Az évről évre enyhén növekvő magyarországi irodaszer-forgalom az idén – a számítógépek terjedése ellenére is – várhatóan eléri az 50 milliárd forintot – mondta Koren Péter, a piac egyik meghatározó szereplőjeként ismert Tiara Kft. marketingigazgatója. Hozzátette: a piac mérsékelt bővülését főleg a papír- és irodatermékek eladásának bővülése eredményezi, ellenben az írószerforgalom 8-9 milliárd forintos éves eladása stagnál.
Nagy a konkurencia
Koren Péter megjegyezte, hogy pontos információk az iparágról hivatalos közlések hiányában, valamint a termékek eltérő besorolása miatt nem adhatók. A több százezer forintos dísztollak, valamint a speciális irodai kellékek egyes számítások szerint beletartoznak, mások szerint pedig kimaradnak a piacot jellemző felmérésekből. Egyes becslések 400 piaci szereplővel számolnak, Koren Péter viszont ennek a számnak a többszörösét feltételezi. Jellemző, hogy a 90-es évek elején a Piért és az Ápisz egyeduralmának megszűnésével nőtt az irodaszereket forgalmazó kisboltok száma, ám a bevásárlóközpontok elterjedésével ismét csökkenni kezdett. A szakember a "kicsik" túlélési lehetőségét a minőségi irodaszerek forgalmazásában látja, szerinte a bevásárlóközpontok tömegárujával egyébként nem tudják felvenni a versenyt. Jellemző, hogy a vállalkozások az értékesítésben az informatikai eszközöket is bevetik, s e-mailen, interneten, telefaxon is kínálják portékájukat. A nyilvánosan meghirdetett közbeszerzési tenderek pedig évi több milliárd forintos bevételt jelenthetnek a tőkeerős irodarendszer-forgalmazóknak.
Fúziós láz
Több iparághoz hasonlóan az elmúlt két-három évben az írószergyártó és -forgalmazó cégeket is hatalmába kerítette a "fúziós láz". A felvásárlásban a legnevesebb cégek közül a BIC, a Sanford, valamint az Office Depot jár élen. Megfigyelhető, hogy az amerikai cégek – az ottani piac telítődése miatt – Európában terjeszkednek, s itt vásárolnak cégeket. A tőkekoncentrációt követően a vállalatok jelentősebb összegeket tudnak fejlesztésre fordítani. Az író- és irodaszergyártó ágazatra jellemző az is, hogy több vállalat gyártóbázisát a Távol-Keletre telepítette, ahol olcsó a munkaerő.
A gyártó cégek közül vannak, amelyek elsősorban új fejlesztések piacra dobásával igyekeznek üzleti sikereket elérni, mások a tömegáru készítésére helyezik a hangsúlyt. Az elmúlt évtizedekben az írószerpiacon megjelenő újdonságok kétharmadát a japán Pentel cég fejlesztette ki. Hatvan évvel ezelőtt a golyóstoll (magyar találmány) számított forradalmi újításnak. Ma a rollertollak, markerek (filc), illetve a zselés és folyékony tintás tollak viszik a prímet. Nem szorult ki a piacról a töltőtoll sem, sőt: a márkásabb termékek manapság is kedvelt ajándékozási cikkek.
Az írószergyártás ma már kevés magyar cég (ICO, Hungaropen) programjában szerepel, az importőrök, márkaképviseletek révén azonban a külhoni termékek is eljutnak a magyar boltok polcaira. Koren Péter szerint megfigyelhető, hogy az olcsóbb tömegáruval szemben a vásárlók egyre inkább a minőségi termékeket részesítik előnyben.
Késésben a kommunikációs újítások |
---|
A magyar kis- és középvállalkozások üzletfeleikkel folytatott kommunikációja ma még erősen papírcentrikus, de fontosnak tartják ennek elektronikus útra terelését. A Hewlett-Packard felkérésére a londoni RS Consulting nyolc európai országban vizsgálta a papírfelhasználást, közel négyszáz kis- és középvállalat bevonásával. E szerint a kis cégek hetvenhat százaléka még külföldön is papírra alapozza az ügyfélkapcsolatait. Magyarország és a nyugat-európai országok között annyi eltérést találtak, hogy míg külföldön elsősorban a növekedés menedzselését tartják a legfontosabbnak, addig itthon inkább a versenytársak megfékezésén van a hangsúly. A kisvállalkozások elsősorban azért ódzkodnak a kommunikációs újításoktól, mert félnek, hogy ez az ügyfélkapcsolatok romlását eredményezné, illetve tartanak az esetlegesen növekvő költségektől. |