×

A foglalkoztatáspolitika irányai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 48. számában (2002. január 15.)

Az uniós csatlakozás előkészületei jegyében Magyarország – a Csatlakozási Partnerség ajánlásaival összhangban, illetve az Európai Bizottság Foglalkoztatási és Szociális Főigazgatóságával együttműködve – értékelte a hazai foglalkoztatáspolitika rövid távú prioritásait. A tavalyi év végén aláírt dokumentum – melynek különböző módosított változatait az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) is megtárgyalta – azon egyeztetett célokat foglalja össze, amelyek mentén a hazai foglalkoztatáspolitika átalakítása folytatódhat.

A feladatok meghatározása során a kormányzat abból indult ki, hogy a magyar gazdaság bővülésével és a versenyképesség javulásával a munkaerő iránti igény is növekszik. A foglalkoztatottak körének bővítéséhez azonban mindenképpen szükséges a jelenleg inaktív, de munkaképes korúak integrációja, illetve a feketemunka visszaszorítása a legális gazdaság javára. Ezen intézkedések – várhatóan – a munkaerőpiac leghátrányosabb helyzetű csoportjait is érintik majd, noha e kör számára speciális programokra van szükség.

A foglalkoztatási szint növeléséhez az elkövetkezőkben kiemelt figyelmet kell fordítani a rugalmasabb munkaerőpiac feltételeinek megteremtésére. Ennek alapján a tervek közt szerepel a foglalkoztatás terheinek csökkentése, a rugalmas munkavállalási formák szélesítése, illetve a passzív munkaerő-piaci eszközök kiváltása az aktív programokkal. A kormányzat és az Európai Bizottság egyetért abban, hogy folyamatosan értékelni és figyelni kell a meglévő munkaerő-piaci projekteket, továbbá – az infrastruktúra, illetve a helyi emberi erőforrás fejlesztésével – segíteni szükséges a regionális mobilitást.

Ugyancsak figyelemmel kell kísérni az Állami Foglalkoztatási Szolgálat munkáját, a szociális partnereket be kell vonni a foglalkoztatási programok kidolgozásába és végrehajtásába, illetve mérni kell a minimálbér megemelésének hatásait.

Az Európai Bizottság – egyeztetve a magyar kormánnyal – nemcsak a folyamatosan értékelendő, de a felülvizsgálandó területeket is kijelölte. Ezek szerint az adózási és az ellátási területek kölcsönhatásai, az iskolai és az iskolán kívüli képzés hozzáigazítása a munkaerőpiac igényeihez, valamint a nemek közti különbségek áthidalása olyan prioritások, amelyeket – az európai követelményekhez való felzárkózás miatt is – felül kell vizsgálni.

Gazdasági fejlődés Magyarországon, 1992-2000

 

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

GDP-mutatók (1989 = 100)

82,4

81,9

84,3

85,5

86,6

90,6

95,1

99,1

104,3

GDP-növekedés (%)*

–3,1

–0,6

2,9

1,5

1,3

4,6

4,9

4,2

5,2

Ipari termelés növekedése (%)*

–9,7

4,0

9,6

4,6

3,4

11,1

12,5

10,7

18,3

Fogyasztói árak növekedésének mutatója (%)*

23,0

22,5

18,8

28,2

23,6

18,3

14,3

10,0

9,8

Munkanélküliségi ráta (ILO)

9,8

11,9

10,7

10,2

9,9

8,7

7,8

7,0

6,4

Foglalkoztatottak száma (%)*

–2,3

–2,0

–1,9

–0,8

–0,1

1,4

3,1

1,0

Munkaerő termelékenysége (%) a)*

–1,7

5,0

3,5

2,1

4,7

3,5

1,1

4,2

Bruttó reálbér növekedése (%)*

1,7

–0,5

5,1

–8,9

–2,6

3,4

3,5

5,5

3,4

Nettó reálbér növekedése*

–1,4

–3,9

7,2

–12,2

–5,0

4,9

3,6

2,5

1,5

a) GDP/munkavállaló

* előző év = 100%

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal (KSH)

Az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök az érintett résztvevők létszáma szerint 1998-

2001. I. félév között

 

1998

1999

2000

2001. I. félév

2000/1998

1997/1994

Képzés

79 604

84 764

88 173

54 418

110,8

80,9

Bértámogatás

49 596

51 741

50 971

39 299

102,8

80,6

Közhasznú foglalkoztatás

116 113

120 575

93 441

52 568

80,5

145,3

Munkahelyteremtő beruházás

17 498

17 642

12 420

8 831

71,0

89,7

Korengedményes nyugdíj

1 914

828

133

 

6,9

49,5

Vállalkozói támogatás

4 343

4 364

4 979

3 503

114,6

37,0

Útiköltség-térítés

8 062

10 973

10 094

6 469

125,2

175,7

Pályakezdő eszközök

23 330

21 073

18 288

12 039

78,4

 

Munkahelymegőrzés

4 587

9 953

7 157

653

156,0

 

Önfoglalkoztatási támogatás

3 027

4 450

5 325

5 408

175,9

 

Járulékátvállalás

1 805

2 339

3 876

6 138

214,7

 

Összesen

309 879

328 522

294 857

189 326

95,2

100,8

Forrás: GM

 

Regionális különbségek

A gazdasági fejlettség és a foglalkoztatottság tekintetében Magyarország régiói közt igen jelentősek a különbségek. Míg az ország nyugati és központi részén a munkanélküliségi ráta öt százalék alatt van, addig az északi és az északkeleti régiókban eléri a 11-12 százalékot. A munkaerőpiacról való kivonulás is lényegesen magasabb a hátrányos helyzetű megyékben, s az állástalanságtól sújtott térségek – általában – lemaradnak a munkahelyteremtésben is.

Magyarországon ugyanakkor az is jellemző, hogy hagyományosan alacsony a regionális mobilitás: s ez mind a határon belüli, mind az azon kívüli lakó- és munkahely-változtatásra is igaz. A népesség-nyilvántartás adatai szerint a 15-55/59 éves lakosság körében éves szinten 2,2-2,4 százalék volt a költözések százalékos aránya az elmúlt tíz esztendőben, s nem történt látványos fordulat az ingázók – 1990-ben 25,3, 1996-ban 25,4 százalék – tekintetében sem.

A regionális gazdaságfejlesztési program a termelés, az innováció és az információs hálózatok kiépítését tűzte ki célul, s prioritásként említi a szállítási infrastruktúra kiépítését. A lassan fejlődő területeken pedig mindenekelőtt a helyi kezdeményezéseken alapuló, tanácsadással és képzésekkel megerősített, jövedelmet biztosító új tevékenységek – azaz a szociális gazdaság – megerősítése lehet célravezető. Az elmaradott körzetekben különösen fontos a tartósan munkanélküliek foglalkoztathatóságának javítása, aminek feltétele a munkaerő-kereslet élénkítése. De a regionális mobilitás segítése sem kerülhet le a napirendről. E téren már vannak eredményes, a jövőben is fenntartandó támogatások. Így például a munkáltatók részére biztosított közlekedési költségtérítés – amennyiben a munkaadó olyan munkanélkülit vesz fel, aki távolabbról jár be – vagy a munkavállaló és a munkaadó által is igényelhető lakástámogatás. Hasonlóképpen az a vállalkozás is igényelheti toborzási költségei visszatérítését, amely magas munkanélküliséggel sújtott térségben keres munkaerőt.

 

Munkaerő-forgalom: 1993-2000

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elemzése szerint, míg 1993-ban 60 százalékkal többen léptek ki a munkaerőpiacról, mint ahányan beléptek a munka világába, addig 2000-ben már csak öt százalékkal haladta meg a kilépők száma a belépőkét.

A korcsoportonkénti vizsgálatból kiderül, hogy a munkaadók – az álláshelyek betöltésekor – egyre inkább a fiatalabbakat, a 20 és 29 év közöttieket részesítik előnyben. Ugyanakkor a dolgozók közül mind többen találnak álláshelyet a feldolgozóiparban, s ezen belül is a gépiparban. Ez utóbbi tendencia magyarázata az e körben meghonosodott vállalkozások számának gyarapodása, illetve a fejlett technika térhódítása.

A munka világából kikerülők száma az 1993. évi 634 ezerről – folyamatosan csökkenve – 2000-ben 417 ezerre mérséklődött. A kilépők többsége azonban – 1993-ban 69, míg 2000-ben 54 százaléka – nem állt ismét munkába: mert már nem akart, illetve már nem tudott. A vizsgált időszak első éveiben – kerülendő a munkanélküliséget – sokan választották a nyugdíjazást, különösen a korkedvezményes és az előnyugdíjazást. A szigorítások következtében azonban – a vizsgált időszak végére – mérséklődött azok száma, akik a nyugdíjazást választva kerülhettek ki a munka világából: harmincszázalékos arányuk húsz százalék alá esett vissza

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Az Szja törvény 2025 évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem