×

Kémiai biztonság a munkahelyeken

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 38. számában (2001. március 15.)

 

Az európai jogharmonizációs igények hívták életre a munkahelyek kémiai biztonságáról szóló 25/2000. (IX. 30.) EüM-SZCSM együttes rendeletet, amely meghatározza a munkahelyen jelen lévő vagy a munkafolyamat során felhasznált veszélyes anyagok és veszélyes készítmények expozíciójából eredő egészségi és biztonsági kockázatok elkerüléséhez vagy csökkentéséhez szükséges minimális intézkedéseket.

 

2001. január 1-jén hatályba lépő 25/2000. (IX. 30.) EüM-SZCSM együttes rendelet kiterjed minden olyan tevékenységre, amelynek során a szervezett munkavégzés keretében foglalkoztatott, illetve a munkavégzés hatókörében tartózkodó személyt (a továbbiakban: munkavállaló) veszélyes anyag és veszélyes készítmény hatása érheti. A veszélyes anyagok és veszélyes készítmények szállítására is a rendelet előírásai az irányadók azzal, hogy külön jogszabály azoktól eltérően rendelkezhet.

A veszélyes anyagok munkahelyi levegőben megengedett átlagos koncentráció- és csúcskoncentráció-határértékeit, illetve, maximális koncentrációk értékeit a rendelet 1. számú, míg a kötelező biológiai monitorozás alá eső veszélyes anyagok és készítmények biológiai expozíciós mutatóit és a biológiai expozíciós mutatókra vonatkozó megengedhető határértékeket a 2. számú melléklete tartalmazza.

Kockázatbecslés

A munkáltató köteles felkutatni, megbecsülni és értékelni a veszélyes anyagok munka közbeni alkalmazásából eredő kockázatokat. Korábban nem alkalmazott veszélyes vegyi anyaggal csak akkor lehet dolgozni, ha a kockázatbecslés megtörtént, és meghatározták, dokumentálták, illetve bevezették a kockázat kezelésére (elkerülésére vagy eltűrhető szintűre csökkentésére) a megfelelő intézkedéseket.

A kockázatbecslés során azonosítani kell a veszélyt, elemezni kell az expozíció-hatás (koncentráció/dózishatás) összefüggést, meg kell becsülni az expozíciót, s végül minőségi, illetve mennyiségi jellemzés alapján értékelni kell a kockázatot. A kockázat értékelésénél figyelembe kell venni a rendelet 1. és 2. számú mellékleteiben meghatározott határértékeket, valamint a már elvégzett egészségügyi vizsgálatok adatait is.

A kockázatbecsléshez a gyártótól (importálótól), a forgalmazótól, illetőleg a beszállítótól be kell szerezni a szükséges kiegészítő információkat. A kockázatbecslést dokumentálni kell.

A munkáltatónak a kockázatbecslés alapján megelőző intézkedéseket kell foganatosítania. A kockázatbecslést újra el kell végezni, ha a munkahelyen, illetve a tevékenység végzésében olyan jelentős változások történtek, amelyek a korábbi becslést elavulttá teszik, vagy foglalkozás-egészségügyi vizsgálatokat indokolnak.

Amennyiben előre látható, hogy a munkavégzés jelentős többletexpozícióval jár, minden szükséges intézkedést meg kell tenni ennek elkerülésére. Ezt a kockázatbecslésnél figyelembe kell venni.

Általános tennivalók

A munkáltatónak a veszélyes anyaggal tevékenységet végző munkavállaló egészségének és testi épségének megóvása érdekében végre kell hajtania a szükséges megelőző intézkedéseket. A munkáltató köteles megszüntetni a munkahelyen előforduló veszélyes anyagok által okozott kockázatokat. Amennyiben ez nem lehetséges, az egészséget nem károsító vagy eltűrhető szintre kell csökkenteni a kockázatokat. Ehhez meg kell szervezni és meg kell tervezni a munkafolyamatokat, biztosítani kell a vegyi anyagok expozíciója elleni megfelelő védőeszközöket, meg kell tenni a szükséges műszaki intézkedéseket, el kell végezni a megfelelő karbantartási feladatokat, minimumra kell csökkenteni a veszélyes anyagok expozíciójának kitett munkavállalók számát, a lehető legkisebb mértékűre kell csökkenteni az expozíció intenzitását és időtartamát, megfelelő higiénés feltételeket kell biztosítani (beleértve a dohányzás, étkezés, italfogyasztás, kozmetikai szerek használata, élelmiszer-tárolás megtiltását azokon a munkahelyeken, ahol a munkaterületet veszélyes anyagok szennyezhetik vagy a munkavállaló veszélyes anyagokkal kerülhet érintkezésbe), a munka jellegének megfelelő minimumra kell csökkenteni a munkahelyen jelen lévő vegyi anyagok mennyiségét, s meg kell határozni a megfelelő munkafolyamatokat (beleértve a veszélyes anyagok és az ezeket tartalmazó hulladékok biztonságos kezelését, tárolását és szállítását).

Egészségügyi ellenőrzés – orvosi alkalmassági vizsgálatok
Amennyiben a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa az egészségügyi ellenőrzés során veszélyes anyaggal végzett munkából eredő expozíció következményeként megbetegedést vagy egészségre káros hatást, illetve biológiai határérték-túllépést észlel a munkavállalónál, a munkáltató köteles újra elvégezni a kockázatbecslést, s felülvizsgálni a kockázat megszüntetésére, illetve csökkentésére hozott intézkedéseket. A munkáltatónak figyelembe kell vennie a foglalkozás-egészségügyi orvos vagy egyéb szakértő, illetve az illetékes hatóság előírásait, véleményét, s kezdeményeznie kell a többi munkavállaló egészségi állapotának soron kívüli vizsgálatát.

A foglalkozás-egészségügyi szolgálat az alapszolgáltatás keretében a felhasznált veszélyes anyagok toxikológiai tulajdonságai alapján javaslatot tesz a munkavállalók védelmét szolgáló egészségügyi intézkedésekről, tanácsot ad, felkérésre segítséget nyújt a kockázatbecsléshez, s felhívja a munkavállaló figyelmét a munkaköri alkalmassági vizsgálatok során a dohányzás, az alkoholfogyasztás és az üzemben alkalmazott veszélyes anyagok közötti kölcsönhatásokra, amelyek a munkavállaló egészségét fokozottan károsítják. Emellett kiképzi a munkavállalókat a szaksegélyt megelőző elsősegélynyújtásra. A képzésben való részvételt és az elsősegélynyújtás feltételeit a munkáltatónak kell biztosítania.

Különleges megelőző és védő intézkedések

Ha a kockázatbecslés a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat tárt fel, különleges megelőző, védő és ellenőrző intézkedéseket kell alkalmazni. A munkáltatónak meg kell szüntetnie vagy a minimumra kell csökkentenie a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető veszélyes anyagok által előidézett kockázatokat. Erre figyelemmel nem veszélyes anyagot vagy kevésbé veszélyeztető anyagot kell alkalmaznia a munkafolyamatban. Amennyiben a veszélyes anyag ilyen helyettesítése kizárt, a munkáltatónak dokumentált kockázatbecslést kell végeznie.

A megelőző és védő intézkedések – fontossági sorrendben – a következők:

  1. megfelelő munka-, szabályozási és vezérlési folyamatok megtervezése,
  2. megfelelő munkaeszköz alkalmazása,
  3. kevésbé veszélyes anyagok alkalmazása,
  4. kollektív műszaki és kollektív egyéni védelem alkalmazása a kockázat keletkezési helyén,
  5. munkaszervezési intézkedések,
  6. egyéni védőeszközök alkalmazása, amennyiben az expozíció egyéb módon nem előzhető meg.

Nem szabad foglalkoztatni a munkavállalót olyan környezetben, ahol a munkahelyi levegőben a veszélyes anyag koncentrációja meghaladja a rendelet 1. számú mellékletének 1-3. pontjaiban meghatározott határértéket. A munkáltatónak gondoskodnia kell arról, hogy a munkavégzés közben ne érje a munkavállalót hormon, hormonhatású anyag, antibiotikum expozíciója. Biztosítania kell továbbá, hogy a munkahelyen ne alakulhasson ki aszfixiát okozó anyag olyan koncentrációja, amely kiszorítja az oxigént.

Nyilvántartás

A munkavállaló és képviselői számára hozzáférhető nyilvántartást kell vezetni a biztonsági adatlappal azonosítható anyagfajtákról. A munkavállaló munkahelyi expozíciójára vonatkozó nyilvántartott adatokat a munkaviszony megszűnését követő 10 évig, rákkeltő hatású anyagok esetében 40 évig meg kell őrizni úgy, hogy ezekhez a munkavállaló, valamint képviselőik hozzáférhessenek. A munkáltató megszűnése esetén a dokumentumokat az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) városi (fővárosi kerületi) intézetének kell átadni. (A rendeletben foglaltak betartását az ÁNTSZ – más hatóság jogszabályban meghatározott jogkörét nem érintve – ellenőrzi.)

Munkaidő

A veszélyes anyagokkal szennyezett munkatérben a munkaidő legfeljebb 8 óra/nap, 5 nap/hét, avagy 240 műszak/év lehet.

Határértékek

Az exponált munkavállalók expozíciójának tényét és mérés esetén a mérési adatokat, a mérés időpontját, illetőleg ezek mellékleteként a mérési jegyzőkönyveket, dokumentumokat rögzíteni, illetve dokumentálni kell. Amennyiben a munkavállaló határértékkel szabályozott veszélyes anyag hatásának lehet kitéve, a munkáltató köteles – az expozíció mértékétől, az anyag veszélyességétől és a technológia stabilitásától függő gyakorisággal – meghatározni és folyamatosan ellenőrizni a veszélyes anyagok koncentrációját. A határérték ellenőrzésére, a munkateret szennyező anyagok mérésére irányuló vizsgálatokat 2001. december 31-ét követően kizárólag a Nemzeti Akkreditációs Testület által az e területre és a mérendő vegyi anyagok meghatározására akkreditált laboratórium végezhet. Határérték-túllépésnél a munkáltatónak írásban rögzítenie kell az esetet, s megfelelő megelőző és védő intézkedéseket kell hoznia a kialakult helyzet egészséget nem veszélyeztető és biztonságos megoldására.

A munkáltató köteles a határértékkel nem szabályozott veszélyes anyag esetében a tudományos, technikai színvonal szerint elvárható legkisebb szintre csökkenteni az expozíció mértékét, ahol a tudomány mindenkori állása szerint a veszélyes anyagnak nincs egészségkárosító hatása.

Műszaki, szervezeti intézkedések

A vegyi anyagok fizikai-kémiai hatásaiból származó veszélyek ellen a munkáltatónak olyan műszaki, illetve szervezeti intézkedéseket kell hoznia, amelyek megfelelnek a tevékenység természetének, beleértve a tárolást, kezelést és az összeférhetetlen vegyi anyagok szétválasztását. Ennek keretében – fontossági sorrendben – az alábbi intézkedéseket kell hozni:

  1. meg kell előzni a tűz- és robbanásveszélyes anyagok koncentrációjának veszélyes szintre emelkedését vagy a kémiailag nem stabil anyagok veszélyes mennyiségének kialakulását,
  2. amennyiben az 1. pont szerinti megelőzés nem lehetséges, meg kell akadályozni minden körülmény kialakulását, amely elősegítheti a tűz és robbanás keletkezését, vagy azokat a kedvezőtlen körülményeket, amelyek a kémiailag nem stabil anyagok és keverékeik veszélyes fizikai hatásainak növekedéséhez vezetnek,
  3. csökkenteni kell a tűz- és robbanásveszélyes anyagok égése során keletkező kémiailag nem stabil anyagok vagy keverékeik által okozott, a munkavállalók egészségére és biztonságára káros hatásokat, továbbá
  4. gondoskodni kell a munkahely, a berendezések és a gépek kielégítő irányításáról, a robbanást elfojtó berendezésekről, illetve a robbanási nyomás csökkentéséről.

Baleset, üzemzavar, veszélyhelyzet

A munkáltatónak a munkahelyen előforduló veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek, üzemzavarok és veszélyhelyzetek kezelésére intézkedési tervet kell készítenie, beleértve a mentési tervet is. Nem kell új tervet készíteni, ha a munkáltató a rendeletben előírtakkal összeegyeztethető módon más jogszabály alapján már eleget tett e kötelezettségének. Ilyenkor azonban a terveknek a biztonsági gyakorlatok és az elsősegélynyújtás gyakorlására vonatkozó előírásokat is tartalmazniuk kell.

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek, üzemzavarok és veszélyhelyzetek előfordulásakor káros hatások csökkentése érdekében a munkáltatónak azonnal intézkednie kell. Az intézkedésről egyidejűleg tájékoztatnia kell az érintett munkavállalót. Az adott munkaterületen csak az a munkavállaló dolgozhat tovább, akinek a rendkívüli helyzet megszüntetése céljából végzett munkája elengedhetetlenül szükséges.

A munkáltató köteles haladéktalanul tájékoztatni a munkavállalót az olyan előre nem látható eseményt vagy balesetet követően is, amely a munkavállaló többletterhelésével, testi épsége sérelmével, egészsége fokozott veszélyeztetésével járhatott. Az érintett területen dolgozó munkavállaló számára megfelelő egyéni védőeszközt, speciális biztonsági berendezést és felszerelést kell biztosítani, amelyet mindaddig használni kell, amíg a rendkívüli helyzet indokolttá teszi. A területen egyéni védelem nélkül senki sem tartózkodhat.

A munkáltatónak megfelelő figyelmeztető és egyéb tájékoztató jelzéseket kell elhelyeznie, amelyek felhívják a figyelmet a megnövekedett egészségkárosító és biztonságot veszélyeztető kockázatra, s elősegítik a menekülést és a mentést.

A veszélyes anyagok jelenléte miatt hozott biztonsági intézkedésekről szóló információknak hozzáférhetőknek kell lenniük mindazok számára is, akiknek baleset vagy vészhelyzet esetén intézkedniük kell. Ilyen információ lehet például a munka közbeni veszély(ek)ről, a veszély(ek) meghatározását szolgáló, valamint a megelőző intézkedésekről és szabályokról szóló előzetes értesítés, bármely baleset vagy vészhelyzet esetén előforduló különleges veszélyforrás megjelölése is.

Tájékoztatás, oktatás

A munkáltatónak gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló és képviselői az általuk értett nyelven hozzájussanak a munkavégzéssel kapcsolatban rendelkezésre álló adatokhoz, megismerjék a munkahelyen előforduló veszélyes anyagokra, az egészségre és a biztonságra ható kockázataikra, a határértékekre és egyéb előírásokra vonatkozó adatokat.

Ugyancsak a munkáltatót terheli, hogy a munkavállaló és képviselői megfelelő oktatást és tájékoztatást kapjanak a védőintézkedésekről és egyéb teendőkről, amelyek ismeretében képesek megfelelően védekezni, és megvédhetik a munkatársaikat is. A munkáltatónak gondoskodnia kell arról is, hogy a dolgozók megismerjék a biztonsági adatlap tartalmát, továbbá megismerjenek a beszállítótól származó minden, a veszélyes anyaggal kapcsolatos és a munkavégzés szempontjából lényeges adatot.

A munkavállaló és képviselői igény szerint részt vehetnek a munkáltató vagy az illetékes hatóság által végzett – a veszélyes anyagok alkalmazásából eredő veszélyek meghatározására vonatkozó – vizsgálatban, illetőleg igényelhetik, hogy az eredményekről tájékoztassák őket. A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást végző orvosnak tájékoztatást kell adnia a dolgozónak a munkakörülményekkel kapcsolatos valamennyi munka-egészségügyi kérdésről.

Jelölés, címkézés

Ha a veszélyes anyagot tároló tartály mérete vagy a csomagolás jellege következtében nem alkalmas a tartalmának megfelelő címkézésre vagy megjelölésre, úgy gondoskodni kell a munkavállaló által értett hatékony felismerhetőségi jelekről (pl. függő címke) vagy kísérődokumentumokról. Ha a munkahelyen előforduló veszélyes anyag tárolására és szállítására szolgáló tárolóedény és csővezeték nincs az előírásoknak megfelelően megjelölve, a munkáltató köteles megjelölni a tárolóedény és a csővezeték tartalmát, természetét, valamint a hozzá kapcsolódó veszélyeket.

A munkavállaló kötelességei

A munkavállalónak a tőle elvárható módon ügyelnie kell a maga és a munkavégzés hatókörében tartózkodók biztonságára és egészségére, illetőleg a környezet védelmére. Megfelelően alkalmaznia kell a rendelkezésére bocsátott egyéni védőeszközöket és biztonsági berendezéseket. A dolgozó kötelessége, hogy haladéktalanul közöljön a munkahelyi vezetőjével minden olyan körülményt, amely véleménye szerint egészségkárosító vagy baleseti veszéllyel járhat, és amelyet nem tud megszüntetni.

Fogalmak
Veszélyes anyag: valamennyi, a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény (Kbtv.) alapján veszélyesként osztályozott anyag.

Veszélyes készítmény: egy vagy több veszélyes anyagot tartalmazó keverék vagy oldat, amely az osztályozás során veszélyes besorolást kap.

Expozíció: a munkahelyen jelen lévő veszélyes anyagok hatása, amely a munkavállalót (az adott munkakörnyezeti tényező ellen védelmet nyújtó egyéni védőfelszerelés nélkül) éri; mennyiségi meghatározására a munkahely légterében lévő ún. expozíciós koncentráció vagy az expozíciós terhelés (a szervezetbe időegység alatt jutó vegyianyag-dózis) és az expozíciós idő szorzata szolgál.

Expozícióbecslés: azon tevékenység, mely magában foglalja az expozíció mérését, illetőleg mérés hiányában a feltételezhetően "megszökött" anyag becsült tömegének munkatérben valószínűsíthető hígulásából adódó légtér-koncentráció becslését.

Expozíciós idő: a munkavállaló által a vegyi anyaggal szennyezett munkatérben eltöltött napi, heti és éves időtartam órákban, napokban, hetekben kifejezve.

Munkakörnyezeti monitorozás: a munkahely légterében jelen lévő veszélyes anyagok koncentrációjának meghatározott időközönkénti, illetve folyamatos mérése és regisztrálása.

Veszély: egy lehetséges sérülés vagy egészségkárosodás forrása.

Kockázat: a veszély megvalósulásának a valószínűsége.

Aszfixiát (fulladást) okozó anyagok: egyszerű fojtó- vagy inert gázok (pl. acetilén, argon, etán, etilén, hélium, hidrogén, metán, neon, propán, propilén), amelyek meghatározott koncentrációt elérve kiszorítják a légtérből az oxigént, és az oxigén aránya a normális atmoszférás nyomáson 18% (V/V) alá csökken, aminek következtében elégtelen oxigénellátás tünetei lépnek fel.

Por (szálló por): a munkahelyi levegőben lebegő por.

Rostszerkezetű por: olyan részecskékből álló por, amelyeknek hossza nagyobb, mint 5 ľm, míg a leghosszabb átmérőre merőleges legszélesebb átmérője kisebb, mint 3 ľm, a szálhossz és a szálátmérő aránya nagyobb, mint 3:1.

Szemcsés szerkezetű por: olyan részecskékből álló por, amelyek leghosszabb átmérőjének és az arra merőleges legszélesebb átmérőjének aránya 3:1 vagy kisebb.

Expozíció-hatás összefüggés elemzése: a toxikológia szabályai alapján elvégzett, a determinisztikus dózishatás esetében a hatástalan küszöb- és letális koncentráció, a sztochasztikus hatású anyagok esetében a 10 mikrorizikó kockázatot jelentő szint meghatározása.

Kockázatértékelés: az expozíció okozta hatás összehasonlítása a méréssel vagy becsléssel nyert expozíció – determinisztikus anyagok esetében – küszöbkoncentrációjával, illetve sztochasztikus anyagok esetében a 10 mikrorizikót jelentő ún. eltűrhető kockázati szinttel.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8962 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8962 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5321 olvasói kérdésre 5321 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8962 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8962 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5321 olvasói kérdéssel.

Munkaszerződés a cégtulajdonossal

Egy gazdasági társaság ügyvezetője munkaviszonyban áll azzal a társasággal, amelynek egyben a tulajdonosa is. Ezt a jogviszonyt munkaszerződés jogszerűen alapozza meg, vagy elégséges...

Tovább a teljes cikkhez

Részvétel politikai rendezvényen – a munkaviszony megszüntethetősége

A munkáltató által megalkotott belső szabályzat munkavállaló általi megsértése szolgálhat alapul a munkáltató részéről történő felmondásra? Ügyfelünk a munkavállalók...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondási korlátozás üzemi baleset esetén

Amennyiben a munkáltató működésével összefüggő okra alapított felmondást ad át egy üzemi baleset miatt keresőképtelen munkavállaló részére a baleseti táppénz folyósítása...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló halála – bérkifizetési kérdések

Elhunyt munkavállaló esetén a munkáltatónak kell-e az illetékes önkormányzatot értesítenie a halál tényéről és a ki nem fizetett munkabér összegéről, vagy elegendő, ha az ismert...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-megszűnéshez kapcsolódó igazolások – második közlés

Egy volt munkavállaló, aki másfél éve kilépett, nem vette át postán a kilépőpapírjait, most viszont jelentkezett, hogy a posta megsemmisítette a levelet, és azt kéri, hogy állítsuk...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató képviselete igazolások kiadásánál

Cégünknél elég jelentős fluktuáció mellett napi gondot okoz a kilépéskor az igazolások kiadása, mivel a záró bérszámfejtés ugyan gyorsan megtörténik, de a cégvezető(k) nem...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5321 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 276-ik lapszám, amely az 5321-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem