×

Kötelező bérgarancia

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 41. számában (2001. június 15.)

 

A Bérgarancia Alap működésének ez évre tervezett módosítását számos elemében kifogásolják a munkaadók. A rendszer "átszabásával" kapcsolatos legfőbb aggály, hogy a kormányzat határozott ígérete ellenére sem készültek hatásvizsgálatok, ily módon nem látható előre, hogy a munkavállalók erőteljesebb védelme milyen anyagi konzekvenciákkal járhat. A munkáltatók attól tartanak, hogy az új szabályozás többletköltségeket jelent számukra.

 

A bérgarancia rendszerének átalakítására azért van szükség, mert az eddigi, a munkaadói érdekeket előtérbe helyező magyar gyakorlattal szemben át kell térni az Unióban elfogadott, a munkavállalókat favorizáló szabályozásra. Noha ez az igény a jövőben sem teljesülhet maradéktalanul – hiszen a bérgarancia rendszerében a felszámoló tulajdonosként, illetve munkaadóként tevékenykedik, s ilyenképpen közreműködésével bonyolódik az elmaradt bérek kifizetése –, a munkavállalói szempontok azonban hangsúlyosabbá válnak.

A tervezett változásokat – költségkihatásaik miatt – változatlanul munkaadói szemmel kell értékelni. S e kérdésben a munkáltatók azt az álláspontot képviselik, miszerint a bérgarancia rendszerében bekövetkező változtatás csak azokra terjedhet ki, akik befizetői a Munkaerő-piaci Alapnak.

Késik a hatásvizsgálat

A bérgarancia forrása a munkaadók által külön befizetett járulék volt, amely korábban, 1996-ig önálló "életet élt", majd beolvadt a Munkaerő-piaci Alapba. E "kasszába" a munkáltatók által a kifizetett bértömeg 0,3 százalékát utalták át, amely összeget 1998. január 1-jétől azonban már nem kell fizetni. Az alaprészbe történt korábbi befizetések és a visszafizetett támogatások összege jelenleg elegendő az igények kielégítésére. A továbbiakra vonatkozóan viszont nincs pontos információ, mert a kormányzat csak a tervei között szerepelteti a rendszer megváltoztatásával kapcsolatos hatásvizsgálatokat és számításokat. Így nem tudni, hogy az érintett kör bővítése milyen kihatással lesz a Bérgarancia Alapra.

A módosítási tárgyalások megkezdéséhez képest eltelt közel egy év alatt mindössze egy változás lépett eddig életbe, nevezetesen: a fennálló bértartozás esetében a korábbi minimálbér ötszöröse helyett a nemzetgazdasági havi bruttó átlagkereset négyszeresét lehet figyelembe venni.

Kétütemű korrekció

A várható korrekciók a tervek szerint két ütemben zajlanak majd. Első lépésként már az idén módosul a rendszer szabályozásának alappillére, a Bérgarancia Alapról szóló törvény – és ezzel összefüggésben a foglalkoztatási törvény, valamint a csődeljárásról szóló törvény. A második ütemben pedig egy kormányhatározat alapján, az illetékes tárcák közreműködésével sorra veszik a bérgarancia-rendszer átalakulásához kapcsolódó további jogalkotási feladatokat. Ennek határideje az év vége.

A munkaadók szerint a tervezett változtatás számos eleme aggályos. A bérgaranciáról szóló törvény szerint eddig csak az a gazdálkodó szervezet igényelhetett az alapból, amelyik legalább tizenkét hónapja működött, ám ez a kritérium a javaslatból kikerült. Mégpedig azzal az indokkal, hogy nem a munkavállalóra tartozik, hogy a cég mióta működik. Munkaadói szempontból azonban nem mindegy, hogy adott cég minden előélet nélkül, rövid működést követően máris a felszámolás stádiumába kerül, és fizetésképtelenné válik. Ez nem látszik megfontolt intézkedésnek, visszaélésekre adhat alkalmat, és – a valóban rászorulókkal szemben – áttekinthetetlenül bővítheti az igénylők körét.

További problémát jelent, hogy a támogatás a felszámolás megkezdése előtt megszűnt munkaviszonyokból keletkező bértartozásra is vonatkozik. A gyakorlatban ugyanis a felszámolási eljárás megkezdése előtt fokozatos létszámcsökkentések következnek be, tehát felmerül a fizetésképtelenség helyzete. A hatásszámítás tehát ez esetben is szükséges lenne.

A felszámoló fizetésképtelenség esetén a bérfizetési napot követő nyolc napon belül kérhet támogatást az alapból, de ez nem kötelező a jelenlegi szabályok szerint. A törvénymódosítás eltörli a nyolcnapos várakozási időt. Továbbra is a felszámoló feladatává teszi a támogatás megszerzését, azzal a változással, hogy a felszámoló köteles eljárni, s a kötelezettség elmulasztása szankciókat von maga után. A szankció bevezetését a munkaadók túlzottnak tartják.

Kiterjesztett rendbírság

Hatályát veszti az a rendelkezés is, amely szerint a gazdálkodó szervezet akkor igényelhet csak újabb támogatást, ha a korábbi tartozását visszafizette. Ennek indoka, hogy a több alkalommal történő támogatás csak így biztosítható a munkavállalók érdekében. Kérdéses azonban, hogy a rendelkezésre álló keret így meddig elegendő.

Változik a foglalkoztatási törvény azon része is, amely a rendbírsággal kapcsolatos. Ezek szerint rendbírságot köteles fizetni az a felszámoló, aki, vagy amely a bérgarancia iránti igénybejelentésnek nem tesz eleget. A munkaügyi központ a rendbírság összegét 1000 és 50 000 forint között állapíthatja meg a felszámolóval szemben. A bírságot munkavállalónként szabja ki. Munkaadói nézőpontból sem a rendbírság kiterjesztésével, sem a személyenkénti kiszabás módszerével nem lehet egyetérteni.

A csőd- és a felszámolási eljárásról rendelkező törvény azon a ponton módosul, hogy a visszafizetésre vonatkozó sorrendet megváltoztatja. Jelenleg a Bérgarancia Alapba történő visszafizetés – a munkabér kivételével – mindent megelőz, a javaslat szerint ez a negyedik helyre kerül, mert a tapasztalatok azt igazolják, hogy a jelenlegi rendszer nem működőképes.

Feltehetően a felsorolt változtatásokat csak a törvény kihirdetését követő felszámolási eljárásoknál kell majd figyelembe venni.

Speciális eljárással

A tervezet szerint a bérgarancia-rendszer lehetőségét minden munkavállaló számára biztosítani kell. Mivel azonban jelenleg csak a csődtörvény hatálya alá tartozó gazdálkodói szervezetek munkavállalói részesülhetnek támogatásban, így a kormánynak, illetve az illetékes szaktárcáknak ki kell dolgozniuk azokat a speciális eljárásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyéni vállalkozók és a társadalmi szerveztek munkavállalóira is vonatkozzék a szabályozás.

Mindenekelőtt meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy az alapba történő visszafizetés – egyéb biztosítékok kialakításával – megszüntethető legyen.

Ugyanakkor azt is vizsgálni kell, hogy a munkavállaló közvetlenül is megkereshesse a munkaügyi központot, ha a felszámoló a szankciók ellenére sem kéri a támogatást.

A felsorolt leglényegesebb elemek természetesen számos más kérdést vetnek fel. A kormányzati szándékok e téren egybeesnek azzal a munkaadói véleménnyel, miszerint a hatásszámítások elvégzése nélkülözhetetlen. Ezek hiányában ugyanis egyetlen kérdésben sem lehet érdemben nyilatkozni. A munkaadók azt az álláspontot képviselik, hogy mindazon törekvések elfogadhatatlanok, amelyek többletbefizetéssel járnának.

MGYOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem