×

Mezőgazdasági foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 47. számában (2001. december 15.)
A munkanélküliség mérséklődése ellenére a mezőgazdaságban változatlanul kedvezőtlen a foglalkoztatási helyzet. Miközben a nemzetgazdaság egészében 250 ezer alá, 5,6 százalékra csökkent az állástalanok száma – sőt egyes körzetekben a munkaerő-kereslet vált jellemzővé –, addig az agrárfoglalkoztatásban ezzel ellentétes folyamatok zajlanak.

Az agráriumban a 80-as években csaknem 1 millió foglalkoztatottat regisztráltak, mára ez a szám 250 ezerre zsugorodott. Ez a csökkenés még akkor is sokszorosan meghaladja a nemzetgazdasági átlagot, ha tudjuk: e körből 100-150 ezer ember valójában soha nem vált munkanélkülivé, sőt, többségük ma is ugyanazon a munkahelyen ugyanazt a tevékenységet folytatja. A különbség annyi, hogy az úgynevezett melléküzemágak önálló társasággá alakulása után a dolgozókat immár nem mezőgazdasági, hanem "valós tevékenységüknek" megfelelően, ipari, szolgáltató stb. foglalkoztatói ágban tartják nyilván.

Elgondolkodtató, hogy a 250-300 ezer tényleges mezőgazdasági foglalkoztatottal szemben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatása szerint az átlagos állományi létszám mindössze 120 ezer fő.

Terjed a részmunka

E jelentős eltérés oka nem pusztán abban keresendő, hogy a KSH kimutatása csak a 10 főnél több dolgozót foglalkoztató gazdálkodókra terjed ki. A különbséget sokkal inkább az adja, hogy a mezőgazdaságban – az év egészét érintően – a teljes munkaidőben történő foglalkoztatással szemben egyre terjed a részmunkaidős, pontosabban a részmunkaidőnek minősülő idényfoglalkoztatás. Azaz: a legálisan foglalkoztatottak körében mind elterjedtebb gyakorlat a tavasztól őszig történő munkavégzés.

A fenti adatok kapcsán óhatatlanul adódik két fontos kérdés. Az egyik, vajon mi az oka az alkalmazásban állók gyors ütemű, mind a mai napig tartó csökkenésének, illetve vajon mi történt azzal a legalább félmillió emberrel, akik elveszítették állásukat?

A munkanélküliségi ráta – különösen az elmaradott régiók községeiben, falvaiban – az országos átlagot sokszorosan meghaladó mértékű Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, ahol nem ritka a 20-25 százalékos, vagy ennél rosszabb foglalkoztatottsági szint sem.

Zsugorodó termelés

Az első kérdés megválaszolása egyszerre egyszerű és bonyolult. Egyszerű azért, mert az agrárgazdaság folyamatai lehangoló képet mutatnak. Néhány évtől eltekintve az agrárgazdaság teljesítménye, jövedelemtermelő képessége a rendszerváltás óta folyamatosan romlik. A nemzetgazdasági GDP például 1998-ban 5,1, 1999-ben 4,5, 2000-ben – az előzetes adatok szerint – 5,2 százalékkal nőtt, miközben a mező-, az erdő- és a vadgazdálkodás GDP-je 1998-ban 1,5, 1999-ben 1,8, 2000-ben pedig 3,5 százalékkal csökkent. Ugyanezen tendenciák figyelhetők meg a termelés alakulásában is. Miközben a nemzetgazdaság össztermelése 1998 óta folyamatosan növekszik, addig a mezőgazdasági termelés – az 1998. évi 1 százalékos csökkenést és 1999. évi stagnálást követően – 2000-ben mintegy 7 százalékot esett vissza.

Nem mutat jobb képet az ágazat jövedelemtermelő képessége sem. A mérlegkészítő agrárvállalkozások adózás előtti eredménye például 1999-ben mintegy 7 milliárd forintos veszteséget, s 2000-ben is mindössze 8 milliárd forintos nyereséget mutatott, ami a 80-as évek közepén-végén jellemző 20 milliárdhoz képest drasztikus csökkenésre vall. E folyamatok természetes módon tükröződnek a foglalkoztatásban és a keresetek alakulásában is. Az 1997 utáni időszakban, amikor a nemzetgazdaság egészében bővült a foglalkoztatás, a mezőgazdaságban évente folyamatosan 10 százalék körüli mértékben csökkent. A bruttó agrár-átlagkeresetek még e drasztikus létszámleépítés ellenére is egyre gyorsabban szakadtak el a nemzetgazdasági átlagtól. Ezt jelzi, hogy míg 1998-ban a mezőgazdasági dolgozók bruttóˇátlagkeresete a nemzetgazdasági átlag 71,9 százaléka volt, addig 1999-re ez 69, 2000-re pedig 67,6 százalékra csökkent.

Növekvő terhek

E számok önmagukért beszélnek, noha a folyamatok okai mélyebb elemzést igényelnek. Közkeletű az az állítás, hogy a fejlett világban az agrárgazdálkodás, illetve az agrárfoglalkoztatás jelentősége és szerepe mindenütt folyamatosan csökken. Ez az érvelés azonban mégsem adhat mindenre magyarázatot. Először is azért, mert bár a világ fejlett régióiban az agrárgazdálkodás jelentősége a GDP-t, a vidék népességmegtartó képességét és a foglalkoztatást tekintve mérséklődik, ez a folyamat mégsem az agrárgazdaság visszaesése mellett zajlik le, hanem a nemzetgazdaság bővülési üteme haladja meg az agrárgazdaság növekedését. Még kevésbé igaz ez az érvelés, ha a jövedelmeket vizsgáljuk, tudniillik az Unióban és Amerikában is megfigyelhető, tudatos gazdaságpolitikai cél volt az úgynevezett paraszti jövedelmek felzárkóztatása. Nem azonosak a tendenciáink a tekintetben sem, hogy e folyamatok kapcsán a foglalkoztatotti szférából milyen mértékben tűntek el szereplők. A fejlett világ tapasztalatai azt mutatják, hogy miközben csökkent az agráriumból élők száma, a másik oldalon bővült az alternatív vidéki foglalkoztatás eszköztára.

A magyarországi viszonyok kialakulása hosszas elemzést igényelne, amelyre e cikk keretében nincs lehetőség. Az azonban tény, hogy a problémák ugyanúgy visszavezethetők az elhibázott, végiggondolatlan agrárpolitikára, mint ahogy az agrárgazdaság technikai, technológiai színvonalának folyamatos romlására, az ágazat alacsony tőkeellátottságára és a tőkevonzó képességének hiányára, valamint az EU-tól alapjaiban eltérő adó- és támogatáspolitikára, illetve az ágazat túlpolitizáltságára.

E tényezők közül – e cikk témájához kapcsolódóan – különösen kiemelendő, hogy az utóbbi évek adó- és járulékpolitikája kifejezetten a hátrányos helyzetű, az átlagosnál alacsonyabb bérszínvonalú ágazatokat sújtotta. Tény, Magyarországon a foglalkoztatást terhelő – irreálisan magas – elvonások közül a társadalombiztosítási járulékok mérséklődtek. Ez a csökkenés azonban a legkedvezőtlenebb helyzetben lévő ágazatok esetén gyakorlatilag egyáltalán nem érzékelhető, sőt a foglalkoztatási költségek e periódusban összességében jelentősen emelkedtek. Ennek oka egyrészt az, hogy a fix összegű egészségügyi járulék emelését (úgynevezett valorizálását) a társadalombiztosítási járulék csökkenése annál kevésbé ellentételezi, minél alacsonyabb az átlagos bérszínvonal. Ehhez járult a 2000. évi minimálbér megemelése, ami az agrárgazdaságban drasztikus foglalkoztatásiköltség-emelkedést eredményezett.

"Feketéző" őstermelők

Ugyancsak megválaszolásra vár az a kérdés, hová tűnt sok százezer ember. Többségük – a legális foglalkoztatási szférából kikerülve – a szürke- és a feketegazdaság szereplőjévé vált, miközben alapvetően megmaradt a mezőgazdaság keretein belül. Ez is a magyarázata annak, hogy Magyarországon több mint 1 millió ember váltotta ki az őstermelői igazolványt. Döntő többségük néhány hektáron gazdálkodik, vagy néhány állatot tart, jövedelmük és tevékenységük alapján tehát nem sorolhatók a klasszikus árutermelők közé. Nem kevés azonban azoknak a száma, akik az őstermelői rendszerben "elbújva", ma már klasszikus árutermelést folytatnak, csak éppen kikerülik az adó- és társadalombiztosítás rendszerét, illetve szezonidőszakban feketén, zsebből fizetve napszámosokat alkalmaznak. Tekintettel arra, hogy a magyarországi őstermelői rendszer sem regisztrációjában, sem az adó- és társadalombiztosítási vonatkozásait tekintve nem rendezett, egyre inkább helyet és teret ad a szürke- és feketegazdaságnak.

Elegendő csak arra utalni, hogy miközben Magyarországon mintegy 13 ezer jogi személyiségű agrárvállalkozás, több mint 25 ezer mezőgazdasági egyéni vállalkozó és több mint 1 millió őstermelő van, addig a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium regisztrációs rendszerében kevesebb mint 200 ezer agrártermelőt tartanak nyilván. Az is elgondolkodtató – vagy legalábbis annak kellene lennie –, hogy az 1 millió őstermelő közül csupán egy-két tízezer kötött mezőgazdasági őstermelői jogcím alapján társadalombiztosítást. (A társadalombiztosításról szóló törvény értelmében a főállású őstermelőnek is jogában áll eldönteni, hogy kíván-e önmagának biztosítást kötni vagy sem.)

Újabb leépítések?

A korábbiakban elmondottak tükrében belátható, hogy az agrárgazdaságban, különösen az elmaradott térségekben mind a foglalkoztató, mind a foglalkoztatott másként ítéli meg a kormányzat által folytatott foglalkoztatáspolitikai lépéseket, mint a nemzetgazdaság más ágaiban szereplők. Nem volt véletlen, hogy hosszú éveken keresztül különösebb munkahelyi feszültségek nélkül – ha úgy tetszik, a munkavállaló és a munkaadó konszenzusán alapulva – csak jelentős késéssel lehetett bevezetni a mindenkori minimálbért.

Az sem véletlen, hogy az idei 57 százalékos minimálbér-emelés a nemzetgazdasági ágak közül szinte kizárólag az agrárgazdaságban idézett elő drasztikus, az első félévi adatok szerint 10 százalékos újabb foglalkoztatási csökkenést. Ugyanakkor félő, hogy a jövő évtől érvényes 50 ezer forintos minimálbér ezt meghaladó mértékű, újabb létszámleépülést eredményez majd.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem