×

Javuló foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 48. számában (2002. január 15.)
Ebben az évben nem várható a foglalkoztatás látványos bővülése – állítják egybehangzóan a munkaadói és a munkavállalói szervezetek. A munkáltatókra nehezedő közterhek, a minimálbér drasztikus megemelése, illetve a gazdasági bővülés lassulása kedvezőtlenül hat a munkahelyteremtésre, sőt: bizonyos ágazatokban és régiókban még az álláshelyek megőrzése is komoly erőfeszítéseket igényelhet majd. A munka világának szereplőivel szemben a kormányzat megítélése szerint minden esély megvan rá, hogy a foglalkoztatási szint emelkedjék: elsősorban az aktív munkaerő-piaci eszközök alkalmazása, illetve a rendelkezésre álló pénzek célirányos felhasználása révén.

A forráselosztás hatékonyságát javítani kell

A foglalkoztatással kapcsolatos feladatokat a tavaly júliusban módosított foglalkoztatási törvény jelöli ki – mondta Tóth László, a Gazdasági Minisztérium (GM) főosztályvezetője. A törvénymódosítás egyfelől meghatározza a Foglalkoztatási Hivatal feladatait – egyebek közt a munkanélküli-ellátásokkal, a foglalkoztatási támogatásokkal kapcsolatos teendőit –, másfelől kijelöli a munkaerő-piaci képzés támogatásának új irányait is. Az új szabályozás alapján ugyanis a fiatalok, a gyes, a gyed és a gyet ellátásában részesülők képzése akkor is támogatható, ha előzőleg nem kerültek munkanélküli-nyilvántartásba.

\"Azzal, hogy a foglalkoztatáspolitikát elválasztották a szociálpolitikától, tágabb tere nyílt a piaci hatások figyelembevételének. Ezért az a feladatunk, hogy olyan foglalkoztatási programokat támogassunk, amelyekre a munkaadóknak szükségük van, és ne feleslegesen képezzük a munkanélkülieket. Ugyanakkor igyekszünk fokozatosan arra törekedni, hogy a munkaadókkal bővítsük az együttműködési lehetőségeket. Ennek szellemében már módosítottuk a munkaerő-piaci aktív eszközök rendszerét, és folyamatosan javítjuk a források elosztásának hatékonyságát. Kiemelten támogatjuk a munkahelyteremtést, a képzéseket, az átképzéseket, és ezen belül is nagy figyelmet fordítunk az informatikai kultúra fejlesztésére\" – állítja Tóth László. Hozzáteszi: a gazdasági növekedéssel az elmúlt három évben a foglalkoztatás is bővült, 2000-ben az aktív foglalkoztatottak száma 3849 ezer volt, 85 ezerrel több férfi és 122 ezerrel több nő dolgozott Magyarországon, mint 1997-ben. Az aktív munkaerő-piaci eszközökkel tavaly 190 ezer embert sikerült elérni.

A statisztikák szerint a magyar gazdaság növekedési üteme jelentősen meghaladja az európai átlagot. Ebből az következik, hogy tartós bővülés esetén a foglalkoztatottak számának is növekednie kell, és hatékonyabb lehet a munkaerő felhasználása is. Ha viszont ez valóban így lesz, akkor a Foglalkoztatási Hivatal abban kíván segíteni, hogy a gazdaság, illetve a vállalkozások igényeinek megfelelő képzettségű humán erőforrás álljon rendelkezésre. A felnőttképzési törvényt már e szempontok szellemében terjesztették a parlament elé. Célja, hogy rendszerezze, és anyagilag támogassa egy olyan egységes felnőttképzési ágazat kialakulását, amelyben lehetővé válik az egész életet átívelő tanulás.

A kérdésre, melyek a foglalkoztatáspolitika 2002-re érvényes célkitűzései, Tóth László a munkaerő versenyképességének javítását, a területi munkaerő-piaci különbségek további csökkentését, a foglalkoztatás bővítését, az illegális munka visszaszorítását, a munkahelyteremtés támogatását s a tartós munkanélküliség kialakulásának megakadályozását említette. A főosztályvezető szerint fontos feladat a munkáltatók és a munkavállalók alkalmazkodóképességének javítása, mégpedig a munkaerőigény hatékony felmérésével. Olyan munkajogi szabályozást dolgoznak ki, amely elősegíti az önfoglalkoztatást, a részmunkaidős és a határozott idejű foglalkoztatást, valamint az alkalmi és a távmunka vállalását. Fejlesztik az Állami Foglalkoztatási Szolgálatot, bevonják a szociális partnereket a foglalkoztatáspolitika fejlesztésébe és végrehajtásába, figyelik a foglalkoztatási ráta alakulását. Elemzik a minimálbér munkaerő-piaci hatását, a különféle adózási és ellátási rendszerek közötti kölcsönhatást, és fokozottan figyelnek a foglalkoztatási szint nemek közötti különbségének csökkentésére, valamint a családbarát foglalkoztatási formák kialakítására.

Januártól elbocsátások várhatók

A Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) tagjai számára – a foglalkoztatást tekintve – kedvező a Munka Törvénykönyve egyes passzusainak változása, azonban kedvezőtlen a minimálbér emelése – állítja Károlyi Miklós, a VOSZ főtitkára.

Véleménye szerint a minimálbérrel kapcsolatban alapvető probléma, hogy a kormány eleve beépítette a kétéves költségvetésbe, s a két év alatt gyakorlatilag megduplázódott a legkisebb bér. Ha lett volna átmeneti szabály – vagyis a kormány vállalta volna a terhek megosztását –, úgy a vállalkozásoknak kevesebb gondjuk lenne. Az ellentételezésre pedig futotta volna, már csak azért is, mert minden 3 forint béremelésből 2 forint visszakerül a költségvetésbe. Ez tavaly mintegy 280 milliárd, az idén pedig több mint 300 milliárd forint többletbevételt jelent. A vállalkozások rendkívül nehezen tudták \"kigazdálkodni\" a 2001-es minimálbér-emelést. Egyrészt fel kellett használniuk a tartalékaikat, másrészt olyan foglalkoztatási megoldásokat választottak, mint például a csökkentett munkaidő, vagy a munkaviszony helyett a vállalkozói szerződések. Ám e technikákkal minden lehetőségüket kimerítették, és már jól látható, hogy januártól reális a veszélye egy elbocsátási hullámnak. És ez még csak a 40 ezer forintos minimálbér hatása. Az 50 ezer forintra emelt összegről és annak hatásairól korai lenne szólni. \"De mindezek alapján állíthatom, hogy a Vállalkozók Országos Szövetsége nem osztja a kormány optimizmusát, mert az olyan statisztikán alapul, amelyre nincs adat. Vagyis nem mérik az 5 főnél kevesebb dolgozót alkalmazó foglalkoztatókat, holott a minimálbéresek 80 százalékát ezeknél a kis- és kényszervállalkozásoknál alkalmazzák – hangsúlyozta Károlyi Miklós.

A kötelező legkisebb bér megemelésével ugyanakkor az átlagbérek jelentős mértékű növelése is meghiúsult. Ha erre mégis sor kerül, akkor ez csak az elbocsátások, illetve a munkaszerződések vállalkozói szerződésekkel való kiváltása révén valósulhat meg. Az elbocsátások mellett megfigyelhető az is, hogy – a magas közterhek miatt – némely vállalkozás Budapestről vidékre, illetve a külföldi befektetők közül egyesek más országba települnek át.

A Munka Törvénykönyve módosítása tekintetében viszont a VOSZ úgy látja, hogy a rugalmasabb munkaidő-gazdálkodás kedvező a vállalkozásoknak.

Évek óta hasonló gondok jelennek meg

Annak ellenére, hogy a statisztikai adatok és a kormány jelentései a gazdaság növekedéséről szólnak, nincs ok az optimizmusra – mondja Wittich Tamás, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) alelnöke. Noha a statisztikai adatok szerint az elmúlt három évben dinamikus gazdasági növekedés következett be Magyarországon, ezzel szemben az alkalmazottak számának növekedése messze elmarad a gazdaság bővülésétől. Jelzi ezt, hogy 2000-ben, az 5 százalékos GDP mellett, mindössze 1,5 százalékos növekedést regisztráltak a foglalkoztatottak számában.

A hazai foglalkoztatás gyakorlatilag egy évtizede hasonló gondokkal küszködik, nevezetesen a munkanélküliséggel, amely a foglalkoztatás bővülése ellenére a különböző térségekben szinte változatlan. Megmaradtak a régiós különbségek is, hiszen az elmaradott és a fejlett térségek közötti munkanélküliségben nemritkán kétszeres különbség is van.

Wittich Tamás úgy véli, ha az európai foglalkoztatási szintet vesszük figyelembe, akkor is 10 százalékkal alatta vagyunk, a teljes foglalkoztatás pedig – amely célként fogalmazódott meg – egyelőre elérhetetlennek tűnik. Ha pedig az Európai Unió 69 százalékos foglalkoztatási szintjét kívánjuk elérni, akkor néhány éven belül 350-400 ezer fős létszámbővítésre lenne szükség a foglalkoztatottak körében. Ezt az államnak aktívabban – infrastrukturális beruházásokkal, állami megrendelésekkel és a multinacionális cégek munkahelyteremtésre kötelezésével – kellene támogatnia.

Ami pedig a 2002-es kilátásokat illeti, a szakszervezeti vezető kifejtette: egyelőre csak a bizonytalanságot érzékelik. Figyelmeztető jel, hogy visszaestek a beruházások, s 2001-ben sokkal több embert bocsátottak el, mint az előző év azonos időszakában. A nagyvállalatok, mint a Videoton, a Rába, a Graboplast, a Győri Keksz, több száz fős elbocsátást jelentett be. Az 50 ezer forintra emelt minimálbér várható hatásairól Wittich Tamás elmondta: ez mindenképpen a szakképzetleneket sújtja.

E hatás ellensúlyozására meg kellene teremteni az egész életen át tartó tanulás feltételeit. A minimálbér-kompenzációval kapcsolatban a szakszervezetnek az az álláspontja, hogy a kompenzáció során nem a járulék ellentételezését kell alapul venni, hanem a többletköltséget. Ha ez utóbbi bizonyos százaléka a kompenzáció, akkor az a legnehezebb helyzetben lévő cégeken is segíthet.

Az uniós bérekről a szakszervezeti vezető elmondta: a magyar munkavállalók keresete az uniós bérek tíz százalékát sem éri el. A csatlakozáskor ez a bérfeszültség komoly problémákat jelenthet, mert a képzett magyar munkaerő külföldre vándorolhat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Az Szja törvény 2025 évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem