×

A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 31. számában (2000. augusztus 15.)

 

Az Országos Munkaügyi Tanács március végén hagyta jóvá a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat új szervezeti, működési és eljárási szabályzatát, s egyúttal közzétette a közvetítők és döntőbírák listáját.

 

A Budapest, Roosevelt tér 7-8. szám alatt működő Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot (röviden: Szolgálat) abból a célból hozták létre, hogy hozzájáruljon a munkahelyi, az ágazati, illetve az ágazatközi szociális béke megőrzéséhez, közreműködjön a munkaügyi érdekviták hatékony rendezésében, a konfliktusok lehető leggyorsabb megoldásában, valamint segítse a munkaügyi kapcsolatok kultúrájának fejlesztését. Amennyiben a konfliktusba került felek kollektív szerződésben, illetve megállapodásban munkaügyi jogvita (kollektív jogvita) esetére békéltető személy bevonásában egyeztek meg, a szolgálat békéltetést végez a felek között. Ezzel kiegészíti a munkaügyi viták rendezésének egyéb módjait. (A közösen felkért békéltető egyezség létrehozását kísérli meg. Az egyezséget köteles írásba foglalni.) A Szolgálat igyekszik elősegíteni a békéltetés, a közvetítés és a döntőbíráskodás magyarországi meghonosítását, elterjesztését. Ennek érdekében a munkaügyi vitáknál a felek igényeinek leginkább megfelelő, felkészült, képzett közvetítőt, döntőbírót ajánl fel. A Szolgálat működésére jellemző a rugalmasság és a költséghatékonyság.

Hatáskör, feladatkör

A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.), a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálya alá tartozó foglalkoztatási jogviszonyoknál a szolgálat hatásköre minden olyan munkaügyi érdekvitára, illetve kollektív jogvitára kiterjed, amelyek rendezése érdekében a vitában állók békéltetésre, közvetítésre, illetve döntőbíráskodásra felkérték.

A Szolgálat békéltetés, közvetítés, valamint döntőbíráskodás formájában közreműködik a kollektív munkaügyi viták (érdekviták és kollektív jogviták) megoldásában. Kollektív jogvitákban csak akkor vehet részt, ha a kollektív szerződésben, illetve a felek megállapodásában munkaügyi jogvita esetére békéltető személyét kötötték ki.

A Szolgálat igény alapján szakmai tanácsadást végez a munkaügyi kapcsolatok körébe tartozó kérdésekben, a konfliktusok megelőzése érdekében, jogi tanácsadással azonban nem foglalkozik.

A Szolgálat igénybevétele

A Szolgálat igénybevétele főszabályként önkéntes. Kötelező a döntőbírói eljárás, ha a vita a Munka Törvénykönyvének azzal a rendelkezésével kapcsolatos, miszerint a munkáltató köteles biztosítani annak lehetőségét, hogy a szakszervezet az általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint a tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos, vagy más megfelelő módon közzétegye, s – a munkáltatóval történt megállapodás szerint – érdek-képviseleti tevékenysége céljából használhassa a munkáltató helyiségeit. Ugyancsak kötelező a döntőbíró igénybevétele az olyan vitában, amelynek tárgya az üzemi tanács választásának, illetve működésének indokolt és szükséges – a munkáltató által biztosítandó – költségek mértéke. Az üzemi tanácsot együttdöntési jog illeti meg a kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök felhasználása, illetve az ilyen jellegű intézmények és ingatlanok hasznosítása tekintetében. Az egyet nem értés miatti vitában szintén kötelező döntőbíróhoz fordulni.

Autonómia

A Szolgálat a Gazdasági Minisztérium (GM) szervezeti keretei között, de autonóm módon működik, jogi személyiséggel nem rendelkezik. A Szolgálat az GM információs és kommunikációs rendszerét használja. A Szolgálat igazgatóját és a titkárát az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) plenáris ülésének konszenzusos javaslatára a gazdasági miniszter nevezi ki és menti fel.

Az autonómia azt jelenti, hogy a Szolgálat operatív munkájába (a békéltetés, közvetítés, illetve döntőbíráskodás) az OMT tagjai és titkárai nem szólhatnak bele. Az OMT évenként beszámoltatja a Szolgálatot a tevékenységéről.

Függetlenség

A közvetítők és a döntőbírók függetlenek és pártatlanok, nem képviselői a feleknek. Eljárásuk során nem utasíthatók, és teljes titoktartásra kötelezettek a teendőik ellátása keretében tudomásukra jutott információk tekintetében, az eljárás megszűnése után is. Minderről – megbízólevelük átvétele napján – írásbeli nyilatkozatot kötelesek tenni.

A szolgáltatás ára

A Szolgálat igénybevétele főszabályként ingyenes. A közvetítőt, a döntőbírót azonban az elvégzett munkája után díjazás, a felmerült szükséges és igazolt költségei után pedig költségtérítés illeti meg. (A Szolgálat igazgatóját és titkárát díjazás ilyenkor sem illeti meg.) A közvetítő díját az első nyolc napra maga a Szolgálat fedezi, míg a döntőbíró javadalma – a felek eltérő megállapodásának hiányában – a munkáltatót terheli. A költségtérítést békéltetésnél, illetve közvetítésnél a vitában álló felek közösen, míg döntőbíráskodásnál a munkáltatók fizetik.

A közvetítő, illetve a tanácsadó egységes díjazásban részesül. A díjazás a tevékenység tényleges időtartamára, legfeljebb azonban 8 napra jár, beleértve a konfliktuskezelésről szóló összefoglaló elkészítését is. A közvetítés alapdíja:25 000 forint. Ez az összeg naponta jár a közvetítés első két napjára, a következő két napra ennek az összegnek a 0,8-szerese, míg az utolsó négy napra az alapdíj 0,6-szerese jár naponta. A nyolc napig tartó közvetítői, illetve tanácsadói tevékenység így bruttó 150 000 forintba kerül. Amennyiben a felek a nyolc napon túl is igénybe veszik a közvetítőt, a díj már őket terheli.

Ki lehet közvetítő és döntőbíró?

A Szolgálat tevékenységét végző közvetítők és döntőbírók pályázat alapján kerülnek a közvetítők és döntőbírók listájára. Az OMT a beérkező pályázatok elbírálására háromoldalú bizottságot hoz létre, amelybe az OMT tagjait alkotó szervezetek 1-1 főt, a kormány pedig 5 főt jelölhet. A bizottságot tanácsadói minőségben pszichológus egészíti ki. Az OMT tagjai által kijelölt bizottsági tagok felkészítését szakértők is segítik. A listára kerüléshez konszenzusos döntés szükséges oly módon, hogy a három oldalt 1-1-1 szavazat illeti meg. A listára került személyek megbízatása határozott időre szól.

A tisztséget csak az a magyar állampolgár töltheti be, aki 30 napnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvánnyal, felsőfokú iskolai végzettséggel, a munkajog vagy a munkaügyi kapcsolatok területén legalább 5 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, elfogadja a Szolgálat szervezeti, működési és eljárási szabályzatát, valamint etikai kódexét, vállalja, hogy részt vesz a Szolgálat által szervezett képzésben, s jó kapcsolatteremtő, együttműködési, kommunikációs készségű és képességű, pszichikailag kiegyensúlyozott személyiség.

A pályázathoz részletes szakmai önéletrajzot kell csatolni, emellett mellékelhetők a pályázót támogató ajánlások, referenciák is.

Mentesítés a munkavégzés alól

A jelentkezőnek a pályázathoz csatolnia kell a munkáltatója szándéknyilatkozatát arról, hogy a vele munkaviszonyban, illetve azzal egy tekintet alá eső jogviszonyban álló munkavállalóját a listára kerülés esetén – a közvetítés, döntőbíráskodás időtartamára – mentesíti a munkavégzés alól. A mentesítés nem érvényesül arra az időre, amikor a dolgozónak halaszthatatlan munkahelyi elfoglaltsága van.

A Szolgálat igazgatója értesíti a listára felkerült személyek munkáltatóját az eredményes pályázatról, s egyben kéri a munkáltató támogatását, illetve külön felhívja a figyelmét arra, hogy amennyiben egy munkaügyi vitában békéltetésre, közvetítőnek, döntőbírónak kérik fel, illetve tanácsadással bízzák meg a listára felvett munkavállalót, úgy – a pályázathoz mellékelt előzetes nyilatkozatának megfelelően – biztosítsa számára a szükséges szabadidőt.

Tájékoztató

A Szolgálat vezetője a listára felkerült személyekről a pályázattal beadott szakmai önéletrajzok alapján egy részletesebb, a szakmai tapasztalatait leíró tájékoztatót készít, amely a kiválasztás megkönnyítése érdekében a vitában álló felek rendelkezésére áll.

Változatlan feltételek
A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot sem hagyta érintetlenül a minisztériumok közötti feladatátcsoportosítás. A korábban a Szociális és Családügyi Minisztériumhoz tartozó szolgálat júliustól a Gazdasági Minisztérium szervezetébe illeszkedik. Ez a változás tulajdonképpen csak az MKDSZ-nél dolgozó főállású köztisztviselők munkajogi helyzetét érinti. A szolgálat felügyeletét továbbra is az Országos Munkaügyi Tanács látja el: a szolgálat vezetőjét évente egyszer beszámoltatja. Mint az MKDSZ titkárságán megerősítették, mind a szolgálat, mind a közvetítők és döntőbírák továbbra is szervezetektől függetlenül járnak el a vitás ügyekben, ha felkérik őket.
Az első félévben 8 ügyben járt el a szolgálat, ebből 7 esetben kollektív munkaügyi vita volt az egyeztetések tárgya. A viták megoldásában 3 közvetítő és egy döntőbíró, valamint egy tanácsadó közreműködött. A felek közötti vita a munkaügyi kapcsolatok javítása, a jogutódlás elismertetése, kollektív szerződés megkötése körüli gondok, jóléti, szociális feszültségek és a pótlékok ügyének rendezetlensége miatt robbant ki. De egyéni problémákkal is megkeresték a szolgálatot: a munkaviszony megszüntetése, illetve a leltárhiány eltérő értelmezése miatt kérték a szakértők közbenjárását.

A közvetítő, döntőbíró kiválasztása

A Szolgálat igazgatója köteles figyelemmel kísérni a munkaügyi kapcsolatok alakulását, és amennyiben tudomására jut a lehetséges konfliktus, illetve ha már kialakult a munkaügyi vita, köteles felajánlani a vitában álló feleknek a Szolgálat segítségét a vita rendezésére. A felek nem kötelesek igénybe venni a Szolgálat által felkínált vitarendezési ajánlatot, de a Szolgálat regisztrálja a visszautasítás indokát.

Ha a vitában álló felek kérik a Szolgálattól, hogy ajánljon (közvetítsen) hivatásos közvetítőt, döntőbírót a köztük lévő vita rendezésére, a Szolgálat vezetőjének a kérelem beérkezését követő 48 órán belül erre érdemi választ kell adnia. A közvetítő kiválasztásánál a Szolgálat vezetője először a beérkezett kérelem tartalmának vizsgálata alapján megállapítja, hogy a Szolgálat illetékes-e az ügyben, illetve van-e hatásköre eljárni (közvetítőt, döntőbírót ajánlani) a vitában. Amennyiben azt állapítja meg, hogy nem érdekvitáról, nem kollektív jogvitáról és nem az Mt.-ben rögzített döntőbíráskodásról, hanem egyéb más jogvitáról van szó, akkor köteles erről értesíteni a feleket, és felhívni a figyelmüket a munkaügyi bírósági eljárásra.

A vitában álló munkáltatók és munkavállalók a kihirdetett listáról közösen választanak közvetítőt, illetve döntőbírót, majd írásban kérik a kiválasztott személy kiközvetítését a Szolgálat vezetőjétől, aki ilyenkor nem vesz részt érdemben a kiválasztási eljárásban, csupán adminisztratív feladatai vannak. Amennyiben a vitában álló felek több személyt neveznek meg, az általuk megjelölt sorrend köti a Szolgálat igazgatóját.

Ha a feleknek nincs konkrét elképzelésük a közvetítő, döntőbíró személyéről, a Szolgálat igazgatója első lépésként felajánlja számukra a közvetítők, döntőbírák teljes listáját a listán szereplő személyekről készített tájékoztatóval együtt. Amennyiben a felek még ezek után sem tudnak választani, az igazgató konkrét személyeket ajánl.

Ugyanez a metódus érvényesül, ha a feleknek van ugyan elgondolásuk a közvetítő, döntőbíró személyéről, de nem tudnak konszenzusra jutni.

Amennyiben a feleknek nincs elképzelésük, illetve konkrét személyi javaslatuk, vagy ha nem tudnak konszenzusra jutni a kiválasztásban, úgy a Szolgálat igazgatója megállapítja, hogy a munkaügyi vita milyen szakmát, ágazatot, szektort, régiót érint, információt kér a vitában álló felektől a munkaügyi vita tartalmáról, kiterjedtségéről, jellegéről és arról, hogy meddig jutottak a vita rendezésében a közvetlen tárgyalások során. Meghallgatja a felek esetleges elvárását a közvetítő/döntőbíró személyéről, illetve megkérdezi, hogy a felek hány nevet kérnek felajánlani. Ezt követően a Szolgálat igazgatója a közvetítők/döntőbírók listájáról kiválaszt 3 személyt, és ezt szintén a listáról – a korábbi közvetítéseket is figyelembe véve – ábécésorrendben következő közvetítők, döntőbírók közül kiegészíti további 2 fővel.

A kiválasztott személyeket (telefonon vagy távirati úton) felkérik, hogy meghatározott időben jelenjenek meg a Szolgálat titkárságán, ahol tájékoztatják őket az érdekvita jellegéről, a konfliktus mélységéről. (Vidékiek esetében ez mellőzhető.) Ezt követően a kiválasztott személyek döntenek arról, hogy vállalják-e a békéltetést, a közvetítést, illetve a döntőbíráskodást. Amennyiben valaki nem vállalja a felkérést, akkor a helyére újabb személyt hív be a Szolgálat igazgatója.

Az így elkészült, legfeljebb ötfős listát a Szolgálat igazgatója átadja a vitában álló feleknek. Amennyiben nem találnak annyi – a feladatot elvállaló – személyt, amennyire a felek javaslatot kértek, akkor két nap elteltével az addig összeállított, ötnél kevesebb főt tartalmazó listát kell a feleknek felajánlani. A javasolt személyekről a Szolgálat igazgatója a felek kérésére további tájékoztatást adhat.

Kiválasztási módszerek

A kiválasztásra több módszert ajánlanak a vitában álló felek számára. Ilyen lehet például, hogy az ötfős listáról közös megbeszélés keretében 2 nevet a munkáltatók, 2 nevet a munkavállalók húznak ki, így az a személy marad a listán, akit mindkét fél elfogad békéltetőnek, közvetítőnek, illetve döntőbírónak. Ha a kihúzott nevek közül egy vagy kettő megegyezik, akkor értelemszerűen kettő vagy három név marad meg. Ebben az esetben újabb név kihúzását kell kérni mindaddig, amíg csak egy név marad meg. Ha ennek során olyan helyzet alakul ki, hogy valamennyi nevet kihúzták, akkor ez az eljárás nem vezetett eredményre.

Másik módszer, hogy az átadott listán szereplő személyeket mind a munkavállalók, mind a munkáltatók szimpátiasorrendbe rendezik (1-5-ig beszámozva), és az így kialakult sorrend alapján (a nevek melletti számokat összeadva, meghatározzák a legkisebb összeget) választják ki a közvetítőt, döntőbírót. Az említett két módszer kombinálható is, oly módon, hogy a felek kihúzzák a számukra elfogadhatatlan személyeket, és a megmaradt listát rangsorolják szimpátia szerint.

Olyan variáció is elképzelhető, hogy a felek felváltva húznak ki egy személyt (a kezdésről sorsolással döntenek), és az utolsónak megmaradó név a kiválasztott személy. Dönthetnek tisztán sorsolással is.

Kiegészítő információk

Amennyiben a feleknek kevés az információjuk a döntéshez, a Szolgálat igazgatójához fordulhatnak kiegészítő adatokért. Amennyiben az átadott listán nem találnak valamennyiük számára elfogadható személyt, ekkor vagy újabb neveket kérnek a Szolgálat vezetőjétől, vagy maguk választanak közvetítőt/döntőbírót a teljes listáról. Az így kiválasztott személyről kötelesek tájékoztatni a Szolgálatot.

Eredménytelenség

Amennyiben a Szolgálat igazgatója bizonyítottan mindent megtett azért, hogy a vitában álló felek a Szolgálat szervezeti, működési és eljárási szabályzatában leírtak szerint válasszanak közvetítőt, döntőbírót, de ez nem vezetett eredményre, köteles felajánlani a saját, illetve a Szolgálat titkárának közreműködését a vita rendezésében.

Elfogadási és alávetési nyilatkozat

A közvetítő/döntőbíró személyének elfogadásáról elfogadási, illetve alávetési nyilatkozatot állítanak ki, amelyet a vitában álló felek aláírnak és átadnak a Szolgálat igazgatójának. A nyilatkozatban, a vitában álló felek kinyilvánítják, hogy a közvetítő személyének kiválasztása a megfelelő eljárás szerint történt, és elfogadják a közvetítő illetékességét a vita rendezésében. Meghatározzák azt is, hogy milyen jogosítványokkal ruházzák fel a közvetítőt, és mit várnak el tőle. Az alávetési, illetve az elfogadási nyilatkozat tartalmazza azt is, hogy amennyiben sikertelenül végződik a közvetítés, akkor a vitában álló felek milyen utat választanak a konfliktus feloldására.

Megbízás

A közvetítők, döntőbírók megbízási szerződés alapján látják el a tevékenységüket. Közvetítésnél a Szolgálat igazgatójával, kötelező döntőbíráskodásnál a vitában álló munkáltatóval kötik meg a szerződést.

A munkavégzéshez szükséges eszközöket (hely, gépíró, hangrögzítés stb.) a vitában álló feleknek kell biztosítaniuk. A közvetítő, a döntőbíró – a munkavégzését megkönnyítő háttér-információk megszerzése érdekében – jogosult igénybe venni a Szolgálat információs bázisát. Az egyeztetés időtartama alatt a közvetítő, a döntőbíró – az általa szükségesnek tartott mértékben – tájékoztatást, illetve adatszolgáltatást kérhet a felektől.

Elfogultság

A kiválasztott közvetítő/döntőbíró – az ügy megismerése után, de még a kiközvetítés előtt – köteles bejelenteni a Szolgálat vezetőjénél azokat az okokat, amelyek az adott esetben megkérdőjelezhetik az elfogulatlanságát, pártatlanságát. Ilyen például, ha a kiválasztott személy a vitában álló feleket képviselő személyek valamelyikének közvetlen hozzátartozója, vagy ha korábban munkakapcsolatban álltak stb. A Szolgálat igazgatója tájékoztatja a feleket a pártatlanságot, elfogulatlanságot megkérdőjelező körülményekről.

A munkaügyi vita rendezése

A munkaügyi vita rendezésére felkért személy eljárását az határozza meg, hogy békéltetésre, közvetítésre vagy döntőbíráskodásra kérték-e fel. Vannak azonban minden lejárásra érvényes követelmények a közvetítőkkel, döntőbírákkal szemben. Ezek közé tartozik, hogy a közvetítő, a döntőbíró nem értékelheti a felmerülő javaslatokat, nem preferálhatja az általa jónak vélt megoldást.

A közvetítő/döntőbíró áttanulmányozza az addig készült, a vitával összefüggő írásos dokumentumokat, s megállapodik a felekkel az eljárás lefolytatásának alapvető szabályaiban, meghallgatja a felek elvárásait. Ezt követően külön-külön megbeszélést folytat a vitában álló felekkel, majd a maga számára összegzi a tényeket, rögzíti a kialakult helyzetet, és meghatározza saját teendőit. Fenntartja a felek közötti kapcsolatot, kommunikációt.

Külön-külön felveti a vitás kérdéseket, segíti a probléma értelmezését, megfogalmazza a partner lehetséges ellenérveit és prioritásait, igyekszik eloszlatni – a rossz tárgyalási, illetve kommunikációs gyakorlat miatt – keletkezett félreértéseket. Amennyiben esélyt lát új megközelítések, illetve javaslatok megfogalmazásával fordulat elérésére, kezdeményezi a közvetlen tárgyalások folytatását.

A tárgyalásokon szerzett tapasztalatai alapján – négyszemközti megbeszélésen – felhívja a tárgyalócsoportok vezetőinek figyelmét az eredményes tárgyalást akadályozó tényezőkre (például a tárgyalócsoportok összetételére, a rossz tárgyalási technikákra, s új módszereket ajánlhat a sikeresebb megbeszélések érdekében). Ügyelnie kell arra, hogy a feleket egyenrangú partnereknek kell tekintenie, mindkét félre azonos időt, energiát, figyelmet kell fordítania.

A nyilvánosság előtt nem a közvetítőnek/döntőbírónak kell megjelennie, hanem a feleknek. A közvetítő/döntőbíró csak akkor nyilatkozhat a konkrét ügyről a sajtónak, ha erre mindkét fél felkérte, illetve ezzel megbízták. Még ilyen felkérés esetén sem adhat információt a felek közvetítési eljárás során tanúsított magatartásáról, az ügy érdemi részéről vagy a rendezésre tett javaslatokról, illetve olyasmiről, amivel kapcsolatban a felek bármelyike titoktartást igényel.

A közvetítő/döntőbíró részt vesz a közvetlen tárgyalásokon – azokon felkérésre elnököl –, és segít a párbeszéd fenntartásában, egészen a megállapodásig. Felkérésre részt vesz a megállapodás megszövegezésében is.

Békéltetés, közvetítés

A közvetítő a fentiekben ismertetett, minden eljárásban alkalmazandó követelmények teljesítésén túl köteles aktívan részt venni a konfliktus megoldásában. Ennek érdekében – ha szükséges, akkor szakértők bevonásával – konkrét javaslatot dolgoz ki, amelyet megvitatásra felajánl mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak. A vitában álló felek a közvetítő által kidolgozott javaslatokkal kötelesek érdemben foglalkozni, de szabadon dönthetnek a javaslat elfogadásáról, illetve elvetéséről.

A közvetítés, a békéltetés eredményesen megállapodással végződik. Megállapodás hiányában az eljárás eredménytelen. Ilyenkor, ha a konfliktus elmélyülésével lehet számolni (sztrájk, demonstráció, munkalassítás stb.), a Szolgálat igazgatója – a vita rendezésében közreműködött közvetítő meghallgatása és a rendelkezésére álló dokumentumok áttanulmányozása, valamint a vitában állók megkérdezése után – javaslatot tesz a további tárgyalásokra, illetve ha az érintettek igénylik, újból felajánlja a Szolgálat közreműködését. (Ugyanazon ügyben a Szolgálat ismételt közreműködése már nem ingyenes, hanem a békéltetés/közvetítés minden költsége, így a közvetítő díjazása is a feleket terheli.)

Döntőbíráskodás

A döntőbíró az eljárásban megállapítja a tényállást, és amennyiben illetékessége a vitatott kérdésben egyértelműen megállapítható – az iratok áttanulmányozása, a felek, szakértők, illetve a vitában állók kezdeményezésére tanúk meghallgatása után –, végleges döntést hoz. A döntőbíró határozata kollektív szerződéses megállapodásnak minősül, amivel kapcsolatban munkaügyi jogvitának is helye van.

A döntőbírói eljárás során a felek érdekeik érvényesítése érdekében képviselőt bízhatnak meg. A döntőbírói tárgyalás – ha a felek másként nem rendelkeznek – nyilvános, a döntőbíró a tárgyaláson hozott határozatát nyilvánosan hirdeti ki, még abban az esetben is, ha a felek előzetesen zárt tárgyalást kértek.

A közvetítők, döntőbírók névsora
Fsz. Név Működési terület Székhely/megye

1.

Dr. Berki Erzsébet

köztisztviselői, közalkalmazotti szféra

Budapest

2.

Dávid János

minden terület

Budapest

3.

Dr. Galambos György

versenyszféra, oktatás

Budapest

4.

Gerlei Ferenc

ipar, versenyszféra

Budapest

5.

Dr. Herczog László

minden terület

Budapest

6.

Kántor Raimund

minden terület, fegyveres testületek

Budapest

7.

Dr. Kiss Sándor

minden terület

Budapest

8.

Dr. Kovács Géza

minden terület

Budapest

9.

Krémer András

minden terület

Budapest

10.

Luxné dr. Vincze Judit

versenyszféra

Budapest

11.

Dr. Marosán György

minden terület

Budapest

12.

Dr. Márkus Imre

versenyszféra

Budapest

13.

Máthéné dr. Bertók Judit

minden terület

Budapest

14.

Dr. Mérey Kádár Éva

közigazgatás

Budapest

15.

Dr. Nemeskéri Gyula

bank- és versenyszféra

Budapest

16.

Neumann László

versenyszféra

Budapest

17.

Novákné Lepsényi Éva

versenyszféra, kohászat, műszeripar

Budapest

18.

Popper László

minden terület

Budapest

19.

Szabó Julianna

versenyszféra

Budapest

20.

Dr. Szalai Tibor

versenyszféra, közigazgatás

Budapest

21.

Dr. Szieben László

sport, idegenforgalom, közlekedés

Budapest

22.

Dr. Tóth Ferenc

verseny- és közalkalmazotti szféra

Budapest

23.

Vadász János

minden terület

Budapest

24.

Varga Gyuláné

versenyszféra

Budapest

25.

Dr. Varga Károly

minden terület

Budapest

26.

Dr. Varga László

minden terület

Budapest

27.

Dr. Varga Mariann

minden terület

Budapest

28.

Dr. Várkonyi Julianna

versenyszféra, kisvállalkozások

Budapest

29.

Wieszt János

kis- és középvállalkozások

Budapest

30.

Zöldi Lajos

minden terület

Budapest

31.

Dr. Kékes Ferenc

versenyszféra, bánya- és energiaipar

Baranya

32.

Vajdics László

minden terület

Baranya

33.

Papp Gábor

minden terület

Baranya

34.

Kupsza Benjamin

versenyszféra

Bács-Kiskun

35.

Nagyné dr. Sárfi Ildikó

közigazgatás

Bács-Kiskun

36.

Tóthné dr. Nyíri Katalin

versenyszféra

Bács-Kiskun

37.

Nagymihály János

minden terület

Békés

38.

Balabán Péter

köztisztviselői, közalkalmazotti szféra, ipar

B.-A.-Z.

39.

Fürjes József

minden terület

B.-A.-Z.

40.

Gúr Nándor

köztisztviselői, közalkalmazotti szféra, ipar

B.-A.-Z.

41.

Dr. Kónya Zsuzsanna

minden terület

B.-A.-Z.

42.

Dr. Rácz Zoltán

minden terület

B.-A.-Z.

43.

Csanádi József

textil- és ruházati ipar

Csongrád

44.

Dr. Forráskúti Tibor

mezőgazdaság, közlekedés

Csongrád

45.

Dr. Újvári Márta

köztisztviselői, közalkalmazotti szféra

Csongrád

46.

Borsi Árpád

minden terület

Fejér

47.

Jakab Sándor

versenyszféra

Fejér

48.

Suha Zoltán

ipar, oktatás

Fejér

49.

Trencséni István

versenyszféra, energiaipar

Fejér

50.

Dr. Volein István

minden terület

Fejér

51.

Dr. Németiné Bozsoki Zsuzsa

köztisztviselői, közalkalmazotti szféra

Gy.-M.-S.

52.

Szűcsné dr. Kovács Katalin

minden terület

Hajdú-Bihar

53.

Berényi András

minden terület

Hajdú-Bihar

54.

Dr. Vincze Imre

közigazgatás

J.-N.-Sz.

55.

Dr. Bathelt Sándor

bank- és versenyszféra

Pest

56.

Dr. Bóth János

minden terület

Pest

57.

Bozó Mária

versenyszféra, oktatás

Pest

58.

Dr. Gulyás Kálmán

minden terület

Pest

59.

Madár Gyula

minden terület

Pest

60.

Mazzag Pál

vegyipar, kőolajipar

Pest

61.

Palásti Ferenc

fegyveres testületek

Pest

62.

Szabóné dr. Dénes Éva

versenyszféra, vegyipar

Pest

63.

Szabóné Kónya Anna

közalkalmazotti szféra

Pest

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem