×

Felnőttképzési törvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
A felnőttképzési törvény közeljövőben tervezett módosításával a szociális partnerek egyetértenek, ám a javaslat számos részletét aggályosnak tartják. Mint a jogszabály-módosítás véleményezése során az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) szakképzési bizottságában a munkáltatók és a munkavállalók képviselői hangsúlyozták: a törvénymódosítással kapcsolatos legfőbb követelmény, hogy megfelelő alapot teremtsen a felnőttképzés megújításához.

A több mint kétéves előkészítő munkában formálódó – számos fórumon megvitatott – törvényjavaslat alapvető célja, hogy átlátható helyzetet teremtsen a felnőttképzésben. Miután az elmúlt években új programok tömege indult és számos, a felnőttképzéssel érintkező intézmény jött létre, így halaszthatatlan e nehezen kezelhető rendszer rendbetétele. Különösen fontos a transzparencia, azaz az átláthatóság megteremtése, a minőségelv biztosítása, illetve a rendelkezésre álló források bővítése.

Igények szerint

Mint az a törvény indoklásában is szerepel, kerettörvényről van szó, amely kiegészítő jelleggel kötődik a hatályban lévő oktatási szaktörvényekhez. Valójában tehát nem arra irányul, hogy gyökeresen megváltoztassa a felnőttképzést, azt viszont határozottan megcélozza, hogy a gyakorlati élet és a változó gazdaság igényeihez szabja a felnőttek oktatásának egész menetét és rendszerét.

A szociális partnerek e célokkal messzemenően egyetértenek, azt azonban erősen vitatják, hogy a törvényjavaslat – jelenlegi formájában – képes megfelelni mindezen követelményeknek.

A munkaadók kételye mindenekelőtt abból fakad, hogy a törvény végrehajtása és alkalmazása számos egyéb jogszabály korrekcióját is feltételezi, ám az előterjesztett tervezet mindezen konkrét változtatásokról nem, vagy csak érintőlegesen szól. Ezek ismerete nélkül pedig aligha értelmezhető, hogy miként működik majd a finanszírozás új rendszere, vagy hogyan képzelhető el a felnőttképzés mechanizmusa. Ez már csak azért is lényeges kérdés, hiszen a kapcsolódó jogszabályváltozásoknak egyelőre csupán a koncepciója formálódik, és 2003. előtt nem várható, hogy minden "összeáll", azaz a felnőttképzéssel érintkező törvények – egyebek közt az adójogszabályok – módosulhatnak.

Tisztázatlan szerepek

A törvény tehát keretet és elveket jelöl ki, ám ezeket sem tudják egyértelműen támogatni a szociális partnerek. Komoly hiánya a javaslatnak, hogy a felnőttképzési rendszerben nincsenek tisztázva a munkaadói és a munkavállalói szerepek, nem egyértelmű, hogy a támogatás miként valósul meg, de legfőképpen az nem világos, hogy az intézmények és a programok akkreditálásának rendszere miként felel meg a gyakorlati igényeknek.

Ami a felnőttképzés támogatását illeti, e tekintetben kettős irányt jelöl ki a törvényjavaslat: egyfelől a képzőhelyek és a programok normatív támogatását, illetve – önköltséges képzési formák esetén – az adókedvezménnyel történő segítést. Bár a javaslat előterjesztői a források folyamatos bővítésének fontosságát hangsúlyozzák, azért azt is leszögezik: mivel a támogatásra költségvetési pénzek mobilizálhatók, így igen nagy körültekintéssel és óvatossággal kell a forrásokat megtervezni, kiosztani, s persze ellenőrizni. Remények szerint a 2003. évi költségvetés, illetve a személyijövedelemadó-törvény módosítása biztosíthatja a szükséges anyagiakat. Miután azonban állami pénzről van szó, felhasználását és ellenőrzését a költségvetési logika hatja át.

A munkaadók – de a szakszervezetek is – az egyik legkényesebb kérdésnek éppen a finanszírozást tartják. Meggyőződésük szerint ugyanis a többcsatornás rendszer működésében nehezen tekinthetők át az egyes elemek, holott ezeket nemcsak a törvényalkotóknak, de a jogszabály végrehajtóinak, sőt: maguknak a felnőttképzésben részt vevőknek is tisztán kell látniuk. Az alkalmazást tehát egyértelművé kell tenni, aminek egyik feltétele az lenne, hogy a csatlakozó rendeletek és jogszabályok módosításának előkészületeibe bevonják a munkaadói és munkavállalói szervezeteket.

Megoldatlan képviselet

Az együttműködésre igen nagy szükség lenne mindazokban a bizottságokban is, amelyek meghozzák a felnőttképzéssel kapcsolatos döntéseket. A munkaadók szerint különösen érzékeny terület az akkreditációs bizottságok működése, a munkáltatók ugyanis e testületekben – mind ez ideig – nem képviseltethetik magukat kellő súllyal. Ebből következően maga az akkreditáció sem tölthette be a hozzá fűzött reményeket: hiszen akik egy-egy intézmény képzési jogosítványáról, illetve a felnőttképzési programokról döntést hoznak, kevéssé érzékelik a gazdaság praktikus igényeit. Emiatt – például – a kisvállalkozások jelentős része képtelen munkatársait felnőttképzésre küldeni, hiszen az akkreditált intézmények olyan képzéseket és programokat indítanak, amelyek a kisvállalati kör igényeit egyáltalán nem elégítik ki.

Hasonlóan gondot okoz, hogy a programok akkreditálása hosszú folyamat, így amire egy projekt zöld utat kap, a gazdaság igényei már messze "elszaladtak". E helyzeten csak az változtathat, ha az érdemi döntésekre hivatott testületekben kellő súllyal képviseltethetik magukat a munkáltatói szervezetek. Valójában éppen azok a piaci felhasználók nem tudják érvényesíteni érdekeiket, akikért pedig maga a rendszer működik. Ahhoz képest, hogy maga a módosítási javaslat is a változó gazdasági igényekhez való rugalmas alkalmazkodást jelöli meg a kerettörvény legfontosabb feladatának, leginkább a rugalmasságot nem garantálja.

Piacképes ismeretek

Kifogásolható az is, hogy az akkreditációs intézmények és a programok elsősorban a hátrányos helyzetűekre, illetve a munkanélküliekre koncentrálnak, holott a hazai gazdaság versenyképessége azon múlik, hogy a felnőttképzés miként képes hozzájárulni a korszerű és piacképes szakmai ismeretek bővítéséhez. Míg az Európai Unióban messzemenően érvényesül e gyakorlatias szemlélet, Magyarországon csak kevéssé. Ez pedig – a munkaadók szerint – csak arra vezethető vissza, hogy akik döntési helyzetben vannak, nem képesek a gazdaság valós igényeit, közeli és távlati fejlődési tendenciáit mérlegelni.

Bár a törvényjavaslat tartalmának érdemi megváltoztatására nincs lehetőség, az azonban még elképzelhető, hogy a munkaadók és a munkavállalók észrevételei – a parlamenti vita során – módosító javaslatként némiképpen finomítják majd a jogszabályt. Arra pedig a szociális partnerek konkrét ígéretet kaptak, hogy a kapcsolódó jogszabályok kidolgozása során őket is bevonják az előkészítés folyamatába. Ez talán segít abban is, hogy a felnőttképzési törvény jól végrehajtható, a gazdaság érdekeit szolgáló szabályozóvá váljon.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem