×

Közüzemi szolgáltatások: energiafelhasználás a munkahelyen II.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 7. számában (1998. július 15.)

 

Előző számunkbana villamosenergia- és a vízszolgáltatás igénybevételéhez szükséges szerződéskötési, üzembe helyezési, mérési és elszámolási tudnivalókat ismertettük, most a gáz- és távhőszolgáltatás nem lakossági fogyasztókat érintő szabályait vesszük sorra. Ez azért is aktuális, mert a távhőszolgáltatást szabályozó törvény nemrégiben lépett hatályba.

 

I. GÁZSZOLGÁLTATÁS

Az 1994. évi XLI. törvény és a végrehajtására kiadott 3/1995. (I. 20.) Korm. rendelet szabályozza a gázszolgáltatást, mögöttes jogszabályként pedig a Ptk. közüzemi szerződésekre vonatkozó rendelkezései alkalmazandók. Gáz közüzemi szolgáltatás a lakossági és kommunális fogyasztók ellátása gázzal a személyes szükségleteik kielégítéséhez általános közüzemi szerződés alapján, illetőleg a vállalkozási tevékenységhez gázt felhasználó fogyasztók ellátása egyedi közüzemi szerződés alapján.

A gázszolgáltatás alapfogalmai
  • gázszolgáltató: az az önálló jogi személyiséggel rendelkező gazdálkodó szervezet, amely meghatározott településrészen, településen, területen engedélyt kapott a gázszolgáltatásra;
  • gázértékesítő: az az önálló jogi személyiséggel rendelkező gazdálkodó szervezet, amely a gázszolgáltatók és fogyasztók gázellátására engedélyt kapott;
  • engedélyes: a gázszolgáltató, illetve a gázértékesítő;
  • gázelosztó vezeték: az a csővezetékrendszer – a hozzá tartozó nyomáscsökkentő és -szabályozó berendezésekkel –, amely a gázátadó állomás kilépő oldalától indult, és a fogyasztó telekhatáránál ér véget. Tartályos ellátás esetén a tartály telepítésére szolgáló ingatlanról kilépő gázvezeték;
  • fogyasztói nyomásszabályozó: a gázelosztó vezetéken érkező gáz nyomását a fogyasztói berendezések üzemeltetéséhez szükséges nyomásra csökkenti, és közel állandó értéken tartja;
  • csatlakozó vezeték: a fogyasztó telekhatárától a gázmérő főcsapjáig vagy – gázmérő hiányában – a fogyasztói főcsapig terjedő vezeték és tartozékai;
  • fogyasztói vezeték: a gázmérőtől, ennek hiányában a fogyasztói főcsaptól a gázfogyasztó készülékig terjedő vezeték;
  • fogyasztói berendezés: a fogyasztói vezeték és a gázfogyasztó készülék, valamint azok rendeltetésszerű és biztonságos használatához szükséges tartozékok összessége, beleértve az égéstermék-elvezető rendszert is;
  • gázfogyasztó készülék: minden olyan éghető gázzal üzemeltetett készülék, amelyben hőhasznosítás (hőfejlesztés, hőelvonás) céljából gázt tüzelnek el;
  • gázellátó rendszer: a gázelosztó vezeték, csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezés együttesen;
  • fogyasztó: a gázszolgáltatótól vagy a gázértékesítőtől gázt vételező természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság;
  • kommunális fogyasztó: az a nem lakossági fogyasztó, aki (amely) a gázt közösségi ellátási célra használja;
  • ipari, kereskedelmi szolgáltató és mezőgazdasági fogyasztó: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, aki (amely) a gázt vállalkozási tevékenységéhez használja.

A gázszolgáltatás előfeltételei

A szolgáltató a települések és a fogyasztók gázellátásba való bekapcsolása érdekében az előírt műszaki-biztonsági és pénzügyi feltételek megléte esetén gázelosztó rendszert létesít.

A biztonságos szolgáltatás érdekében a közüzemi célra szolgáltatott gáznak minőségi szabványban meghatározott követelményeknek kell megfelelnie, a közüzemi szerződésben meghatározott minőség (fűtőérték) megváltozásából adódó költségek nem terhelhetők át a fogyasztóra. A csatlakozni kívánó fogyasztók hálózatfejlesztési hozzájárulást kötelesek fizetni a gázszolgáltatónak, amivel viselik a gáz hatósági árával nem fedezett fejlesztési költségeket.

A gázelosztó vezeték elkészülte után a csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezés elkészítése már az ingatlantulajdonos feladata és költsége. Csak olyan gázszerelő végezheti el a munkát, szerelheti a gázfogyasztó készüléket, akit valamely gázszakmai egyesület elfogadott és nyilvántartásba vett. A gázszolgáltató az üzembe helyezés előtt köteles díjmentesen ellenőrizni és minősíteni.

Üzembe helyezés, üzemben tartás

A gázelosztó vezetéket csak a gázszolgáltató tarthatja üzemben. A gázszolgáltató az alkalmazott készülékekre szabványban meghatározott nyomáshatárok között köteles szolgáltatni a gázt. Ennek megfelelően a csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezések üzembe helyezését is a gázszolgáltató végzi el. A gázfogyasztó készülék üzembe helyezésére a készülék gyártója vagy az arra feljogosított megbízottja is jogosult.

A gázelosztó rendszer üzemzavarainak elhárítása is a szolgáltató feladata, erről azonban tájékoztatnia kell a fogyasztókat. A csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezés, valamint a gázkészülékekhez kapcsolódó égéstermék-elvezető rendszer üzemképes és biztonságos állapotban tartása az ingatlan tulajdonosának, használójának a feladata. Amennyiben veszélyhelyzetet észlel, azt azonnal be kell jelentenie a gázszolgáltatónak, aki azonnal köteles gondoskodni annak elhárításáról. Ennek keretében jogosult a gázszolgáltatást mindaddig szüneteltetni, amíg a veszélyhelyzet fennáll. A szolgáltató köteles ügyeleti szolgálatot fenntartani a veszélyhelyzet és az üzemzavar gyors elhárítására.

Vezetéklétesítés

A gázszolgáltató – szerződéskötési kötelezettségéből eredően – köteles a fogyasztói igények kielégítésére, vagyis a folyamatos és biztonságos gázszolgáltatásra. E kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha a fogyasztó nem fizeti be a hálózatfejlesztési hozzájárulást, vagy a vezetéklétesítéshez szükséges engedélyek valamelyike hiányzik.

A fogyasztó bekapcsolásához csatlakozó vezetéket és fogyasztói berendezést kell építeni. Miután a szolgáltató jóváhagyta a kiviteli tervet, 2 éven belül el kell végezni a kivitelezési munkálatokat. A munkálatok előkészületét a fogyasztó vagy a gázszerelő köteles bejelenteni a szolgáltatónak, szerelési nyilatkozat formájában. A bejelentést követő 15 napon belül a szolgáltató – még a bekapcsolás előtt – ellenőrzi a kivitelezést. Az igénybejelentés elfogadása esetén a szolgáltatót szerződéskötési kötelezettség terheli.

A szerződés létrejötte

A villamosenergia-szolgáltatáshoz hasonlóan a gázszolgáltatásra is lehet általános és egyedi közüzemi szerződést is kötni. Mi a legtöbb fogyasztót érintő általános szerződéssel foglalkozunk. A közüzemi szerződés feltételeit és tartalmi előírásait, valamint a szolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszonyt a gázszolgáltatásról szóló törvény mellékletét képező Gázszolgáltatási Közüzemi Szabályzat tartalmazza. A szerződés tartalmi elemei az előző számunkban ismertetett villamosenergia-szerződéshez hasonlóak, ezért nem ismertetjük részletesen. Kiemeljük azonban, hogy amennyiben a fogyasztó elköltözik a fogyasztási helyről (például máshol folytatja a tevékenységét), köteles bejelenteni azt az időpontot, amelytől kezdődően nem veszi igénybe a szolgáltatást, ellenkező esetben ugyanis a legközelebbi mérőleolvasásig ő fizeti a fogyasztás díját. Azt is be kell jelenteni, ha olyan helyiségbe költözik, ahol gázszolgáltatás van, és igénybe akarja venni azt. Ilyenkor a bejelentéssel egyidejűleg a korábbi fogyasztóval kötött feltételek szerint jön létre a szerződés. A szolgáltatás a berendezés ellenőrzése után, a bekapcsolással kezdődik. Természetesen azt is be kell jelenteni, ha az új fogyasztó nem tart igényt a gázszolgáltatásra. Ilyenkor kérni kell a mérő leszerelését is, ellenkező esetben ugyanis a fogyasztót terheli a berendezések bérleti díja is.

A szolgáltatás megtagadása, szünetelés, korlátozás

A szolgáltató elsősorban akkor tagadhatja meg a gázszolgáltatást, ha a csatlakozó vezeték vagy a fogyasztói berendezés veszélyes az életre, a testi épségre vagy a vagyonbiztonságra. A fogyasztó súlyos szerződésszegése is okot adhat a szolgáltatás megtagadására, különösen ha a szolgáltató felszólítása ellenére nem rendeltetésszerűen használja a berendezést, vagy nem fizeti a díjat.

A szünetelés elsősorban a gázelosztó vezeték karbantartása, átalakítása, felújítása, cseréje, valamint új fogyasztó bekapcsolása esetén válhat szükségessé, amennyiben ezek a feladatok más műszaki megoldással nem valósíthatók meg. Természetesen a szünetelésről előzetesen értesíteni kell a fogyasztókat, és annak okát a lehető legrövidebb időn belül meg kell szüntetni.

A fogyasztói korlátozás indoka üzemzavar vagy forráshiány lehet. A korlátozási sorrendet az üzletszabályzatban kell meghatározni, és a Magyar Energia Hivatallal is jóvá kell hagyatni.

Mérés, elszámolás, díjfizetés

Az átalánydíjas fogyasztók kivételével a felhasznált gáz mennyiségének és teljesítményének méréséről a szolgáltató a tulajdonában lévő gázmérővel vagy mérési rendszerrel gondoskodik, ennek megfelelően az ő feladata a mérő felszerelése, karbantartása és időszakos újrahitelesítése is. A fogyasztó pedig köteles lehetővé tenni a mérő leolvasását és ellenőrzését, valamint meg kell fizetnie a leolvasott adatok alapján elszámolt díjat.

A számla elleni kifogásnak a számla kiegyenlítésére nincs halasztó hatálya, kivéve ha annak összege meghaladja az előző év azonos időszakára vetített díj kétszeresét. A szolgáltató köteles megvizsgálni a kifogást, és a benyújtástól számított 15 napon belül értesíteni a fogyasztót ennek eredményéről.

Amennyiben visszatérítés illeti meg a fogyasztót, erről a szolgáltató köteles értesítést küldeni. Az értesítés közlésétől számított 8 napon belül ki kell fizetni a visszajáró összeget, ugyanis a határidő túllépése késedelmes fizetésnek minősül, s ennek következményeként a fogyasztó késedelmi kamatra és költségei megtérítésére jogosult. Amennyiben a szolgáltatónak jár díj vagy díjkülönbözet – például téves vagy elmaradt számlázás miatt –, azt a fogyasztó részletekben egyenlítheti ki.

Amennyiben a felszerelt gázmérő nem vagy rosszul jelzi a fogyasztást, a szolgáltató az előző év azonos időszakának fogyasztása alapján, illetőleg amennyiben ez nem állapítható meg, a megelőző három mérőleolvasási időszaknak egy időszakra eső átlagát alapul véve számláz.

Ár- és díjrendszer

Az árak szabályozásáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény keretein belül az árképzés és áralkalmazás részletes szabályait a Magyar Energia Hivatal alakítja ki. Az 59/1995. (XI. 14.) IKM rendelet szabályozza az árszabályozás feltételeit. E szerint 1997. január 1-jétől 2001. december 31-ig a földgázárakat úgy kell megállapítani, hogy az árszabályozási éven belül, negyedévenként olyan árkiigazítást kell végrehajtani, amely figyelembe veszi az előző negyedévre hivatalosan megállapított forintleértékelés mértékét. Az éves árkorrekciót a negyedéves árkiigazítások hatásának figyelembevételével valósítják meg.

Díjrendszer

Az elfogyasztott földgázért gázdíjat vagy gázdíjat és teljesítménydíjat kell fizetni. A fogyasztó az elfogyasztott földgázmennyiség után, annak fűtőértékével arányosan fizeti a gázdíjat, a teljesítménydíjat pedig a téli fogyasztási időszakban (október 15-től április 15-ig) lekötött legnagyobb teljesítmény után, egész évre vonatkozóan fizeti. Az elszámolás alapja a hitelesített mérőműszeren mért, a gázszolgáltató által a mérési időszakra meghatározott átlagos fűtőérték.

Ipari és kommunális díj

Az ipari és kommunális célra szolgáltatott gázért a fogyasztó választása szerint teljesítménydíjas vagy általános célú árszabás alapján kell díjat fizetni.

Teljesítménydíjas árszabásnál a fogyasztó gázdíjat és teljesítménydíjat is fizet, s amennyiben a szerződésben lekötött teljesítménynél legalább egy órán keresztül többet vételez, a szolgáltató a jogosulatlanul igénybe vett többletteljesítmény után az egész évre vonatkozó teljesítménydíj kétszeresét számítja fel.

Amennyiben a felek általános árszabásban állapodnak meg, a fogyasztó a szolgáltatott földgáz fűtőértékével arányos gázdíjat fizet.

Díjkalkuláció
A kiviteli tervek felülvizsgálatáért és a gázszerelés ellenőrzéséért, minősítéséért felszámítható díjak:

A 200 m3/h és annál nagyobb gázteljesítményt vételező fogyasztóknak az alábbi díjakat kell fizetni a szolgáltatónak a csatlakozó vezeték és a fogyasztói berendezés felülvizsgálatáért, valamint a gázszerelés ellenőrzéséért és minősítéséért:

1. A csatlakozó és a fogyasztói vezetékek kiviteli tervei műszaki biztonsági szempontból történő felülvizsgálatának díja:

  • 200-600 m3/h gázteljesítmény vételezése esetén 12 000 Ft,
  • 601- 1000 m3/h gázteljesítmény vételezése esetén 24 000 Ft,
  • 1001- 3000 m3/h gázteljesítmény vételezése esetén 36 000 Ft,
  • 3000 m3/h feletti gázteljesítmény vételezése esetén 60 000 Ft.

Az ismételt felülvizsgálat díja a fentiek szerinti díj 50 százaléka.

2. A gázszerelés üzembe helyezés előtti ellenőrzése és minősítése a felülvizsgálati tervvel való egyeztetésből, nyomáspróbából és a bizonylatok felülvizsgálatából áll. A felülvizsgált kiviteli terv szerint kivitelezett gázszerelés üzembe helyezés előtti ellenőrzésének és minősítésének díja 12 000 Ft/mérnöknap. A gázszolgáltató számlát állít ki a díjakról, amelyet az ügyfél 8 napon belül köteles kiegyenlíteni.

Szerződésszegés

Tekintettel arra, hogy a szerződésszegő magatartások és azok szankciói nagyrészt megegyeznek a villamosenergia-szolgáltatásra kötött – és múlt havi számunkban részletesen tárgyalt – szerződésekre vonatkozó szabályozással, itt csak azokra térünk ki, amelyeket a villamosenergia-szolgáltatásról szóló törvény nem sorol fel.

Mivel a szolgáltatott gáznak szigorú minőségi követelményeknek kell megfelelnie, a szolgáltató szerződésszegésének minősül és kötbérfizetési kötelezettséget von maga után, ha a szolgáltatott gáz nem felel meg a szerződésben, műszaki előírásban vagy szabványban meghatározott követelményeknek.

A fogyasztó szerződésszegő magatartásának minősül az is, ha a műszaki-biztonsági követelményeknek nem megfelelő gázfogyasztó berendezést, készüléket, illetve csatlakozó és fogyasztói vezetéket használ. A szankciók azonosak a villamosenergia-szolgáltatási szerződésnél ismertetettekkel, azzal a különbséggel, hogy együttesen is lehet alkalmazni azokat.

A szerződés megszűnése

A törvény csak egy esetét emeli ki a közüzemi szerződés megszűnésének, mégpedig azt, hogy a fogyasztó bármikor, indoklás nélkül felmondhatja a szerződést, 15 napos felmondási határidővel. Amennyiben a felmondás következtében a fogyasztói berendezést is leszerelik, azt a munka megkezdése előtt 48 órával be kell jelenteni a szolgáltatónak.

Fogyasztóvédelem

A márciusban hatályba lépett új fogyasztóvédelmi törvény az energiaszektorban is nagyobb szerepet szán a fogyasztóvédelmi felügyelőségeknek és a területi gazdasági kamarák mellett felállítandó úgynevezett békéltető testületeknek. Ennek ellenére az energiatörvényekben a Magyar Energia Hivatal hatáskörébe utalt fogyasztóvédelmi tevékenységekre nem terjed ki a fogyasztóvédelmi felügyelőségek hatásköre. Tekintettel azonban arra, hogy a fogyasztók az új fogyasztóvédelmi törvény értelmében minden fogyasztói problémával közvetlenül a fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez fordulhatnak, a Magyar Energia Hivatal és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség együttműködési megállapodásban rögzíti, hogy a két szervezet milyen gyakorlat szerint segíti egymás tevékenységét.

Magyar Energia Hivatal

A gázszolgáltatásról és a villamosenergia-szolgáltatásról szóló törvények értelmében 1994. szeptember elsejével létrehozták a Magyar Energia Hivatalt (MEH). A hivatal országos hatáskörű államigazgatási szerv, amelynek irányítását a kormány, felügyeletét pedig az ipari és kereskedelmi miniszter látja el. A hivatal hatáskörébe tartozik:

  • a villamos energia termelésének, szállításának és szolgáltatásának engedélyezése, valamint a gáz szolgáltatására és értékesítésére vonatkozó működési, továbbá a települések, a településrészek, területek és egyes fogyasztók gázellátására szolgáló engedélyek kiadása,
  • a fogyasztói igény kielégítésének és a szolgáltatás színvonalának ellenőrzése, valamint
  • a fogyasztóvédelem.

Mindezek érdekében a hivatal

  • jóváhagyja a szolgáltatók által kidolgozott üzletszabályzatot, a jóváhagyási eljárásban a fogyasztók érdek-képviseleti szervezeteinek véleményét is kikéri,
  • megállapítja az egyes fogyasztók korlátozási sorrendjét,
  • előkészíti az árakat és az áralkalmazási feltételeket, a villamosenergia- és a gázhálózat-fejlesztési hozzájárulás számításának szabályait,
  • kidolgozza a fogyasztóvédelemre vonatkozó részletes szabályokat (mikor fordulhat a fogyasztó a hivatalhoz, milyen szankciókat alkalmazhat),
  • kivizsgálja a fogyasztói panaszokat,
  • együttműködik a fogyasztók érdek-képviseleti szervezeteivel, ennek érdekében szervezetén belül létrehozta az Energetikai Érdekképviseleti Tanácsot, melynek 15 tagjából 6 főt az érdek-képviseleti szervek, 6-ot a szolgáltatók képviselői, 3-at pedig a hivatal delegál. A tanács határozatai a MEH főigazgatójának ajánlásként szolgálnak (az érdek-képviseleti szervek között kiemelkedő szerepet tölt be a Magyar Energiafogyasztók Szövetsége, a Vezetékes Energiafelhasználók Szövetsége és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület),
  • egyezséget hoz létre, ennek hiányában dönt a fogyasztói érdek-képviseleti szervezetek, a szolgáltató és az értékesítő között lefolytatott érdekegyeztetés után fennmaradt, a fogyasztókat érintő vitás ügyekben.

Fogyasztói panasszal csak a közüzemi szerződés megkötése előtt lehet a hivatalhoz fordulni, hiszen a megkötött szerződésből eredő jogviták elbírálása bírósági útra tartozik. Például ha a szolgáltató jogellenesen tagadja meg a szerződéskötést, a MEH kötelezheti a szerződéskötésre. A hivatal határozatával mérsékelheti az indokolatlanul magas hálózatfejlesztési hozzájárulást is, illetőleg megtilthatja az olyan költségek fogyasztóra történő áthárítását, amelyek az Üzletszabályzat szerint a szolgáltatót terhelik.

II. TÁVHŐSZOLGÁLTATÁS

A távhőszolgáltatás jogi szabályozása sokáig nehezen volt áttekinthető, a szolgáltatási viszonyokat egyszerre több törvény, kormányrendelet és önkormányzati rendelet határozta meg, és a fogyasztói érdekvédelem kérdései sem voltak rendezettek. Ennek magyarázata többek között az, hogy a távhőszolgáltató rendszerek helyi jellegűek, nincsenek és fizikailag nem is lehetnek országosan egységes rendszerbe összekapcsolva. Jelentős eltérések vannak a felhasznált tüzelőanyag fajtáiban és a hőforrásokban is. Különböznek a szolgáltatás műszaki feltételei, és településenként eltérőek a díjak is. Ez év márciusában – megteremtve a szolgáltatás általános szabályozásának egységes feltételeit – a parlament elfogadta a távhőszolgáltatásról szóló 1998. évi XVIII. törvényt, amely június 21-én lépett hatályba. A törvényben nagy hangsúlyt kapott a fogyasztóvédelem és az a törekvés, miszerint a fogyasztást minél több helyen mérhetővé kell tenni, hogy a díjfizetés alapja a tényleges fogyasztás legyen. Ez ma még csak ott valósulhat meg, ahol a szolgáltató és a fogyasztó ebben állapodnak meg, de a mérés a fogyasztói rendszerek sajátosságai miatt nagyrészt a hőközpontban történik. Rövid időn belül át kell térni a hőközponti mérésen alapuló elszámolásra, sőt, ahol a műszaki feltételek ehhez adottak, épületrészenként (helyiségenként, lakásonként) kell mérni és elszámolni a fogyasztást.

Elsősorban a fogyasztó és a szolgáltató közötti jogviszonnyal foglalkozunk, ezért nem térünk ki a szolgáltatók tevékenységének megkezdéséhez szükséges engedélyezési eljárásra, csak megemlítjük, hogy a Magyar Energia Hivatal és a települési önkormányzatok hatáskörébe tartozik az engedélyek kiadása.

Önkormányzati feladatok

A települési önkormányzat köteles biztosítani a távhőszolgáltatásba bekapcsolt lakóépületek és vegyes célra használt épületek távhőellátását. Ennek érdekében a képviselő-testület állapítja meg az árakat (ehhez ki kell kérni a fogyasztóvédelmi szervek és a fogyasztói érdekképviseletek véleményét), szabályozza a távhőszolgáltatónak a fogyasztóvédelmi szervekkel és a fogyasztói érdekképviseletekkel történő együttműködési kötelezettségét, kijelöli azokat a területeket, ahol területfejlesztési, környezetvédelmi és levegő-tisztaságvédelmi szempontok alapján célszerű a távhőszolgáltatás fejlesztése; a kormány rendelete alapján megállapítja a fogyasztói korlátozás sorrendjét; rendeletben határozza meg az áralkalmazási feltételeket, valamint a távhőszolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony részletes szabályait.

Közüzemi szerződés

Szerződéskötés előtt a távhőszolgáltató köteles az igény kielégítésének műszaki-gazdasági feltételeiről előzetes tájékoztatást adni, és együttműködni az igénylővel a legkedvezőbb vételezési mód meghatározásában. A tájékoztatójában a műszaki-gazdasági feltételek között azt a költséget, csatlakozási díjat is köteles meghatározni, amit a fogyasztónak a rendszerbe lépés előtt fizetnie kell.

A szolgáltatót csak a lakossági fogyasztókkal szemben terheli általános közüzemi szerződéskötési kötelezettség. Az egyéb fogyasztók és a szolgáltató a polgári jog szabályai szerint egyedi közüzemi szerződést köt a távhő folyamatos és biztonságos szolgáltatására, illetőleg ellenértékének megfizetésére. Az általános közüzemi szerződés határozatlan, az egyedi közüzemi szerződés pedig határozott időre szól.

A távhőszolgáltató nem köteles megkötni a szerződést, ha a fogyasztó nem teljesíti az előzetes tájékoztatóban foglaltakat.

Felmondás

Az egyedi közüzemi szerződést az egyéb fogyasztó a szerződésben meghatározott felmondási idővel és az abban meghatározott időpontra mondhatja fel.

A távhőszolgáltató csak akkor mondhatja fel, ha a fogyasztó nem, vagy nem a szerződésben meghatározott időben fizeti meg a távhődíjat, illetőleg ha tudomást szerez arról, hogy a fogyasztó megszüntette a távhő vételezését a fogyasztási helyen. Ilyenkor a közüzemi szerződés felmondása miatt az épületben, épületrészben esetleg bekövetkező kár a fogyasztót terheli.

Fogyasztói berendezés létesítése és működtetése

A fogyasztói berendezés létesítése – más megállapodás hiányában – a fogyasztási hely tulajdonosának kötelessége. A fogyasztói hőközpont kiviteli tervének elkészítéséhez a távhőszolgáltató díjmentesen szolgáltat adatokat, valamint díjmentesen felülvizsgálja a lakóépületek és a vegyes célra használt épületek fogyasztói hőközpontjainak kiviteli tervét.

Az elkészült fogyasztói berendezést csak a távhőszolgáltató kapcsolhatja össze a szolgáltatói berendezéssel, a távhőfogyasztás elszámolására alkalmas mérőeszköz egyidejű felszerelésével.

A távhőszolgáltatásba már bekapcsolt átalánydíjas fogyasztó csak a távhőszolgáltató előzetes hozzájárulásával létesíthet új fogyasztói berendezést, helyezhet át, alakíthat át és – a szerződés felmondását kivéve – szüntethet meg meglevő fogyasztói berendezést.

A fogyasztói berendezés üzemeltetése és fenntartása a fogyasztási hely tulajdonosának kötelessége. Az üzemeltető köteles gondoskodni a fogyasztók folyamatos és biztonságos ellátása érdekében az általa üzemeltetett berendezés üzemképes állapotáról.

A szolgáltatás szüneteltetése, korlátozása

A szolgáltató az élet-, egészség- vagy a vagyonbiztonság veszélyeztetése, a szolgáltatói berendezés üzemzavara, illetőleg más módon el nem végezhető munkák elvégzéséhez szüneteltetheti a távhőszolgáltatást, de csak a szükséges legkisebb fogyasztói körben és időtartamban. Amennyiben a szünetelés miatt a fogyasztói berendezésekben károk keletkeznek, és a fogyasztó vétlen a szolgáltatás szünetelésében, a szolgáltató köteles azokat megtéríteni.

A szolgáltató köteles az előre tervezhető karbantartási, felújítási munkák miatti szüneteltetés időpontjáról és várható időtartamáról az üzletszabályzatban vagy a szerződésben rögzített módon előre értesíteni az érintett fogyasztókat.

A távhőszolgáltató korlátozhatja a szolgáltatást, ha országos tüzelőanyag-hiány miatt nála vagy a vele szerződéses jogviszonyban álló távhőtermelőnél termeléskiesés lép fel, vagy környezetvédelmi érdek indokolja azt. A korlátozás általános feltételeit a kormány rendeletben határozza meg (ez a rendelet lapzártánkig nem született meg). A korlátozás bevezetéséről és annak okairól az önkormányzatot is tájékoztatni kell.

A szüneteltetés és a korlátozás részletes feltételeit, a távhőszolgáltató azzal kapcsolatos jogait és kötelezettségeit, a korlátozási sorrend elkészítésének szabályait, valamint a korlátozási sorrendet önkormányzati rendeletben állapítják meg.

A szerződésszegés és következményei
A távhőszolgáltató részéről szerződésszegésnek minősül, ha
  • a közüzemi szerződésben meghatározott időpontban nem kezdi meg a távhőszolgáltatást,
  • nem a közüzemi szerződésben meghatározott, illetőleg nem a tőle elvárható módon szolgáltatja a távhőt,
  • nem értesíti a fogyasztót a távhőszolgáltatás előre tervezhető munkák miatti szüneteltetéséről,
  • felróható magatartása folytán megszakad a távhőszolgáltatás, illetőleg szabálytalanul szünetelteti vagy korlátozza azt.

A fogyasztó részéről szerződésszegésnek minősül, ha

  • túllépi a szerződésben meghatározott hőteljesítményt,
  • zavarja vagy veszélyezteti a távhő folyamatos és biztonságos szolgáltatását, illetőleg más fogyasztó szerződésszerű vételezését,
  • szándékosan vagy vétkes gondatlansággal megrongálja a mérőeszközt, illetőleg nem jelenti be a távhőszolgáltatónak a mérőeszköz sérülését,
  • a mérőeszköz befolyásolásával vagy megkerülésével vételez távhőt,
  • nem vagy nem a szerződésben meghatározott időben fizeti meg a távhődíjat,
  • nem tesz eleget a korlátozási rendelkezéseknek.

A szerződésszegés következménye a díjvisszatérítés, illetőleg pótdíjfizetés, a felemelt díj, a kötbér, a kártérítés, a távhőszolgáltatás felfüggesztése, illetőleg a közüzemi szerződés felmondása. A jogkövetkezmények együttesen is alkalmazhatók.

Mérés elszámolás, díjfizetés

A szolgáltatott távhőt hőmenynyiségmérés vagy (átalány szerinti távhőszolgáltatásnál) átalány szerint számolják el. Mint már említettük, egyelőre még az általány szerinti elszámolás a gyakoribb, de remélhetőleg egyre jobban elterjed a mérés szerinti elszámolás, amely alapján a tényleges fogyasztást lehet mérni.

A mérés szerinti elszámolásnál a távhőszolgáltató a fogyasztói hőközpontban, illetőleg a szolgáltatói hőközpontban és a hőfogadó állomáson méri és számolja el a szolgáltatott távhő mennyiségét. A távhő mennyisége épületrészenként is mérhető és elszámolható, amennyiben a fogyasztó a mérőműszernek és felszerelésének, valamint a fogyasztói berendezés szükséges átalakításának költségét viseli az épület valamennyi részében.

A mérés szerinti távhőszolgáltatásnál az érdekeltek megállapodása rögzíti a szolgáltatás helyét, mértékét és tartamát, a mért távhő és díja épületrészenkénti megosztásának és kiegyenlítésének módját. Amennyiben a távhővel ellátott épületnek, épületrészeknek több tulajdonosa van, a mért fogyasztás díjának kiegyenlítése a tulajdonosok egymás közötti megállapodása szerint együttesen vagy épületrészenként külön is történhet. Az érdekeltek megállapodásának hiányában és egyebekben a települési önkormányzatnak a díjalkalmazási feltételekről szóló rendelete az irányadó a díjfizetés feltételeire. Az elszámolás alapjául szolgáló és a távhőszolgáltató költségén felszerelt mérőeszköz a szolgáltató tulajdona, annak karbantartása, időszakos újrahitelesítése, cseréje is az ő kötelessége. A fogyasztó kérheti a szolgáltatótól az alkalmazott mérőeszköz mérésügyi felülvizsgálatát. Amennyiben a vizsgálat indokolt volt, annak költsége a szolgáltatót terheli, ellenkező esetben pedig a fogyasztó köteles viselni.

Az átalány szerinti távhőszolgáltatásnál átalánydíjas elszámolást alkalmaznak. Az díj megfizetése az épületnek vagy épületrésznek a szolgáltatást igénybe vevő használóját (pl. bérlőjét, haszonélvezőjét vagy tulajdonosát) terheli.

A szolgáltatott távhő elszámolásával, a díjfizetéssel, valamint a szabályozatlan vételezéssel kapcsolatos szabályokat az önkormányzat határozza meg a díjalkalmazási feltételekben. A díjalkalmazási feltételek az átalány szerinti távhőszolgáltatás esetére tartalmazzák a szolgáltatás fajtáját, mértékét, minőségét, időtartamát és helyét, valamint a díjelszámolás alapját.

Annak érdekében, hogy a szolgáltatók minél előbb átálljanak a mérés szerinti elszámolásra, a törvény előírja, hogy új távhőszolgáltató rendszer létesítésekor, meglévő rendszernél pedig az önkormányzat rendeletében meghatározott időpontig, legfeljebb azonban a törvény hatálybalépésétől számított öt éven belül meg kell valósítani a távhőfogyasztás hőközpontonkénti és hőfogadó állomásonkénti vagy épületrészenkénti mérését, szabályozását és mérés szerinti elszámolását.

A közüzemi szabályzat és az üzletszabályzat

A szolgáltató és a fogyasztó közötti jogviszony általános szabályait a kormány rendelettel kiadott távhő-szolgáltatási közüzemi szabályzatban állapítja meg (ez a jogszabály lapzártánkig nem született meg). Az önkormányzat képviselő-testülete a közüzemi szabályzatban foglaltak végrehajtására további részletes szabályokat határozhat meg rendeletében.

A távhőszolgáltató köteles a fogyasztók részére hozzáférhetővé tenni a fogyasztóiigény-kielégítés és a távhőszolgáltatás egyéb szabályait tartalmazó üzletszabályzatot.

Fogyasztóvédelem

MEH

A Magyar Energia Hivatal a távhőszolgáltatás során is védi a fogyasztók érdekeit. Ennek keretében többek között kidolgozza és az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium hivatalos lapjában közzéteszi a távhőszolgáltatással kapcsolatos fogyasztói érdekvédelemre vonatkozó ajánlásokat, együttműködik a szolgáltatókkal és a fogyasztóvédelmi szervekkel, továbbá a fogyasztói érdekképviseletekkel, ellenőrzi az engedélyezési jogkörébe tartozó távhőtermelők árait befolyásoló költségek indokoltságát. A fogyasztó és az engedélyezési jogkörébe tartozó távhőszolgáltató vitáiban egyezséget hoz létre, ennek hiányában pedig dönt a működési engedélyben és az üzletszabályzatban előírt követelmények betartásával kapcsolatos vitás kérdésben.

Képviselő-testület

A települési önkormányzat képviselő-testülete együttműködik a fogyasztóvédelmi szervekkel és a fogyasztói érdekképviseletekkel, és ennek keretében előzetesen véleményezteti a távhőszolgáltatást érintő képviselő-testületi előterjesztéseket, valamint ellenőrzi a távhőszolgáltató ármeghatározó tényezőinek (költségeinek) indokoltságát.

Jegyző

Az önkormányzat jegyzője engedélyezési jogkörében kivizsgálja a hozzá érkezett távhőszolgáltatással kapcsolatos fogyasztói panaszokat (természetesen csak azokat, amelyekben jogosult intézkedni), továbbá a fogyasztóvédelmi szervek és a fogyasztói érdekképviseletek rendelkezésére bocsátja azokat az adatokat és információkat, amelyek kapcsolatosak a szolgáltató engedélyköteles tevékenységével és a fogyasztói érdekekkel.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem