×

Jogmagyarázó

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 99. számában (2006. május 17.)
A közös megegyezéssel történő munkaviszony-megszüntetés mindkét fél számára előnyökkel kecsegtethet. A munkáltató korlátozhatja a munkavállaló sikeres perindításának esélyét, hiszen csak jogellenes kényszer, fenyegetés vagy megtévesztés esetén perelhet eredménnyel az alkalmazott. A munkavállaló, különösen ha felmondásának nem lenne meg a jog által megkövetelt indoka, talán többet "préselhet ki" anyagiakban (például nagyobb összegű végkielégítés, jutalom stb.) a munkáltatójától. A közös megegyezés tűnhet "első blikkre" a legegyszerűbb munkaviszony-megszüntetési esetnek, azonban mindez nem szabad, hogy felületessé és elbizakodottá tegyen bennünket. Írásunk a követelményekről és a buktatókról szól.

Alapvetések

Az Mt. szerint a munkaviszony megszüntethető a munkáltató és a munkavállaló közös megegyezésével [87. § (1) bekezdés a) pontja]. A tömör törvényi rendelkezés mögött azonban a lehetőségek, a félreértelmezések és a visszaélések széles skáláját találjuk.

A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó megállapodás létrejötte a felek olyan határozott nyilatkozatai és magatartása alapján állapítható meg, amelyekből félreérthetetlenül kitűnik az a szándékuk, hogy a munkaviszonyt közösen meghatározott időpontban minden egyéb körülménytől függetlenül meg akarják szüntetni. Nem alkalmas a naptár szerint meghatározott idejű munkaviszony megszüntetésére az a munkaszerződésbe felvett kikötés, hogy a munkáltató intézkedése miatt szükséges létszámcsökkentés közös megegyezésen alapulónak tekintendő. A közös megegyezéssel történő megszüntetés bármikor, így például a felmondási védelem fennállása (pl. keresőképtelen betegség, terhesség) idején is történhet. A munkaviszony e jogcímen történő megszüntetéséről szóló megállapodás lehet azonnali hatályú, vagy kijelölhető későbbi időpont is. A felek az utóbbi esetben megállapodhatnak a munkavállaló munkavégzési kötelezettség alóli mentesítéséről, illetve ennek feltételeiről (pl. milyen jogcímen jár díjazás a mentesítés időtartamára).

Írásba foglalás

A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetéséről szóló megállapodást is írásba kell foglalni, az egybehangzó jognyilatkozatok ugyanakkor külön okiratba is foglalhatók. Ha a munkavállaló meghatározott időpontban vállalkozói igazolványt szerez be, és az alapján köt szerződést a korábban munkaviszonyban ellátott tevékenységére, a munkaviszonya megszűntnek tekintendő. Ugyanez irányadó a szövetkezettel munkaviszonyban álló tagnak a szövetkezetből történő kiválása esetére is.

Bizonyítás

Ha a munkáltató megszüntető intézkedését arra alapítja, hogy a munkaviszony megszüntetésében a munkavállalóval megegyezett, vita esetén a megállapodás tényét és tartalmát bizonyítani tartozik. A bizonyítás terhe tehát a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésére hivatkozó munkáltatót terheli.

A jognyilatkozat visszavonása

A munkaviszony közös megegyezéssel történt megszüntetését nem érinti, ha a fél a nyilatkozatát utóbb visszavonja, kivéve ha mindez joghatályosan történt. Ennek megítéléséhez az ajánlati kötöttségre a Polgári Törvénykönyvben meghatározott szabályok az irányadók.

A jognyilatkozat megtámadása

Bármelyik fél megtámadhatja a megszüntetésre vonatkozó nyilatkozatát. A gyakorlat szerint egymagában az a körülmény, hogy a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegésre tekintettel fellépést helyez kilátásba, nem jelent sikeres megtámadás alapjául szolgáló jogellenes fenyegetést.

Általában a munkavállaló részéről merül fel, hogy a megállapodás akarathiányosan történt, azaz lényeges tévedés, megtévesztés, illetve jogellenes fenyegetés miatt adta hozzájárulását a megszüntetéshez. Ilyen esetekben különösen körültekintő vizsgálatot kell lefolytatni a helyzet tisztázása végett. Ennek során fel kell tárni, hogy vannak-e olyan körülmények, amelyek valószínűsíthetik, hogy a sérelmező félnek nem állt érdekében a munkaviszony megszüntetése. Ha a munkaköri kötelezettségek hiányos teljesítése miatt a munkáltató közli a munkavállalóval, hogy munkaviszonyát felmondja, egyúttal, kérésére – idős korára tekintettel - hajlandó munkaviszonyát közös megegyezéssel megszüntetni, amennyiben az a munkavállalót kora miatt megillető munkajogi védelem fennforgásáról való tájékoztatására nem terjed ki, alkalmas arra, hogy a munkavállalót megtévessze helyzetének helyes és valóságos megítélésében. Ezért az ilyen megtévesztésen alapuló, a munkavállaló nem valódi akaratának megfelelő nyilatkozattételt érvénytelennek kell tekinteni, és a bíróságnak intézkednie kell a munkaviszony helyreállítása iránt (Mfv. törv. I.10.2.292./1982.). A jogellenes fenyegetéssel kapcsolatban hangsúlyozni kell, hogy egymagában az a körülmény, miszerint a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegésre tekintettel felelősségre vonást helyez kilátásba, nem jelent jogellenes fenyegetést (Mfv. törv. I. 10.293/1982/2.).

A munkaviszony megszűnésének időpontja

A munkaviszony közös megegyezéssel történt megszüntetése esetén a munkaviszony megszüntetésének időpontját a bíróság nem pótolhatja. A jogvita elbírálása szempontjából az Mt. 87. § (1) bekezdés a) pontja az irányadó. E szerint a munkáltató és a munkavállaló közös megegyezéssel bármikor megszüntetheti a munkaviszonyt. A munkaviszonynak ilyen módon történő megszüntetéséhez mindkét fél feltétel nélküli akaratelhatározására van szükség. Ebben kifejezésre kell juttatni a megszüntetés időpontját. Amennyiben ilyen kölcsönös megállapodás nem jött létre a munkaviszony megszüntetésében a felek között, megegyezésük hiányát a bíróság a munkaviszony megszüntetésének időpontja tekintetében nem pótolhatja, és nincs helye felmondási idő megállapításának sem. Amennyiben a közös megegyezés ténye és a munkaviszony megszűnésének idejében való megállapodás írásbeli nyilatkozatból nem állapítható meg, a munkaviszonyt helyre kell állítani (Mfv. törv. II.10.364/1992.).

Az "egyoldalú" közös megegyezés

A határozott időre szóló munkaviszonyt csak közös megegyezéssel, rendkívüli felmondással, továbbá a munkáltató részéről úgy szüntethető meg, hogy a határozott időből még hátralévő átlagkeresetet a munkavállaló részére előre megfizeti (Mt. 88. §). Megjegyezzük, a határozott idejű munkaviszony munkavállalói rendes "felmondhatatlanságára" nem találunk megfelelő magyarázatot. Ha például a munkavállalónak családi okok miatt el kell költöznie egy távolabbi településre, és munkáltatója nem járul hozzá a közös megegyezéssel történő megszüntetéshez, számára nem marad más, mint a jogellenes megszüntetés lehetősége, megfejelve a felmondási időre járó bérnek – de facto általány-kártérítésként történő - megfizetésével.

A fenyegetés jogellenessége és a közös megegyezés érvényessége

Amennyiben a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegés vagy valamely magatartás miatt – a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésének hiánya esetén – jogszerű eljárás megindítását helyezi kilátásba, e körülmény nem jelent jogellenes fenyegetést [Mt. 7. § (1) bekezdés].

Egy esetben a munkavállaló hozzájárult a munkaviszonya közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez, majd a munkaügyi bírósághoz fordult, keresetlevelében kérte a megállapodás érvénytelenségének kimondását, a rendes felmondás szabályainak alkalmazását, a munkabér és a végkielégítés megfizetését. A munkaügyi bíróság a felperes munkavállaló keresetét elutasította. Aperben végül eljáró Legfelsőbb Bíróság felperes felülvizsgálati kérelmét nem tekintette alaposnak. A hosszabb idő óta egységes bírói gyakorlat értelmében, egymagában az a körülmény, hogy a munkáltató a munkavállaló által elkövetett kötelezettségszegés vagy valamely magatartás miatt jogszerű eljárás megindítását helyezi kilátásba, nem jelent jogellenes fenyegetést. Ezért az adott esetben a felperes megtámadásra irányuló nyilatkozatának, illetve a keresetnek azon indoka, hogy a munkaviszony közös megegyezéssel való megszüntetése hiányában az alperes munkáltató rendkívüli felmondást helyezett kilátásba, nem alapos, mivel ez nem minősül jogellenes fenyegetésnek. A kifejtettek miatt nincs helye a megtámadási kereset vizsgálatánál az alperes munkáltató feltételezett rendkívüli felmondása esetleges indokai jogszerűsége értékelésének. Helytállóan hivatkozott e körben az elsőfokú bíróság a hatályon kívül helyezett ítélete indokolásában arra, hogy a munkáltató részéről a rendkívüli felmondás kilátásba helyezése nem tekinthető olyan magatartásnak, vagyis fenyegetésnek, amely a másik félnek jelentős és utóbb maradéktalanul nem orvosolható joghátrányt vagy egyéb következményeket helyez kilátásba. A munkavállaló az adott esetben tehát jogorvoslatot vehetett volna igénybe a munkáltató rendkívüli felmondása miatt (BH 1998.50.).

Téves tájékoztatás és akarathiba

Egy másik esetben a munkavállaló munkaviszonyának a munkáltató által jogellenesen történt megszüntetése miatt végkielégítés megállapítása iránt indított munkaügyi jogvitát. Az alperesi pozícióba került munkáltató kérte a kereset elutasítását, arra hivatkozott, hogy a felperes munkavállalóval szóbeli megállapodást kötött. E szerint, mivel nem tudják tovább foglalkoztatni, a jogviszonyt közös megegyezéssel megszüntetik, aminek folytán a munkavállaló nyomban munkanélküli-járadékban részesül. A munkaügyi bíróság ítéletével a munkáltató részéről történő megszüntetést jogellenesnek tekintette, és a munkáltatót háromszoros végkielégítés, kilenchavi átlagkereset megfizetésére kötelezte.

A perben felülvizsgálati kérelemre eljáró Legfelsőbb Bíróság az alperes munkáltató felülvizsgálati kérelmét nem tekintette alaposnak. A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése írásba foglalva érvényes. Az adott esetben vizsgálni kellett, hogy akarathibától mentes-e a felek szóbeli megegyezése, és hogy emiatt a felperes munkavállaló megalapozottan hivatkozott-e érvényesen a megszüntetési megállapodás hiányára. A perben mindkét fél egyezően adta elő, hogy a munkaviszony megszüntetését a munkáltató kezdeményezte a foglalkoztatás lehetősége hiányára hivatkozással, és adott olyan tájékoztatást, hogy közös megegyezés esetén a munkanélküli-járadék nyomban, más jogcímen történő megszüntetés esetén pedig csak később jár. E tájékoztatás alapján fogadták el az érintettek a munkáltató ajánlatát, és írták alá a közös megegyezéses megszüntetésről szóló megállapodást. A felperes munkavállaló azonban ilyen megállapodást nem írt alá. E tényállás alapján megállapítható, hogy az alperes munkáltató nem megfelelően tájékoztatta a munkavállalót, amikor egyértelműen nem hozta tudomására, hogy a nem közös megegyezéssel történő munkáltatói megszüntetés a munkáltató terhére fizetési kötelezettséggel jár. Mindez nem zárja ki a munkanélküli-járadék iránti igényt, csupán azt később, a munkáltatói juttatással ellátott időt követően teszi esedékessé. Vagyis a munkáltató által javasolt megszüntetés kizárólag a munkáltató részére volt kedvező. Erre tekintettel a felperes munkavállaló a hat hónapos határidőben hivatkozhatott az alperes munkáltató által okozott, illetve felismerhetett akarathibájára, így ennek folytán a közös megegyezés hiányára és a jogviszonynak ezen alapuló megszüntetésének jogellenességére (BH 1999. 331.).

Korengedményes nyugdíjazás

Ha a munkavállaló korengedményes nyugdíjazására tekintettel, közös megegyezéssel szünteti meg munkaviszonyát, alaptalan a munkáltatóval szemben arra alapított kártérítési igénye, hogy a munkáltató a korengedményes nyugdíja összegéről nem tájékoztatta (Mt. 174. §). Egy esetben a munkavállaló a korengedményes nyugdíjazására tekintettel munkaviszonya közös megegyezéssel történt megszüntetésével összefüggésben kártérítés megfizetése iránt terjesztette elő a keresetét. Arra hivatkozott, hogy a munkáltató tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, és azzal megtévesztette. A munkaügyi bíróság ítéletével elutasította a felperes keresetét. A perben a jogerős másodfokú ítéletet követően eljáró Legfelsőbb Bíróság a felperes munkavállaló felülvizsgálati kérelmét nem tekintette alaposnak. A munkavállaló kártérítési igényét arra alapozta, hogy az alperes munkáltató a korengedményes nyugdíjazása feltételeiről nem tájékoztatta, így annak összegszerűsége tekintetében tévedésben volt, és azt a munkáltató okozta. A per adatai alapján megállapítható, hogy a munkavállaló a korengedményes nyugdíja összegéről a munkáltatótól tájékoztatást nem kért, és arra vonatkozó információt részére a munkáltató nem adott. Az alperes munkáltatónak a korengedményes nyugdíjazás feltételeinek (szükséges szolgálati idő és életkor) fennállásáról kellett tudnia a munkaviszony megszüntetésekor, és a felperes alkalmazott ezzel rendelkezett is. A nyugdíj összegét az adott esetben a munkáltató részéről eljáró ügyintéző nem tudhatta, hiszen azt a nyugdíj-biztosítási szerv utóbb állapította meg. Az eljárt bíróságok tehát – az előbbiekre is tekintettel - helytállóan állapították meg, hogy a korengedményes nyugdíjjal kapcsolatban a munkáltató nem téveszthette meg a munkavállalót a munkaviszony megszüntetéséről szóló megállapodás megkötésekor, így az ez okból nem érvénytelen. Ebből következően a kártérítési igény alapjául megjelölt érvénytelenség hiányában a felperes keresetének elutasítását a másodfokú bíróság jogszabálysértés nélkül hagyta helyben (BH 2001. 397.).

 

Az igazolások átvétele nem bizonyít semmit

A Kjt. szerint a határozott időre szóló közalkalmazotti jogviszony közös megegyezéssel megszüntethető. E jogviszony megszüntetésére irányuló megállapodást, illetőleg nyilatkozatot írásba kell foglalni. A nyilatkozatból egyértelműen ki kell tűnnie, hogy a felek a jogviszonyt meg kívánják szüntetni [Kjt. 25. § (2) bek. a) pont, 2. § (3) bek., Mt. 87. § (2) bek.]. Egy konkrét esetben a közalkalmazottat határozott időre, előreláthatólag az adott év december 31. napjáig terjedő időre gondozónő munkakörbe nevezték ki, napi négyórás részmunkaidővel. A munkáltató később a közalkalmazottat teljes munkaidőben kívánta foglalkoztatni, de ő ettől elzárkózott, mert másutt szintén részmunkaidőben foglalkoztatták. Ezt követően a közalkalmazott átvette a munkáltatótól jogviszonyának közös megegyezéses megszüntetéséről kiállított nyomtatványt, valamint az elszámolólapot, az utóbbit alá is írta. A közalkalmazott keresetet indított a közalkalmazotti jogviszonyából le nem töltött időre járó illetményének megfizetése iránt, mert a jogviszonyának megszüntetéséhez nem járult hozzá. A munkaügyi bíróság ítéletével elutasította keresetét, mert a bizonyítékokból a jogviszony közös megegyezéssel történt megszüntetésére következtetett. A felperes közalkalmazott nyomán eljárt megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét megváltoztatva, a munkáltatót kötelezte a le nem töltött időre járó illetmény és kamatai megfizetésére. A megyei bíróság szerint a közalkalmazott által aláírt okiratból nem tűnik ki, hogy a felek között a jogviszony közös megegyezéssel szűnt volna meg, ezért az alperesnek a Kjt. 27. §-ának (2) bekezdése alapján meg kell fizetnie a felperes le nem töltött időre járó illetményét.

A jogerős ítélet hatályon kívül helyezése és a munkaügyi bíróság ítéletének helybenhagyása iránt a munkáltató terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, mert a közös megegyezést az Mt. 87. §-a (2) bekezdésének megfelelően írásba foglalták. A TÁKISZ által rendszeresített, két lapból álló nyomtatvány nem mindegyik lapját kell aláírni, elegendő, ha a közalkalmazott az elszámolásról szólót aláírja, amint azt a felperes is tette. A felülvizsgálati kérelem a Legfelsőbb Bíróság szerint nem volt alapos. Az Mt.-nek a közalkalmazotti jogviszonyban is alkalmazandó 87. §-ának (2) bekezdése szerint a közalkalmazotti jogviszony megszüntetésére irányuló megállapodást, illetőleg nyilatkozatot írásba kell foglalni. A kialakult gyakorlat szerint a nyilatkozatból egyértelműen ki kell tűnni, hogy a felek a jogviszonyt meg kívánják szüntetni. A példaként ismertetett perben a Polgári Perrendtartás 164. §-ának (1) bekezdésére tekintettel az alperes munkáltatónak kellett bizonyítania, hogy a jogviszony a felperes közalkalmazottal kötött megállapodás következtében szűnt meg. Az alperes a megállapodás tényét nem tudta bizonyítani. A megyei bíróság helyesen utalt arra, hogy az elszámolólap aláírása ennek bizonyítására nem alkalmas, mert abból a jogviszony megszűnésének jogcíme nem tűnik ki. Az, hogy a felperes az elszámolólappal együtt a kizárólag az alperes akaratát kifejező és általa aláírt, a megszüntetésről kiállított nyomtatványt is átvette, a jogviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez való hozzájárulását nem bizonyítja. A jogszabály szerinti eljárást nem bizonyítja, hogy az alperes a két nyomtatványt egy okiratként kezelte. A körülményekből a közalkalmazotti jogviszony tényleges, a felek akaratának megfelelő, de az írásbeliséget nélkülöző közös megegyezéses megszüntetésére sem lehet következtetni, mert a közalkalmazott az előírt határidőn belül keresetet terjesztett elő (BH 2000. 177).

A kimondott szó és a ráutaló magatartás

A munkaviszony megszüntetésére irányuló megállapodást, illetve nyilatkozatokat írásba kell foglalni. Az írásbeliség a jogbiztonságot hivatott szolgálni. Ha azonban a munkaviszony megszüntetését szóban kezdeményező és erre vonatkozó jognyilatkozatot tevő munkavállaló az abban foglaltakat saját érdekében állóként önként teljesíti, e magatartásával szemben utóbb nem igényelhet jogvédelmet [Mt. 87. § (2) bek.].

Az egyik jogesetben a munkavállaló eladó munkakörben fennállt munkaviszonya közös megegyezéssel történő megszüntetését kezdeményezte az áruház vezetőjénél. A kérést a munkáltató elfogadta, de a munkaviszony közös megegyezéses megszüntetésére vonatkozó megállapodást a felek nem foglalták írásba. A munkanélküli-járadék megállapításához kiadott igazoláson a munkáltató a munkaviszony megszűnésének módjaként "létszámcsökkentés miatti elbocsátás"-t jelölt meg. Ezt követően a munkavállaló keresettel fordult a munkaügyi bírósághoz, a munkaviszonya helyreállításának mellőzésével az Mt. 100. §-a alapján kérte a munkáltató marasztalását. A munkáltató kérte a kereset elutasítását, mivel szerinte a munkaviszony megszüntetésére nem felmondása, hanem a felperes munkavállaló kezdeményezésére létrejött közös megegyezés alapján került sor. A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy a munkáltató a munkaviszonyt jogellenesen szüntette meg, és kötelezte az elmaradt munkabér és végkielégítés megfizetésére. Az ítélet indokolásában megállapította, hogy a munkavállaló által kezdeményezett munkaviszony-megszüntetéshez a munkáltató hozzájárult, ezért a felek között a közös megegyezés szóban létrejött, ennek írásba foglalása azonban elmaradt. Emiatt az Mt. 87. §-ának (2) bekezdésébe ütközően a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó megállapodást érvénytelennek, a munkaviszony megszüntetését jogellenesnek találta, és az Mt. 100. §-ában meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazta. A megyei bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.

Az alperes munkáltató felülvizsgálati kérelmében előadta, hogy a felperes munkavállaló kezdeményezésére létrejött megállapodás szerint a felek szándéka a munkaviszony megszüntetésére irányult, az ennek megfelelő tényleges és joghelyzet létrejött, a felperes nem végzett munkát, az alperes nem fizetett munkabért. A felülvizsgálati kérelmet a Legfelsőbb Bíróság alaposnak tekintette. Egyértelműen megállapítható, hogy a munkaviszony közös megegyezéssel való megszüntetését a felperes munkavállaló kezdeményezte. Az alperes munkáltató hozzájárulása folytán a felperes munkaviszonya a kezdeményezésének megfelelően megszűnt, a felperes ezt követően nem dolgozott, munkanélküli-járadékban részesült. A felperes a munkaviszony megszüntetésére irányuló nyilatkozatát szóban tette meg, és az alperes hozzájárulása is szóban történt. A perben eldöntendő kérdés az volt, hogy az előbbiek szerinti megállapodás írásba foglalásának elmaradása miatt formahibás munkaviszony-megszüntetés alapján a felperes az Mt. 100. §-ában meghatározott jogkövetkezmények alkalmazását követelheti-e. E kérdés eldöntésénél a bírósági gyakorlat szerint ügydöntő jelentősége van annak a körülménynek, hogy a felperes kezdeményezésére történt munkaviszony-megszüntetés az önkéntes közreműködésével foganatba ment. Az Mt. 87. §-ának (2) bekezdésében az (1) bekezdés a) pontjával összefüggésben előírt írásbeliség a jogbiztonságot hivatott szolgálni. A formakényszer általában az elhamarkodott jognyilatkozat, kötelezettségvállalás ellen kíván védelmet nyújtani. Ebből következően, ha viszont a munkaviszony megszüntetését szóban kezdeményező és erre vonatkozó jognyilatkozatot tevő munkavállaló az abban foglaltakat saját érdekében állóként önként teljesíti, a saját magatartásával szemben utóbb nem igényelhet jogvédelmet.

Mindezek figyelembevételével az adott esetben az a következtetés vonható le, hogy a felperes által kezdeményezett, a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó, formahibás volta miatt semmis megállapodás a felperesnek az alperes munkáltatótól – a munkanélküli-járadék és előnyugdíj igénybevétele érdekében - történt önkéntes távozása, tehát saját ténykedése révén foganatba ment, és ennek következtében érvényessé vált. Megjegyezzük, az előbbiekhez képest az eljárt bíróságok tévesen állapították meg a perbeli közös megegyezés érvénytelenségét, és ezért az Mt. 100. §-ában foglalt jogkövetkezményeket is törvénysértően alkalmazták (Legf. Bír. Mfv. I. 10. 667/1994. sz.).

A szándék szerepe

A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésére irányuló megállapodásból ki kell tűnnie a megszüntetésre irányuló félreérthetetlen és valódi munkavállalói szándéknak [Mt. 87. § (1) bek. a) pont, (2) bek., 90. § (1) bek. a) pont, (2) bek. b) pont]. Egy ügyben a munkavállaló munkaviszonya rendes felmondással történt megszüntetése jogellenességére hivatkozással élt keresettel. Kérte a jogellenesség megállapítását, és ennek jogkövetkezményeként munkáltatója marasztalását az elmaradt munkabérben és hathavi végkielégítésben. A keresete jogalapjaként a keresőképtelensége miatt bekövetkezett felmondási tilalmat jelölte meg. A munkaügyi bíróság az ítéletével megállapította, hogy a munkáltató jogellenesen szüntette meg a felperes munkavállaló munkaviszonyát. Az ítélet tényállása szerint a felperes munkavállaló munkaviszonyát az alperes munkáltató rendes felmondással átszervezés miatt megszüntette. A felperes, aki a felmondás közlésekor keresőképtelen volt, levélben kérte, hogy az intézkedés a keresőképessé válása után "lépjen hatályba", az átszervezés tényét "elfogadta". A felperes keresőképtelenségét követően, munkára jelentkezésekor a munkáltató ügyvezetője szóban közölte, hogy a felmondási ideje aznap kezdődik. A felmondási idő teljes tartamára felmentette a munkavégzés alól azzal, hogy ennek lejártakor számol el a felmondási járandóságokkal. A felmondási idő lejártakor a munkavállaló megkapta juttatásait és az időarányosan ki nem adott szabadságának pénzbeli megváltást. Egyidejűleg a felek jegyzőkönyvet vettek fel a munkaviszony rendes felmondással történt megszüntetéséről, a járandóságok átvételéről, továbbá arról, hogy a feleknek egymással szemben további követelésük nincs. A munkaügyi bíróság e tényállás alapján azt állapította meg, hogy a munkaviszony rendes felmondással szűnt meg, amely a közlés időpontjában fennállt felmondási tilalomba ütközött, ezért jogellenes. Nem fogadta el a munkáltatónak a munkaviszony közös megegyezéssel történt megszüntetésére és a felperes joglemondására vonatkozó érvelését. Az alperes munkáltató fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság az ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.

Az alperes felülvizsgálati kérelmét a Legfelsőbb Bíróság nem tartotta alaposnak. A munkáltató munkavállalójával rendes felmondást közölt, amit az ügyvezető igazgató a felperes munkára jelentkezésekor szóban rendes felmondásként megerősített azzal, hogy a felmondási idő aznap kezdődik, továbbá a felmondási idő lejártakor felvett jegyzőkönyv szerint a felek megállapították, hogy a felperes munkavállaló munkaviszonyát az alperes munkáltató rendes felmondással megszüntette. A munkáltató érvelésével szemben a felek között a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése tekintetében sem szóban, sem írásban nem jött létre megállapodás. A bírói gyakorlat szerint a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésére irányuló megállapodásból ki kell tűnnie a megszüntetésre irányuló félreérthetetlen és valódi munkavállalói szándéknak is. A munkaviszony megszüntetésére irányuló szándéknak alaptalanul minősítette a munkáltató azt a munkavállalói magatartást, hogy az átszervezést nem vitatta, és a munkaviszony megszűntekor az ezt dokumentáló jegyzőkönyvet aláírta (BH 2002. 202.).

A formakényszer határai

Ha a munkavállalónak a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésére irányuló nyilatkozatát a munkáltató szóban elfogadta, ennek megfelelően a felek a munkaviszonyt a munkavállaló kezdeményezésére felszámolták, utóbb alaki okból a munkavállaló a megszüntetés jogellenességére nem hivatkozhat (Mt. 3. §, 87. §). Egy esetben a munkavállaló, aki gépkocsivezetőként dolgozott, egy munkabalesetből eredő keresőképtelensége után munkára jelentkezett. A munkáltató más munkakörben, három műszakos munkaidő-beosztással akarta foglalkoztatni, amit ő nem fogadott el. A gépkocsivezető a cég Bécsben élő ügyvezetőjéhez fordult, hogy a munkaviszonyát hajlandó közös megegyezéssel megszüntetni, amennyiben a felmentési időre járó munkabérét és a neki járó végkielégítés felét kifizetik. Ezt követően tíz napig szabadságon volt, majd érdeklődött a munkahelyén az ügyvezető igazgató helyettesénél a korábbi kérelme elintézéséről. Mivel válasz erre még Bécsből nem érkezett, a munkavállaló az irodavezetővel legépeltette, majd aláírta azt a kérelmét, hogy a munkaviszonyát közös megegyezéssel szüntessék meg. A kérelmet az ügyvezető igazgató helyettese átvette, és közölte, a munkaviszony megszüntetéséhez hozzájárul. A munkáltató a gépkocsivezetővel elszámolt, részére a szükséges okmányokat kiadta, és ezen a napon érkezett meg az ügyvezető válasza Bécsből, amellyel a munkavállaló korábbi kérését elutasította a felmentési idő és a végkielégítés vonatkozásában.

A munkavállaló keresetet adott be a munkáltató ellen, követelését arra alapozta, hogy a munkaviszony megszüntetése érvénytelen volt, mivel a megegyezést nem foglalták írásba. A munkaügyi bíróság ítéletével megállapította, hogy a munkáltató jogellenesen szüntette meg a gépkocsivezető munkaviszonyát, mivel a felek között nem jött létre írásbeli megállapodás a munkaviszony megszüntetéséről, de erre az igazgatóhelyettes nem is rendelkezett felhatalmazással. Az alperes munkáltató fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság helybenhagyta a munkaügyi bíróság ítéletét, mert az alperes Bécsben élő ügyvezetője nem fogadta el a felperes kérelmét, ezért a munkáltató jogellenesen járt el, amikor a munkaviszonyt megszűntnek tekintette és a munkavállalóval elszámolt. A jogerős ítélet hatályon kívül helyezése és a felperes keresetének elutasítása iránt az alperes munkáltató felülvizsgálati kérelmet nyújtott be. Álláspontja szerint alkalmazottja szabad akaratából döntött a munkaviszonyának megszüntetéséről: megíratta a kérelmét, amit az ügyvezető távollétében – bécsi tartózkodására tekintettel – a munkáltatói jogkört gyakorló személynek átadott, a munkáltatóval elszámolt, a következő nappal munkaviszonyt létesített. Mindez azt bizonyítja, hogy a munkaviszonyát meg akarta szüntetni, csak később keresett hibát a munkáltató eljárásában.

A Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, és a munkaügyi bíróság ítéletét megváltoztatva, a felperes keresetét elutasította. A munkavállaló maga adta elő, hogy tudomása szerint a munkáltatói jogkört az üzemigazgató gyakorolta. Nem hivatkozhat ezért alappal arra, hogy a munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetésére tett ajánlatának elfogadására az üzemigazgatónak nem volt joga, emiatt az érvénytelen [Mt. 74. § (2) bekezdés]. A jogerős ítélet ezzel ellentétes okfejtése téves. A felperes gépkocsivezető először meghatározott feltételekkel kérte a munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetését. Erre az ajánlatára választ még nem kapott, amikor újabb ajánlatot tett, amiben már anyagi igények nem szerepeltek. Ezt az alperes üzemigazgatója – ügyvezetőigazgató-helyettese – szóban elfogadta, ennek megfelelően a felek elszámoltak. A munkáltató valóban nem tudta bizonyítani, hogy a munkavállaló újabb kérelmét a szóbeli elfogadáson túl alá is írta, mindenesetre ennek megfelelően a felek elszámoltak, vagyis a kötelező alakiság nélkül, együttes szándékuk szerint jártak el a munkaviszony megszüntetésénél. Ilyen körülmények mellett a jóhiszemű és tisztességes eljárás elvének sem felel meg, hogy a szándékának megfelelő időpontban történt megszüntetést követően a munkavállaló később formai jogellenességre hivatkozva anyagi igényeket támaszt munkáltatójával szemben. A megfelelő alakszerűség hiányában a munkaviszony a felek által megjelölt napon és módon megszűnt, ami utólag nem tekinthető jogellenesnek. (Legf. Bír. Mfv. II. 10. 907/1997. sz.)

A valutaellátmány sorsa

Egy esetben a felek munkaszerződést kötöttek kizárólag németországi kiküldetésben végzendő munkára, szobafestő munkakörben. A munkaviszony meghatározott időre létesült. Utóbb alperes telefonon közölte a felperessel, hogy térjen haza, a továbbiakban Németországban nem foglalkoztatják. A munkavállaló hazatérését követően jelentkezett a munkáltatónál, aki átadta részére a munkáltatói igazolást, miszerint munkaviszonya a Németországból történő hazahívásával megszűnt. Az eset szerint a munkáltató a munkaviszony megszüntetéséről írásban nem intézkedett, csak annak tényét közölte szóban a felperessel.

A munkavállaló keresetlevelet adott be a munkaügyi bírósághoz, amelyben a munkaviszonyából hátralévő három hónapra járó munkabér és valutaellátmány megfizetésére kötelezni kérte az immár alperesi pozícióba került munkáltatóját. A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetének helyt adott. A perben végül felülvizsgálati kérelem folytán eljáró Legfelsőbb Bíróság az alperes munkáltató felülvizsgálati kérelmét részben tekintette alaposnak. Az Mt. 88. §-a szerint a határozott időre szóló munkaviszony csak közös megegyezéssel, rendkívüli felmondással, továbbá a munkáltató részéről úgy szüntethető meg, hogy a határozott időből még hátralévő átlagkeresetet előre megfizeti. A felülvizsgálati kérelemben hivatkozott, a felek által kötött munkaszerződésnek az a rendelkezése, hogy a hazarendeléssel a munkaviszony megszűnik, a törvény előbbi szabályaiba ütközik, ezért semmis. A munkaszerződésnek ez az érvénytelen kikötése tehát a munkaviszony megszüntetésének jogszerű alapjául nem szolgálhatott. Megjegyzendő, a felperes munkavállaló kötelezettségszegése, nem megfelelő munkavégzése az Mt. 96. §-ában meghatározott feltételek szerint rendkívüli felmondás alapjául szolgálhatott volna, azonban ilyen intézkedést az alperes munkáltató nem hozott. Az eljárt bíróságok ezért helytállóan állapították meg, hogy az alperes jogellenesen szüntette meg a felperes munkaviszonyát. Az előbbiekből következően a felperest megilletik az Mt. 100. §-ának (1) bekezdése értelmében a határozott időből még hátralévő háromhavi munkabére és egyéb járandóságai. E tekintetben a felperes kereseti kérelme a munkabér és a devizaellátmány megfizetésére irányult. Az elmaradt munkabér vonatkozásában az alperes marasztalása a hivatkozott jogszabályoknak megfelelően történt. Tévedett azonban az elsőfokú munkaügyi bíróság, mikor munkabérként, illetve a másodfokú bíróság egyéb járandóságként a további három hónapra járó devizaellátmány teljes valutaösszegét is megítélte. Kétségtelen, hogy a felperes által igényelt devizaellátmány nem munkabérként illette volna meg a külföldi kiküldetés idejére. Minthogy ez a juttatás a felperes járandósága volt, a munkaviszony jogellenes megszüntetése miatt ennek megtérítését is igényelheti – az ítélkezési gyakorlat szerint annyiban, amennyiben az adott esetben az ellátmány összege az átlagos és szokásos kiadásokat, terheket (étkezési, szállásköltség, adó, járulék stb.) meghaladta. A felperes munkavállaló tehát nem követelheti a devizaellátmány bruttó összegét, hanem csupán az említett költségekkel csökkentett mértékét. Az ekként meghatározandó valutaösszegnek a tényleges fizetéskori forintösszege jár a felperesnek. Az előbbiek tekintetében elfoglalt téves jogi álláspontjuknál fogva az eljárt bíróságok nem vizsgálták, hogy milyen összegű a devizaellátmány bizonyított, reális megtakarítási hányada. Ezért e tárgyban további eljárás és bizonyítás szükséges, ezért a Legfelsőbb Bíróság az eljárt munkaügyi bíróságot a kifejtetteknek megfelelő új eljárás és új határozat hozatalára utasította. Egyebekben, vagyis az elmaradt munkabér megfizetésére vonatkozó részében a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta (BH 1991. 319.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem