×

Négy év mérlege

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 7. számában (1998. július 15.)

 

Az érintettség és a reprezentativitás elvének érvényesülését tartja kiemelten fontosnak Herczog László, a leköszönő kormány munkaügyi helyettes államtitkára az Érdekegyeztető Tanács működésében. A szakember úgy látja: a jövőben olyan formában kell átalakulnia az érdekegyeztetés rendszerének, hogy a jelenleginél kisebb fórumokon, viszont a leginkább érintettek üljenek tárgyalóasztalhoz.

 

Hogyan vonná meg a munkaadók és a munkavállalók elmúlt négyéves kapcsolatának, együttműködésének mérlegét? Milyen szerepet játszott ebben a viszonyrendszerben a kormány?

– Ha mérleget akarunk vonni, akkor ahhoz mértékegységet is találnunk kell. Meg kell határozni, hogy miért tartunk valamit jónak vagy rossznak. Az érdekegyeztetés hatékonyságát nem csak a megállapodások számával lehet mérni, bár azt hiszem, e téren sincs szégyenkeznivalónk. Mindig fontosnak tartottam, hogy az érdekegyeztetés információcsere is legyen. Az érdekképviseletek például megismerhetik, milyen elképzelései vannak a kormányzatnak a különféle témakörökben. Nagyon hasznos, hogy az érdekegyeztető tárgyalások során kialakulhat olyan vita, ahol a kormánynak érvelnie kell, meg kell magyaráznia, mit miért akar. Egyfelől válaszolnia kell a szociális partnerek kérdéseire, másfelől megismeri a partnerek álláspontját. Ez egyrészt szakmai szempontból hasznos, hiszen a munkaadók és a munkavállalók egészen más közegben mozogva más nézőpontból tudnak a kormány javaslataihoz szakmailag használható észrevételeket hozzáfűzni. Másrészt arról is információt kap a kormány, hogy a tervezett intézkedéseknek mi a várható hatásuk. És végül, de nem utolsósorban, a vita során kialakulhatnak közös álláspontok, megállapodások.

Milyen fontosabb változásokon ment keresztül a szociális partnerekkel való kapcsolattartás a közelmúltban?

– Úgy gondolom, hogy az érdekegyeztetés rendszere az elmúlt időszakban is fejlődött. Sokan elfogadják, hogy – ha nem is tökéletes, de – nagyon hasznos szerepet tölt be a jogalkotásban, a társadalmi párbeszédben. Azt hiszem, az előrelépés egyrészt természetes, hiszen a partnerek az idő múlásával egyre jobban megismerték egymást. Hasznos volt az is, hogy változtak az érdekegyeztetésen belül a súlyok: 1994-ig elsősorban a plenáris ülésekre koncentráltunk, mostanában viszont nőtt a bizottságok szerepe. A bizottságoknak a szakmai előkészítésben van jelentőségük: a jól előkészített plenáris ülés rendszerint hatékony. Másfelől az az informális gyakorlat, amit egyébként sokan kritizálnak, előnyére vált az érdekegyeztetésnek.

Mi légyen az informális gyakorlat?

– Az informalitásnak az a célja, hogy már akkor jöjjön létre párbeszéd, amikor még a kormány, illetve az adott minisztérium sem dolgozta ki a javaslatait. Ebben az időszakban tapogatózva jelezzük, hogy milyen elképzeléseink vannak. Ilyenkor a szociális partnerek nem valamilyen szervezeti álláspontot képviselnek, ők is csupán reflexiókat közölnek. Az ÉT-ben a szociális partnereknek mindig az volt a kívánságuk, hogy ne kész törvénytervezetek kerüljenek eléjük, hanem már a kidolgozás kezdeti időszakában kezdődjön meg a párbeszéd.

A leköszönő kormány tervezte, hogy létrehozza az úgynevezett társadalmi-gazdasági megállapodást. Ez azonban többszöri nekifutásra sem jött létre. Miért?

– Utólag azt lehet mondani, hogy túl sokat vállalt a kormány, túlságosan nagy volt a csomag: egyszerre voltak benne bérügyi, foglalkoztatáspolitikai, adóügyi, társadalombiztosítási és szociális elképzelések. A technológia nyelvére úgy tudnám lefordítani, hogy egy autó akkor kész, amikor az utolsó alkatrész is a helyére került. Voltak a megállapodásban olyan részügyek, amelyeket meg lehetett oldani egy-két hét alatt, de hamarosan kiderült: van olyan is, amelynek elintézéséhez több év is kell. Nekem ugyanakkor mindig volt egy olyan benyomásom, hogy a szociális partnerek – többé-kevésbé joggal – úgy vélték: mivel a kormánynak fontos a társadalmi-gazdasági megállapodás – hiszen ehhez politikai érdeke fűződik –, felsrófolhatják az árat. Végül elszakadt a kötél. A harmadik, általános problémának érzem, hogy noha nagyon sok jó szándékú elképzelés volt, a megvalósítási program azonban hiányzott. Semmiképpen sem gondolom ugyanakkor, hogy a tgm sikertelenségét bárkire rá lehetne fogni. Ebben mindhárom szereplőnek megvolt a – több-kevesebb – része.

Sokszor emlegetett téma volt a bérmegállapodások ügye is. Több szakember – köztük a jegybank elnöke – vallja, hogy a bérmegállapodások betartásával sikeresebb lehetne az infláció elleni küzdelem. Ön egyetért ezzel?

– Az infláció tényleges alakulása és az inflációs várakozások szoros kapcsolatban vannak. A várakozások természetszerűleg befolyásolják a tényleges inflációt: ha valaki 20 százalékos inflációra számít, akkor a reálbér megőrzése érdekében 20 százalékos nominálbér-növekedést akar, 15 százalékos várakozás esetén pedig 15 százalék lesz a követelése. Tudnunk kell azonban, hogy a Nyugat-Európában szokásos kollektív tárgyalások és a magyar gyakorlat között nagyon nagy különbség van. Nyugaton a bérmegállapodások sokkal többet mondanak, sokkal határozottabban nyilatkoznak a bérekről, mint Magyarországon. A magyar kollektív szerződések óvatosan fogalmaznak a béreket illetően, nincsenek olyan jól megformált bértarifarendszerek, mint a nyugati gazdaságokban. Másfelől a kollektív szerződések száma is sokkal nagyobb, szélesebb a lefedettség Nyugat-Európában, mint Magyarországon. Nálunk ezt az ÉT bérmegállapodásai próbálják pótolni, viszont az ÉT-től nem lehet ugyanazt elvárni, amit a kollektív szerződésektől. Az ÉT ugyanis nem határozza meg a béreket, hanem csak ajánlást tesz arra, hogy a helyi, illetve ágazati szintű bérmegállapodásokon mit tartanak a szociális partnerek követendőnek. Ha az ÉT érdemben befolyásolni tudná a béreket, akkor visszatérnénk a központi bérmeghatározásra, majdnem arra a gyakorlatra, amit a '90-es évek elején magunk mögött hagytunk. Nem hiszem, hogy makroszintű bérmegállapodásokon keresztül meg lehet fogni az inflációt, azzal együtt, hogy van jelentősége azoknak az ajánlásoknak, amelyek az ÉT-ben születnek: ezek jó alapot teremtenek a helyi tárgyalások számára. Betartható bérmegállapodásokhoz azonban a mainál jóval nagyobb számban születő kollektív szerződések kellenek.

Milyen változtatások várhatók, illetve szükségesek az érdekegyeztetés rendszerében?

– 1996 májusában megállapodás jött létre a kormány, a szakszervezetek és a munkáltatók között az érdekegyeztetés továbbfejlesztéséről, amely arról szólt, hogy országos szinten is meg kell teremteni az érdekképviseletek reprezentativitását a különböző intézményekben. A Munkaügyi Minisztérium azóta is napirenden tartja a kérdést, azonban egyelőre viszonylag kevés előrejutás tapasztalható. A munkavállalói oldalon ugyan született ÉT-megállapodás, és ennek alapján törvény, amely szerint az üzemi tanácsi választásokat országos szinten kell értelmezni: akár egy ágazatot, akár egy megyét vagy egy várost tekintünk, az abban működő szakszervezetek támogatottságát az üzemi tanácson keresztül kell mérni. A munkáltatói oldalon viszont gyakorlatilag nem történt semmi, jobbára csak arról nyilatkoztak az érintettek, hogy ezt a problémát nehéz megoldani. A reprezentativitás meghatározása nem azért fontos, hogy bármely érdekképviselet is kiszorulhasson az érdekegyeztető tárgyalásokból, hanem azért, hogy erősítsük ezeknek a fórumoknak a legitimitását. Ha azt akarjuk, hogy az Érdekegyeztető Tanácsnak az eddigieknél több jogosítványa legyen, akkor fontos szempont az elfogadottság az érintettek részéről.

Mi a véleménye azokról az álláspontokról, amelyek az érdekegyeztetés folyamatára úgy tekintenek, mint a kormány, illetve a parlament hatáskörének megnyirbálására?

– Teljesen elhibázott felfogásnak tartom az ÉT-ben azt a veszélyt látni, hogy az intézmény működése indokolatlan felelősségmegosztás, és a parlament szerepének csökkenését eredményezi. Az érdekegyeztetés jelentősége a döntés-előkészítésben rejlik, a jogszabályokat a parlament alkotja meg. Az ÉT-ben zajló információ- és véleménycsere, a különböző nézőpontok, álláspontok megismerése rendkívül fontos ahhoz, hogy konszenzuális demokrácia működhessen. Szó sincs arról, hogy csökkenne a parlament szerepe, hiszen a honatyáknak mindig lehetőségük van az érdekegyeztető fórumok megállapodásait felülbírálni. Sok esetben ráadásul – például a Munka Törvénykönyvénél – a parlament nyugodt lehet a törvényjavaslat elfogadásánál, hiszen egy olyan fórum értett egyet az előterjesztéssel, amelynek szereplői a jogszabály alanyai. Az ő támogatásuk tehát nagyon nagy biztosítékot jelent a képviselők számára döntésük helyességét illetően.

Milyen szerep várhat az Érdekegyeztető Tanácsra a jövőben?

– Személyes véleményem szerint az ÉT a jövőben is működni fog, illetve egyre több érdekegyeztető fórum jön létre, amelyekben az érintettek vesznek részt. Nem vagyok híve annak, hogy egy nagy érdekegyeztető tanácsot csináljunk, és abba rengeteg szervezetet és témát zsúfoljunk. Például a megváltozott munkaképességűek fórumán az őket foglalkoztató munkáltatók, munkavállalói érdekképviseletek és az illetékes minisztériumok ülnének a tárgyalóasztalnál. Tehát úgy gondolom, hogy az érdekegyeztető fórumok hálózatában kell gondolkodnunk, amely mindig az adott témában érintettek problémáira összpontosít. Számomra kulcsszó az érintettség. Ebbe azt is beleértem, ha valaki egy témában nem érintett, akkor abba ne is szóljon bele. Nem szeretem az általános érdekképviseleteket, amelyek illetékesnek érzik magukat a véleménynyilvánításra, akármi is történjék az országban. Ha azonban valaki a fogyatékosok, illetve a megváltozott munkaképességűek érdekeit kívánja képviselni, és a kitűzött célt megfogalmazta a szervezet alapszabályában, akkor engedjük ezt a tevékenységét gyakorolni. Ez nemhogy gyengíti, inkább erősíti a parlamentáris demokráciát.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem