×

Minimálbér-kompenzáció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 48. számában (2002. január 15.)
A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) január végén dönt a minimálbér-emelés kompenzálásának konkrét végrehajtásáról. Az ellentételezési koncepció szerint a Munkaerő-piaci Alap (MPA) foglalkozási alaprészéből 15 milliárd forintos keret nyílik meg, amely forrás normatív módon, de pályázatot követően osztható el. A felhívás előreláthatóan február első felében megjelenik, ezt követően valószínűleg egy hónapjuk lesz a vállalkozásoknak és más érintetteknek, hogy pályázataikat benyújtsák a munkaügyi központokhoz.

 

A kompenzálást szolgáló program célja a magas élőmunka-igényű vállalkozások munkaerő-megtartó és létszámbővítő képességének javítása. Mint köztudott, a kötelező legkisebb bér ötvenezer forintra történő megemelése igen nagy terheket ró a vállalkozásokra – köztük is a kis és közepes méretűekre. Az 50 ezer forintos legkisebb bér bevezetése a különböző kötelező befizetések után (lásd táblázatunkat) a munkáltatóknak 71 250 forintjukba kerül. A munkaadói szervezetek ezért már a bértárgyalások során is a kompenzáció mellett érveltek, kiemelve, hogy az ellentételezés alapjának meghatározásakor a béremelésből eredő teljes élőmunka-többletköltséget, azaz a nyugdíj- és az egészségbiztosítási járulékot, a tételes egészségügyi, valamint a szakképzési hozzájárulást kell figyelembe venni.

Elosztási elvek

A munkáltatók arra is felhívták a figyelmet, hogy nem csak a kompenzációra fordítható összeget szükséges megemelni, de az elosztás során a rászorultság és a normatív juttatás elvét kell érvényesíteni. Ezt a minimálbér-emelés múlt évi, negyvenezer forintos megemelésekor alkalmazott kompenzációs gyakorlat ismeretében követelték, miután egyértelművé váltak annak gyenge pontjai. Tavaly ugyanis eredetileg egymilliárd forintos keret nyílt meg kompenzációra – melynek összegét a második fordulóban kiegészítették, s így összesen 1,8 milliárdot oszthattak szét –, s az első körben kirekesztették a legfeljebb öt fő foglalkoztatottal dolgozó legkisebb vállalkozásokat.

Bár a kiírás feltételei a második fordulóban módosultak, s ennek alapján az öt fő alatti munkáltatók is pályázhattak, azonban már akkor is elhangzott: az elkövetkezőkben alaposan át kell gondolni a pályázati feltételeket, hogy a kompenzáció érdemi segítséget jelentsen az arra leginkább rászoruló vállalkozásoknak. Az Országos Munkaügyi Tanácsnak (OMT) egyetlen olyan, a minimálbérrel foglalkozó tanácskozása sem volt, ahol a kompenzáció ne került volna szóba, sőt: a munkáltatók kizárólag ennek reményében – és az erre vonatkozó kormányzati ígérettel – fogadták el a legkisebb bér ötvenezer forintos mértékét.

Ugyanakkor az OMT ülésein a munkáltatók számos alkalommal kifejtették azt is, hogy húszmilliárd forint kompenzációs forrást tartanának indokoltnak, s mindenképpen a pályázati feltételek és az eljárási szabályok módosítását, könnyítését tartják szükségesnek. Ami az összeget illeti, e tekintetben végül is 15 milliárd forintos keret nyílik meg, s az is bizonyos, hogy az igénylés feltételei ugyancsak módosulnak.

Csoportok szerint

Mivel a pályázók köre korántsem egységes, így a koncepció szerint három csoportba sorolandók az igénylők. Ezek szerint a főfoglalkozású egyéni vállalkozók – mivel bérjövedelemmel nem rendelkeznek – a társadalombiztosítási járuléktöbbletre nyújthatnának be pályázatot, a húsz főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató munkáltatók esetében pedig a teljes élőmunka-többletköltség lenne az igénylés alapja. A harmadik csoportot a húszfős, illetve az ennél több dolgozóval működő cégek alkotnák, amelyek – ha a 2000. évre mérlegbeszámolót nyújtottak be és azóta nem alakultak át – az élőmunka-igényességen alapuló preferenciát érvényesíthetnék. E cégeket az élőmunkaigény alapján osztályokba lehetne sorolni, mely kategóriákhoz különböző mértékű támogatás kapcsolódna. Nyilvánvalónak látszik, hogy a preferencia konkrét mértékét csak a pályázati forduló lezártával, az igények összesítése után lehetne meghatározni, s értelemszerűen a 15 milliárdos keretösszegen belül.

Júniusban \"zárás\"

A programban a belföldi székhelyű vállalkozások vehetnek részt – kizárólag pályázat útján. A projektet a Foglakoztatási Hivatal koordinálja a fővárosi, illetve a megyei munkaügyi központok bevonásával, s természetesen valamennyi megyében lehet majd pályázni. A koncepció szerint a program keretében a járulék-többletterhet, illetve az élőmunka pluszköltségeinek egy részét vállalja át az MPA, s a támogatás mértéke legalább tízezer forint, de legfeljebb a pályázott összeg. Ez utóbbival kapcsolatban az a javaslat fogalmazódott meg, hogy a húsz alkalmazottat elérő vállalkozások esetében az elnyerhető támogatás mértéke legalább ötvenezer forint legyen. A programtól azt várják a munkáltatók, hogy segítségével sikerül megőrizni az álláshelyeket, különösen azon cégek körében, amelyek magas élőmunka-ráfordítással tevékenykednek. Ilyen cégek elsősorban – például – a textiles, könnyűipari és kereskedelmi vállalkozások között találhatók.

A lebonyolítás menetrendje szerint a megyékből és a fővárosból beérkező pályázatok összegének alapján a MAT dönt a keret felosztásáról, majd pedig a vállalkozásoknak nyújtandó egyedi támogatások végleges összegéről – a benyújtott pályázatok alapján – a megyei munkaügyi központok igazgatói hoznak határozatot. A támogatás finanszírozásához szükséges összeget a Gazdasági Minisztérium biztosítja, oly módon, hogy az MPA foglalkoztatási alaprészének központi keretéből átutalja azt a munkaügyi központoknak.

Az ellenőrzés ugyancsak a munkaügyi központok feladata lesz: a Foglalkoztatási Hivatal e szervezetek jelentései alapján tájékoztatja a MAT-ot. Tervek szerint a kompenzációs program júniusban lezárul.

A minimálbér-emelés költségei

az 50 000 Ft-os minimálbérre való \"ráállás\" költségei a szövetkezeti érdekképviseleteknél, valamint az egyéni vállalkozóknál (MFt)

Megnevezés

ÁFEOSZ

OKISZ

Egyéni vállalkozók

Bérnövekmény

1250

3432

39 720

Járuléknövekmény

– Tb-járulék

244

830

8 713

– Munkaadói járulék

38

103

1 192

– Szakképzési hozzájárulás

19

51

596

– EHO

88

140

1 192

Összesen

1639

4556

51 413

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem