×

Tűzvédelem a cégeknél

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 38. számában (2001. március 15.)

 

Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tűzesetek megelőzése valamennyi gazdálkodó szervezet elsőrendű kötelessége. Ez irányú teendőiket a tűzvédelmi törvény iránymutatása szerint végzik a cégek. Lényeges változás, hogy a korábbi vállalati tűzoltóságok megszűnésével – a jogszabályban megfogalmazott feltételek szerint – immár létesítményi tűzoltóságot kell a vállalatoknak létrehozniuk.

 

A munkahelyekre kidolgozott tűzvédelmi előírások legfőbb ismérve, hogy azok elsősorban az objektumokon esetleg előforduló tüzek megelőzését szolgálják – ismertette Pócsik Attila tűzoltó százados. Ezek szerint a munkáltató köteles a székhelyén, illetve a telephelyén lévő építményt a 35/1996. (XII. 29.) BM rendelettel kiadott Országos Tűzvédelmi Szabályzat (OTSZ) előírásainak megfelelő engedély szerint üzemeltetni. A veszélyhelyzet azonban ennek ellenére előfordulhat, ezért nem elég, ha az épületek, a berendezések a létesítéskor megfeleltek az előírásoknak, azokat a működés, illetve a használat során is folyamatosan be kell tartatni.

Nyilvántartott eszközök
Számos intézményben tűzjelző vagy oltóberendezést kell telepíteni. E kötelezettség terheli a középmagas vagy többszintes szállodák vagy szálló jellegű, irodaépületek, pénzintézetek s ezek számítógépközpontjait, egészségügyi intézmények, múzeumok, könyvtárak, színházak, sportcélú és kereskedelmi épületek, 500 négyzetméter feletti raktárak, mélygarázsok, műemlék házak üzemeltetőit.

A beépített tűzvédelmi berendezések hazai piacán a világ minden jelentősebb gyártója a legkorszerűbb eszközökkel jelen van. Ezek a berendezések csak az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) engedélyével kerülhetnek forgalomba, a termékekről az OKF nyilvántartást vezet, amelyek listája az internetről is elérhető (www.okf.hu), de a 469-4112-es telefonszámon az OKF műszaki biztonsági engedélyezési főosztálya is ad információkat.

Folyamatos felkészülés

A munkáltatók kötelessége, hogy a tűzvédelmi ismereteket minden szinten folyamatosan frissítsék. A munkavállalókat – azon túl, hogy munkájukhoz biztonságos feltételeket kell teremteni – időszakonként tűzvédelmi oktatásban kell részesíteni, s ezeket az ismereteket számon is kell kérni. A munkáltatók nem kezdhetik meg működésüket addig, míg nem rendelkeznek tűzvédelmi szabályzattal. Az adott munkaterület minden szegmensére kiterjedő szabályzatot elkészíthetik maguk is, de vannak erre szakosodott külső cégek, amelyek később is felügyelik és ellenőrzik, hogy a szolgáltatást igénylő vállalatok az előírásoknak, illetve a használatbavételi engedélyben megállapított rendeltetésnek megfelelően működnek-e.

A tűzvédelmi szabályzat minden apró részletre kiterjedően rögzíti az adott területek tűzveszélyességi osztályba sorolását, a tűzvédelmi előírásokat, a munkavállalók létszámát, a gazdálkodó szervezet alaptevékenységét, az alkalmazott technológiát. Ha ezek bármelyike az idők folyamán változik, a munkáltató köteles bejelenteni, s kiegészíteni a szabályzatot.

Védelmi szervezetek

A munkáltatónak tűzvédelmi szervezetet kell kialakítania – amely az adott gazdálkodó szervezetnél önállóan tevékenykedik – akkor, ha a munkavállalók létszáma meghaladja a kétszázat, és a létesítmény "A" vagy "C" osztályba tartozik tűzveszélyességi szempontból. Ebben az esetben kizárólag felsőfokú tűzvédelmi szakképesítéssel rendelkező személy bízható meg a feladattal. A kisebb vállalkozások esetében valamivel enyhébb a követelmény: a tűzveszélyességi osztályba sorolástól függően elegendő az alap- vagy a középfokú szakképesítés. Az eredményes működés feltétele minden esetben az, hogy a gazdálkodó szervezet által folytatott tevékenység feltételezett veszélyhelyzeteiről részletes információ álljon rendelkezésre. A tűzvédelmi szervezet működésével, fenntartásával kapcsolatos költségeket a fenntartónak évente újra kell terveznie.

A korábban működő vállalati tűzoltóságok nagy része megszűnt, illetve alkalmatlanokká váltak a feladatok végrehajtására. A gazdálkodó szervezetek tűzvédelmének megerősítése érdekében tehát a tűzvédelmi törvény úgy rendelkezett, hogy a jogszabályban megfogalmazott feltételek szerint úgynevezett létesítményi tűzoltóságot kell működtetni.

A létesítményi tűzoltóságot úgy kell megszervezni és felszerelni, hogy a riasztási és segélynyújtási terv szerint igénybe vehető hivatásos önkormányzati tűzoltóságokkal együtt képes legyen a legnagyobb veszélyhelyzet megszüntetésére is.

Szigorodó szabályok

Az OTSZ új rendelkezése alapján az eddigi gyakorlattól eltérően nem az építmény besorolásától, hanem a helyiség tűzveszélyességi osztályától függ a felülvizsgálat gyakorisága. Új előírás az is, hogy a feltárt hiányosságok megszüntetésére kötelezik a munkáltatót, s ennek végrehajtását ellenőrzik, elmulasztása esetén pedig bírságot szabnak ki.

A tűzjelző és oltóberendezések elhelyezését, tárolását s karbantartását is szigorú szabályok írják elő. Kötelező az üzemképes állapot, s bármilyen meghibásodást jelenteni kell a hivatásos önkormányzati, illetve az önkéntes tűzoltóságnak. A szabályozás ugyanakkor arról is rendelkezik, hogy a berendezéseket csakis a nemzeti szabványnak megfelelő gyártási és forgalmazási engedély szerint lehet felszerelni, ellenőrizni és karbantartani. Jogszabály határozza meg azt is, hogy mennyi és milyen tűzoltó készüléket kell elhelyezni a különböző tűzveszélyességi osztályba sorolt helyiségekben.

A használható tűzoltó készülékek típusa – például a vízzel, habbal, halonnal, porral és szén-dioxiddal oltók – szintén a veszélyességi osztály s az ott éghető anyagok milyenségének függvénye. A munkaadó gondoskodik a tűzvédelmi felülvizsgálatok megtartásáról, az eszközök nyomáspróbájáról, a különféle rendszerek és berendezések ellenőrzéséről: mégpedig a jogszabályban előírt időszakokban.

A tűzvédelmi oktatással kapcsolatos feladatokat is a munkáltatóknak kell ellátniuk és biztosítaniuk. A munkaadó köteles gondoskodni a munkavállalói, illetőleg a munkavégzésben közreműködő családtagok tűzvédelmi oktatásáról, de önállóan döntheti el, hogy a szervezet létszámától, tevékenységétől függően ezt milyen formában teszi. Erről minden munkaadónak gondoskodnia kell, még azoknak is, akik a tűzvédelmi szabályzat elkészítésére nem kötelezettek. Az oktatást megfelelő képesítéssel rendelkező személy végezheti, aki a továbbiakban a rendszeres továbbképzésről is határoz.

A létesítményi tűzoltóság legkisebb készenléti létszáma

Tűzveszélyességi osztályok

100-200 fő

201-500fő

500f ő felett

A

10 fő

12 fő

16 fő

B

6 fő

10 fő

12 fő

C

4 fő

6 fő

10 fő

D

4 fő

6 fő

E

4 fő

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem