×

Jogmagyarázó

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 98. számában (2006. április 14.)
Cikkünkben a munkavállaló díjazásával kapcsolatos problémákat elemzünk.

Átalány formájában fizetett bérpótlék

Az átalány formájában történő fizetésnek az a rendeltetése, hogy megkönnyítse a munkaadó számára a munkavállaló pénzbeli jogosultsága mértékének megállapítását, mégpedig oly módon, hogy lehetővé tegye a részletes számolgatás helyett egy átlagösszeg meghatározását olyan esetben, amikor a pótlék összege a konkrét körülményektől függően esetenként változhat.

Az átalány alkalmazásával lehetséges, hogy az átalányösszeg a tényleges számítások alapján megállapított pótlékoknál magasabb vagy alacsonyabb lesz. A Munka Törvénykönyve 13. §-ának (3) bekezdése szerint a jogszabályi előírásoktól kizárólag a munkavállaló javára lehet eltérni, kivéve ahol a munkavállaló hátrányára történő eltérésre maga a törvény kifejezetten lehetőséget ad. Az átalánynak abban az esetében, amikor az átalányösszeg a ténylegesen járó pótlékoknál kevesebbre jön ki, éppen ez történik. Vagyis az átalányszámításra adott törvényi felhatalmazás adott esetben a munkavállaló hátrányára történő eltérésre ad lehetőséget a munkáltató számára.

Az Mt. 146. §-a meghatározza a munkavállalóknak járó egyes bérpótlékok fajtáját és azok százalékos mértékét. Az átalányformában történő fizetést kifejezetten csak az Mt. 146. §-ának (5) bekezdése tartalmazza, a rendkívüli munkavégzés ellenértékeként fizetendő pótlék vonatkozásában, illetve a 148. § (2) bekezdése, az ügyeleti díj kapcsán.

Az Mt. 146. §-a meghatározott egyéb bérpótlékok – a több műszakos munkaidő-beosztásban, illetve a megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott munkavállalónak járó délutáni, illetőleg éjszakai műszakpótlékok – a munkaidő-beosztás ismeretében előre meghatározhatóak. Ebben az esetben hiányzik az a bizonytalansági tényező, ami egy csak kivételes esetben elrendelhető rendkívüli munkavégzésnél, vagy egy előre nem látható munkavégzési kötelezettséggel járó ügyeleti szolgálatnál megtalálható. Nincs meg tehát az átalányszámításnak az a könnyítő jelentősége, mint az előzőekben említett esetekben.

Éppen ezért az Mt. ezekben az esetekben nem is teszi lehetővé az átalányként történő megállapítást. Konkrét felhatalmazás hiányában pedig – a fent kifejtettek szerint – a munkavállaló hátrányára a törvényi szabályozástól nem lehet eltérni. A műszakpótlékok átalányformában való kifizetése, továbbá valamennyi, a munkavállalót megillető pótlékot magában foglaló egységes átalányösszeg meghatározása mindezek miatt nem lehetséges jogszerűen.

Az egyenlő bér követelménye különböző helységekben lévő telephelyek esetén

A fővárosban általában magasabbak a megélhetési költségek és a bérek is, mint vidéken. Ugyanez mondható el a nyugati és a keleti országrész vonatkozásában is. Amennyiben egy munkáltató több városban rendelkezik telephellyel, a gyakorlatban előfordulhat, hogy az egyazon munkakörben foglalkoztatott dolgozók bére mégsem azonos.

Valóban létezik egy jogi alapelv az Mt.-ben, amely szerint a munkavállalókat egyenlő elbánásban kell részesíteni (Mt. 5. §). A munkabér tekintetében a törvény külön is kimondja, hogy az egyenlő értékű munka díjazásának meghatározása során az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani. A törvény azt is meghatározza, hogy a munka egyenlő értékének megállapításánál milyen tényezőket kell figyelembe venni (Mt. 142/A §).

Az egyenlő bérezés követelményét azonban az eset összes körülménye vonatkozásában kell alkalmazni. E körülmények körébe beletartozik az adott bér vásárlóereje is, amely helységtől függően változhat. Valójában éppen azáltal valósulhat meg az egyenlő díjazás követelménye a különböző telephelyeken dolgozó munkavállalók között, hogy a bérek forintösszege nem azonos. Mechanikusan ez az elv nem alkalmazható. Az egyetlen egységes korlátot a minimálbér jelenti, amelyet az országban mindenhol egyformán be kell tartani.

Garantált bérminimum

A középfokú végzettségűek garantált bérminimuma 2006-ban 65 700, illetve – legalább 2 évi gyakorlati idő esetén, illetve 50 év felettiek esetében általánosan – 68 800 Ft havonta. Kérdés, hogy ezt az összeget 2006-ban mikortól kell kötelezően fizetni az 50 év feletti dolgozók számára: július 1-jétől vagy már január 1-jétől? A 316/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 6. §-ának (1) bekezdése szerint az abban foglalt szabályok 2006. január 1-jén léptek hatályba. Rendelkezéseit első ízben a 2006. január – a 4. § a) pontjába foglalt szabályt első ízben a 2006. július - hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni. A szabály szövegében a 4. § a) pontjára történt utalás, az 50 év felettiek garantált bérminimumát viszont a 3. § (3) bekezdése tartalmazta. Ez okozta a hatálybalépés körüli bizonytalanságot.

A Magyar Közlöny 2006/13. számának 989. oldalán megjelent helyesbítés szerint a kivételes szabály helyesen a teljes 4. §-ra vonatkozik, tehát az 50 év felettiek garantált bérminimumára is.

Ennek megfelelően az 50 év feletti munkavállalók garantált bérminimuma 2006. július 1-jétől hatályos. 2006. január 1-jétől csupán ajánlott bérminimumként működik, az Országos Érdekegyeztető Tanácsban 2005. november 25-én megkötött megállapodás alapján. Csak július 1-jétől lesz kötelező felemelni minden középfokú végzettségű személy bérét a garantált bérminimum szintjére.

A bérminimum kapcsán felmerül az a kérdés is, hogy ez a felemelési kötelezettség végzettséghez vagy munkakörhöz kötődik-e? Például, ha a dolgozó középfokú szakmunkás-bizonyítvánnyal rendelkezik, azonban csak betanított munkási munkakörben foglalkoztatják, alkalmazni kell-e ezt a szabályt?

A rendelet 4. §-ának (1) bekezdése a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetőleg szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított havi személyi alapbér garantált bérminimumait állapítja meg, összegszerűen. E megfogalmazásból egyértelmű, hogy a garantált bérminimum nem közvetlenül a munkavállaló iskolai végzettségéhez, szakképesítéséhez kötődik, hanem csak az olyan végzettséghez, szakképesítéshez, amely kifejezetten szükséges ahhoz a munkakörhöz, amelyet a dolgozó betölt.

A szakszervezeti munkaidő-kedvezmény megváltása

A szakszervezeti munkaidő-kedvezmény – melynek szabályait megfelelően alkalmazni kell az üzemi tanács tagjának járó munkaidő-kedvezményre is – az érdek-képviseleti tevékenység ellátásának biztosítására szolgál. Ezen időszak alatt a munkavállalónak nem kell a munkáltató számára munkát végeznie, sem rendelkezésre állnia. A munkaidő-kedvezmény felhasználásáról a szakszervezet rendelkezik, ennek keretében akár egy dolgozó teljes munkaidejét is "kiválthatja", ez az ún. "függetlenített szakszervezeti tisztségviselő". A fel nem használt munkaidő-kedvezményt a munkáltatónak pénzben kell megváltania.

Kérdés, hogy az is elszámolható-e a munkaidő-kedvezmény terhére, ha a tisztségviselő éppen betegállományban vagy szabadságon tartózkodik, hiszen ugyanúgy nem végez munkát, ugyanúgy nem áll a munkáltató rendelkezésére, mintha érdek-képviseleti tevékenységet látna el. Másként megfogalmazva: a betegállományban vagy szabadságon töltött időszak a munkaidő-kedvezmény felhasználásának minősül-e vagy sem?

Ha a válasz igen, akkor azt a munkáltatónak nem kell megváltania, ha viszont nem, akkor az megváltási kötelezettség alá esik. Ez utóbbi esetben azonban a munkáltató "kétszer fizet", hiszen egyszer biztosítja a tisztségviselő számára a szabadság, illetve a betegszabadság idejére az Mt. alapján járó díjazást, másrészt erre az időszakra a szakszervezet részére megváltást is fizetnie kell.

A kérdés eldöntésénél a jogintézmény munkajogi céljának és rendeltetésének van alapvető jelentősége az, hogy a szabadság vagy betegszabadság milyen terhet ró a munkáltatóra, maga után von-e pénzbeli megváltási kötelezettséget, a távollét ideje "visszatérül-e", legfeljebb a kihatások között vehető számba.

Az Mt. 25. §-ához fűzött miniszteri indokolás szerint a munkaidő-kedvezmény szabályozására annak érdekében került sor, hogy a szakszervezet tisztségviselője megfelelően láthassa el tevékenységét, a munkavállalók üzemi képviselőinek védelméről és kedvezményeiről szóló 135. számú ILO-egyezménnyel összhangban. (Az ILO-egyezmény a nemzeti jogra bízza a részletszabályok kidolgozását.) Ebből következően a jogintézmény célja az érdek-képviseleti tevékenység ellátásának biztosítása, ezt pedig oly módon éri el, hogy a munkavégzés alól mentesíti az érintettet, hogy ezen időszak alatt az érdekképviselettel foglalkozhasson – ezért is nevezik a jogszabályok ezt munkaidő-kedvezménynek.

Ezt egyébként a magyar bírói gyakorlat is megerősíti, a BH. 2002. 456 ugyanis kimondja: "A szakszervezeti tisztségviselő munkaidő-kedvezményének indoka az, hogy ha a tisztsége folytán nem munkát, hanem szakszervezeti tevékenységet lát el, ugyanúgy részesüljön díjazásban, mintha munkát végezne."

A munkaidő-kedvezmény, illetőleg a betegszabadság, táppénz és rendes szabadság ideje nem eshet egybe, másképp fogalmazva: a keresőképtelen állományban, illetve rendes szabadságon töltött idő nem tekinthető a munkaidő-kedvezmény felhasználásának. A törvény értelmében a munkaidő-kedvezmény felhasználásáról a szakszervezet dönt, dönthet tehát úgy is, hogy ezen időtartamot más tisztségviselő használja fel. Ebben az esetben nem feltétlenül keletkezik a munkáltatónak pénzbeli megváltási kötelezettsége - ám ha mégis erre kerül sor, akkor annak a munkáltató köteles eleget tenni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. április 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem