×

Nők a munkaerőpiacon

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 98. számában (2006. április 14.)
A férfiak és a nők közötti esélyegyenlőség nemcsak az Európai Unió, hanem Magyarország jogrendjének is egyik legfontosabb demokratikus alapelve; nálunk az Alkotmány, a Munka Törvénykönyve (Mt.) és más jogszabályok is tartalmazzák a diszkrimináció különféle formáinak, köztük a nemek hátrányos megkülönböztetésének tilalmát. A jogérvényesítés területén azonban továbbra is számos gyakorlati probléma adódik, igaz, nem csak nálunk.

Magyarországon a nők helyzete részben hasonló a Közösség tagállamaiban tapasztaltakhoz, de az eltérő történelmi fejlődés miatt több területen is, különösen a munkaerő-piaci helyzetüket tekintve, különbözik attól.

Foglalkoztatási jellemzők

A nők férfiakhoz viszonyított foglalkoztatási jellemzői vegyes képet mutatnak, némelyek kedvezőbbek, mások kedvezőtlenebbek az EU átlagánál. A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) tájékoztatója szerint a 15-64 éves nők foglalkoztatási szintje az utóbbi években a férfiakénál valamivel jobban nőtt, így a két nem közötti különbség 13,7 százalékpontra csökkent, ami lényegesen kisebb, mint a 18,1 százalékos közösségi átlag.

A nők 49,8 százalékos foglalkoztatási rátája kevésbé marad el az európai szinttől, mint a férfiaké, a teljes munkaidőre számított foglalkoztatottságuk pedig mintegy 4 százalékkal magasabb az uniós átlagnál. Ennek oka, hogy míg az EU-ban a nők egyharmada részmunkaidőben dolgozik, Magyarországon ez az arány mindössze 5-6 százalék. Az állástalanság tömegessé válása a gyengébbik nemet kevésbé érintette, s így – az uniós tagállamok többségétől eltérően – munkanélküliségi rátájuk alacsonyabb a férfiakénál (5, illetve 6,3 százalék). A hölgyek kedvezőbb mutatóját mások mellett az magyarázza, hogy a gazdasági átalakulás kevésbé érintette azokat az ágazatokat, amelyekben jellemzően ők dolgoznak.

A magyar nők foglalkoztatását a horizontális és a vertikális szegregáció egyaránt jellemzi. Az előbbire utal a női munkaerő szolgáltatásokban és bizonyos alacsony presztízsű, rosszul fizetett, hagyományosan női foglalkozásokban való koncentrációja, illetve felülreprezentáltsága. Például a férfiak 50 százalékával szemben a nők 71 százaléka dolgozik a szolgáltatóágazatokban; az egészségügyben és az oktatásban alkalmazottaknak pedig több mint háromnegyede nő. Miközben az összes foglalkoztatott között a hölgyek aránya 45 százalék - hasonlóan az EU átlagához –, addig az irodai munkakörökben 93, illetve a kisegítő jellegű (mindazonáltal felsőfokú végzettséget igénylő) munkakörökben 65 százalék.

Fizetési különbségek

A nők vertikális szegregációját mutatja, hogy szakmai-foglalkozási struktúrájuk annak ellenére is kedvezőtlen, hogy iskolai végzettségük magasabb, mint a férfiaké. A magánszektorban a foglalkozási hierarchia csúcsát jelentő vezetőknek például csak tizede, a vállalkozóknak pedig 30 százaléka nő.

A férfiak és a nők keresete közötti különbség a kilencvenes évtized második feléig csökkent, s azóta a közösségi átlagnál alacsonyabb szinten stabilizálódott. Ugyancsak a HEFOP tájékoztatója szerint a nők bruttó átlagkeresete 19,5 százalékkal marad el a férfiak fizetésétől, szemben a 28 százalékos EU-átlaggal. A nők nettó átlagkeresete 16 százalékkal alacsonyabb a férfiakénál.

Mindezeken túl a nők bizonyos csoportjai esetében bizonyos fokú latens diszkrimináció is kimutatható. Leginkább a kisgyermekes anyáknak, valamint a gyermekgondozás vagy egyéb ok miatti távollét után ismét elhelyezkedni kívánó hölgyeknek nehéz a munkaerőpiacra való visszatérés. Ennek egyik oka a velük szemben tapasztalható hátrányos megkülönböztetés, illetve szerepet játszik az elérhető lehetőségek hiánya a munkavégző képesség és a versenyképes tudás, valamint készségek megszerzése és megújítása terén.

Egy közelmúltbeli statisztikai felmérés szerint világos összefüggés áll fenn az inaktivitás és a családban nevelt gyermekek száma között. Míg az egy- és kétgyermekes nők 62 százaléka állt alkalmazásban, addig a háromgyermekeseknek 27,2, a négygyermekeseknek csak 16 százaléka. A gyermekek száma mellett azonban az iskolázottsági szint is döntő tényező. A felsőfokú végzettséggel rendelkező nők aktivitási rátája csak a negyedik gyermekük megszületése után hanyatlik erőteljesen, míg az alacsonyabb iskolázottságúak esetében ez már a harmadik gyermek után bekövetkezik. Az alacsonyabb végzettségűek foglalkoztatottsága ellen hat az is, hogy a számukra elérhető munkahelyek jellemzően rosszul fizetettek, munkaidejük a szokásostól eltérő (túlterjed a gyermekintézmények nyitvatartási idején), így a munkavégzéshez kapcsolódóan felmerülő járulékos költségek és a kieső szociális jövedelmek miatt gyakran nem éri meg számukra munkát vállalni.

Hiányzó ellátások

A nők munkaerő-piaci részvételének, a családi élet és a munka összehangolásának alapvető feltétele a megfelelő minőségű gyermekgondozási, illetve a gondozásra szoruló más családtagot ellátó szolgáltatások megléte. A 0-3 éves gyermekeket (fogyatékos gyermekek esetében 0-6 éveseket) ellátó bölcsődei férőhelyek száma 1990-től előbb drasztikusan, majd enyhébb ütemben csökkent. A fogyatkozó férőhelyek arányában ugyanakkor nem épültek ki kellő mértékben olyan új típusú ellátások, mint a családi napközi vagy a házi gyermekfelügyelet.

A beteg vagy idős családtagok gondozására szakosodott szolgáltatások (jelzőrendszeres házi gondozás, házi segítségnyújtás) terén a támogató struktúrák gyengesége és a hozzáférés nehézségei tapasztalhatók.

A Világgazdasági Fórum (WEF) nemrég nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint a bérezés, a szakmai érvényesülés, az oktatás, az egészségügyi ellátás, valamint a politikai döntéshozatalban való részvétel azok a területek, ahol egyértelműen kimutatható, hogy a nők hátrányos helyzetben vannak a férfiakkal szemben.

A tanulmány 58 országban tekintette át a nemek közötti esélyegyenlőség helyzetét, ezt öt területen elemezte. A bérezést, a munkaerő-piaci érvényesülést, a politikai döntéshozatalban és az oktatásban való részvételt, valamint az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést vizsgálták, s az eredmények alapján "listázták" az államokat.

E szerint a nemek közötti szakadék Svédországban, Norvégiában, Izlandon, Dániában és Finnországban a legkisebb – ezek az országok nyújtják a nők számára a legszélesebb oktatási, politikai és szakmai lehetőségeket -; a gyengébbik nem számára itt sokkal magasabb életszínvonalat garantálnak, mint a világ más részein.

Munka és magánélet

Az első 15 ország között tíz uniós tagállam szerepel: Nagy-Britannia a nyolcadik helyet szerezte meg, Németország a kilencediket, s három újonnan csatlakozott ország is igen jól teljesített. Lettország a tizenegyedik, Litvánia a tizenkettedik, Észtország a tizenötödik a listán. A balti államok egyébként messze megelőztek olyan régi tagállamokat, mint Belgium (20.), Portugália (23.) vagy Spanyolország (27.).

Az EU-tagok közül a "legrosszabbnak" Olaszország (45.) és Görögország (50.) bizonyult a WEF tanulmánya szerint. Ekét állam rossz helyezését a tanulmány készítői a nők döntéshozatalban való alacsony részvételével és korlátozott szakmai lehetőségeikkel magyarázták.

Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Csehország a 19-25. hely között "végzett". A tanulmány szerint ezen államokban különösen nehéz a nők számára a munka és a magánélet összeegyeztetése.

Magyarország az összesített eredmények alapján a 24. helyre került, a munkaerő-piaci érvényesülés tekintetében viszont a harmadik lett. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés terén ugyanakkor a 40. helyre szorult, a nők képzésben való részvétele alapján a 39., a bérezés tekintetében a 30., a politikai döntéshozatal terén pedig a 28. helyet foglalja el a listán.

 

Nőkről szóló hírek a médiában

Még mindig többségében férfiak készítik a többségükben férfiakról szóló híreket, igaz, az elmúlt öt évben valamelyest javult a nemek aránya a médiában – derült ki az Igazságosság és Esélyegyenlőség a Nemek között (IgEn) Egyesület felméréséből.

A felmérésben 121, 2005. február 16-án az írott és elektronikus sajtóban megjelent hírt vizsgáltak. A kutatásban a Kossuth Rádió, a Rádió Café, a Duna TV, a TV2, a Blikk, a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Napi Gazdaság, a Nemzeti Sport, a Népszabadság és a Népszava hírei szerepeltek. Az eredmények azt mutatták, hogy a médiában hírforrásként megjelenők 88 százaléka férfi, ők minden témakörben sokkal nagyobb arányban szerepeltek, mint a nők. Sárkány Kinga, az IgEn Egyesület képviseletében arról számolt be, hogy kutatásuk szerint a nők legnagyobb eséllyel hírességként, sztárként kerülhetnek be a hírekbe, az összes többi "komoly" területen – mint a politika, az egészségügy, a közgazdaság vagy a tudomány – a férfiak a főszereplők.

A felmérés a hírek készítőinek nemek szerinti eloszlását is vizsgálta. Megállapították, hogy míg a nemzetközi médiában több a férfi tudósító, nálunk ez az arány kiegyensúlyozottabb. A kutatás szerint egyébként az újságírónők által készített hírekben kétszer olyan gyakran szerepelnek nők, mint a férfi újságírókéban.

Pályázati lehetőségek

A nők magyarországi munkaerő-piaci helyzetét segítendő, az elmúlt néhány évben számos intézkedés született, s a HEFOP keretében is futnak olyan projektek, amelyek e téren javulást hozhatnak.

Január végén hirdették meg például azt a pályázatot, amelyen nem pénzt, hanem ingyenes szakértői tanácsadást nyerhetnek el a nők nagyobb arányú foglalkoztatásához a vállalkozások, költségvetési szervek és nonprofit szervezetek a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program keretében. A pályázatot az ESZA (Európai Szociális Alap) Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Kht. írta ki, a pályamunkákat február végéig lehetett beadni. A közlemény szerint a nyertesek az előzetesen kiválasztott szakértői konzorcium tanácsait vehetik majd igénybe a rugalmasabb munkaidő-szervezés, a családbarát munkahely kialakításához. A pályázat célja, hogy javítsák a részmunkaidős foglalkoztatás arányát, közelítsék azt az uniós átlaghoz.

Ugyancsak a HEFOP keretében indított a Budapesti Politechnikum Alapítvány – az Életpálya Alapítvánnyal és a Ferencvárosi Családsegítő Szolgálattal közösen – február közepén újabb vállalkozástervezési és -fejlesztési programot, elsősorban a fővároshoz kötődő állástalan, munkahelyét veszélyben érző nők számára.

Az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló, tavaly kezdődött programba eddig 76 vállalkozásindítás iránt érdeklődő, illetve már vállalkozó nő kapcsolódott be. A vállalkozói készségfejlesztést segítő projekt utolsó félévében azon hölgyek jelentkezését várja a közreműködő szervezet, akik állástalanok vagy munkanélküliség által veszélyeztettek, azaz elbocsátás vagy felmondás előtt állnak, illetve valamilyen más ok – például gyermeknevelés, otthonápolás, betegség – miatt kerültek ki a munkaerőpiacról, és érdeklődnek a vállalkozás mint alternatíva iránt.

Az április elejéig tartó programban a résztvevők vállalkozói készségfejlesztő, illetve vállalkozásindítási tréningeken vesznek részt, továbbá megtanulnak üzleti tervet készíteni. A tavaly indult és összességében 15 millió forint kerettel rendelkező program része az is, hogy negyedévente vállalkozói szakmai délutánokat szerveznek, ahol a résztvevők tapasztalt vállalkozókkal konzultálhatnak.

Gyes melletti munka

Természetesen csak a nők kis része számára jelenthet megoldást a vállalkozóvá válás, sokuk inkább régi munkahelyét szeretné megtartani, ami – mint a fent ismertetett felmérések is igazolják – a gyermekvállalás után, a gyesről és a gyedről visszatérve sokszor nehézségekbe ütközik.

Némileg enyhíti a gondokat – ám sok szakértő szerint hosszú távon nem oldja meg –, hogy az idei évtől változtak az anyák gyes melletti munkavállalási szabályai, illetve a munkáltatók a gyesről és a gyedről visszatérő dolgozók alkalmazása esetén járulékkedvezményben részesülhetnek. Január óta a gyermek egyéves korától az édesanya a gyes teljes összegének megtartása mellett is teljes munkaidős állást vállalhat. A teljes munkaidőben tevékenykedő édesanyák munkajövedelmének adóztatása során a gyest adóterhet nem viselő járandóságként kell figyelembe venni. Azok a gyesen lévő kismamák, akik 2006. január 1. előtt elmentek dolgozni, de gyermekük még nem töltötte be a harmadik életévet, kérvényezhetik maguknak a gyes utalását.

Ugyancsak január elseje óta a vállalkozásoknak a gyermeknevelésből vagy a hozzátartozó gondozása után a munkaerőpiacra visszatérő személy foglalkoztatása esetén, maximum bruttó 90 000 forintig a tb-járulék 50 százalékát nem kell megfizetniük maximum 9 hónapig, ha a cég vállalja az adott személy 3 hónapos továbbfoglalkoztatását.

A részmunkaidő elterjesztésére, bár szintén történtek lépések az elmúlt időszakban, ám úgy tűnik föl, a cégek továbbra sem szívesen élnek e lehetőséggel, ahogyan a sok nő számára megoldást kínáló távmunka sem nyert kellően teret a hazai foglalkoztatási struktúrában.

A hírek alapján persze bizakodhatunk: az elmúlt néhány hétben mintha egyre nagyobb érdeklődést váltana ki a döntéshozókból a nők helyzete s ezen belül munkaerő-piaci lehetőségeik. A választások alkalmából minden párt zászlajára tűzte e kérdést, s egymással versengve kínálnak megoldási lehetőségeket.

Vitathatatlan, hogy az elmúlt néhány évben intézkedések is születtek a női esélyegyenlőség erősítésére, ám az is biztos, hogy van mit folytatni, erősíteni a következő ciklusban. S az eddigiek alapján az is bizonyos, hogy valódi áttörést e téren csak a (nagyon) pozitív diszkrimináció határozott és anyagiakban is megnyilvánuló támogatása hozhat.

Uniós jelentés a női esélyegyenlőségről

Az Európai Bizottság női esélyegyenlőséggel foglalkozó, most közzétett jelentése szerint az Európai Unióban a nők még mindig 15 százalékkal kevesebbet keresnek hasonló beosztású férfi kollégáiknál, bár némi javulás (1 százalékpont) mutatkozott az elmúlt években.

A jelentés megállapítja, hogy Belgiumban, Szlovákiában, Portugáliában, Franciaországban és Németországban az elmúlt öt évben tovább nőttek a fizetési különbségek a férfiak javára, 17 tagállamban pedig kissé javult a helyzet.

A nők helyzete a vezető pozíciókban is meglehetősen gyenge: a nemzeti parlamentekben egyharmadosnál magasabb nőarány csak Svédországban, Dániában, Finnországban, Hollandiában, Belgiumban és Spanyolországban van. A görög, az ír, a szlovén, az olasz, a magyar és a máltai parlamentekben viszont a nők aránya 15 százalék alatt van.

Az európai gazdaságban a vezetői helyek 32 százalékát hölgyek töltik be, viszont a cégek vezetőségi tagjainak csupán tíz százaléka, a nagy cégek irányítóinak pedig mindössze 3 százaléka nő. A kutatás területén több nőnek (59 százalék) van megfelelő végzettsége, a professzorok között arányuk mégis csak mintegy 15 százalék.

A jelentés által vizsgált 2004-es évben a gyengébbik nem foglalkoztatási aránya 0,7 százalékponttal, 55,7 százalékra javult az Unióban. Az 55 év feletti nők foglalkoztatása 1,0 százalékponttal, 31,7 százalékra bővült, így már 5,4 százalékponttal haladta meg az 1999-es szintet.

Tíz dolgozó nő közül négy az államigazgatásban, az oktatásban, az egészségügyben vagy más szociális munkahelyen dolgozott, miközben tíz közül alig két férfit foglalkoztattak e területeken. A részmunkaidős foglalkoztatásban viszont a hölgyek vezetnek: a munkaképes korú nők 32,6 százaléka, a férfiaknak viszont csak 7,4 százaléka dolgozik részmunkaidőben az uniós országokban.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem