×

Munkavédelmi szabályozás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 38. számában (2001. március 15.)

 

Az utóbbi években tapasztalt kedvező változások ellenére a munkavédelem hazai helyzete számos kívánnivalót hagy maga után. A munkaadók jogkövető magatartásának megerősödését nagyban hátráltatja, hogy a gyakorlatban máig nem valósult meg az ellenőrzésben érdekelt hatóságok együttműködése, illetve akadozik a különböző felügyeletek párbeszéde, jóllehet az integritás erősítésére nemzetközi források is megnyíltak Magyarország számára.

 

A munkavédelemről szóló törvény 1994-ben lépett hatályba, s bár azóta többször is módosították, a tekintetben nem történt változás, hogy a munkavédelemnek több gazdája van. Mint Haubert Gábor, a Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány főmunkatársa lapunknak elmondta, ez a gyakorlat ellentétben áll az európai normákkal. A munkabiztonság Magyarországon az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) hatáskörébe tartozik, a foglalkozás-egészségügyet az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) felügyeli, a Műszaki Biztonsági Felügyelet a Gazdasági Minisztérium (GM) alatt működik, míg külön hatósághoz tartozik a nukleáris biztonság, a katasztrófavédelem, a közlekedési felügyelet és a tűzvédelem, holott ez utóbbiak – bizonyos pontokon – szintén kapcsolódnak a munkavédelemhez.

Hiányzik az összhang

A felügyeletek között alig van átjárhatóság, hiányzik az összhang. Jól tükrözi a helyzetet, hogy ezen anomáliákra a genfi székhelyű Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) – amely a kormány felkérésére vizsgálta a hazai munkavédelmi helyzetet – már 1992-ben rávilágított, megállapítva: a különböző felügyeletek közötti kommunikáció hiányának a széttagoltság az oka. E helyzetelemzést követően 25 pontból álló javaslatcsomagot állított össze a nemzetközi szervezet, sőt: az ajánlásokhoz – a PHARE-program keretében – támogatás is társult. Az 1,5 millió ecus pénzforrás három nagy terület kutatására, a feltételek javítására nyílt meg: így a munkabaleset-biztosítás megoldására, az integráció, valamint a PR-munka erősítésére.

Az első ajánlás részben teljesült, 1998-ban ugyanis elkészült az a modell, amelyet finn partnerekkel együtt dolgoztak ki. A munkabaleset-biztosítás önállóvá tételének jelentősége abban áll, hogy ösztönzi a munkaadót a biztonságos munkakörülmények megteremtésére. A tanulmány figyelembe vette az európai gyakorlatot, s ehhez igazította az elképzeléseket, amelyeket minden közreműködő el is fogadott. A bevezetéshez azonban további kutatásra lenne szükség, hogy minden kétséget kizáróan megállapítható legyen egy-egy baleset összegszerűsítése. Erre további 300 ezer ecut ígértek Brüsszelben, ám ez a pénz végül is nem érkezett meg időben, így a kutatás – miniszteri biztos felügyeletével – csak tavaly kezdődhetett meg. Az a cél, hogy az egészségbiztosításon belül létrejöhessen egy külön kassza, amely a bonus-malus elv alapján működik, s differenciáltan hárítja a biztosítási díj fizetését a munkáltatóra.

Szervezeti egységben

Hosszú távú program az OMMF és az ÁNTSZ "összeszoktatása". A tervek szerint ez elsősorban a két terület munkatársainak keresztképzésében, továbbképzésében valósítható meg. Az úgynevezett technológiai transzfer eredménye egy kézikönyv – amely egy angol cég, a Birks Sinclair and Associates Ltd. kiadásában látott napvilágot –, s a munkavédelmi felügyelők gyakorlati munkájához ad segítséget. A program keretében harminc magyar szakember járt kilenc országban, ahol az európai gyakorlatot tanulmányozták. A tapasztalatok szerint a munkavédelem és a munkaegészségügy mindenütt egy szervezeten belül működik, ellentétben a magyar gyakorlattal. Sajnálatosan a kormány elé terjesztendő nemzeti munkavédelmi programból kikerült az integráció gondolata.

Leginkább a PR-munka területén lehet eredményekről beszélni, még ha ezek kampányszerűek is. A munkavédelem a médiában akkor kerül előtérbe, ha kiemelkedően súlyos baleset, vagy egy-egy nagyobb munkavédelmi razzia történik, azaz egyelőre nem kiegyensúlyozott a PR-stratégia. A szakemberek szerint még a közszolgálati média sem foglalkozik a kérdéssel úgy, hogy annak eredményeképpen a munkavédelem a társadalom érdeklődésének fókuszába kerülhessen.

A multinacionális cégeknél természetes igény a munkavédelmi szempontok érvényesítése, a hazai vállalkozók körében azonban még kevéssé tapasztalható a tudatosság. Tény, ma már igen gazdag a munkavédelmi eszközök kínálata, azonban ezek sok pénzbe kerülnek, ráadásul csakis akkor alkalmazhatók, ha az OMMF minősítését is megkapták. Jó példa erre, hogy az ellenőrzések során sokszor tapasztalható: a minősített, de drágább védőeszközök helyett az olcsó, kerti munkára használatos kesztyűket vásárolják meg a munkaadók.

A nagyobb cégeknek többnyire van saját munkavédelemmel foglalkozó osztályuk, felkészült munkatársakkal, akik a rendszeres oktatást végzik, s egy kézben tartják a munkavédelem és -biztonság irányítását. A kisvállalkozások azonban – általában – külső szakértőt vesznek igénybe. A választék széles, e tevékenységgel számos társaság és egyéni vállalkozó foglalkozik, ezeket a vállalkozásokat a Munkavédelmi Kamara tömöríti egybe. A külső cégeket kétféle módon lehet díjazni, hogy a munkahelyeken a törvényben előírt feltételek maradéktalanul teljesüljenek: a munkaadó a szolgáltatásért átalánydíjat fizet, illetve választhatja az eseti szakértői honoráriumot.

Kényszerpályán

Számos megoldatlan gondot és komoly veszélyt is jelenthet az a terjedőben lévő foglalkoztatási mód, miszerint egyre több munkaadó kényszeríti alkalmazottait önálló vállalkozásba. Ilyen esetekben a munkáltató jobb anyagi helyzetbe kerül, hiszen nem kell védőfelszerelést biztosítania – ez előírható a vállalkozó kötelességeként –, elkerüli a kötelező oktatást, s ha baleset történik, nincs bejelentési kötelezettsége. Tény azonban, ha az egyéni vállalkozóként munkát vállaló üzemi balesetet szenved, alaposan tisztában kell lennie a törvényi előírásokkal. Amennyiben regisztráltatja magát orvosánál, s bizonyítani tudja, hogy munkahelyi baleset áldozata, akkor megilleti a 100 százalékos táppénz, s minden olyan szolgáltatás, amit a törvény előír. Amennyiben viszont akár tudatlanságból, akár kényelmi szempontból nem jelenti a munkabalesetet, minden törvény adta előnytől elesik.

Az OMMF ellenőrzései során kétféle bírságot szabhat ki: egyrészt a szabálytalanságok miatt szankcionál, másrészt a hatósági intézkedés végrehajtását kényszeríti ki. Tudvalévő azonban, a felügyelő csak az általa észlelt szabálysértés ügyében járhat el, amennyiben feljelentés történik, az ügyben az illetékes önkormányzat jegyzője intézkedik. A felügyelet által kiszabott bírságot ugyanakkor adók módjára lehet behajtani, s a felügyelet jogosult helyszíni bírság kiszabására is, amelynek összege ötezer forint.

A munkavédelmi szabálysértések között három, egyaránt 30 ezer forinttal sújtható elkövetési magatartáscsoport szerepel. Ezek szerint szankcionálható az, aki a munka egészséges és biztonságos végzésére, illetve annak ellenőrzésére vonatkozó szabályokat megszegi, az üzemi balesettel kapcsolatos adminisztratív kötelezettségének nem tesz eleget, valamint a foglalkozási betegségekkel összefüggő bejelentési és kivizsgálási kötelezettségét elmulasztja.

A munkavédelmi bírság a munkáltatóval szemben szabható ki, az OMMF területileg illetékes igazgatója hatáskörébe tartozik, összege 50 ezer forinttól 3 millióig terjedhet. A fellebbezéseket az OMMF elnöke bírálja el, a másodfokú határozat felülvizsgálatát pedig az illetékes bíróságtól lehet kérni. A munkavédelmi és szabálysértési bírságokból befolyt, a Munkavédelmi Alapba kerülő összeg az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés céljainak támogatására használható fel.

Minősített eszközök

Számos kiadvány segíti az eligazodást az egyéni védőeszközök kínálatában. A kézikönyvek – melyeket a Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány adott ki – teljeskörűen foglalják össze a minősítő bizonyítvánnyal rendelkező, Magyarországon forgalmazott hazai és külföldi eszközöket, felsorolva a minősíttető, a gyártó paramétereit, a minősítő bizonyítvány számát, a védelmi képességet. Részletesen közlik a termék műszaki leírását, s a használatra vonatkozó legfontosabb információkat. A kézikönyv lehetőséget ad a munkáltatónak, hogy a munkavédelmi törvényben előírtak szerint rendelkezésre álló védőeszközök közül kiválaszthassa az adott munkavégzéshez legjobban megfelelőt, amely a szükséges védelmet és védelmi fokozatot biztosítja.

A minősíttetőknek – a hazai gyártóknak és importőröknek – minden, a terméket érintő változást be kell jelenteniük, s újra kell minősíttetniük az eszközöket. Fontos, hogy a munkáltató minden esetben minősített munkavédelmi eszközöket biztosítson, baleset esetén ugyanis a felügyelők nem vehetik figyelembe, ha másféle terméket használt.

A munkavédelmi eszközök tekintetében óriási a kínálat. A kézikönyv rendszerezi ezeket, külön fejezetben foglalkozik például a fejet, az arcot, a szemet és a légzőszerveket védő, a hallást, valamint a kezet, a lábat és az egész testet megóvó és egyéb biztonsági eszközökkel.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem