatóság jogosult a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszín, helyiség és gépjármű átvizsgálására, valamint fuvarellenőrzésre. Ez a rendelkezés lakás átvizsgálására nem alkalmazható.

Az átvizsgálás során talált, tárgyi bizonyítási eszköznek minősülő dolgot – a romlandó élelmiszerek és az élő állatok kivételével – az illetékes elsőfokú állami adóhatóság határozatával lefoglalhatja, ha annak újabb elrejtésétől, megsemmisítésétől vagy értékesítésétől lehet tartani.

A jármű, a helyszín, a helyiség átvizsgálásánál, a lefoglalásnál és a fuvarellenőrzésnél az adózó jelenlétét biztosítani kell. Ha az adózó nem kíván jelen lenni vagy ebben akadályozott, és megfelelő képviseletről nem gondoskodik, az adóhatóság az átvizsgálást, illetőleg a lefoglalást, a fuvarellenőrzést két hatósági tanú jelenlétében foganatosítja.

Az eszköz, anyag-, árukészlet tárgyi bizonyítási eszközkénti lefoglalására csak akkor van lehetőség, ha az az adózó jogszabályban előírt nyilvántartásában nem szerepel.

Az állami adóhatóságnak az átvizsgálásról, a fuvarellenőrzésről, illetve a lefoglalásról jegyzőkönyvet kell felvennie. A jegyzőkönyv tartalmazza a lefoglalt dolog azonosításához szükséges adatokat, az intézkedés foganatosítását, az intézkedés során megállapított tényeket, illetőleg a hatósági tanúk azonosításához szükséges adatokat.

Ha a lefoglalás szükségessége megszűnt, a lefoglalást meg kell szüntetni, és a lefoglalt dolgot – ha törvény másként nem rendelkezik – annak kell visszaadni, akitől (amelytől) azt lefoglalták. Ha a dolgot nem lehet visszaadni, mert arra az adózó nem tart igényt, azt az adóhatóság az adóvégrehajtás szabályai szerint értékesíti, ennek meghiúsulása esetén megsemmisíti.

Az adózó jogai

Az adózó vagy képviselője a nála lefoglalt iratokba betekinthet, kérésére az állami adóhatóság másolatot készít. Az adózó által megjelölt érdek-képviseleti szerv szakértője az ellenőrzés befejezése után a megállapításokra észrevételt tehet, és ezt az iratokhoz kell csatolni.

Az adózó a fentiekben meghatározott intézkedések ellen – jogszabálysértésre hivatkozással – a határozat közlésétől számított nyolc napon belül panasszal élhet. A panaszt az adóhatóság felettes szerve a benyújtástól számított 15 napon belül elbírálja. A panasznak azonban az intézkedés végrehajtására nincs halasztó hatálya.

Elővezetés

Abban az esetben, ha

  •  

  • az adózó, illetve képviselője vagy alkalmazottja a személyes megjelenési kötelezettségének szabályszerű idézés ellenére nem tesz eleget, és
  •  

  • távolmaradását megfelelően nem igazolja,

az illetékes állami adóhatóság vezetője elrendelheti az elővezetését. Az elővezetés foganatosításához az ügyész jóváhagyása szükséges. Az elővezetést a rendőrség a rá vonatkozó szabályok szerint foganatosítja. Abban az esetben, ha az adózó az adóhatóság alkalmazottainak veszélyeztetésével, fenyegetésével akadályozza az ellenőrzést, az állami adóhatóság a rendőrségről szóló törvény szerinti rendőri intézkedést kezdeményezhet.

 

Becslés az adóellenőrzésben

A becslés olyan bizonyítási módszer, amely a törvényeknek megfelelő, a valóságos adó, illetve költségvetési támogatás alapját valószínűsíti. Amennyiben az adóalapot becsléssel állapítják meg, úgy az adóhatóság bizonyítja, hogy a becslés alkalmazásának a feltételei fennállnak, továbbá azt is, hogy a becslés alapjául szolgáló adatok, tények, körülmények, valamint a becslés során alkalmazott módszerek az adó alapját valószínűsítik.

Becslés alkalmazható

– a vagyonszerzési illeték alapjának megállapításánál,

– ha az adó, illetve a költségvetési támogatás alapja nem állapítható meg,

– ha az adóhatóság rendelkezésére álló – azok száma vagy tartalma miatt jelentősnek tekinthető – adat, tény, körülmény (például a nyugtaadási kötelezettség adóéven belüli ismételt elmulasztása, be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása stb.) alapján alaposan feltételezhető, hogy az adózó iratai nem alkalmasak a valós adó, illetve költségvetési támogatás alapjának megállapítására, vagy

– ha a magánszemély valótlan, hiányos bevallást vagy nyilatkozatot tett, avagy a nyilatkozattételt elmulasztotta, valamint

– ha az adóalap megállapítására az általános szabályok szerint azért nincs mód, mert sem a bevételekről, sem a kiadásokról nem állnak az adóhatóság rendelkezésére adatok, iratok, más bizonyítékok, és ezek hiánya nem az adózó érdekkörén kívül eső okra vezethető vissza.

Becslési módszerek

A becslésnél az adóalapot az adóhatóság az eset körülményeire tekintettel valószínűsíti. Ennek során az azonos időszakban hasonló tevékenységet hasonló körülmények között folytató adózók – magánszemély adózó esetében a munkaviszony keretében hasonló tevékenységet hasonló körülmények között végzők – kereseti, jövedelmi viszonyait figyelembe kell venni. Ilyen esetben a becslés alapján számított adóalaptól való eltérést az adózó hitelt érdemlő adatokkal bizonyíthatja. A bevétel vagy a kiadások egy részének ismeretében az adóalap valószínűsíthető bizonylatok, adatok, nyilatkozatok beszerzésével, szemlével, próbagyártással, leltározással és más megfelelő módszerrel.

Ha az adóhatóság megállapítása szerint az adózó vagyongyarapodásával és az életvitelére fordított kiadásokkal nincs arányban az adómentes, a bevallott és a bevallási kötelezettség alá nem eső, de megszerzett jövedelmének együttes összege, az adóhatóság az adó alapját is becsléssel állapítja meg. Ez esetben – figyelemmel az ismert és adóztatott jövedelmekre is – az adóhatóságnak azt kell megbecsülnie, hogy a vagyongyarapodás és az életvitel fedezetéül a magánszemélynek milyen összegű jövedelemre volt szüksége.

Ha az adózó az általános forgalmi adót mulasztotta el megállapítani, bizonylatok hiányában az állami adóhatóság azt a tényleges eladási ár, ennek hiányában a forgalmi érték vagy az árképzési szabályok alapján kalkulált ár, illetőleg a szokásos piaci ár és a vonatkozó adómérték alapján állapítja meg.

Az ellenőrzés befejezése

Az adóhatóság az ellenőrzés befejezésekor megállapításait jegyzőkönyvbe foglalja; ha büntetőeljárást kezdeményez, erről külön jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyv az adózó azonosításához szükséges adatokat, a vizsgálat által megállapított tényállást és az annak alapjául szolgáló bizonyítást tartalmazza. Az ellenőrzés akkor fejeződik be, amikor az ellenőrzés megállapítását az adózóval ismertetik, és a jegyzőkönyvet részére átadják. Ha az ellenőrzést azért nem lehet befejezni, mert az adózó vagy képviselője az ismertetésen nem vesz részt, vagy a jegyzőkönyvet nem veszi át, a jegyzőkönyvet részére kézbesíteni kell.

Az ellenőrzést az adóhatóságnak folytatnia kell, ha az adózó – jegyzőkönyvre tett – észrevételei azt indokolják, vagy a határozat meghozatalához a tényállás tisztázása válik szükségessé. Ilyen esetben újabb jegyzőkönyvet kell készíteni.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az adóhatóság

  •  

  • az adóigazgatási eljárást megindítja, illetve
  •  

  • a hatáskörébe nem tartozó ügyben megkeresi az intézkedésre jogosult szervet.

Az adózó jogosult meggyőződni az ellenőrzést végző személyazonosságáról és megbízásáról, betekinteni az ellenőrzés során keletkezett iratokba, megismerni a jegyzőkönyvet és (a jegyzőkönyv átadását követő 8 napon belül írásban) észrevételt tenni.

Egyszerűsített ellenőrzés

Az adóhatóság az önadózási kötelezettség teljesítését a rendelkezésére álló adatok és a benyújtott adóbevallás egybevetésével is ellenőrizheti (egyszerűsített ellenőrzés). Az adóbevallás felülvizsgálatáról az adózót értesíteni kell. Ha a felülvizsgálat alapján az adóhatóság azt állapítja meg, hogy a bevallás a jogszabályok rendelkezéseinek megfelel, erről az adózót tájékoztatja.

Ha a bevallott adó, költségvetési támogatás alapja, az adómentesség, adókedvezmény, az adó, illetve költségvetési támogatás nem felel meg a jogszabály rendelkezéseinek, az adóhatóság a megállapított tényállásról és az adókülönbözetről a jegyzőkönyv kézbesítésével értesíti az adózót azzal, hogy ha 8 napon belül nem tesz észrevételt, megindítja az adókülönbözet megállapítására az adóigazgatási eljárást. Az egyszerűsített ellenőrzést követően az általános szabályok szerinti – az előzőekben ismertetett – ellenőrzésnek nincs helye.

képviseleti szabályok

Az adóhatóság előtti eljárásban – mint általában minden más hatósági eljárás során – az adózónak lehetősége van arra, hogy ügyében helyette képviselője, meghatalmazottja járjon el. A képviselő, meghatalmazott képviseleti jogosultságát azonban az adóhatóságnak minden esetben vizsgálnia kell. Az eljárási képviselet nem más, mint az adózó helyett vagy mellett eljárási cselekmények elvégzése abból a célból, hogy az adózó jogai maradéktalanul érvényesüljenek. Ennek keretében a képviselő megteheti mindazt az eljárási cselekményt, ami az ügyfelet megilleti vagy terheli (például kérelmet nyújthat be, bizonyítékot vagy jogorvoslati kérelmet terjeszthet elő). Részt vehet továbbá azokon az eljárási cselekményeken (például tárgyalás, szemle), melyeken az ügyfél jogosult vagy köteles megjelenni.

A képviselet háromféle lehet:

– törvényes – amikor a képviseleti jog közvetlenül jogszabály rendelkezésére, jogszabályon alapuló hatósági rendelkezésre vagy jogszabály felhatalmazása alapján hozott szervezeti szabályzatra vezethető vissza;

– meghatalmazáson alapuló – az adózó él azzal a jogával, hogy más személy útján vegyen részt a közigazgatási eljárásban, továbbá

– kirendelésen alapuló – ez a kirendelt ügygondnok.

Előfordulhat, hogy a képviselő érvénytelen meghatalmazással jár el. Ilyenkor az általa tett jognyilatkozatból a képviseltre (meghatalmazóra) nem hárulnak sem jogok, illetve annak alapján nem terhelik kötelezettségek sem, az adóhatóság a nyilatkozatot eljárása során nem veheti figyelembe. Az adóhatóság tájékoztatja az adózót az érvénytelenségről, valamint arról, hogy az érvénytelenséggel érintett jognyilatkozatot az adózó pótolhatja, figyelemmel a késedelmes, hibás teljesítés jogkövetkezményeire.

Ha a képviseletet ügyvéd látja el, úgy a meghatározott alakhoz kötött ügyvédi meghatalmazás becsatolása szükséges. Az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény 26. §-a szerint az ügyvédnek adott meghatalmazás – mint teljes bizonyító erejű magánokirat – csak akkor érvényes, ha azt írásba foglalták, és azt mind a megbízó, mind az ügyvéd saját kezűleg aláírta. Ha pedig a megbízó írni, olvasni nem tud vagy nem képes, a meghatalmazást közokiratba vagy olyan teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni, amelyen két tanú az aláírásával igazolja, hogy a megbízó a megbízás létrejöttét előttük elismerte.

A jogtanácsosok meghatalmazottkénti eljárásával kapcsolatban ki kell emelni, hogy a jogtanácsosi tevékenységről szóló 1983. évi 3. törvényerejű rendelet 1. §-ának (2) bekezdésében foglaltak alapján külön jogszabályok korlátozhatják a jogtanácsosok tevékenységét. Az Art. 76. § (2) bekezdését – mint az adóigazgatási eljárásban meghatalmazottként igénybe vehető személyeket taxatíve felsoroló jogszabályhely – is ilyen korlátot szabó normának lehet tekinteni, mivel a jogtanácsost nem említi meghatalmazottként igénybe vehető személyként. A jogtanácsosok eljárhatnak azonban az adóigazgatási eljárásban jogszabályon alapuló képviseleti jogosultság birtokosaként, ha a képviselt adózóval munkaviszonyban állnak. Az idézett, a jogtanácsosi tevékenységről szóló 1983. évi 3. törvényerejű rendelet 7. §-ának (1) bekezdése alapján ugyanis a jogtanácsos külön meghatalmazás nélkül, a munkaviszonya alapján képviseli azt a szervezetet, ahol alkalmazásban áll. Ezt támasztja alá az is, hogy a tvr. végrehajtási rendeletének [7/1983. (VIII. 25.) IM rendelet] 12. § (1) bekezdése szerint ebben az esetben a jogtanácsos képviseleti jogosultságát a jogtanácsosi igazolvány tanúsítja, amely többek között tartalmazza a jogtanácsos munkaadójának nevét.

Ennél a képviseleti formánál lényeges, hogy nem magánszemély adózót könyvelő, könyvelőiroda az adóigazgatási eljárásban nem képviselheti. Ez azonban nem vonatkozik arra az esetre, ha a könyvelő törvényes képviselőként jár el.

Felszámolás, végelszámolás esetén a gazdasági társaság törvényes képviselője a felszámoló, illetve végelszámoló, így kizárólag csak az általa kiállított meghatalmazást lehet elfogadni el, ha nem személyesen jár el. A felszámoló a felszámolás kezdő időpontjától teljesíti az adózó kötelezettségeit, illetve gyakorolja az adózót megillető jogokat [Art. 9. §-ának (4) bekezdése].

Az Art. 7. §-ának (1) bekezdése alapján iratbetekintésre az adózó és az Art. 25. §-ának (2) bekezdése szerinti mögöttes felelősként adó megfizetésére kötelezett személy jogosult. Természetesen az adózó képviselője is jogosult iratbetekintésre, amennyiben képviseleti jogosultságát igazolta.

Az Art. rendelkezése szerint a külföldi székhelyű vállalkozás nevében és érdekében belföldi gazdasági tevékenységével összefüggésben adózási ügyvivőként kizárólag belföldi fióktelepe járhat el, ha a külföldi vállalkozás belföldi fióktelep alapítására kötelezett, vagy egyébként ilyennel rendelkezik. Ilyenkor az adózási ügyvivő teljesíti a külföldi vállalkozás kötelezettségeit, továbbá gyakorolja az adózókat megillető jogokat, és nem személyes eljárás esetén ő jogosult a meghatalmazás kiállítására is.

Mivel az önadózási szakaszban az Art. a nyilatkozattételnél, illetve a tanúvallomás megtételénél kizárólag személyesen teljesíthető kötelezettséget ír elő, így ebben a két esetben nincs lehetőség arra, hogy az adózó helyett képviselője, meghatalmazottja járjon el

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem