×

Jelentés a szociális chartáról

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 38. számában (2001. március 15.)

 

Az Európai Szociális Charta az európai szociális jog (melynek része a munka világának részletes szabályozása is) alapvető dokumentuma, amelyet az Európa Tanács 1961-ben Torinóban fogadott el. E nemzetközi egyezmény 1999 augusztusában lépett hatályba Magyarországon. A vállalt kötelezettségek teljesüléséről – kétévenként – úgynevezett nemzeti jelentés készül.

 

Az Európai Szociális Charta az Európa Tanács egyik legfontosabb nemzetközi egyezménye, a szociális normák forrása. A charta három fő részből áll: a bevezető rendelkezésekből, a részletes szabályokból, valamint a záró és hatályba léptető fejezetből. A bevezető rendelkezések a szociális jog alapelveit és általános normáit tartalmazzák, összhangban a tárgyban világszerte ismert és alkalmazott nemzetközi szerződésekkel.

A második rész, az úgynevezett részletes szabályok, kétfajta előírástípust tartalmaz: egyrészt léteznek olyan cikkelyek, amelyeket a szakirodalom úgynevezett "kemény magnak" nevez. Ezek közül a csatlakozó államok kötelesek bizonyos minimális számút elfogadni – ez a ratifikáció alapkövetelménye. Ezzel együtt a 20. cikkely a kemény magot meghaladóan is előír bizonyos minimális ratifikációs szintet.

Ezen rendelkezések célja kettős: egyrészt vannak olyan alapvető szabályok, amelyeket minden csatlakozó államnak el kell fogadnia és be kell tartania – ez kizárja a pusztán formai ratifikációt.

Független szakértők

A ratifikációban vállalt kötelezettségek teljesülésére az aláíró államok létrehozták a charta sajátos ellenőrző rendszerét, amelyet jelenleg Független Szakértők Bizottságának neveznek.

A Független Szakértők Bizottsága állandó testület, tagjai a charta által érintett állam kormányzataitól független nemzetközi szaktekintélyek. A bizottság feladata a részes államok belső szabályozásának és joggyakorlatának rendszeres ellenőrzése, a ratifikáció gyakorlati megvalósulásának folyamatos figyelemmel kísérése.

A charta eljárási rendelkezései az államok számára kötelezővé teszik, hogy kétévenként nemzeti jelentést készítsenek és azt megvitassák. A nemzeti jelentés tartalma a ratifikált cikkelyek országhatáron belüli megvalósulásának részletes elemzése, a válaszokat az Európa Tanács által feltett konkrét kérdésekre kell megadni.

Az elkészített nemzeti jelentéseket először a Független Szakértők Bizottsága vizsgálja, majd jelentést tesz az Európa Parlamentnek, amely azután határoz a jelentés elfogadásáról.

2000 októbere óta a Független Szakértők Bizottságának magyar tagja is van: prof. dr. Kollonay Csilla, a Közép-európai Egyetem (CEU) tanszékvezetője, akinek első érdemi feladata lesz a magyar nemzeti jelentés vizsgálata.

Amennyiben a jelentést értékelő bizottság indítványozza, az Európa Parlament kötelezheti a részes államot, hogy szüntesse meg a helytelen jogalkotást, illetőleg hibás gyakorlatát, sőt vele szemben peres eljárást kezdeményezhet.

Amint a fentiekből kitűnik, az Európai Szociális Charta az Európa Tanács tagállamai számára nem csupán formális, általános magatartási normákat megfogalmazó, keret jellegű nemzetközi egyezmény. Sokkal inkább tekinthető ellenőrzési és szankcionálási lehetőségnek, valamint az elmúlt negyven év alatt kialakult terjedelmes joggyakorlata miatt valóságos szociális jogrendszernek.

Magyarország és a szociális charta

A Magyar Köztársaság, mint az Európa Tanács tagja, 1991-ben aláírta a chartát, azonban annak megerősítésére (ratifikációjára) csak 1999-ben került sor. A ratifikáció előkészítésére már az aláírás után létrejött az Európai Szociális Charta Tárcaközi Bizottsága.

Az előkészítő munkálatok során a Tárcaközi Bizottság nem csupán a charta által szabályozott belső jogviszonyokat vizsgálta, hanem a ratifikáció távlati gazdasági hatásait is elemezte. Az elemzések alapján kialakult az úgynevezett optimális minimum ratifikációs javaslat, amelyet a volt Érdekegyeztető Tanács is a legszélesebb körben megtárgyalt és elfogadott.

A szociális partnerek a ratifikációt megelőzően részt vettek a parlament szakbizottsági ülésein is, így tehát megállapítható, hogy a megerősítés széles társadalmi konszenzuson alapult.

A charta megerősítése

Az Országgyűlés a 48/1999. (VI. 3.) határozatában megerősítette az Európai Szociális Chartát azzal, hogy a kötelező alkalmazás a határozat 4. pontjában (lentebb felsorolt) említett cikkekre terjed ki, s felkérte a köztársasági elnököt a megerősítő okirat kiállítására. A külügyminiszter feladata volt, hogy a megerősítő okiratot az Európa Tanács főtitkáránál letétbe helyezze; valamint az is, hogy ezzel egyidejűleg értesítse az Európa Tanács főtitkárát a charta 20. cikkében foglaltak alapján a kiválasztott alábbi cikkek és bekezdések listájáról:

1. cikk – A munkához való jog

2. cikk – Az igazságos munkafeltételekhez való jog

3. cikk – A biztonságos és egészséges munkafeltételekhez való jog

5. cikk – Szervezetalakítási jog

6. cikk – A kollektív alkuhoz való jog

8. cikk – A dolgozó nők védelemhez való joga

9. cikk – A pályaválasztáshoz szükséges tájékozódáshoz való jog

11. cikk – Az egészség védelméhez való jog

13. cikk – A szociális és egészségügyi segítségre való jog

14. cikk – A szociális jóléti szolgáltatásokból való részesülés joga

16. cikk – A család joga a szociális, jogi és gazdasági védelemre

17. cikk – Az anyák és gyermekek joga szociális és gazdasági védelemre

A ratifikációt követően az aláíró állam köteles két éven belül elkészíteni az első nemzeti jelentést, és angol, valamint francia nyelven azt az Európa Tanácsnak benyújtani.

Az első nemzeti jelentésben a részes államnak valamennyi feltett kérdésre választ kell adnia tekintet nélkül arra, hogy az adott cikket ratifikálta-e vagy sem, azaz a charta megvalósulásával kapcsolatos teljes felülvizsgálata történik. A beszámolás az 1999. negyedik negyedév-2001. december 31. közötti időszakot fogja át.

Konkrét kérdés – konkrét válasz

A Tárcaközi Bizottság legfontosabb feladata a kérdőív szerint az első nemzeti jelentés elkészítése, ezzel egyidejűleg pedig a további ratifikációs eljárásra javaslatot állít össze.

A bizottság elfogadott munkamódszere szerint az adott cikkelyekhez feltett kérdéseket az illetékes tárcák válaszolják meg, ezekhez azonban a bizottság bármely tagja észrevételeket, javaslatokat tehet.

A Tárcaközi Bizottság tevékenysége során alapelvnek tekinti, hogy a feltett konkrét kérdésekre konkrét válaszokat adjanak az illetékes tárcák.

Az elfogadott ütemezés szerint a jelentés és javaslat összeállítása ez év negyedik negyedévére befejeződik, hiszen az igen terjedelmes anyagot az Európa Tanács hivatalos nyelveire is le kell fordítani, a jelentés leadásának határideje pedig 2002. március 31. napja.

MGYOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem