×

Szakképzés és támogatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 48. számában (2002. január 15.)
A közelmúltban születtek meg a 2001. július elsején hatályba lépő új szakképzési hozzájárulási törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendeletek. A 31/2001. (IX. 14.) OM rendelet a gyakorlati képzés teljesítésének, a hozzájárulásra kötelezettek által fizetett pénzbeli támogatásoknak, valamint a Munkaerő-piaci Alap képzési és fejlesztési alaprészéből igényelhető támogatásoknak a kérdésével foglalkozik. A 32/2001. (IX. 14.) OM rendelet pedig a saját munkavállalók részére szervezett szakképzés részletes szabályait tartalmazza.

Gyakorlati képzés szervezése

A szakképzési hozzájárulási kötelezettség pénzben, illetve gyakorlati képzés szervezése útján teljesíthető. A gyakorlati képzés szervezése azt jelenti, hogy:

– a gyakorlati képzést a szakképző iskola szervezi, de – mivel a gyakorlati képzés feltételeivel csak részben rendelkezik, és ezekről más szakképző iskolával együttműködve sem tud gondoskodni – a szakképzési hozzájárulásra kötelezett gazdálkodó szervezettel a gyakorlati képzési feladatok ellátására együttműködési megállapodást köt;

– a gyakorlati képzést a teljes képzési idő alatt a gazdálkodó szervezet szervezi a szakképző iskolával kötött együttműködési megállapodás alapján;

– a tanuló és a gazdálkodó szervezet a gyakorlati képzésre írásbeli tanulószerződést köt (ha a szakképző iskola nem rendelkezik a gyakorlati képzéshez szükséges feltételekkel, és azokat a fentiek szerinti együttműködési megállapodás alapján sem tudja biztosítani, a tanuló szakmai gyakorlati képzése csak tanulószerződés alapján folyhat);

– a felsőoktatási törvény hatálya alá tartozó gyakorlati képzések megszervezésével, amennyiben e képzésekre a felsőoktatási intézmény és a gyakorlati képzésben együttműködő gazdasági szervezet együttműködési megállapodást köt.

Gyakorlati képzés megszervezésének kell tekinteni azt is, ha a szakképzési hozzájárulásra kötelezett megállapodás alapján egy másik, gyakorlati képzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezettnek (költség-hozzájárulásban részesített) pénzbeli hozzájárulást ad át a gyakorlati képzés költségeihez (kiadásaihoz) és fejlesztéseihez.

A felsőoktatási intézmények hallgatói részére szervezett gyakorlati képzések költségei akkor számolhatók el a szakképzési hozzájárulás terhére, azaz akkor tekinthetők gyakorlati képzés szervezésének, ha

– a gyakorlati képzés a képesítési követelményekben, illetve szakmai vizsgakövetelményekben és/vagy az intézményi tantervekben szerepel, továbbá

– az időtartamát és kreditértékét a szakmai vizsgakövetelményekben és/vagy az intézményi tantervekben meghatározták, és

– a gyakorlati képzés időtartamának 80 százalékában a hallgató gyakorlati tevékenységet végez.

Bejelentkezés

Az a szakképzési hozzájárulásra kötelezett, aki gyakorlati képzés szervezésével, együttműködési megállapodás vagy tanulószerződés alapján teljesíti a hozzájárulási kötelezettségét, az első együttműködési megállapodás vagy tanulószerződés megkötését követő 30 napon belül köteles az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságán (OM Alapkezelő) bejelentkezni. [Fontos, hogy annak, aki a bejelentkezési kötelezettségét a szakképzési hozzájárulásról szóló új törvény végrehajtásáról rendelkező 31/2001. (IX. 14.) OM rendelet hatálybalépését (2001. szeptember 22.) megelőzően az Oktatási Minisztérium Szakképzési Támogatások Főosztályán már teljesítette, ismételt bejelentést nem kell tennie.]

A bejelentkezési kötelezettséget a Magyar Közlönyben és az Oktatási Közlönyben közzétett bejelentkezési nyomtatványon kell teljesíteni. A bejelentkezésről szóló okirat egy másolati példányát a területileg illetékes gazdasági kamara részére is meg kell küldeni.

A bejelentkezési nyomtatványon fel kell tüntetni a hozzájárulásra kötelezett nevét (cégnevét), rövidített cégnevét, címét (székhely, telephelyek), adószámát, KSH-számát, az APEH-nál bejelentett bankszámlaszámait, a gyakorlati képzésben részesülők aktuális számát, illetve a hozzájárulásra kötelezettnél – munkaviszonyban, gyakorlati oktatóként vagy szakoktatóként – foglalkoztatottak számát, az alkalmazás módja szerint.

A gyakorlati képzésben részt vevő tanulókat, hallgatókat iskolánkénti, illetve felsőoktatási intézményenkénti, évfolyamonkénti, teljes képzés és részképzés szerinti bontásban kell feltüntetni. A dokumentumot ebben a részében az érintett iskolákkal, illetve felsőoktatási intézményekkel igazoltatni kell.

A bejelentkezési kötelezettség elmulasztása esetén – annak pótlólagos teljesítéséig – nincs lehetőség bruttó kötelezettség csökkentésére, illetve költség-hozzájárulás teljesítésére.

Mellékletek

A bejelentkezéshez mellékelni kell:

– az APEH-bejelentkezést,

– cégbejegyzésre kötelezettek esetében a 30 napnál nem régebbi cégkivonatot (bejegyzés hiányában a cégbíróság által a cég azonosító számairól kiadott tanúsítványt),

– cégbejegyzésre nem kötelezett szervezetek esetében az azonosításukra alkalmas egyéb okiratot (egyéni vállalkozónál a vállalkozói igazolványt, egyéb szerveknél pedig a nyilvántartásba vételről szóló okiratot),

– az együttműködési megállapodást, vagy a tanulószerződést (eredetiben vagy cégszerű aláírással hitelesített másolatban).

Változásbejelentés

A felsorolt adatokban, okiratokban, szerződésekben bekövetkező valamennyi változást a soron következő bevallással egyidejűleg kell az OM Alapkezelőnek bejelenteni. A bejelentéshez természetesen mellékelni kell a módosított dokumentumok eredeti vagy cégszerű aláírással hitelesített másolatát is.

Együttműködési megállapodás

Az írásba foglalt együttműködési megállapodásnak tartalmaznia kell:

– a megállapodást kötő felek nevét (cégnevét), székhelyét, adószámát, bankszámlaszámát, statisztikai számjelét, a hozzájárulásra kötelezettnél gyakorlati képzésben részesülő szakképző iskolai tanulók vagy hallgatók szakonkénti, évfolyamonkénti, tagozatonkénti létszámát teljes képzés, illetve részképzés szerinti bontásban,

– az intézmény helyi tantervében szereplő szakmai gyakorlat időtartamát,

– a szakmai gyakorlat szakmai céljának és tárgyi feltételrendszerének leírását,

– a szakképző intézmény, illetve a felsőoktatási intézmény kötelezettségeit a szakmai gyakorlat megszervezésével kapcsolatban,

– a hozzájárulásra kötelezett feladatait a szakmai gyakorlat megszervezésével kapcsolatban,

– a tanulók és a hallgatók juttatásait, felelősségbiztosítását, illetve szakmai és egyéb kötelezettségeit,

– a szakmai gyakorlattal összefüggésben a gyakorlat időtartamával arányosan felmerülő és a vonatkozó jogszabályok keretei között elszámolható költségeket, továbbá a gyakorlati képzést szolgáló eszközök, valamint tanműhelyek elszámolható tervezett költségei,

– a tanulók és a hallgatók foglalkoztatásának felügyeletét,

– azt, hogy a képzési idő egyes szakaszaiban hol és milyen formában valósul meg a gyakorlati képzés (tanműhelyben, csoportos képzési helyen, egyedi munkahelyen).

Az együttműködési megállapodást a működési költségek biztosítása érdekében a szakképző iskola fenntartójának jóvá kell hagynia. Ha a megállapodásban foglaltaknak valamelyik fél nem tesz eleget, a mulasztást sérelmező fél a szakképző iskolát fenntartó önkormányzat jegyzőjénél, főjegyzőjénél egyeztetést kezdeményezhet.

Visszatérítési igény érvényesítése

A szakképzési hozzájárulást gyakorlati képzés szervezésével teljesítő kötelezetteknek is lehetőségük van arra, hogy a bruttó kötelezettségüket (a bérköltség 1,5 százaléka) – legfeljebb annak mértékéig – a törvényben meghatározott összegekkel csökkentsék. A kötelezettségcsökkentő tételek alkalmazásával a szakképzési hozzájárulásra kötelezettnek visszatérítési igénye keletkezhet, amelyet az éves bevallási nyomtatványon kell az OM Alapkezelőhöz a tárgyévet követő év második hónapjának 15. napjáig (a naptári évvel azonos üzleti évet választók esetén február 15. napjáig) benyújtani. Negyedéves visszatérítési igényt akkor lehet előterjeszteni, ha a visszatérítés igazolt összege az adott negyedévben, a tárgyév első napjától számítva az 50 000 forintot eléri. Az ennél kisebb visszatérítési igény kizárólag az éves bevallásban érvényesíthető. Az első-harmadik negyedévre vonatkozó visszatérítési igényt az éves bevallási nyomtatvánnyal egyidejűleg a Magyar Közlönyben és az Oktatási Közlönyben közzétett "Adatlap a Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészéből tényleges költség alapján történő visszaigénylés évközi folyósításához" című nyomtatványon kell benyújtani a negyedév lezárását követő hó 20. napjától. A negyedik negyedévi igénylés az éves bevallásban érvényesíthető.

Az a gazdálkodó, aki egyidejűleg más hozzájárulásra kötelezettnél is gondoskodik gyakorlati képzéséről, visszatérítési igényét csak saját tanulói, illetve hallgatói létszámának megfelelően érvényesítheti a többletköltségeire, ha a szakképzési hozzájárulási törvényben meghatározott költségei, kiadásai önmagukban meghaladják a bruttó kötelezettsége mértékét.

Az a gyakorlati képzést szervező, aki más hozzájárulásra kötelezettől költség-hozzájárulásban részesül, nem veheti figyelembe kötelezettségcsökkentő tételként azt a költséget (kiadást), amelyet részére a másik hozzájárulásra kötelezett a megállapodásuk alapján megtérített.

Bruttó kötelezettség csökkentése

Fejlesztési támogatás

A szakképzési hozzájárulás teljesítésére köteles gazdálkodónak – akár gyakorlati képzést szervez, akár pénzben teljesíti a kötelezettségét – lehetősége van arra, hogy fejlesztési támogatást nyújtson, s így csökkentse a bruttó kötelezettségét. Fejlesztési támogatást – támogatási szerződés, fejlesztési megállapodás alapján – szakképző iskolák, valamint felsőoktatási intézmények részére lehet adni a gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek javítása érdekében. A fejlesztési támogatást szakképzési hozzájárulásként a bérjárulékok között kell elszámolni.

A fejlesztési támogatás csak a hozzájárulásra kötelezettnél képződött bruttó kötelezettség 75 százalékának megfelelő mértékéig vehető figyelembe kötelezettségcsökkentő tételként. A felsőoktatási intézmények számára nyújtott fejlesztési támogatás – hozzájárulásra kötelezettenként – a bruttó kötelezettség legfeljebb 37,5 százaléka lehet.

Támogatási szerződés

A fejlesztési támogatásról kötött támogatási szerződésnek tartalmaznia kell:

– a megállapodást kötő felek nevét (cégnevét), székhelyét, adószámát, bankszámlaszámát, KSH-jelét,

– a támogatott gyakorlati képzés céljának és tartalmának részletes leírását, helyszínét, időtartamát, formáját, tárgyi feltételrendszerét,

– a tárgyévben a támogatott gyakorlati képzésben részesülő tanulók szakképesítésenkénti létszámát, illetve az érintett hallgatók szakonkénti, évfolyamonkénti, tagozatonkénti létszámát,

– a szakképző iskolában, illetve a felsőoktatási intézményben történő, a gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek javítását szolgáló fejlesztések tételes felsorolását,

– a hozzájárulásra kötelezett által nyújtandó fejlesztési támogatás összegét, folyósításának módját, a felhasználásról szóló beszámolás feltételeit,

– a szakképző iskola, illetve a felsőoktatási intézmény kötelezettségeit a támogatott gyakorlati képzéssel kapcsolatban,

– a hozzájárulásra kötelezett által vállalt egyéb feladatokat,

– a szakképző iskola, felsőoktatási intézmény fejlesztési támogatás céljára nyitott elkülönített számlája/alszámlája számát. (A fejlesztési támogatást ugyanis elkülönítetten kell nyilvántartani.)

A támogatásban részesülő oktatási intézmények (szakképző iskolák, felsőoktatási intézmények) a tárgyévet követő január 15-éig kötelesek a fejlesztési támogatási szerződéseket vagy azok cégszerű aláírással hitelesített másolatát – a szerződések szerinti támogatók nevét (cégnevét), címét (székhelyét) és a támogatás összegét tartalmazó összesítőt – az OM Alapkezelőnek megküldeni.

Fejlesztési megállapodással a felsőoktatási intézmény infrastrukturális keretei között létesített gyakorlati képzési helyen (pl. tangazdaság, tanüzem), illetve az intézménynek más felsőoktatási intézménnyel, középfokú oktatási intézménnyel, illetve Regionális Munkaerő-fejlesztő és Képző Központtal kötött szerződés alapján működő gyakorlati képzési helyen folytatott képzés támogatására van jogszabályi lehetőség.

Egy adott szak gyakorlati képzéséhez a szakképzési hozzájárulásból a fentieken túlmenően kizárólag akkor adható támogatás, ha a képzés legalább egy szemeszteren keresztül legalább heti négy tanórában történik és a gyakorlati képzési idő legalább 80 százalékában a hallgatók gyakorlati feladatokat oldanak meg. Így különösen mezőgazdasági vagy élelmiszer-ipari tevékenységet végeznek, laboratóriumi méréseket hajtanak végre, informatikai feladatokat oldanak meg, ipari folyamatokat modelleznek vagy hajtanak végre, vagy más gyakorlati készségeket sajátítanak el.

Saját munkavállalóknak szervezett szakképzés

A szakképzési hozzájárulásra kötelezett (a gyakorlati képzést szervező, illetve a pénzben teljesítő is) a saját munkavállalói számára – képzési szerződés, illetőleg tanulmányi szerződés alapján – szervezett szakképzés költségeivel (kiadásaival) csökkentheti a bruttó kötelezettségét. A saját munkavállalóknak szervezett szakképzés költségei a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,5 százaléka erejéig vehető figyelembe költségcsökkentő tételnek.

A saját munkavállalók részére a szakképzési hozzájárulás terhére szervezett szakképzésnek kizárólag az a szakképzés minősül, amelynél:

– a képzés a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről szóló 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet szabályai szerint történik;

– az iskolarendszeren kívüli szakképzést folytató intézmény képzési programját benyújtották;

– a képzést a megyei munkaügyi központ regisztrációjában szereplő, tanúsítvánnyal rendelkező intézmény szervezi;

– a képzés az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő szakképesítést ad, vagy megfelel a szakképzési törvény 1. §-a (1) bekezdésének a)-e) pontjaiban foglalt követelményeknek, illetve mesterképzésnek és -vizsgáztatásnak minősül;

– a nyelvi képzés a szakmai képzés részét képezi, és a nyelvi képzés időtartama a teljes képzési óraszám 75 százalékát nem haladja meg;

– a képzés minimális időtartama 15 óra, és nem kevesebb, mint 3 nap;

– a képzésre a Magyar Köztársaság területén kerül sor.

Az OKJ-ban nem szereplő szakképzések elszámolhatóságáról a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok döntenek.

Elszámolási kérelem

A saját munkavállalók részére teljesített szakképzés – akár OKJ szerinti, akár nem – elszámolására vonatkozó kérelmet az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont (OKÉV) területileg illetékes szervezeti egységéhez kell benyújtani a képzés megkezdésének évében. [Az OKÉV Regionális Igazgatóságainak a címlistáját, a kérelem nyomtatványt, illetve a kérelemre vonatkozó adatokat a 32/2001. (IX. 14.) OM rendelet mellékletei tartalmazzák.] A képzés a bizottsági döntés előtt is megkezdhető, ha azonban a bizottság a kérelmet utóbb elutasítja, a hozzájárulási kötelezettség a már megkezdett képzés költségeivel nem csökkenthető.

A kérelemhez mellékelni kell:

– a képzést szervező nyilvántartásba vételéről szóló tanúsítvány eredeti vagy cégszerűen hitelesített másolati példányát,

– a képzés szükségességének tartalmi indokolását,

– a képzési programot, illetve

– a kérelem alapjául szolgáló dokumentumok eredeti vagy cégszerűen hitelesített másolati példányát.

Kivételesen nincs szükség a képzési program benyújtására, ha a képzés a hozzájárulásra kötelezett szervezetétől teljes egészében elkülönült szervezet útján, úgynevezett külső képzésként valósul meg, és ha a képzést a megyei munkaügyi központ regisztrációjában szereplő, tanúsítvánnyal rendelkező intézmény szervezi.

Az a hozzájárulásra kötelezett, aki ugyanazt a képzést ugyanazzal a képző intézménnyel az ország különböző pontjain bonyolítja, csak a székhelye szerinti bizottsággal kell a képzést engedélyeztetnie. A képzés helyszíne szerinti bizottságnak elegendő a kiadott engedély hiteles másolatát a képzés megkezdésének évében bemutatni.

Elszámolás

A munkavállalóknak szervezet szakképzésről a hozzájárulásra kötelezett a képzés megkezdésének az évében köteles elszámolást készíteni, és azt az OKÉV területileg illetékes szervezeti egységének benyújtani. [Az elszámolás mintáját a 32/2001. (IX. 14.) OM rendelet melléklete tartalmazza.] Külső képzés esetén a hozzájárulásra kötelezett és a szakképzést folytató intézmény közötti szolgáltatási szerződés és az annak alapján kiállított számla képezi az elszámolás alapját. A belső szakképzéssel, illetve vegyes képzéssel a belső kapacitások igénybevételének elszámolása belső elkülönített számlán és bizonylaton történik. Az évek között áthúzódó képzés költségeit a számviteli szabályoknak megfelelően a képzés évében érvényes pénzügyi előírások alapján kell elszámolni. (Az elszámolható kiadások körét a fenti hivatkozott rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.)

A képzési programok teljesítését az OKÉV, az elszámolását pedig az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága, illetve a APEH ellenőrzi.

A Munkaerő-piaci Alapból adható támogatások

Beruházási célú támogatás

A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészébe befolyó pénzeszközökből a gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek fejlesztésre, biztosítására úgynevezett beruházási célú támogatás adható. A támogatás a

– hozzájárulásra kötelezettnél,

– szakképző iskolában,

– munkaerő-fejlesztő és -képző központban,

– felsőoktatási intézményben

folytatott gyakorlati képzés tekintetében igényelhető.

A beruházási célú támogatás – amely lehet visszatérítendő és vissza nem térítendő – odaítélése nyilvános pályázat alapján történik. A központi keret terhére történő pályázati kiírás esetén az OM Alapkezelőhöz, a decentralizált keretből nyújtandó pályázati felhívásra pedig az Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont (OKÉV) illetékes szervezeti egységéhez kell az elkészített pályázatokat benyújtani.

Pályázat

A pályázatnak tartalmaznia kell:

– a pályázó nevét (cégneve), címét (székhelye), adószámát és statisztikai számjelét,

– a bankszámlaszámot, ahová a támogatás összege utalandó,

– a megvalósítandó beruházás leírását, célját, a gyakorlati képzés fejlesztésének indokoltságát,

– az igényelt támogatás összegét,

– a beruházás megvalósításának tervezett kezdő és befejező időpontját,

– a pályázat által közvetlenül érintett tanulók, illetve hallgatók létszámát,

– a pályázat kiírója által kért egyéb adatokat.

A pályázathoz csatolni kell:

– az elvégzendő feladatok felsorolását, részletes költségkalkulációját a bevételi források egyidejű megjelölésével,

– a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény hatálya alá tartozó gazdálkodók esetén annak igazolását, hogy a saját és egyéb pénzeszközök elkülönített számlán rendelkezésre állnak,

– a pályázó nyilatkozatát arról, hogy nem áll csőd-, felszámolási, illetve végelszámolási eljárás alatt, illetve lejárt köztartozása nincs,

– szakképző intézmények esetén a fenntartó támogató nyilatkozatát,

– amennyiben a pályázati kiírás tartalmazza, az intézményvezető által aláírt kötelezettségvállaló egyéb nyilatkozatot.

Kizáró okok

Nem részesülhet támogatásban az, aki

– a pályázat kiírását megelőző két éven belül az alaprész (illetve jogelődje) terhére kiírt beruházási célú pályázatában valótlan vagy megtévesztő adatot szolgáltatott,

– a pályázat kiírását megelőző két éven belül elnyert pályázat alapján kötött szerződést – önhibájából – maradéktalanul nem teljesítette,

– az alaprésszel, illetve jogelődjével szemben a tárgyévet megelőző időszakra lejárt kötelezettsége van.

Támogatási szerződés

Az elnyert pályázat alapján a kiíró és a nyertes pályázó támogatási szerződést köt. A támogatás folyósítása előfinanszírozással vagy utólag történik. A költségvetési szervként működő szakképző és felsőoktatási intézmények a szerződéskötést követő 15 napon belül előfinanszírozásként jutnak az elnyert támogatáshoz. Más nyertes pályázók a beszerzésről kiállított számla hiteles másolatának és az állományba vétel bizonylatának – az OM Alapkezelőhöz történt – megküldését követő 30 napon belül utólagos finanszírozással, bankszámlára történő átutalással kapják meg a támogatás összegét.

A támogatás csak a pályázatban megjelölt célra használható fel. Az előfinanszírozás keretében támogatásban részesülők 4 hónapon belül kötelesek az OM Alapkezelőnek elszámolni az elnyert összeg felhasználásáról. Amennyiben a szerződés teljesítésére 4 hónapnál hosszabb idő áll rendelkezésre, úgy lehetőség van több részletben történő előleg biztosítására. A következő részlet átutalására azonban kizárólag az előző részlet felhasználásáról szóló elszámolás elfogadása után kerülhet sor.

Főtevékenységként gyakorlati képzést folytatók támogatása

A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészéből vissza nem térítendő támogatás adható azoknak az egyéni vállalkozóknak vagy gazdasági társaságoknak, akik/amelyek főtevékenységként foglalkoznak szakképző iskolai tanulók gyakorlati képzésével. A támogatás a tanműhelyben folytatott alapképzés költségeinek (elsőévesek szerszámköltsége, tanműhely, laboratórium bérleti díja, közüzemi költségei, munkavédelmi és tűzvédelmi felszerelések költségei), valamint a tanulókat – jogszabály alapján – megillető juttatásoknak a finanszírozására fordítható. A tanulókat megillető juttatások kifizetésére fordított támogatás a szakképzési hozzájárulás visszaigénylése kapcsán természetesen nem érvényesíthető.

Főtevékenységként gyakorlati képzést végző szakképzési hozzájárulásra kötelezettnek kell tekinteni azt az egyéni vállalkozót, gazdasági társaságot, amely:

– "80.42 Felnőtt és egyéb oktatás" TEÁOR-számú tevékenységet főtevékenységként végzi, és

– a főtevékenység a szakképzési törvény hatálya alá tartozó, állam által elismert szakképesítést biztosító szakképzésnek minősül, és

– amelyben a tanulóknak a munkaviszonyban vagy egyéb jogviszonyban foglalkoztatottakhoz viszonyított aránya magasabb, mint 70 százalék.

A támogatás igénylésének további feltétele, hogy a gyakorlati képzést végző:

– a korábban ismertetett bejelentkezési kötelezettségének eleget tegyen,

– az első kérelme benyújtásakor megszerezze az illetékes területi gazdasági kamara tanúsítványát arról, hogy rendelkezik az adott szakképesítés gyakorlati képzéséhez jogszabályban előírt feltételekkel,

– az előző tanévi támogatás felhasználásáról elszámoljon.

Ugyancsak a feltételek közé tartozik, hogy a gyakorlati képzést végző vállalkozásnak ne legyen lejárt határidejű köztartozása. (Az erről szóló nyilatkozatot mellékletben csatolni kell.)

Támogatási kérelem

A támogatás iránti kérelmet az OM Alapkezelőtől előzetesen írásban igényelt nyomtatványon három példányban kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a kamarai tanúsítványt, valamint a tanulók létszámáról szóló, az érintett iskolák igazgatóival igazoltatott dokumentumot, amely a tanulói létszámot szakképesítésenkénti és évfolyamonkénti bontásban, a szeptember 15-i és február 15-i állapotnak megfelelően tartalmazza.

A támogatás folyósítása iránti kérelmet a tanév első féléve tekintetében szeptember 30-áig, a második félév tekintetében pedig február 28-áig kell az OM Alapkezelőhöz benyújtani. A támogatás odaítéléséről az oktatási miniszter 15 napon belül dönt. A döntés alapján az OM Alapkezelő a támogatásban részesülővel 15 napon belül támogatási szerződést köt.

Elszámolás

Az egész tanévre – két részletben – folyósított támogatásról az erre a célra rendszeresített nyomtatványon augusztus 31-éig kell az OM Alapkezelővel elszámolni. A fel nem használt összeget ugyancsak augusztus 31-éig kell az alaprész számlájára visszafizetni.

Tanulóknak, hallgatóknak járó juttatások

A tanulószerződés alapján a gazdálkodó szervezet köteles a tanuló részére pénzbeli juttatást (munkadíjat) fizetni, amely – az elméleti és a gyakorlati képzési napok számától függetlenül – 2002-ben pedig a minimálbér (50 000 forint) hat százaléka (3000 forint) (2001-ben a minimálbér [40 000 forint] legalább hét százaléka [2800 forint] volt ez az összeg). A pénzbeli juttatás évfolyamonkénti összegét a tanulószerződésben kell meghatározni, és havonta utólag kell kifizetni.

Ha a gyakorlati képzésre nem tanulószerződés alapján kerül sor, úgy a gyakorlati képzést szervező a tanulók munkájából keletkező bevételeinek meghatározott részét a tanulók rendszeres vagy esetenkénti díjazására használhatja fel. A díjazás feltételeit és mértékét a szakmai képzést folytató intézmény működési szabályzatában, illetve a gazdálkodó szervezettel kötött megállapodásban kell meghatározni.

A pénzbeli juttatás az oktatási szünet időtartamára is jár, ha pedig a tanulószerződés tanév közben jön létre, akkor az adott hónapban az időarányos összeget kell a részére kifizetni. Betegsége idejére a tanuló – a munkaviszonyban állókhoz hasonlóan – táppénzre jogosult.

A gyakorlati képzéssel összefüggésben a tanulónak a 9/1993. (XII. 30.) MüM-MKM együttes rendelet alapján az alábbi egyéb juttatások járnak:

– kedvezményes étkeztetés,

– munkaruha, egyéni védőfelszerelés (védőruha),

– tisztálkodási eszköz,

– védőital,

– útiköltség-térítés,

– szakképzésben tanulószerződés nélkül részt vevő tanulót pedig az összefüggő szakmai gyakorlat (nyári gyakorlat) időtartamára a minimálbér 10 százalékát elérő díjazás.

Az együttműködési megállapodás alapján folytatott gyakorlati képzésben részt vevő hallgatókat az alábbi juttatások illetik meg:

– útiköltség-térítés a tanulmányok alatti vizsgára és vissza történő utazás költségeihez, ha arra nem a hallgató állandó szakmai gyakorlati képzési helyén kerül sor,

– útiköltség-térítés, ha a hallgató gyakorlati képzését a gyakorlati képzést szervező – átmenetileg – székhelyén, telephelyén kívül lévő munkahelyen szervezi meg,

– tisztálkodási eszköz, munkaruha, egyéni védőeszköz,

– a gazdálkodó szervezet által – saját elhatározásából és költségére – hallgatónak fizetett jutalom, prémium, egyéb juttatás, szociális támogatás

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem